Решение по дело №2463/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 579
Дата: 1 ноември 2019 г. (в сила от 28 ноември 2019 г.)
Съдия: Златко Димитров Мазников
Дело: 20195530202463
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 септември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

Номер:                                        01.11.2019 г.                        гр.Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорският районен съд                             Шести наказателен състав

На двадесет и трети октомври                            Година: 2019

В публичното заседание в следния състав:

 

                                                                       Председател: Златко Мазников

                                                          Съдебни заседатели:

 

Секретар: Светла Иванова

Прокурор:

 

Разгледа докладваното от съдията Златко Мазников

а.н.дело № 2463 по описа за 2019 година

 

 

     и за да се произнесе, съобрази:

     Обжалвано е НП (наказателно постановление) № 455434-F490919 от 05.08.2019 год. на Началника на Отдел „Оперативни дейности“ – Пловдив в ЦУ на НАП (Централно управление на Национална агенция по приходите).

     Жалбоподателят „ЕКА ОЙЛ 2018“ ЕООД с.Радунци, община Мъглиж, ЕИК *********, твърди, че НП е незаконосъобразно, и моли същото да бъде отменено.

     Въззиваемата страна ЦУ на НАП счита, че обжалваното НП е законосъобразно, и моли същото да бъде потвърдено.  

     Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:

     С обжалваното НП, издадено въз основа на АУАН (акт за установяване на административно нарушение)F490919 от 06.06.2019 год., жалбоподателят е санкциониран на основание чл.185, ал.1 от ЗДДС – Закон за данък върху добавената стойност (На лице, което не издаде документ по чл.118, ал.1, се налага глоба – за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция – за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв.”) за нарушение на чл.3, ал.2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 год. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин (Лице, което извършва продажби на течни горива чрез средства за измерване на разход, е длъжно да регистрира и отчита продажбите на течни горива чрез издаване на фискална касова бележка от ЕСФП, включително за платените чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит, наличен паричен превод или пощенски паричен превод по ал. 1. Задължението за издаване на фискален бон се отнася и за извършване на продажби от ЕСФП, работеща в режим на самообслужване. Регистриране на продажби на течни горива чрез ЕСФП при условия на отложено плащане се приключва с вид плащане резерв 1отложено плащане) във връзка с чл.118, ал.1 от ЗДДС (Всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице е длъжно да регистрира и отчита извършените от него доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство /фискален бон/ или чрез издаване на касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност /системен бон/, независимо от това дали е поискан друг данъчен документ. Получателят е длъжен да получи фискалния или системния бон и да ги съхранява до напускането на обекта), изразяващо се в това, че в качеството му на задължено лице лице по чл.3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 год. не регистрира и отчита всяка извършена продажба на течни горива в стопанисвания от него търговски обект (бензиностанция – газ станция, находяща се в гр.Стара Загора, бул.„Никола Петков“ № 57) чрез издаване на фискални касови бележки от въведено в експлоатация за обекта ФУ (фискално устройство), тъй като в последното били отразени значително по-малко продажби на течно гориво спрямо количествата, преминали като проточени през бензиноколонките, с оглед на констатирани при извършено сравнение между показанията по електронните броячи на бензиноколонките и данните, записани в ЕСФП, разлики за периода 05.12.2018 год. – 29.03.2018 год., а именно: бензин А-95 – неотчетени 9,77 литра, дизел – неотчетени 49139,14 литра, пропан-бутан – неотчетени 4099,97 литра.

     В случая, видно от показанията на актосъставителката Н.Х.Г. – ръководеща екипа, извършил проверките на обекта, в хода на които е било установено нарушението (свидетелите по акта са само свидетели на съставянето и връчването му, поради което показанията им не съдържат данни за съставомерните факти), жалбоподателят е започнал да стопанисва процесния обект на 05.12.2018 год., поради което тази дата е била възприета за начална на периода, през който са възникнали констатираните разлики, обуславящи конкретното нарушение – между  показанията по електронните броячи на бензиноколонките и данните, записани в ЕСФП, но тъй като между жалбоподателя и търговеца, стопанисващ обекта до 05.12.2018 год.,  не са били изготвени приемо-предавателни протоколи, проверяващите не са могли да установят какво са показвали броячите на  бензиноколонките при приемането на обекта от жалбоподателя, респективно – дали констатираните разлики, обуславящи нарушението, се били налични към 05.12.2018 год. (когато обектът е бил стопанисван от друг търговец) или са възникнали след тази дата (когато обектът е стопанисван от жалбоподателя). Същевременно становището на производителя на ЕСФП – л.35 от делото, на което се позовава административно-наказващият орган, за да обоснове констатираните разлики, обуславящи нарушението, не е категорично относно причината за тях – работа в автономен режим на средствата за измерване или извършена манипулация на входящите данни към ЕСФП (отделен е въпросът, че  обсъжданото становище също не позволява извод за това кога са възникнали коментираните в него разлики, какво и да е причината за тях). Следователно не може да бъде изключена по категоричен начин възможността коментираните разлики, обуславящи нарушението, да са възникнали по времето, когато жалбоподателят не е стопанисвал обекта, т.е. преди  05.12.2018 год., както и не може да се твърди със сигурност каква е причината за тях (при това според актосъставителката тя би могла да бъде и техническа – заседнал поплавък).           

     При тези данни съдът намира, че административнонаказателното обвинение, в частност – авторството на нарушението, за недоказано по несъмнен и безспорен начин, поради което обжалваното НП се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

     Водим от горните мотиви, съдът

         

                                                     Р  Е  Ш  И :

 

     ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 455434-F490919 от 05.08.2019 год. на Началника на Отдел „Оперативни дейности“ – Пловдив в Централно управление на Националната агенция по приходите.

 

     Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

                                                             РАЙОНЕН СЪДИЯ: