Решение по дело №1838/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1722
Дата: 13 октомври 2020 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20207180701838
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 1722/13.10.2020г. 

 

гр.Пловдив, 13 . 10 . 2020г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Пловдив, VI състав, в открито заседание на осми октомври през две хиляди и двадесета година, в състав :

                                                                               Административен съдия : Здравка Диева

 

С участието на секретаря Г.Г., като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 1838/2020г., за да се произнесе, взе предвид следното :

П.В.Б.,***, с пълномощник адв.Сл.Н. обжалва Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1030-001679/18.06.2020г., издадена от Началник Група към ОД МВР – Пловдив, сектор Пътна полиция – М.М., изразяваща се в прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца.

            Становища на страните :

            - Жалбоподателят счита заповедта за незаконосъобразна с искане за отмяната й. Заявено е, че подробни мотиви в подкрепа на твърдението ще изложи лично или чрез упълномощен адвокат в съдебно заседание. Адв. Н. поддържа жалбата и твърди, че оспорващото лице не е управлявало автомобила, което е установено от ПРС в Присъда № 145/26.06.2020г.

            - Ответникът Началник Група към ОД МВР – Пловдив, сектор Пътна полиция – М.М., оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена като неоснователна в писмено становище с изпращане на преписката. В случай на уважаване на жалбата, е поискано намаляване на разноските на другата страна за адвокатско възнаграждение до размера на минималното по Наредба № 1 от 2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

            - Окръжна прокуратура-Пловдив не участва в съдебното производство.

            Жалбата е подадена в срока по чл.149 ал.1 от АПК. Съобщаване на акта е извършено посредством разписка за получаване на 15.07.2020г., удостоверяване за което се съдържа в заповедта /л.20, гръб/. Жалбата е подадена на 22.07.2020г. П.Б. е адресат на ограничителен акт, поради което оспорването е с правен интерес и в срок - допустимо.

            1. На основание чл.168 ал.1 АПК съдът дължи проверка за законосъобразност на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 АПК и не се ограничава само с обсъждане на възраженията, заявени от оспорващото лице. Към страните са отправени указания по доказателствата и доказателствената тежест при насрочване на делото /л.5/ и се съобразява задължението им да съдействат за установяване на истината /чл.171 ал.3 АПК/.

            1.1. Оспорващото лице представи заверено копие от Присъда № 145 / 26.06.2020г. на ПРС, постановена по НОХД № 3759/2020г. – без данни за влизането й в сила, с която жалбоподателя /подсъдим/ е признат за виновен в това, че на 18.06.2020г., в гр.Пловдив, без надлежно разрешително е държал високорискови наркотични вещества /марихуана и амфетамин/, в хипотезата на маловажен случай, поради което на основание чл.78а ал.1, чл.354а ал.5 вр. ал.3 т.1 НК, е освободен от наказателна отговорност и му е наложена глоба.

            1.2. Ответникът представи и по делото са приети : Заповед № 317з-391/06.02.2017г. на Директор ОДМВР-Пловдив, I, т.7 /относно предоставени правомощия за издаване на административния акт, л.29/ и Заповед № 8121з-1524/09.12.2016г. на министъра на вътрешните работи, в изпълнение на която е издадена първопосочената; заповед от 07.05.2020г. на министъра на вътрешните работи за преназначаване на ст. инспектор М.М. на ръководна длъжност Началник на група в сектор пътна полиция при ОД МВР – Пловдив; АУАН серия АA № 622791/18.06.2020г., в който е отразено възражение на жалбоподателя – вписано е, че не е управлявал МПС; Талон за изследване № 0041149 от 18.06.2020г. – в който е отразено, че П.Б. отказва проба с техническо средство, вкл. Б. е вписал „отказвам да дам проба за наркотици с техническо средство”; Протокол за медицинско изследване и вземане на биологични проби за употреба на алкохол и/или наркотични вещества или техни аналози от 18.06.2020г., в който е отразено, че Б. отказва да даде кръв и урина за наркотични вещества, както и, че е съобщил за употреба на амфетамин, без да е посочил количество; Лист за преглед от 18.06.2020г., в който е отразено, че пациентът отказва да даде кръв и урина за опиати и не е тестван поради отказ; Справка за нарушител – водач : издадени и влезли в сила 6 бр. НП, считано от 2007г. до 2015г.; 6 влезли в сила фиша.

            2. В обстоятелствената част от оспорената заповед е посочено, че АУАН е съставен против П.Б. затова, че на 18.06.2020г., около 15:30ч. в гр.Пловдив на бул.Марица, посока запад, управлява лек автомобил марка Мерцедес А с рег.№ **** /лична собственост/, като отказва да бъде изпробван за употреба на наркотици или други упойващи вещества и техни аналози, с техническо средство Дрегер Драг чек 3000 STK 6, и е издаден талон за медицинско изследване.

Фактическата установеност е квалифицирана за нарушение на чл.174 ал.3 пр.2 -ро ЗДв.П, която норма е отразена цифром и текстово в оспорената заповед : „Отказва да му бъде извършена проверка с тест за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози и не изпълни предписание за химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози”, респект. „Водач на моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина, който откаже да му бъде извършена проверка с техническо средство за установяване употребата на алкохол в кръвта и/или с тест за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за химическо лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му, и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози, се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина за срок от две години и глоба 2000 лв.”.

Правното основание за налагане на ПАМ е – чл.171 т.2А б.Б ЗДв.П : „За осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство: с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година;”.

3. Съгласно чл. 172 ал. 1 от ЗДв.П принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4 и т. 5, буква "а", т.6 и т.7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или оправомощени от тях длъжностни лица. Представената Заповед № 317з-391/06.02.2017г. на Директора на ОД МВР – Пловдив относно определяне на длъжностни лица от ОД МВР – Пловдив да прилагат с мотивирана заповед принудителните административни мерки по чл.171 т.1, 2, 2а, 4, 5, б.А и т.6 ЗДв.П изключва съмнение за компетенции на издалия заповедта административен орган, компетентен в пределите на неговата материална /предметна/ и териториална компетентност.

Адресатът на заповедта правилно е определен - с фактическото прилагане на мярката собственикът на автомобила се лишава от възможността да ползва превозното средство съобразно неговото предназначение и правните й последици пораждат действие пряко и непосредствено в неговата правната сфера, поради което именно собственикът е по силата на закона адресат на акта, с който е наложена оспорената ПАМ по чл.171 т.2А б.“Б“ ЗДв.П.

По отношение мотивите - те може да се съдържат в относими към издаването на административния акт доказателства, след като същите са част от административната преписка и органът се е позовал на тях /ТР № 16 от 1975г. на ОС на ГК на ВС/. Хипотезата е приложима в конкретния случай. Оспорената заповед съдържа фактически основания, обосновали разпоредителната й част – административният орган се е позовал на АУАН и на талон за изследване, в които жалбоподателят ясно е изразил волята си – отказ да даде проба за наркотични вещества. Отказът е потвърден и в медицинския протокол, вкл. в лист за пациент. Следователно, фактите и обстоятелствата, които са от значение за случая се били ясни и не е нарушена нормата на чл.35 АПК. Жалбоподателят в случая не доказа твърдението си, респект. не опроверга наличието на фактическо основание за издаване на оспорената заповед.

Установените факти са основание за налагане на ПАМ по приложените правни основания - чл.22 ЗАНН и чл.171 т.2А б.”Б” ЗДв.П. Съгласно чл. 23 от ЗАНН, случаите, когато могат да се налагат ПАМ, техния вид, органите, които ги прилагат и начинът за тяхното приложение, както и редът за тяхното обжалване, се уреждат в съответния закон или указ и в частност според чл. 171 ал. 1 ЗДв.П принудителните административни мерки се налагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон, поради което са от вида на преустановяващите ПАМ. ПАМ се прилага без оглед на вината и не съставлява административнонаказателна санкция, вкл. не се подчинява на режима на ЗАНН и на НК. Принудителната административна мярка се налага с оглед обективно извършване на нарушение. В съдебната практика е възприето, че административно-наказателната отговорност за виновно неизпълнение на административноправни задължения е независима и самостоятелна от административната принуда като вид държавна принуда, като основанието за налагането на ПАМ е самото нарушение - предвидените от закона последици на различни отговорности нямат обуславяща връзка, извън общия правопораждащ юридически факт - допуснатото закононарушение.

Актът за установяване на административно нарушение серия АA № 622791/18.06.2020г. е съставен от длъжностно лице – полицейски инспектор към ОД МВР-Пловдив, /Б.П./, който акт съгласно чл. 189 ал. 2 от ЗДв.П има доказателствена сила до доказване на противното. Актосъставителят е длъжностно лице от службите за контрол, предвидени в ЗДв.П и авторство не е оспорено. АУАН е част от административната преписка по издаване на заповедта за прилагане на ПАМ и съдържа фактическите обстоятелства по смисъла на чл. 59 т. 4 пр. 1 АПК – цитиран е в обстоятелствената част на заповедта. Последното не означава, че установените факти не подлежат на опровергаване. За целта е предвидена възможността за съдебно оспорване на ПАМ, тъй като заповедта за налагането й е самостоятелен административен акт.

3.1. Задължението за обосноваване на административния акт от фактическа страна е за органа – издател, който в конкретния случай не е допуснал нарушение на административно производствените правила и ясно е изразил волята си.

АУАН е официален документ, придадената презумптивна доказателствена сила на който, подлежи на опровергаване при съдебно оспорване на заповедта, с представяне на убедителни доказателства за противопоставими факти. Официалният документ има формална доказателствена сила – удостоверява спрямо всички с обвързваща доказателствена сила извършването на обективираното в него изявление, посочените дата и място на издаване, авторството на посоченото като издател лице, както и, че последното е действало в посоченото в документа длъжностно качество. По същество нормите /чл. 179, чл. 180 и чл. 181, ал. 1 ГПК/, от които следва доказателствената сила на документите, създават законно оборими презумпции.

В конкретиката на фактите не се установиха неизяснени обстоятелства, които да подложат на съмнение необходимостта от налагане на ограничителната принудителна мярка. В хода на делото не са представени доказателства, преодоляващи квалификацията – нарушител относно жалбоподателя. Отреченият факт в АУАН – на управление на МПС, следва да бъде основан на конкретни доказателства, тъй като само твърдение в тази насока не е достатъчно за разколебаване истинността на приетите за установени неблагоприятни факти спрямо адресата на принудителната мярка. Съдържанието на приетата по делото присъда не води до извод за достоверност на твърдението – отрицание по отношение управление на МПС.

Относно причината за проверка с техническо средство за наличие на наркотични вещества и техни аналози в кръвта : Съгл. чл. 5 ал.1 от Наредба № 1 от 19.07.2017г. : „При наличие на външни признаци, поведение или реакции на водачите на МПС за употребата на наркотични вещества или техни аналози се извършва проверка с тест или лицата се изпращат за медицинско изследване.“. Външните признаци са индивидуални и преценката на контролните органи в конкретния случай е била правилна, предвид отразеното в Протокол за медицинско изследване – Б. не е отрекъл употреба на амфетамини. От съществено значение в случая е липсата на доказателства за опровергаване основанието за издаване на ПАМ.

3.2. Принудителната административна мярка не се отклонява от предназначението си - инструмент за обезпечаване на законосъобразното осъществяване на определени правоотношения чрез налагане на държавна принуда. Целта на мярката е посочена в нормата на чл.171 ЗДв - за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административни нарушения. Съответствието с целта на закона изключва нарушение на принципа на съразмерност по см. на чл.6 АПК. Принудителната мярка е насочена към правните последици от неправомерното поведение – да се предотврати и преустанови административното нарушение – чл. 22 ЗАНН. При тези обстоятелства следва да се приеме, че жалбата не е основателна.

Мотивиран с изложеното и на основание чл.172 ал.2 АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

Отхвърля жалбата на П.В.Б.,***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1030-001679/18.06.2020г., издадена от Началник Група към ОД МВР – Пловдив, сектор Пътна полиция – М.М..

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

Административен съдия :