Решение по дело №750/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 928
Дата: 19 май 2023 г.
Съдия: Анелия Илиева Харитева
Дело: 20237180700750
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ 928/19.5.2023г.

 

Град Пловдив, 19.05.2023 година

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, ХХІІ касационен състав, в публично заседание на двадесет и шести април две хиляди двадесет и трета година в състав:

Председател: Анелия Харитева

       Членове: Любомира Несторова

Георги Пасков

при секретар Севдалина Дункова и с участието на прокурора Бойка Лулчева, като разгледа докладваното от съдия Харитева к.а.н.д. № 750 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Касационно производство по чл.63в ЗАНН, във връзка с чл.208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на ТД Пловдив на НАП срещу решение № 151 от 27.01.2023 г., постановено по а.н.д. № 7166 по описа на Районен съд Пловдив за 2022 година, с което е отменено наказателно постановление № 635297-F647808 от 13.05.2022 г. на директора на дирекция „Обслужване“ в ТД Пловдив на НАП, с което на основание чл.179, ал.1 ЗДДС на „ДОМАТ.БГ“ ЕООД, ЕИК *********, е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушение на чл.125, ал.5, във връзка с чл.125, ал.3 ЗДДС.

Касаторът счита обжалваното решение за неправилно поради нарушение на материалния закон. Иска се отмяна на обжалваното съдебно решение и постановяване на друго решение, с което да се потвърди наказателното постановление. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът не взема становище по касационната жалба.  

Представителят на Окръжна прокуратура Пловдив дава заключение да се остави в сила първоинстанционното решение като правилно, а касационната жалба е неоснователна.

Административен съд Пловдив, ХХІІ касационен състав, намира, че касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 АПК, от страна по делото, за която решението е неблагоприятно, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 АПК, е основателна поради следните съображения:

За да отмени наказателното постановление, районният съд е приел, че от събраните доказателства не се установява по несъмнен начин, че дружеството е осъществило административно нарушение по чл.125, ал.5 ЗДДС, защото законодателят е посочил, че справка-декларация се подава заедно с отчетни регистри, поради което не може да се приеме, че неподаването на отчетни регистри е самостоятелно административно нарушение. Съответно санкционирането поотделно на две самостоятелни административни нарушения – неподаване на справка-декларация и на отчетни регистри – води до непропорционалност на наложената санкция. Изхождайки от анализа на посочената правна норма и отнасяйки ги към чл.125, ал.3 ЗДДС, районният съд е формирал извод, че на основание чл.18 ЗАНН е налице основание да отпадне административнонаказателната отговорност затова, че за едно и също административно нарушение на дружеството са определени и наложени две самостоятелни административни наказания.

Решението е неправилно.

Неправилен е изводът на първостепенния съд, че е налице нарушение на чл.18 ЗАНН. При анализ на съдържанието на санкционната норма на чл.179, ал.1 ЗДДС, съпоставена с отделните задължения на регистрирания по ДДС търговец, се налага изводът, че както неподаването на справка-декларация по чл.125, ал.1 ЗДДС, така и неподаването на отчетни регистри по чл.124 ЗДДС съставляват отделни административни нарушения, за всяко от които е приложима санкцията по чл.179, ал.1 ЗДДС. Това е така, защото подаването на справка-декларация и на отчетните регистри са отделни задължения, относими към декларирането и отчитането на данъка. В случая следва да се изхожда именно от хипотезата на санкционната норма на чл.179 ЗДДС, която отграничава ясно две отделни изпълнителни деяния – както неподаване на справка-декларация по чл.125, ал.1 ЗДДС, така и неподаване на отчетни регистри по чл.124 ЗДДС, съответно неподаването им в срок. В този смисъл по принцип е основателно възражението на касатора за допуснато от първостепенния съд нарушение на материалния закон.

Касационната инстанция, обаче, при извършената служебна проверка установи, че с решение № 277 от 15.02.20223 г., постановено по а.н.д. № 7167 по описа на Районен съд Пловдив за 2022 година, е отменено наказателно постановление № 635294- F647800 от 13.05.2022 г. на директора на Дирекция „Обслужване“ при ТД Пловдив на НАП, с което на „ДОМАТ.БГ“ ЕООД на основание чл.179, ал.1 ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушение на чл.125, ал.5, вр. ал.1 ЗДДС – за неподаване на справка-декларация. Няма данни това решение да е било обжалвано, т.е., към настоящия момент няма наложено друго наказание за същия данъчен период, за да е нарушен принципът за пропорционалност с оглед преследваната цел – да се дисциплинира задълженото лице към спазване на установения ред за своевременно отчитане на облагаемите по ЗДДС доставки. Напротив, липсата на санкциониране както за неподадената справка-декларация, така и за отчетните регистри би довела до пълно неглижиране на публичните задължения от лицата, както и до невъзможност да бъде постигната целта на административното наказание – да се предупреди и превъзпита нарушителят към спазване на установения правен ред и да се въздейства възпитателно и предупредително върху останалите граждани.

Затова поради нарушение на материалния закон и несъответствие с целта на закона обжалваното решение следва да бъде отменено. Тъй като правнорелевантните факти са установени по безспорен начин, по несъмнен начин са доказани нарушението, нарушителят и обстоятелствата, при които е извършено нарушението, не е налице основание за връщане на делото за ново разглеждане.

Безспорната доказаност на нарушението и нарушителя е основание за ангажиране на административнонаказателната отговорност на дружеството. При служебната проверка касационната инстанция установи, че АУАН и наказателното постановление са издадени от компетентни органи, съдържат задължителните реквизити по чл.42 и чл.57 ЗАНН, спазени са сроковете по чл.34 ЗАНН, правилно е квалифицирано административното нарушение и правно е определена санкционната норма, а определената имуществена санкция е в минималния, предвиден в чл.179, ал.1 ЗДДС размер, под който не може да бъде определена санкция. В случая не са налице предпоставки за прилагане на чл.28 ЗАНН с оглед формалния характер на нарушението, охраняваните обществени отношения и липсата на други смекчаващи отговорността обстоятелства. В този смисъл наказателното постановление е законосъобразно и не са налице основания за неговата отмяна.

Предвид всичко изложено касационната инстанция намира, че обжалваното решение като неправилно поради нарушение на материалния закон следва да се отмени и вместо него следва да се постанови друго, с което да се потвърди наказателното постановление. С оглед изхода на делото и направеното от процесуалния представител на касатора искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение същото като основателно следва да бъде уважено и да бъде осъдено дружеството да заплати на НАП сумата 150 лева на основание чл.63д ЗАНН и чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ. Затова и на основание чл.221, ал.2 АПК Административен съд Пловдив, ХХІІ касационен състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ решение № 151 от 27.01.2023 г., постановено по а.н.д. № 7166 по описа на Районен съд Пловдив за 2022 година, като вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 635297-F647808 от 13.05.2022 г. на директора на дирекция „Обслужване“ в ТД Пловдив на НАП, с което на основание чл.179, ал.1 ЗДДС на „ДОМАТ.БГ“ ЕООД, ЕИК *********, е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушение на чл.125, ал.5, във връзка с чл.125, ал.3 ЗДДС.

ОСЪЖДА „ДОМАТ.БГ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: град Пловдив, ул. „Ген Радко Димитриев“ № 31, ет.1, ап.3, представлявано от управителя В.И.Ш, да заплати на Националната агенция по приходите, ТД Пловдив, сумата 150 (сто и петдесет) лева, юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

Председател:

 

Членове: 1.

 

                 2.