Решение по дело №143/2023 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 96
Дата: 16 март 2023 г.
Съдия: Диана Кирилова Георгиева
Дело: 20233630200143
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 96
гр. Шумен, 16.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ШУМЕН, II-РИ СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и седми февруари през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Диана К. Георгиева
при участието на секретаря В.П.И.
като разгледа докладваното от Диана К. Георгиева Административно
наказателно дело № 20233630200143 по описа за 2023 година
Настоящото производство е образувано на основание чл.58д и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е наказателно постановление № 84 от 29.12.2022г. на Директор на
РИОСВ гр. Шумен, с което на Община Шумен, ЕИК *********, гр. Шумен, бул. Славянски
№ 17, представлявана от кмета Л.Д.Х. е наложена имуществена санкция в размер на 10 000
лева на основание чл.164, ал.1 от Закона за опазване на околната среда, вр. чл.83, ал.1 от
ЗАНН за нарушение на чл.123в, т.2 от ЗООС. Жалбоподателят моли съда да постанови
решение, с което да отмени наказателното постановление, като излага подробни доводи за
това в жалбата. В съдебно заседание, жалбоподателят редовно призован, изпраща
упълномощен представител, който изцяло поддържа жалбата и моли за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
За РИОСВ гр. Шумен - административно-наказващ орган, издал наказателното
постановление, призован съгласно императивната разпоредба на чл.61,ал.1 от ЗАНН в
съдебно заседание се явява процесуален представител, който счита жалбата за
неоснователна, за което излага подробни доводи и моли съда да потвърди изцяло НП, както
и за юрисконсултско възнаграждение.
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на
изискванията на чл.84 от ЗАНН, във вр. чл.320 от НПК, поради което се явява процесуално
допустима.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
ШРС, след като взе предвид събраните по делото доказателства и становища на
страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите на
1
закона, намира за установено от фактическа страна следното:
На 09.05.2022г. била извършена извънредна проверка на Регионално депо за
неопасни отпадъци, гр. Шумен, кв. Дивдядово, от експерти на Регионална инспекция по
околната среда и водите /РИОСВ/ гр. Шумен, във връзка с информация за писмо на МОСВ
вх. № ДО-224/09.05.2022г. В хода на проверката, осъществена на място на територията на
Регионално депо за неопасни отпадъци, разположено южно от кв “Дивдядово“ на гр. Шуме,
свидетелят И.Н.Н. констатирал, че в близост до така наречената клетка 1 на регионалното
депо имало изтичане на инфилтрат от ревизионната шахта, който се изтичал по околните
земни площи. В близост до клетка 3 на депото, имало изведена тръба към канавката за
дъждовни води, преминаваща около депото. Тръбата била запушена, но от нея също имало
просмукване на ограничени количества инфилтрат. За извършената проверка свид. И.Н. – гл.
експерт в дирекция „КПД“ в РИОСВ Шумен на 19.05.2022г., съставил констативен протокол
№ ИН-02/09.05.2022г., с който било дадено предписание да се преустанови просмукването
на инфилтрат от следните места: - от ревизионна шахта под дигата на клетка 1 – от затапена
тръба, изходяща в околовръстната канавка в района под клетка 3, за което бил даден срок за
изпълнение до 11.05.2022г. На посочената дата с вх,№ ОА-1616/11.05.2022г. било
депозирано писмо, с което РИОСВ-Шумен била уведомена, че е преустановено
просмукването на инфилтрат. По повод на писмото била извършена проверка за изпълнение
на дадените предписания, резултатите от която били обективирани в Констативен протокол
№ ИН-03/19.05.2022г. За констатираното нарушение на 01.08.2022г., свид. И.Н. съставил акт
за установяване на административно нарушение №ИН-03, в който посочил, че Община
Шумен на 07.05.2022г. в качеството си на оператор на действаща инсталация “Регионално
депо за неопасни отпадъци“, съгласно легалната дефиниция на понятието, дадена в т.43 от
&1 към Допълнителните разпоредби на Закона за опазване на околната среда е извършила
административно нарушение, изразяващо се в неизпълнение на условие 10.1.2.2. от
комплексно разрешително /КР/ № 349-Н0/2008г, актуализирано през 2015г., което гласи:
„По време на експлоатацията на депото, притежателят на настоящото разрешително да
прилага инструкция за експлоатация и поддръжка на всички съоръжения, свързани с
дренажната система, ретензионния басейн и помпената станция за инфилтрирани води за
оросяване на депото“, като посочил, че по този начин е нарушен чл.123в, т.2 от Закона за
опазване на околната среда. АУАН, бил съставен в присъствието на Ж.А. - главен експерт
“Екология“ в Община Шумен, която го подписала без възражения. В срока по чл.44 от
ЗАНН, Община Шумен не е депозирала писмени възражения. Въз основа на съставения
АУАН и възприемайки изцяло констатациите в него, Директор на Регионална инспекция по
околна среда и води гр. Шумен издал наказателно постановление № 84/29.12.2022г., с което
на основание чл.164, ал.1 от Закона за опазване на околната среда на Община Шумен,
представлявана от кмета Л.Х. е наложено административно наказание „имуществена
санкция” в размер на 10 000/десет хиляди/ лева за нарушение на чл.123в, т.2 от ЗООС, а
именно за това, че на 07.05.2022г. на територията на Регионално депо за неопасни отпадъци
за общините Шумен, Велики Преслав, Смядово, Нови пазар, Каспичан, Венец, Хитрино и
Каолиново, находящо се в гр. Шумен, кв. Дивдядово, в качеството си на оператор на
2
действаща инсталация „Регионално депо за неопасни отпадъци“, съгласно легалната
дефиниция на понятието, дадена в т.43 от §1 към Допълнителните разпоредби на Закопа за
опазване на околната среда /ЗООС/, е извършила административно нарушение, изразяващо
се в неизпълнение на условие 10.1.2.2. от комплексно разрешително /КР/ № 349-НО/2008г.,
актуализирано през 2015г., като съгласно условие 10.1.2.2.: „По време на експлоатацията на
депото, притежателят на настоящото разрешително да прилага инструкция за експлоатация
и поддръжка на всички съоръжения, свързани с дренажната система, ретензионния басейн и
помпената станция за инфилтрирани води за оросяване на депото“.
Така установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по
делото писмени доказателства, присъединени на основаниечл.283 от НПК и от разпита в
съдебно заседание на актосъставителя И.Н.. Свид. Н. изтъкна в съдебно заседание, че по
време на извършената извънредна проверка на депо Шумен е констатирано, че в близост до
клетка 1 на регионалното депо имало изтичане на инфилтрат от ревизионната шахта, който
се изтичал по околните земни площи. В близост до клетка 3 на депото, имало изведена тръба
към канавката за дъждовни води, преминаваща около депото. Тръбата била запушена, но от
нея също имало просмукване на ограничени количества инфилтрат.
Съгласно чл.123в, т.2 от ЗООС, операторът на инсталацията е длъжен да изпълнява
условията в комплексното разрешително. В конкретната хипотеза по безспорен начин е
установено, че жалбоподателя- Община Шумен има качество на оператор на действаща
инсталация “Регионално депо за неопасни отпадъци“, съгласно легалната дефиниция на
понятието, дадена в т.43 от &1 към Допълнителните разпоредби на Закона за опазване на
околната среда и на 07.05.2022г. е допуснала изтичане на инфилтрат от ревизионната шахта
до клетка 1 и от тръбата към околовръстната канавка, което е в разрез с изискванията на
условие 10.1.2.2. от комплексно разрешително/КР/ № 349-НО/2008г., актуализирано през
2015г., с което е определено следното задължение „По време на експлоатацията на депото,
притежателят на настоящото разрешително да прилага инструкция за експлоатация и
поддръжка на всички съоръжения, свързани с дренажната система, ретензионния басейн и
помпената станция за инфилтрирани води за оросяване на депото“. В т.6.2 от Инструкция
по околна среда е визирано, че експлоатация на дренажна система за инфилтрат, ведно с
всички съпътстващи съоръжения трябва да се извършва съгласно указанията /указания и
инструкции за поддръжка/ на производителя. Ако такива указания липсват, тогава
експлоатацията се извършва по начин, недопускащ: 1. Разлив на инфилтрат върху почви и
незасегнати от инсталацията, терени, поради което и съдът приема, че жалбоподателя е
осъществил състава на чл.123в, т.2 от ЗООС и съответно напълно адекватно е ангажиран с
административнонаказателна отговорност на основание чл.164, ал.1 от Закона за опазване
на околната среда. Разпоредбата на чл.164, ал.1 от ЗООС предвижда за неизпълнение на
изискванията по чл.123в, на оператора на инсталацията - юридическо лице или едноличен
търговец, да се налага имуществена санкция от 10 000 до 500 000 лева.
При извършената служебна проверка съдът установи, че при издаването на
обжалваното наказателно постановление не са допуснати съществени нарушения на
3
процесуалните правила, обуславящи неговата отмяна. Извършеното от жалбоподателя
неизпълнение на административно задължение и обстоятелствата, при които същото е
извършено, са описани достатъчно ясно и конкретно.
Освен това, настоящия съдебен състав намира, че в процесния случай не може да
бъде приложена разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, доколкото нарушението не може да бъде
квалифицирано като “маловажен случай” по смисъла на посочената разпоредба. В случая на
първо место следва да се изхожда от обществените отношения, които регулира ЗООС и
съответно въведените от този закон задължения както за ФЛ, така и за ЮЛ. Касае се за
регулиране на отношения и задължения, които целят защита на здравето на хората и
опазване на околната среда, както и се цели тези вредни въздействия да бъдат
предотвратени. Действително, Община Шумен е предприела действия за изграждане на
допълнителен резервоар, но комплексното разрешително е издадено преди близо 15 години
и за този период е следвало да се изградят необходимите структури за да бъдат спазвани
условията, заложени в същото. Административно наказващият орган правилно е
квалифицирал нарушението, което е било осъществено и правилно е приложил съответната
административно-наказателна разпоредба на Закона за опазване на околната среда, като се е
съобразил с разпоредбата на чл. 53 ал.2 от ЗАНН и като е взел предвид, че осъществяването
на нарушението е било установено по безспорен начин.
При индивидуализацията на наказанието административно-наказващия орган е
съобразил тежестта на извършеното нарушение, неговата обществена опасност, цялостното
поведение на жалбоподателя, а именно, че е предприел действия за преустановяване на
изтичане на инфилтрат, за изграждане на допълнителен резервоар и е наложил наказание в
минимално предвидения в разпоредбата на чл.164 ал.1 от Закона за опазване на околната
среда, размер, а именно 10 000 лева.
С оглед изхода на делото и направеното искане от процесуалния представител на
административно наказващия орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение,
съдът съобрази, че съгласно разпоредбата на чл.63д от ЗАНН, в производствата пред
районния и административния съд, както и в касационното производство, страните имат
право на присъждане на разноски по реда на АПК. Според нормата на чл.143, ал.3 от АПК,
когато съдът отхвърли оспорването, както е в процесния случай, тези разноски следва да се
възложат в тежест на подателя на жалбата. Относно размера на разноските разпоредбата на
чл.63д, ал.5 от ЗАНН предвижда, че в полза на юридически лица, които са били защитавани
от юрисконсулт или лице с юридическо образование /както е в случая за РИОСВ гр. Шумен/,
се присъжда възнаграждение в определен от съда размер, който не може да надхвърля
максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл.37 от Закона за
правната помощ /ЗПП/. Доколкото не е посочен конкретен размер на поисканото
юрисконсултско възнаграждение, то съгласно разпоредбата на чл.37, ал.1 от ЗПП, вр. чл.27е
от Наредбата за заплащане на правната помощ, съдът определя възнаграждение на лицето с
юридическо образование, представляващ административнонаказващия орган - РИОСВ гр.
Шумен по делото, в размер на 80 /осемдесет/ лева. Сумата следва да се присъди в тежест на
4
жалбоподателя и да се заплати от последния по сметка на РИОСВ гр. Шумен.
По изложените съображения съдът намира, че не са налице основания за отмяна
или изменение на атакуваното наказателно постановление. Същото следва да бъде
потвърдено изцяло, а жалбата- да бъде оставена без уважение.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.2 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 84/29.12.2022г., с което на основание
чл.164, ал.1 от Закона за опазване на околната среда на Община Шумен, представлявана от
кмета Л.Х. е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 10
000/десет хиляди/ лева за нарушение на чл.123в, т.2 от ЗООС, като правилно и
законосъобразно.
ОСЪЖДА Община Шумен, с ЕИК000931721, гр. Шумен, бул. Славянски № 17,
представана от кмета Л.Д.Х. да заплати на РИОСВ гр. Шумен юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 /осемдесет/ лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Шуменския административен съд
в 14-дневен срок от съобщаване на страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Шумен: _______________________
5