Решение по дело №163/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 189
Дата: 5 май 2022 г. (в сила от 21 юни 2022 г.)
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20227240700163
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

      Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

           

189                                                     05.05.2022г.                         град Стара Загора

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

Старозагорският административен съд, ІІ състав, в публично съдебно заседание на тридесети март през две хиляди и двадесет и втора година, в състав:

                                                                                                                                                                                                                                              СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

при секретар Ива Атанасова                                                                  

и с участието на прокурора     

като разгледа докладваното от съдия Г.Динкова административно дело № 163 по описа за  2022г., за да се произнесе, съобрази следното:       

  

Производството е по реда на чл.27, ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСEСИФ/ и чл.145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на „Ню Енерджи Системс“ ЕООД, с ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр. Стара Загора, ул.“Индустриална“ № 44, ет.3, офис 16, представлявано от управителя Е. Г., подадена чрез пълномощника му адв.В.Т.-П.,  против Решение № РД-16-1493/ 30.12.2020 год. на Главния директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ към Министерство на икономиката и Ръководител на УО на ОПИК, с което е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на жалбоподателя, с подадено проектно предложение с референтен номер №BG16RFOP002-2.040-1366 и с наименование „Подобряване на производствения капацитет“ в „Ню Енерджи Системс“ ЕООД, в рамките на приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“, Инвестиционен приоритет 2.2 „Капацитет за растеж на МСП“ на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения акт по съображения за издаването му в противоречие с материалния закон, при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в несъответствие с целта на закона. Сочи, че в указания му срок дружеството е представило всички изискуеми документи, в т.ч. и отчет за приходите и разходите за 2019г., ведно с баланс на дружеството за 2019г. и удостоверение от НАП за липса на задължения на кандидата. Според жалбоподателя от представения отчет за приходите и разходите могат да се извлекат данни за нетните приходи от продажба /Приходи от оперативна дейност, редове с код 15120 и 15130/, както и данни за приходите от финансирания /код 15411/, поради което се явявало изпълнено изискването на Управляващия орган за представяне на справка-извлечение, съдържаща информация за нетните приходи от продажба, включително приходите от финансирания и субсидии от държавата, както и отсрочени и разсрочени вземания за 2019г. От друга страна, разсрочените и отсрочените публични задължения се посочвали като пасив в счетоводния баланс на предприятието, а в представения счетоводен баланс на „Ню Енерджи Системс“ЕООД за 2019г., раздел В – Задължения, имало отчетени текущи данъчни задължения до 1 година в размер на 6 000лв., като от приложеното удостоверение от НАП било видно, че дружеството няма изискуеми публични задължения. В тази връзка се навежда оплакване, че решаващият орган не е изяснил и преценил всестранно, пълно и задълбочено всички факти и обстоятелства от значение за конкретния случай. Предвид характеристиката на частните документи, каквито представляват изисканите такива от дружеството, при преценката им, от съществено значение било обсъждането на доказателствения материал в неговата съвкупност. В настоящия случай, исканата информация се съдържала в няколко документа /ОПР, счетоводен баланс и удостоверение от НАП/, които са били предоставени на органа, но той ги е изследвал поотделно, а не съвкупно. Отделно от това се твърди, че в обжалваното решение се съдържат противоречиви мотиви, тъй като не ставало ясно как установените факти и цитираната извадка от т.27.1 от условията за кандидатстване кореспондират с нормата на чл.38, т.3, предложение второ от ЗУСЕСИФ. Счита че, за дружеството не е възникнало задължение за предоставяне на доказателства, за изпълнение на критериите за бенефициер, тъй като се касаело за публично достъпни факти, които не подлежат на доказване по смисъла на чл.37, ал.2 от АПК. Поради това поставеното изискване за представяне на допълнителен документ, удостоверяващ информация, която от една страна вече се съдържала в други приложени от кандидата документи, а от друга – органът е разполагал с възможност да извърши служебна справка в публично достъпни информационни масиви,  се явявало в нарушение на Закона за ограничаване на административното регулиране и административният контрол върху стопанската дейност. Излага аргументи и за несъразмерност на санкцията спрямо тежестта на нарушението. По подробно изложените в жалбата доводи се иска обжалваното решение да бъде изцяло отменено, като незаконосъобразно. Претендира се и присъждане на направените от жалбоподателя разноски по делото.

Ответникът по делото - Ръководител на УО по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г при Министерство на иновациите и растежа /съгласно чл.27, ал.1, т.2 от Устройствения правилник на Министерството на иновациите и растежа, приет с ПМС № 20 от 25.02.2022г/,  не се представлява в съдебно заседание. В представения писмен отговор на жалбата и при Министерство на икономиката не е взема становище по жалбата в съдебно заседание. В представени по делото от процесуалния му представител писмен отговор на жалбата и писмени бележки излага подробни съображения за законосъобразност на оспореното решение, като издадено в изискуемата от закона форма, при спазване на процесуалните правила и в съответствие с приложимия материален закон. Твърди, че е отправена покана за сключването на договора, като в тази покана е посочено и какви документи следва да бъдат допълнително представени, един от които е справка-извлечение от индивидуалния сметкоплан за нетните приходи на кандидата. Такава справка не е представена, което не се отрича и от дружеството-жалбоподател, поради което и е отказано исканото финансиране. Иска се отхвърляне на жалбата като неоснователна и потвърждаване на оспореното решение.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административноправния спор:

По делото не се спори между страните, а и се установява от представените писмени доказателства, че жалбоподателят „Ню Енерджи Системс“ ЕООД, EИK *********, е подал проектно предложение с референтен номер BGI6RFOP002-2.040-1366 и с наименование: „Подобряване на производствения капацитет в „Ню Енерджи системс“ EOOД, в рамките на Приоритетна ос 2 ,,Предприемачество и капацитет за растеж на MCП“, Инвестиционен приоритет 2.2 „Капацитет за растеж на МСП“ на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, което проектно предложение е било одобрено за финансиране.

С покана, издадена на основание чл. 36, aл. 2 от ЗУСЕСИФ „Ню Енерджи Системс“ ЕООД е поканено, чрез изпратено от страна на Управляващия орган на ОПИК посредством модул „Комуникация с УО“ в ИСУН 2020 искане в срок до 30 календарни дни, считано от датата на запознаване, да предостави посочените в поканата доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент. Видно от системата ИСУН 2020, е отбелязано автоматично потвърждение на получаването чрез отваряне на съобщението в същия ден на изпращането му - 17.11.2020 год. B текста на поканата на кандидата е указано да представи под т.15  „Справка-извлечение за последната приключила финансова година (2019 год.) от счетоводните сметки на кандидата (предприятието кандидат и предприятията, с които то формира „група“) пo индивидуалния сметкоплан, утвърден от ръководството на предприятието, отчитащи приходите от дейността в т.ч., отчитащи нетните приходи от продажби, включително и приходите от финансирания и субсидии от държавата, както и отсрочени и разсрочени публични вземания - копие, заверено от кандидата.“

B законоустановения 30-дневен срок за представянето на изискуемите документи, кандидатът „Ню Енерджи Системс“ ЕООД е представил документи,  прикачени на 17.12.2020 год. в модул „Комуникация с УО“ на ИCУH 2020, но не е представил Справка-извлечение за последната приключила финансова година (2019 год.) от счетоводните сметки по индивидуалния сметкоплан, утвърден от ръководството на предприятието, отчитащи приходите от дейността в т.ч., отчитащи нетните приходи от продажби, включително и приходите от финансирания и субсидии от държавата, както и отсрочени и разсрочени публични вземания, за кандидата.

С оспореното в настоящото съдебно производство Решение № РД-16-1493/ 30.12.2020 год. на Главния директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на УО на ОПИК е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на „Ню Енерджи Системс“ ЕООД, ЕИК *********, с подадено проектно предложение с референтен номер №BG16RFOP002-2.040-1366 и с наименование „Подобряване на производствения капацитет“ в „Ню Енерджи Системс“ ЕООД, в рамките на приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“, Инвестиционен приоритет 2.2 „Капацитет за растеж на МСП“ на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020. Като мотив за направения отказ е изложено, че кандидатът не е представил в срок доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент. Сочи се, че до кандидата е била изпратена покана, издадена на основание чл.36, ал.2 от ЗУСЕСИФ, подписана от ръководителя на екипа по договаряне, чрез модул "Комуникация с УО" в ИСУН 2020 с искане в срок до 30 календарни дни, считано от 17.11.2020 г. да представи посочените в поканата доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент, в т.ч. и Справка-извлечение за последната приключила финансова година (2019 год.) от счетоводните сметки на кандидата (предприятието кандидат и предприятията, с които то формира „група“) пo индивидуалния сметкоплан, утвърден от ръководството на предприятието, отчитащи приходите от дейността в т.ч., отчитащи нетните приходи от продажби, включително и приходите от финансирания и субсидии от държавата, както и отсрочени и разсрочени публични вземания, вписана под т.15 в текста на поканата.  В рамките на законоустановения 30-дневен срок за представяне на изискуемите документи кандидатът „Ню Енерджи Системс“ЕООД е представил документи, прикачени на 17.12.2020г. в модул „Комуникациия с УО“ на ИСУН 2020, но не е представил изисканата Справка-извлечение за последната приключила финансова година (2019г.) от счетоводните сметки по индивидуалния сметкоплан, утвърден от ръководството на предприятието, отчитащи приходите от дейността, в т.ч., отчитащи нетните приходи от продажби, включително и приходите от финансирания и субсидии от държавата, както и отсрочени и разсрочени публични вземания, с оглед на което и на основание чл. 38, т. 3 хипотеза втора от ЗУСЕСИФ е отказано предоставяне на исканата безвъзмездна финансова помощ.

Решението е изпратено до кандидата „Ню Енерджи Системс“ЕООД по пощата, като видно от приложената по делото обратна разписка, същото е получено на 21.01.2021 г. от пълномощника на дружеството - М. С.Г. а /съгласно пълномощно №12 от 15.01.2021 год./. Жалбата е депозирана на 03.02.2021 год. чрез административния орган, в рамките на законоустановеният 14 дневен срок.

 

Като доказателства по делото са приети документите, съдържащи се в образуваната административна преписка по издаване на оспорената заповед.

 

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, направи следните правни изводи:

Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес - адресат на обжалваната заповед, в законово регламентирания срок по чл. 149, ал. 1 от АПК  и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност съгласно чл.27, ал.1 от ЗУСЕСИФ, е процесуално допустимо.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Съгласно чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващия орган или оправомощено от него лице. С Решение №574/13.07.2016 год. на Министерски съвет за УО по ОПИК 2014-2020 е определена Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ в Министерство на икономиката, съответно за ръководител на УО – министъра на икономиката. Със своя Заповед № РД-16-635/ 30.07.2020 год. министърът на икономиката е определил И. И. – и. д. Главен Директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ в Министерство на икономиката, за лице, което да изпълнява функциите на ръководител на УО на ОПИК по приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на ОПИК.

Оспореното Решение №16-1493/ 30.12.2020 год. подписано именно от И. И. - и. д. главен директор на главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" и ръководител на УО на ОПИК, с оглед на което се явява постановено от компетентен орган.

Обжалваният административен акт е издаден в предвидената от закона форма и при спазване на нормативно установените изисквания за неговото съдържание, при посочване на фактическите и правни основания за постановения отказ да бъде предоставена БФП по подаденото от „Ню Енерджи Системс“ ЕООД проектно предложение с референтен номер №BG16RFOP002-2.040-1366. Посочено е както правното основание за упражненото административно правомощие – чл.38, т.3 от ЗУСЕСИФ, така и конкретното фактическо обстоятелство за възприетото административно решение – кандидатът не е представил изискана справка-извлечение за последната приключила финансова година /2019 год./ от счетоводните сметки по индивидуалния сметкоплан, утвърден от ръководството на предприятието, отчитащи приходите от дейността в т.ч., отчитащи нетните приходи от продажби, включително и приходите от финансирания и субсидии от държавата, както и отсрочени и разсрочени публични задължения. Поради това съдът приема, че е спазено изискването на чл.59, ал.2, т.4 за мотивиране от фактическа и от правна страна на обективираното в Решение №16-1493/ 30.12.2020г. на Ръководителя на УО на ОПИК волеизявление и разпоредените правни последици.

Съдът не констатира допуснати в хода на административното производство процесуални нарушения от категорията на съществените такива, обуславящи отмяна на оспорения акт на това основание.

Оспореният акт е постановен и в съответствие с приложимия материален закон - глава трета, Раздел II „Предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор“ от ЗУСЕСИФ, както и Постановление № 162 на Министерски съвет за определяне на детайлните правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020 г. (ПМС № 162).

Съгласно чл. 38, т. 3 от ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2 ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на кандидат, който не отговаря на изискванията за бенефициент или не е представил в срок доказателства за това.

Съобразно изискването на чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ при одобрен оценителен доклад кандидатите от списъка на одобрените предложения се поканват да представят в 30-дневен срок доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициент, включително на условията, посочени в документите по чл. 26, ал. 1, ако същите не са приложени към формуляра за кандидатстване.

В чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ е регламентирано, че Ръководителят на УО на програмата утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. Процедурата по разработване и приемане на тази документация е посочена в разпоредбите на чл. 26, ал. 2 – 9 от ЗУСЕСИФ. Изводът който се налага е, че Условията за кандидатстване не са сред финализиращите процедурата актове, но те имат характер на задължителни правила по конкретна процедура, спрямо които се извършва допускане и оценка на проекти на кандидати за финансиране.

В т.27.1 от приетите условията за кандидатстване по процедура BGI6RFOP002-2.040 „Подобряване на производствения капацитет в малките и средни предприятия“, в „Процедура за уведомяване на неуспелите и одобрените кандидати и сключване на административни договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ“, е разписана процедурата за уведомяване на неуспелите и одобрените кандидати и сключване на административните договори за безвъзмездна финансова помощ. Посочено е кои кандидати са недопустими по процедурата и какви документи е необходимо да се представят за доказване на съответните обстоятелства, a именно: „н/ Недопустими са кандидати по чл. 2, nap. 18, буква „г“ от Регламент на Комисията (ЕС) № 651/2014, които са получили помощ за оздравяване и все още не са възстановили заема или не са прекратили гаранцията, или са получили помощ за преструктуриране и все още са обект на план за преструктуриране. C оглед на горното преди сключване на административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ кандидатите следва да представят Справка-извлечение за последната приключила финансова година от счетоводните сметки на кандидата по индивидуалния сметкоплан, утвърден от ръководството на предприятието, отчитащи приходите от дейността в т.ч., отчитащи нетните приходи от продажби, включително и приходите от финансирания и субсидии от държавата, както и отсрочени и разсрочени публични вземания - копие, заверено от кандидата.“ В т. IV от т. 27. 1. от Условията за кандидатстване е регламентирано, че ръководителят на Управляващият орган взема мотивирано решение за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на кандидат, който не отговаря на изискванията за бенефициент или не е представил в срок доказателства за това.

С утвърдените Условия за кандидатстване е въведено и изискването към формуляра за кандидатстване кандидатът да приложи и декларация (попълнена по образец), че е запознат с тях. С подписването на посочената декларация, приложена по делото  се удостоверява, че "Ню Енерджи Системс“ ЕООД се е запознало с Условията за кандидатстване и се е съгласило със задълженията, които произтичат от участието му в процедурата по предоставяне на БФП. В тази връзка кандидатът е бил наясно, че именно на посочения етап от процедурата – преди сключване на административния договор за предоставяне на БФП, УО ще извършва проверки на различни обстоятелства и ще изисква представянето на посочените документи, като при непредставянето им в срок се  издава решение за отказ за предоставяне на БФП на кандидата.

В процесния случай от „Ню Енерджи Системс“ ЕООД, с покана, издадена на основание чл.36, ал.2 от ЗУСЕСИФ, са били изискани подробно и конкретно описани документи за установяване съответствието на кандидата с изискванията за бенефициент, като в поканата отново са посочени последиците от непредставяне на изисканите документи в указания срок, а именно – постановяване на решение за отказ за предоставяне на БФП.

Жалбоподателят не оспорва получаването на писмото, както и обстоятелството, че не е представил вписания под т.15 от поканата документ - справка-извлечение за последната приключила финансова година /2019 год./ от счетоводните сметки по индивидуалния сметкоплан, утвърден от ръководството на предприятието, отчитащи приходите от дейността в т.ч., отчитащи нетните приходи от продажби, включително и приходите от финансирания и субсидии от държавата, както и отсрочени и разсрочени публични задължения.  Позовава се на липса на утвърден образец на такава справка-извлечение, както и на представени ОПР за 2019г., счетоводен баланс на предприятието и удостоверение от НАП, съдържащи исканата информация за 2019г.

