РЕШЕНИЕ
Номер: 01.11.2019 г. гр.Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорският районен съд Шести наказателен
състав
На двадесет и трети октомври
Година: 2019
В публичното заседание в следния състав:
Председател:
Златко Мазников
Съдебни
заседатели:
Секретар: Светла Иванова
Прокурор:
Разгледа докладваното от съдията Златко Мазников
а.н.дело № 2463 по описа за 2019 година
и
за да се произнесе, съобрази:
Обжалвано е НП (наказателно
постановление) № 455434-F490919 от 05.08.2019 год. на Началника на Отдел „Оперативни
дейности“ – Пловдив в ЦУ на НАП (Централно управление на Национална агенция по
приходите).
Жалбоподателят „ЕКА ОЙЛ 2018“ ЕООД
с.Радунци, община Мъглиж, ЕИК *********, твърди, че НП е незаконосъобразно, и
моли същото да бъде отменено.
Въззиваемата страна ЦУ на НАП счита,
че обжалваното НП е законосъобразно, и моли същото да бъде потвърдено.
Съдът, като прецени събраните
доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за
установено следното:
С обжалваното НП, издадено въз
основа на АУАН (акт за установяване на административно нарушение) № F490919 от 06.06.2019 год., жалбоподателят е санкциониран на основание чл.185,
ал.1 от ЗДДС – Закон за данък върху добавената стойност („На лице, което не издаде документ по чл.118,
ал.1, се налага глоба – за физическите лица, които не са търговци, в размер от
100 до 500 лв., или имуществена санкция – за юридическите лица и едноличните
търговци, в размер от 500 до 2000 лв.”) за нарушение на чл.3, ал.2 от Наредба № Н-18 от
13.12.2006 год. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им
и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин („Лице, което извършва
продажби на течни горива чрез средства за измерване на разход, е длъжно да
регистрира и отчита продажбите на течни горива чрез издаване на фискална касова
бележка от ЕСФП, включително за платените чрез внасяне на пари в наличност по
платежна сметка, кредитен превод, директен дебит, наличен паричен превод или
пощенски паричен превод по ал. 1.
Задължението за издаване на фискален бон се отнася и за извършване на продажби
от ЕСФП, работеща в режим на самообслужване. Регистриране на продажби на течни
горива чрез ЕСФП при условия на отложено плащане се приключва с вид плащане „резерв
1“ – „отложено
плащане”) във връзка с чл.118, ал.1 от ЗДДС („Всяко регистрирано и нерегистрирано по този
закон лице е длъжно да регистрира и отчита извършените от него
доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от
фискално устройство /фискален бон/ или чрез
издаване на касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление
на търговската дейност /системен бон/,
независимо от това дали е поискан друг данъчен документ. Получателят е длъжен
да получи фискалния или системния бон и да ги съхранява до напускането на
обекта”), изразяващо се в това, че в качеството му на задължено лице лице по чл.3
от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 год. не регистрира и отчита всяка извършена
продажба на течни горива в стопанисвания от него търговски обект
(бензиностанция – газ станция, находяща се в гр.Стара Загора, бул.„Никола
Петков“ № 57) чрез издаване на фискални касови бележки от въведено в
експлоатация за обекта ФУ (фискално устройство), тъй като в последното били
отразени значително по-малко продажби на течно гориво спрямо количествата,
преминали като проточени през бензиноколонките, с оглед на констатирани при
извършено сравнение между показанията по електронните броячи на
бензиноколонките и данните, записани в ЕСФП, разлики за периода 05.12.2018 год.
– 29.03.2018 год., а именно: бензин А-95 – неотчетени 9,77 литра, дизел –
неотчетени 49139,14 литра, пропан-бутан – неотчетени 4099,97 литра.
В случая, видно от показанията на
актосъставителката Н.Х.Г. – ръководеща екипа, извършил проверките на обекта, в
хода на които е било установено нарушението (свидетелите по акта са само
свидетели на съставянето и връчването му, поради което показанията им не съдържат
данни за съставомерните факти), жалбоподателят е започнал да стопанисва
процесния обект на 05.12.2018 год., поради което тази дата е била възприета за
начална на периода, през който са възникнали констатираните разлики, обуславящи
конкретното нарушение – между
показанията по електронните броячи на бензиноколонките и данните,
записани в ЕСФП, но тъй като между жалбоподателя и търговеца, стопанисващ
обекта до 05.12.2018 год., не са били
изготвени приемо-предавателни протоколи, проверяващите не са могли да установят
какво са показвали броячите на бензиноколонките
при приемането на обекта от жалбоподателя, респективно – дали констатираните
разлики, обуславящи нарушението, се били налични към 05.12.2018 год. (когато
обектът е бил стопанисван от друг търговец) или са възникнали след тази дата
(когато обектът е стопанисван от жалбоподателя). Същевременно становището на
производителя на ЕСФП – л.35 от делото, на което се позовава
административно-наказващият орган, за да обоснове констатираните разлики, обуславящи
нарушението, не е категорично относно причината за тях – работа в автономен
режим на средствата за измерване или извършена манипулация на входящите данни
към ЕСФП (отделен е въпросът, че
обсъжданото становище също не позволява извод за това кога са възникнали
коментираните в него разлики, какво и да е причината за тях). Следователно не
може да бъде изключена по категоричен начин възможността коментираните разлики,
обуславящи нарушението, да са възникнали по времето, когато жалбоподателят не е
стопанисвал обекта, т.е. преди
05.12.2018 год., както и не може да се твърди със сигурност каква е
причината за тях (при това според актосъставителката тя би могла да бъде и
техническа – заседнал поплавък).
При тези данни съдът намира, че
административнонаказателното обвинение, в частност – авторството на
нарушението, за недоказано по несъмнен и безспорен начин, поради което
обжалваното НП се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
Водим от горните
мотиви, съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 455434-F490919 от 05.08.2019 год. на Началника на Отдел
„Оперативни дейности“ – Пловдив в Централно управление на Националната агенция
по приходите.
Решението подлежи на касационно
обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред
Административен съд Стара Загора.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: