Решение по дело №1212/2022 на Районен съд - Смолян

Номер на акта: 90
Дата: 27 март 2024 г. (в сила от 27 март 2024 г.)
Съдия: Райна Русева
Дело: 20225440101212
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 25 ноември 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 90
гр. Смолян, 27.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на шести март през
две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Райна Русева
при участието на секретаря Татяна Кишанова
като разгледа докладваното от Райна Русева Гражданско дело №
20225440101212 по описа за 2022 година
За да се произнесе, взе предвид следното:
Предмет на делото са предявените искове от *** ЕАД срещу ответника Ж. Г. К. с
правното основание чл.422, ал.1 от ГПК вр. с чл.79, ал.1 от ЗЗД и чл.92 от и чл.86, ал.1
от ЗЗД, за установяване съществуването на вземанията по издадената Заповед за
изпълнение на парично задължение по чл.410 от ГПК с №346/28.07.2022г. по чгр.дело
№706/2022г. по описа на РС- Смолян, представляващи паричните суми в размер на
89,46 лв. (осемдесет и девет лв. и 46 ст.), представляваща дължими и незаплатени
месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги по договор от дата
22.05.2020г., за които са издадени фактури **********/15.06.2020 г„
**********/15.07.2020 г. за периода от 15.05.2020 г. до 14.07.2020г„ ведно със
законната лихва за забава, считано от датата на подаване на заявлението по реда на чл.
410 ГПК до окончателното плащане на сумата, 301,88 лв. (Триста и един лв. и 88 ст.) -
неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата 22.05.2020 г. за
мобилен номер ***.
В исковата молба се твърди, че ответникът Ж. Г. К. е бил абонат на дружеството-
доставчик на мобилни услуги „***“ ЕАД, с предишно наименование „**“ ЕАД със
сключен Договор за мобилни услуги от дата 22.05.2020г., за ползване на мобилен
номер *** с избран абонаментен план Тотал+ с неограничени национални минути и
изходящ роуминг в зона ЕС с промо цена за първоначалния срок на договора - 35,99лв,
с уговорен срок на действие за 24 месеца, до 22.05.2022г. Абонатът се е възползвал от
предоставената му възможност и е взел мобилно устройство марка NOKIA модел 1.3
Dual Black на преференциална цена, заплатена на каса, в брой. Стандартната цена на
мобилното устройство (в брой. без абонамент) е 289.90 лв., а обшата цена в брой с
избраната от абоната програма Тотал+ е 29.99 лв. Отстъпката, която ответникът е
получил, възлиза на сума в размер на 259.91 лв. /т. 7 от договора/.
Въз основа на посочения договор ответникът е ползвал предоставяните от
Дружеството мобилни услуги, като потреблението е фактурирано под клиентския
1
номер на абоната №**. Съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния операто при
ползване на услуги чрез индивидуален договор заплащането на ползваните услуги се
извършва въз основа на фактура, която се издава ежемесечно на името на потребителя.
При сключване на индивидуален договор всеки потребител - страна по договора бива
уведомен за датата от месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Не получаването
на фактурата не освобождава потребителя от задължението му за плащане на
дължимите суми. За потребените от абоната-ответник услуги за периода 15.05.2020г до
дата 14.08.2020г. ** е издал: - фактура №**********/15.06.2020г. за отчетния период
на потребление от 15.05.2020г. - 14,06.2020г. с дължима стойност за плащане в размер
на 51.08 лв. за месечни абонаментни такси за потребените от абоната по договора
услуги Дължимата сума е платима в срок 30.06.2020г. Към фактурата е приложено
извлечение от потреблението на ползвания мобилен номер.
- фактура №**********/15.07.2020 г. за отчетния период на потребление от
15.06.2020г. - 14.07.2020г. с дължима стойност за плащане в размер на 38.38 лв. за
месечни абонаментни такси за потребените от абоната по договора услуги Дължимата
сума е платима в срок 30.07.2020г. Към фактурата е приложено извлечение от
потреблението на ползвания мобилен номер. 2 За посочените месечни отчетни периоди
- м.05/2020г., м.06/2020г. длъжникът не е изпълнил задължението си да заплати на ***
дължимите месечни абонаменти, съобразно използваните от него услуги в общ размер
на 89.46 лв. (осемдесет и девет лв. и 46 ст.).
Неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на потребените и
фактурирани услуги на стойност 89.46 лв., е ангажирало договорната отговорност на
абоната по т.11 от процесиите договори за услуги, като във връзка с чл.75, вр.с чл. 19
б. в) от ОУ на мобилния оператор, ** е прекратил едностранно индивидуалните
договори на ответника Ж. Г. К. за ползваните абонаменти и е издал крайна фактура
№**********/15.09.2020г.
За посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е изпълнил задължението си
да заплати на ** ЕАД сумите за месечни абонаменти, съобразно използваните от него
услуги, така както са фактурирани. При наличието на неплатени месечни задължения
на абоната, Операторът го уведомява по реда на чл. 31а от Общите условия. След
изтичането на срока за плащане, указан във всяка от издадените месечни фактури и
при нерегистрирано плащане на дължимата сума, последователно се ограничават
първо изходящите обаждания, впоследствие и входящите обаждания на абоната, като
операторът неколкократно праща смс - напомняне за налична незаплатена месечна
фактура. При нерегистрирано плащане, въпреки напомнянията от страна на Оператора,
ползваният телефонен номер е двустранно спрян, за което абонатът е уведомен с
поредно смс[1]известяване. Предоставен е пореден шанс за плащане на дължимите
месечни суми. След като страните са уговорили дължимите по договора плащания да
бъдат платими в определен срок, то сумата става изискуема след изтичането на този
срок. Когато денят за изпълнение на задължението е определен, длъжникът изпада в
забава след изтичането му /чл. 84, изр. първо ЗЗД/.
Съгласно чл. 49 от Общите Условия, ** има право да получава в срок всички
плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и на уговореното място.
Съгласно чл. 75 от Общите условия при неспазване на което и да е задължение по
част XIII от Общите условия или в случай, че е налице неизпълнение на някое от
другите задължения на потребителя, ** има право незабавно да ограничи
предоставянето на услугите или при условията на т. 19 б в) да прекрати едностранно
индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на нов договор с него.
Нито законът, нито договорените между страните условия, вменяват задължение на
кредитора да кани закъснелия длъжник да изпълни задължението си. При това
2
положение за мобилния оператор е възникнало потестативното право едностранно да
прекрати договора за мобилни услуги, при това без необходимост да волеизявява
изрично пред абоната намерението си за прекратяване, предвид неколкократните
напомняния чрез смс-известяване до този момент. Датата на деактивация на процесния
абонамент е 04.08.2020г., като същата се генерира автоматично по вградената
електронна система на Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на
незаплатени суми след изтичането на предвидените в месечните фактури срокове за
заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент.
На дата 16.08.2020г., Операторът е изпратил покана за изпълнение до ответника, в
която са описани задълженията по абонатния номер, посочена е общо дължимата сума,
както и е даден подходящ - 10 дневен срок за изпълнение на задължението. Абонатът е
предупреден, че при неплащане на дължимата сума договорът му ще бъде прекратен.
След като абонатът е избрал да не заплати дължимите суми, то следва да понесе
отговорността си за неизпълнение на поетите по договор задължения. Така, абонатът е
в неизпълнение на договорите си, като същият не е спазил крайния срок за ползване на
абонамента Тотал+ за мобилен номер *** до 22.05.2022г., съгласно Договор за
мобилни услуги от дата 22.05.2020г.
Неизпълнението на ответника е обусловило правото на мобилния оператор да
ангажира договорната отговорност на абоната, съгласно изричната клауза, съдържаща
се в т. 11 от договорите , като начисли в крайната издадена фактура неустойка за
предсрочно прекратяване на сключения абонамент. Предвид влизане в сила на
постигната Спогодба между ** и Комисия за защита на потребителите относно начина
на формиране на неустойките, претендирани при предсрочно прекратяване на
договорен абонамент, начислената на абоната неустойка в размер на 301.88 лв. е
формирана съобразно новите правила за изчисление, уговорен в т.11 от договорите.
Претендираната неустойка в размер на 301.88лв., представляваща стойността на три
месечни абонаменти такси на ползваната програма за всеки ползван номер.
Съгласно т. 11 от договорите, в случай на прекратяване на подписан договор преди
изтичане на уговорения срок по вина или инициатива на Потребителя или по
нарушение на задълженията му по договора или приложения/документи свързани с
него, същият е длъжен да заплати за всяка СИМ карта, по отношение на която е налице
прекратяване (1) неустойка в размер на всички стандартни месечни абонаменти за
периода от прекратяване на договора до изтичане на уговорения срок, като сумата не
може да надвишава трикратния размер на стандартните месечни абонаменти, взети без
ЛЛС. (2) а в случай, че е предоставяна отстъпка от цената на месечния абонамент,
потребитялят дължи и възстановяване на част от стойността на ползваните отстъпки,
съотствщи на оставащия срок на договора. (3) В случаите, в които на абоната е
предоставено мобилно устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в
подписания договор или по предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл,
Потребителят дължи такава част от разликата между стандартната цена на
устройството (в брой и без абонамент) съгласно ценовата листа, действаща към
момента на сключване на договора и заплатената от него при предоставянето му (в
брой или съответно обща лизингова цена по договора за лизинг), какъвто съответства
на оставащия срок на договора., Видно е, че уговорената клауза е в унисон с
предписанията на Комисия за защита на потребителите и с уговореното в постигнатата
Спогодба.
Неустойката в размер на 301.88 л в. се формира, както следва: • За абонаментен план
Тотал+ се дължи неустойка в размер на 107.25 лв. представляваща стойността на 3
месечни абонаментни такси, където стойността на месечния абонамент е взета без
ДДС, или 33.32 лв. х 3 = 99,97 лв., а разликата до пълния размер на претендираната
3
неустойка - 107,25лв. - представлява част от предоставените на абоната отстъпки,
съответстваща на оставащия срок до края на договора • Към Абонаментен план Тотал+
начислена и неустойка за ползване на устройство в размер на 194.63 лв.,
представляваща такава част от разликата между стандартната цена на устройството (в
брой, без абонамент), съгласно действащата към момента на сключване на договора
ценова листа, и заплатената от него при предоставянето му (в брой или обща лизингова
цена по договора за лизинг), съответстваща на оставащия срок на договора.
Като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния оператор
„***“ ЕАД ответникът Ж. Г. К. се е съгласил и е приел Общите Условия на Оператора
за взаимоотношения е потребителите на мобилни телефонни услуги. Съгласно чл. 49
от Общите Условия, ** има право да получава в срок всички плащания, дължими от
потребителя в уговореното количество и на уговореното място.
Според чл.71 ..Потребителят е длъжен да заплаща определените от ** цени по начин
и в срокове за плащане, посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в срока,
указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й“. Не
плащането в срок на издадените от Оператора на абоната фактури за ползваните
мобилни услуги е обусловило правото на ** /чл.75 от ОУ/ да прекрати едностранно
индивидуалния договор. При неспазване на което и да е задължение по част XIII от
тези Общи условия или в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите
задължения на потребителя, ** има право незабавно да ограничи предоставянето на
услугите, или при условията на т. 196, в) да прекрати едностранно индивидуалния
договор е потребителя или да откаже сключване на нов договор е него“. Съгласно
сключения договор за мобилни услуги, страните имат права и задължения, описани в
него и общите условия на доставчика на мобилни услуги. Към индивидуалния договор
се прилагат клаузите на публикуваните общи условия и те са неразделна част към него.
По силата на същите, индивидуалният договор влиза в сила от момента на
подписването му от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор са в
сила общите условия на договора за предоставяне на мобилни услуги. В чл.20 от
Общите условия е посочено, че, всички услуги се заплащат в зависимост от техния вид
и специфика по цени, съгласно действащата ценова листа на **. Съгласно чл. 23, б) 5
месечния абонамент осигурява достъп до услугите, за които е сключен индивидуален
договор и включва разходите за поддръжка на Мрежата и се предплаща от потребителя
ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя абонаментен
план/програма/пакет. По силата на чл. 26 неполучаването на фактура, не освобождава
потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума. Потребителят
отговаря и дължи връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/
разходи, свързани със събирането на вземания, които са присъдени по съдебен ред.
Съгласно чл. 27 от Общите условия плащането на посочената във фактурата сума се
извършва в срока указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на
издаването й. При неспазване на срока, потребителят дължи неустойка за забава в
размер на законната лихва за всеки ден закъснение.
В конкретният случай ответникът Ж. Г. К. е подписал договор за услуги с мобилния
оператор, ползвал е процесиите мобилни номера и не е изпълнил задължението си по
договор да заплаща стойността на предоставените услуги, като с това си поведение е
изпаднал в забава. Издадени са фактури и в срок не ги е заплатил.
В съдебно заседание за ищеца не се явява представител.
За ответника назначеният му особен представител адв.Г. поддържа възраженията в
отговора.
С постъпилия отговор от назначения особен представител на ответника - адв.Г., по
същество, исковете се оспорват и се поддържа становище за отхвърлянето им. Сочи се,
4
че избирателно представените документи са едностранни- изхождат от ищеца и не
може единствено с тях да се доказва твърдяното вземане.
Съдът, след преценка на изложеното в исковата молба, отговора, становищата,
намира исковете за ОСНОВАТЕЛНИ по следните съображения:
Установява се, че ответникът Ж. Г. К. е бил абонат на дружеството- доставчик на
мобилни услуги „***“ ЕАД, с предишно наименование „**“ ЕАД , видно от Договор за
мобилни услуги от дата 22.05.2020г., за ползване на мобилен номер *** с месечен
абонамент за първоначалния срок на договора - 35,99лв, с уговорен срок на действие за
24 месеца, или- до 22.05.2022г. Абонатът е взел мобилно устройство марка NOKIA
модел 1.3 Dual Black на преференциална цена, заплатена на каса, в брой.
Според заключението по назначената съдебно- счетоводна експертиза, изготвено от
вещото лице след запознаване с доказателствата по делото и извършена проверка в
счетоводството на „*** ” ЕАД, на 22.05.2020 г. между „** ” ЕАД и Ж. Г. К. е сключен
Договор за мобилни услуги с мобилен № *** и месечен абонаментен план Тотал+ в
размер 35.99 лева с ДДС за 24 месеца. Взето е и устройство на лизинг NOKIA 1.3 Dual
Black LENOVO MotoC 4G Gtd, във връзка с абонамента за мобилен номер ***. Цената
на устройството е 289.90 лева и отстъпка от стандартната цена в размер 259.91 лева
или обща лизингова цена с абонаментен план – 29.99 лева. Евентуално дължимите
суми за мобилни услуги, фактурирани за процесния мобилен номер *** на Ж. Г. К. за
процесния период от 15.05.2020 г. до дата 14.08.2020 г, съгласно сключения между
страните договор за мобилни услуги е 89.46 лева, както следва: - 72.56 лева –
абонаментни такси - 1.99 лева – услуга временно възстановяване на изходящия трафик
- 14.91 лева – ДДС. Задължението е формирано, съгласно издадените и осчетоводени
при ищеца фактури и кредитни известия, както следва: - Фактура №
**********/15.06.2020 г. – 63.85 лева, за отчетен период 22.05.2020 г. – 14.06.2020 г., в
т.ч.: 53.21 лева – абонаментни такси; 10.64 лева – ДДС - Фактура №
**********/15.07.2020 г. – 38.38 лева, за отчетен период 15.06.2020 г. – 14.07.2020 г., в
т.ч.: 29.99 лева – абонаментни такси; 1.99 лева – услуга временно възстановяване на
изходящия трафик; 6.40 лева – ДДС - Кредитно известие № **********/15.08.2020 г. –
- 12.77 лева, в т.ч.: - 10.64 лева – абонаментни такси и - 2.13 лева – ДДС.
Съгласно представените от „***“ ЕАД справки, за процесния период, ответникът не
е извършвал плащания.
Според заключението по назначената съдебно- счетоводна експертиза размерът на
дължимата се неустойка за предсрочно прекратяване на ползвания абонаментен пакет,
съобразно договорените с КЗП условия за изчисление на неустойките по договорите за
мобилни услуги, прекратени предсрочно по вина или инициатива на абонатите е
301.88 лева, формирана, както следва: - 107.25 лева – дължима неустойка за
предсрочно прекратяване на ползвания абонаментен пакет, съобразно договорените с
КЗП условия за изчисление на неустойките по договорите за мобилни услуги,
прекратени предсрочно по вина или инициатива на абонатите - 194.63 лева – сума за
мобилно устройство, получена като разлика между цената на устройството и
преференциалната цена, получена във връзка с абонаментния план.
Съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор при ползване на услуги
чрез индивидуален договор заплащането на ползваните услуги се извършва въз основа
на фактура, която се издава ежемесечно на името на потребителя.
За ползваните от Ж. Г. К. е издадена крайна фактура №**********/15.09.2020г. на
стойност 391,34 лева с ДДС, като задълженията от предходен период са 89,46 лева и
301,88 лева неустойка за предсрочно прекратяване на на договори за услуги
Поради неизпълнението от страна на ответника, от мобилния оператор е начислена
5
неустойка в размер на 301.88 лв.
Според чл.71 от Общите условия на *** ЕАД за взаимоотношенията с
потребителите на електронни съобщителни услуги потребителят е длъжен да заплаща
определените от ** цени по начин и в срокове за плащане, посочени в т. 27 от тези
Общи условия, а именно в срока, указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след
датата на издаването й.
Съгласно чл. 26 от Общите условия неполучаването на фактура не освобождава
потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума.
Съгласно чл. 27 от Общите условия плащането на посочената във фактурата сума се
извършва в срока указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на
издаването й. При неспазване на срока, потребителят дължи неустойка за забава в
размер на законната лихва за всеки ден закъснение.
От заключението по назначената съдебно- счетоводна експертиза се установява
неизпълнението от страна на ответника, както и размера на вземанията и съобразно
цитираните по- горе разпоредби в договора и Общите условия, исковете се явяват
изцяло основателни.
По изложените съображения, ще следва предявените искове от *** ЕАД срещу
ответника Ж. Г. К. с правното основание чл.422, ал.1 от ГПК вр. с чл.79, ал.1 от ЗЗД и
чл.92 от и чл.86, ал.1 от ЗЗД, да се уважат, като се признае за установено
съществуването на вземанията по издадената Заповед за изпълнение на парично
задължение по чл.410 от ГПК с №34628.07.2022г. по чгр.дело №706/2022г. по описа на
РС- Смолян, представляващи паричните суми в размер на 89,46 лв. (осемдесет и девет
лв. и 46 ст.), представляваща дължими и незаплатени месечни абонаментни такси за
потребление на мобилни услуги по договор от дата 22.05.2020г., за които са издадени
фактури **********/15.06.2020 г„ **********/15.07.2020 г. за периода от 15.05.2020 г.
до 14.07.2020г„ ведно със законната лихва за забава, считано от датата на подаване на
заявлението по реда на чл. 410 ГПК до окончателното плащане на сумата, 301,88 лв.
(Триста и един лв. и 88 ст.) - неустойка за предсрочно прекратяване на договорен
абонамент от дата 22.05.2020 г. за мобилен номер ***.
С оглед изхода на делото на ищеца следва да се присъдят направените съдебни
разноски в заповедното производство в размер на 25,00 лева платена държавна такса и
180,00 лева адвокатско възнаграждение, както и за исковото производство по
настоящото дело- 75,00 лева платена държавна такса, 480,00 лева адвокатско
възнаграждение,300,00 лева разноски за особен представител, както и 180,00 лева
възнаграждение за вещото лице по назначената съдебно- счетоводна експертиза.
По горните мотиви, съдът


РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО в отношенията между *** ЕАД , ЕИК***,
седалище и адрес на управление **, и Ж. Г. К., ЕГН**********, с адрес **, че Ж. Г. К.,
ЕГН**********, дължи за плащане на *** ЕАД, ЕИК***, присъдените суми по
Заповед за изпълнение на парично задължение по чл.410 от ГПК с №346/28.07.2022г.
по чгр.дело №706/2022г. по описа на РС- Смолян, представляващи суми в размер на
89,46 лв. (осемдесет и девет лв. и 46 ст.)- дължими и незаплатени месечни абонаментни
такси за потребление на мобилни услуги по договор за мобилни услуги от дата
6
22.05.2020г., за които са издадени фактури **********/15.06.2020 г„
**********/15.07.2020г., за периода от 15.05.2020 г. до 14.07.2020г„ ведно със
законната лихва за забава, считано от датата на подаване на заявлението по реда на чл.
410 ГПК 25.07.2022г. до окончателното плащане на сумата, 301,88 лв. (Триста и един
лв. и 88 ст.) - неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата
22.05.2020 г. за мобилен номер ***.
ОСЪЖДА Ж. Г. К., ЕГН**********, да заплати на *** ЕАД, ЕИК***, направените
съдебни разноски за заповедното производство по чгр.дело №706/2022г. по описа на
РС- Смолян в размер на 25,00 лева /двадесет и пет лева/ платена държавна такса и
180,00 лева /сто и осемдесет лева/ адвокатско възнаграждение, както и за исковото
производство по гр.дело №121282022г. по описа на РС- Смолян съдебни разноски в
размер на 75,00 лева /седемдесет и пет лева/ платена държавна такса, 480,00 лева
/четиристотин и осемдесет лева/ адвокатско възнаграждение, 300,00 лева /триста лева/
разноски за възнаграждение за особен представител, както и 180,00 лева /сто и
осемдесет лева/ възнаграждение за вещото лице по назначената съдебно- счетоводна
експертиза.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Окръжен съд- Смолян в двуседмичен
срок от връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
7