Настоящият съдебен състав намира за неоснователни доводите на жалбоподателя, че въпреки липсата на сочената справка-извлечение от счетоводните сметки по индивидуалния сметкоплан, е представил достатъчно други документи, съдържащи информация за обстоятелствата, установяването на които се цели с изискания документ.  Не може да се приеме, че представеният от кандидата отчет за приходите и разходите за 2019 год. замества исканата справка. Отчетът за приходите и разходите е част от годишният финансов отчет на предприятието, но е различен от индивидуалния сметкоплан на предприятието, който съгласно чл.16, ал.1 от Закона за счетоводството се утвърждава от ръководителя на предприятието и за разлика от ОПР не е публично известен, тъй като не се публикува в Търговския регистър.

Поставените от УО условия, включително и относно вида и съдържанието, в които следва да се представят документите, са изисквания към всички одобрени за финансиране кандидати и неизпълнението им е основание за отказ. Приемането на аргументите на жалбоподателя означава допускане на изключение при прилагането на условията по програмата само по отношение на един от кандидатите, което поставя този кандидат в по-благоприятно положение спрямо останалите и нарушава принципа за равнопоставеност.

 

А относно твърдяната липса на образец на изискваната справка-извлечение, следва де се отбележи, че ако това обстоятелство е създало някаква неяснота, препятстваша изпълнението на задължението, за кандидата е съществувала възможност да отправи съответното запитване и да иска разяснение за формата на документа, данни за каквито действия не се установяват по делото.

Не е налице и поддържаното от жалбоподателя оплакване за съществуващо противоречие в изложените от решаващия орган мотиви за постановения отказ. Несъмнено документи, удостоверяващи съответствието на кандидата с изискванията по проекта, се представят още при кандидатстването, но от момента на подаването на проектното предложение до датата на сключване на договора съществува период от време, в рамките на който е възможно да са настъпили промени в обстоятелствата, водещи до недопустимост на одобреното предложение за финансиране. Ето защо преди сключването на договора е необходимо отново част от обстоятелствата за допустимост на проектното предложени да бъдат удостоверени повторно. След като не е сторил това и не е представил в пълнота изисканите от УО документи, законосъобразно, на основание чл. 38, т. 3 от ЗУСЕСИФ решаващият орган е отказал предоставянето на безвъзмездната финансова помощ по подаденото от „НЮ Енерджи Системс“ ЕООД проектно предложение № BG16RFОР002-2.040-1366.

 

Предвид изложеното съдът намира, че оспореното Решение № РД-16-1493/ 30.12.2020 г. на Ръководителя на УО на ОПИК е законосъобразно – издадено е от компетентен орган и в предвидената от закона форма; постановено при спазване на аминистративно-производствените правила, при правилно приложение на материалния закони в съответствие с неговата цел. Жалбата се явява неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

 

При този изход на спора искането на ответника за разноски се явява основателно и следва да бъде уважено, като на основание чл.143, ал.3 от АПК, и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ в тежест на „Ню Енерджи Системс“ ЕООД следва да бъде възложено заплащането на сумата от 100 лв., представляваща възнаграждение за юрисконсулт. 

 

Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2, предложение четвърто от АПК, Старозагорският административен съд

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Ню Енерджи Системс“ ЕООД, с ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр. Стара Загора, ул.“Индустриална“ № 44, ет.3, офис 16, представлявано от управителя Е. Г., против Решение № РД-16-1493/ 30.12.2020 год. на Главния директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ към Министерство на икономиката и Ръководител на УО на ОПИК, с което е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на жалбоподателя, с подадено проектно предложение с референтен номер №BG16RFOP002-2.040-1366 и с наименование „Подобряване на производствения капацитет“ в „Ню Енерджи Системс“ ЕООД, в рамките на приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“, Инвестиционен приоритет 2.2 „Капацитет за растеж на МСП“ на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020, като неоснователна.

 

ОСЪЖДА „Ню Енерджи Системс“ ЕООД, с ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр. Стара Загора, ул.“Индустриална“ № 44, ет.3, офис 16, да заплати на Министерство на иновациите и растежа сумата от 100 (сто) лева, представляваща възнаграждение за юрисконсулт.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

             

 

 

            СЪДИЯ: