РЕШЕНИЕ
гр.Свиленград,27.11.2019г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СВИЛЕНГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, в публичното си съдебно заседание на петнадесети
ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:
Председател: ХРИСТО ГЕОРЧЕВ
при секретаря Ангелина Добрева
и в присъствието на прокурора ……..
като,разгледа докладваното от председателя АНД № 699 по описа на съда за 2019
година, за да се произнесе взе предвид:
Производството е по реда на глава ІІІ ,раздел V, чл.59 и сл. от ЗАНН.
Ожалвано
е Наказателно постановление № 45-0000291 гр.Хасково, 19.09.2019 г.издадено от Антон Ставрев Ставрев - Началник ОО
"АА", гр.Хасково, бул. "Освобождение", определен от
министъра на МТИТС за длъжностно лице по реда на чл.92,ал.2 от ЗАвП; чл.189,
ал.12 ЗДвП и чл.47, ал.2 ЗАНН, въз основа на акт № 263487 от дата 19.08.2019 г съставен от Д.М.П.
на длъжност старши инспектор към 00 "АА" - Хасково, съставен против Атина
Транс 2015 ЕООД, представлявано от Орхан Асланлар с. Капитан Андреево област: гр.
Хасково адрес ул."Антон Иванов" № 5 за това, че на: 19.02.2019 г.в с.
Капитан Андреево, ул. "Антон Иванов" № 5, лицензираният превозвач
"Атина Транс 2015" ЕООД притежаващ лиценз на Общността № 17496 за
международен автомобилен превоз на товари, валиден до 22.05.2027 г,, извършва
следното нарушение: 1.Превозвачът е допуснал до осъществяване на международен
превоз на товари от Р. Германия до Р. Турция, видно oт CMR от 12.02.2019 г.,
водачът Ibrahim Halil Aslanlar, гражданин на държава Република Турция, видно от
паспорт № U15254745, която не е членка на Европейския съюз, без същият да
притежава сертификат на водач на МПС, издаден от Министъра на транспорта,
информационните технологии и съобщенията или от оправомощени от него длъжностни
лица. Нарушението било видно от тахографски лист на водача от 19.02.2019 г. и
паспорт U1525474S. АУАН е съставен в
сградата на 00 "Автомобилна администрация" гр. Хасково,с което е
нарушил: чл. 7а,ал. 4 от ЗАвПр ,поради което и на основание на чл. 53 от ЗАНН е
наложено административно наказание, имуществена санкция в размер на 3000
лева по чл. 96г,ал. 1,предл. 2 от ЗАвПр
Жалбоподателят „Атина Транс 2015” ЕООД- с.Капитан Андреево, редовно
призован, чрез адв.Д.С., не се явява. За него се явява адв. С., представя
пълномощно.
Административно - наказващият орган ОО „АА” - Хасково, редовно призовани, изпращат представител – Началник ОО“АА“-
Хасково – Антон Ставрев.
Страна
Районна прокуратура - Свиленград, редовно призована, не изпраща представител
Жалбоподателят , излага доводи относно
допуснати редица нарушения на административно
наказателната процедура по издаване на наказателното постановление.Моли
съдът да отмени |предметното на делото
НП ,като неправилно и незаконосъобразно.
Жалбата
е подадена в предвидения от закона преклузивен срок , от легитимно лице –
надлежна страна , имаща правен интерес да обжалва , пред компетентен орган ,
поради което се явява редовна и процесуална допустима. Ето защо същата е
проявила своя суспензивен- възпиращ и
девулативен –сезиращ ефект.
Жалбоподателя редовно призован , не се явява вместо него адвокат Д.С. с пълномощно по делото
Ответника по жалбата -Административно
наказващият орган - гр.Хасково, не е депозирал писмено становище по жалбата .
Административно наказващия орган – изпраща
процесуален представител – началник ОО „АА” гр. Хасково Антон Ставрев.
В съдебно заседание ,Районна прокуратура не
изпраща представител и не взема становище по делото.
Съдът,
след задълбочен анализ на събрания доказателствен материал , обсъден в негова
цялост и взаимна връзка, установи следното:
Свидетеля Д.М.П. и св. В.М. – на
19.08.2019г. извършили комплексна проверка на
лицензирания превозвач жалбоподателя
„Атина транс 2015“ ЕООД. Комплексната проверка протекла в сградата на Областния
отдел на „Автомобилната администрация“ в град Хасково. В хода на комплексната
проверка констатирали няколко нарушения, като за едно от нарушенията съставили въпросния акт.
Нарушението било следното: превозвачът
„Атина транс 2015“ ЕООД, притежаващо лиценз на общността за международни превози на товари е
допуснал до осъществяване на международен превоз на товари от Република Германия до Република Турция, което било видно от ЧМР – международна товарителница от 12.02.2019г.
с водач Ибрахим Халил Асланлар - гражданин на държава Република Турция, видно от паспорт № U15254745, която
не е членка на Европейския съюз, без същия да притежава сертификат на
водач на МПС издаден от Министъра на Транспорта,
информационните технологии и съобщенията или от оправомощени от него
длъжностни лица. Нарушението било видно
от тахографски лист на водача от 19.02.2019г.
и паспорт №U15254745 издаден от Република
Турция. За това нарушение е съставен акт
с № 263487/19.08.2019г. в присъствието на упълномощен представител на фирмата.Връчили
препис от акта срещу подпис. Самата отговорност
вменявали на превозвача, защото е допуснал осъществяване на превоз от
такъв водач,като и на тахографския лист било записано неговото име. Направили съответната
справка и установили , че няма сертификат и то към деня на проверката в
информационната система на Изпълнителната агенция, но не е била прикрепена към доказателствата, поради
което представят в с.з. извлечение потвърждаващо тази констатация.Св. П.
обяснява ,че в тахографския лист водача собственоръчно посочва името си и от него се вижда от къде започва неговото използване, както и управлението, от къде е започнал, къде е поставил тахографския лист и къде
го е извадил. Също е видно, че този водач е управлявал МПС което
принадлежи на фирма и е вписано в
лиценза на тази фирма.Към момента на извършване
на комплексната проверка – 19.08.2019г, съгласно Закона за автомобилните
превози всеки един превозвач трябвало да съхранява използвания тахографски
лист една година след използването му,
така че към 19.08.2019г. въпросния
превозвач „Атина транс 2015“ ЕООД , трябвало да съхранява
тахографските листа в периода от 19.08.2018 г. до 19.08.2019г., т.е.
до една година от използването му. Задължение
на водача било да пази 28 дни тахографския лист, след като го е използвал и
след това започва съхранение на тахографския лист,вече от превозвача.Изпратена била покана до превозвача да представи
необходимите документи във връзка с извършване на комплексната проверката. Упълномощен представител е осигурила
тахографските листи и така извършили комплексната проверка. На
19.08.2019г. извършили комплексна проверка на
самото предприятие.Предвид спецификата на казуса и ограничения допустим
кръг от доказателствени източници, съдът приоритетно разчиташе на разпитите на свидетелите, като гласни доказателствени
средства , поради което същите бяха
проведени по начин такъв , че да възпроизвеждат доказателства и изпълнят отредените им от закона функции.
Разпитите
на свидетелите , като гласни доказателствени средства , които
възпроизвеждат доказателства –техните показания се открояват с
последователност, безпротиворечивост , логическа обоснованост и подчертана убедителност ,поради което съдът
ги възприема , като откровени и обективни.Съдът намира, че описаната в АУАН и
Наказателното постановление фактическа обстановка се установи и от показанията
на разпитаните свидетели –служители на ОО „АА”. Както в акта, така и изцяло
пренесено съдържанието му в процесното
постановление, се твърди, че жалбоподателя на: 19.02.2019 г.в с. Капитан
Андреево, ул. "Антон Иванов" № 5, лицензираният превозвач "Атина
Транс 2015" ЕООД притежаващ лиценз на Общността № 17496 за международен
автомобилен превоз на товари, валиден до 22.05.2027 г,, извършва следното
нарушение: 1.Превозвачът е допуснал до осъществяване на международен превоз на
товари от Р. Германия до Р. Турция, видно oт CMR от 12.02.2019 г., водачът
Ibrahim Halil Aslanlar, гражданин на държава Република Турция, видно от паспорт
№ U15254745, която не е членка на Европейския съюз, без същият да притежава
сертификат на водач на МПС, издаден от министъра на транспорта, информационните
технологии и съобщенията или от оправомощени от него длъжностни лица.
Съществен
елемент на нарушението е , че , че
жалбоподателя няма сертификат за водача.Сертификат за водач се издава на
предприятието от МТИТС , т.е. на фирмата
превозвач, който се преотдава на водача,
той е личен, поименен. Представлява
розов лист, озаглавен е Сертификат, посочена е
фирмата и са посочени имената на водачите и това е необходимо, когато
водача е от държава, която не е членка
на Европейския съюз. Посочените лица и
свидетели по делото са направили справка по време на проверката и разбрали, че
няма издаден сертификат в информационната система на Изпълнителната агенция и
че никога не са имали такъв , отнасящ се
до фирмата превозвач –жалбоподателя. В тахографския лист водача собственоръчно
посочвал името си и от него се
вижда от къде започва неговото
използване и управлението от къде е започнал, къде е поставил тахографския лист и къде
го е извадил. Също е видно, че този водач е управлявал МПС което
принадлежи на фирма и е вписано в
лиценза на тази фирма и поставя
тахографски лист на Капъ куле и в Пловдив го вади. Един тахографски лист е за
24 часа, след като минат 24 часа изважда единия, слага друг. На ЧМР-то си има дата на товарене
и дата на разтоварване.
Съгласно Закона за автомобилните превози всеки един превозвач трябва да
съхранява използвания тахографски лист, както и
към момента на извършване на
комплексна проверка – 19.08.2019 г, една година след използването му, така че
към 19.08.2019г. въпросния превозвач
„Атина транс 2015“ ЕООД , трябва да съхранява тахографските листа в периода от 19.08.2018 г. до 19.08.2019г., т.е.
до една година от използването му.
Уместно е да се отбележи , че съгласно ЗАвПр (Изм. - ДВ, бр. 11 от 2002
г., бр. 99 от 2003 г.) "Превозвач" е всяко физическо или юридическо
лице, регистрирано като търговец, което извършва обществен превоз на пътници и
товари с помощта на превозни средства, предназначени за тази цел а,
"Международен превоз" е всеки превоз на товари или пътници, при който
се преминава през държавна граница.
В
хода на производството по делото се
представиха категорични доказателства, че чуждия гражданин, посочен в АУАН и
НП, е бил водач на МПС. Съгласно ЗДвП
"Водач" е лице, което управлява пътно превозно средство а
,"Тахограф" е средство за измерване по смисъла на Закона за измерванията, предназначено да
бъде монтирано в моторно превозно средство, за да регистрира или показва в
автоматичен или полуавтоматичен режим данни за движението на автомобила и за
определените периоди на управление, прекъсване и почивка на водачите.Имената на
водача са изписани на тахографския лист
приложен и приет , като доказателство по делото
Отговорността е вменена изцяло на
превозвача като юридическо лице,
неговата отговорност е посочена в Закона за автомобилните превози, където е предвидено , че се осъществява международни
превози с водачи, които не са граждани
на държава Европейския съюз само когато
е издаден необходимия сертификат издаден от Министерството на Транспорта.Основен признак от състава на
нарушението е самото допускане до
осъществяване на водач от фирмата превозвач
без необходимия Сертификат, който
е определен за издаване в Наредба 11 за Международните превози и където е
посочен, че сертификат за водача на МПС принадлежи на превозвача, който го
предоставя на водача на МПС . Фирмата не е
подала заявление за издаване на такъв
сертификат, нито на датата, нито
има издавани назад във времето сертификат за такива водачи. Справката се прави от информационната система
и от нея се виждат до момента всички
издадени сертификати на дадена фирма. Справката
бе предявена на свидетелите , които по един безспорен начин потвърдиха ,че тази справка е изготвена от информационната система на Изпълнителната
агенция и по време на проверката са направили такава , която, обаче не са приложили на хартиен носител. Всъщност това е бил и поводът в известна степен за проверка
на жалбоподателя. Става пределно ясно , че жалбоподателя нито към датата на проверката , нито към
06.11.2019 г. , нито назад във времето е искал , или е издаван изискуемия се
сертификат.
Трябва да се зачете и високата обществена опасност на деянието на превозвача, тъй като
за издаването на този Сертификат има
определен набор от документи, посочени в Наредба 11, той включва, че
водача трябва да притежава необходими
документи като психическа годност и квалификация и ред други документи за да бъде издаден такъв
сертификат на превозвача.Именно за това бездействието на жалбоподателя , сериозно рефлектира върху
способностите на съответния водач и закона е предвидел допускането на такъв
водач да осъществява международни
превози да се санкционира. Деянието на
жалбоподателя действително е с висока степен на обществена опасност , тъй като
лицензирания превозвач , като е допуснал такъв водач да осъществява
международен превози , то допуска лице , което управлява и то товарни автомобили и то преминавайки границите на отделни
държави , без да е преминал предвиждания
медицински контрол , психологическа годност и т. н. което от своя страна е сериозна предпоставка за евентуални нарушения и свързани с управлението по пътя и ЗДвП Чл. 7а. от ЗаПр предвижда(Нов - ДВ, бр. 11
от 2002 г.) (1) (Доп. - ДВ, бр. 99 от 2003 г., бр. 92 от 2005 г., изм., бр. 85
от 2006 г., в сила от 1.01.2007 г., доп., бр. 80 от 2007 г.)(2) (Изм. - ДВ, бр.
99 от 2003 г., изм. и доп., бр. 9 от 2017 г.) Лицензираните превозвачи и
лицата, извършващи превози за собствена сметка, могат да осъществяват превоз на
пътници и товари само с водачи, които отговарят на изискванията за минимална
възраст, правоспособност за управление на моторни превозни средства от
съответната категория и за психологическа годност, определени с наредбите по
чл. 7, ал. 3 и чл. 12б, ал.
1 от този закон и чл. 152, ал.
1, т. 2 от Закона за движението по пътищата. (3) (Нова - ДВ, бр. 92
от 2005 г., доп., бр. 80 от 2007 г., изм., бр. 17 от 2011 г., бр. 9 от 2017 г.)
Министърът на здравеопазването съгласувано с министъра на транспорта,
информационните технологии и съобщенията определя с наредба условията и реда за
провеждане на предпътните медицински прегледи на водачите, извършващи
обществени превози на пътници и товари или превози за собствена сметка. Чл. 7а.
от ЗАвПр
гласи (Нов - ДВ, бр. 11 от 2002 г.) (1) (Доп. - ДВ, бр. 99 от 2003 г.,
бр. 92 от 2005 г., изм., бр. 85 от 2006 г., в сила от 1.01.2007 г., доп., бр.
80 от 2007 г.) (4) (Нова - ДВ, бр. 85 от 2006 г., в сила от 1.01.2007 г., изм.,
бр. 17 от 2011 г.) Лицензираните превозвачи могат да осъществяват международен
превоз на товари с водачи - граждани на държава, която не е членка на
Европейския съюз, само когато те притежават сертификат за водач на моторно
превозно средство, издаден от министъра на транспорта, информационните
технологии и съобщенията или от оправомощени от него длъжностни лица.
Прецизния анализ на събраната
достатъчно по обем доказателна съвкупност – чрез писмени и гласни
доказателствени средства налагат
безспорния , обоснован извод , че всички елементи от състава на вмененото
нарушение са налице. Всеки признак е
анализиран и се установява , че
наличността му е доказана. Предвид все
пак ограничения кръг от допустими
доказателствени източници , съдът приоритетно разчиташе и на гласните
доказателствени средства , а именно разпитите на съответните длъжностни лица в
процесуалното качество на свидетели , които бяха проведени по начин такъв , че
да възпроизвеждат доказателства, да внасят яснота при разкриване на обективната истина и така
да изпълнят отредената им от закона функция да възпроизвеждат доказателства.
Показанията на свидетелите се отличават с логическа обоснованост ,
безпротиворечивост , последователност и преди всичко с убедителност , която е
ключов и важен критерий за откровеност и
обективност. Показанията, наред с писмените
документи и материали приобщени по надлежен ред към доказателствената
база допринесоха, категорично за изясняване на фактите и обстоятелствата релевантни за
разкриване на обективната истина . Чл. 96г (Нов - ДВ, бр. 60 от 2012 г., в сила
от 7.08.2012 г., изм., бр. 9 от 2017 г.) от
ЗАвПр въвежда , като санкционно
релевантно поведение следното (1) Който
назначи на работа или допусне водач, който не отговаря на някое от
изискванията, определени с този закон и с подзаконовите нормативни актове по
прилагането му, да управлява превозно средство за обществен превоз или превоз
за собствена сметка на пътници или товари, се наказва с глоба или имуществена
санкция в размер 3000 лв.
АУАН и НП
са издадени от компетентните за това органи съгласно чл. 92, ал. 1
и ал. 2 от ЗАП,
вр. чл. 37, ал. 1
и чл. 47, ал. 2,
вр. ал. 1, б.
"б" от ЗАНН и предвид приложените Заповед
№РД-08-249/15.05.2015 г. на Министъра на транспорта, информационните технологии
и съобщенията, което не се и оспорва от страните. Спазени са сроковете по чл. 34 от ЗАНН, доколкото се твърди, че нарушителят е станал известен по време
на проверката и справката от
информационната система за наличието на сертификат , поради което и 3-месечният
срок за съставяне на АУАН от откриване на нарушителя по чл. 34, ал. 1
от ЗАНН и 6-месечнитя срок за издаване на НП, считано от съставянето
на АУАН съгл. чл. 34, ал. 3
от ЗАНН, не са изтекли.
Според настоящия съдебен състав в хода на административно наказателното
производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,
обосноваващи отмяната на атакуваното наказателно постановление. Както в
процесния акт за установяване на административно нарушение, така и в
обжалваното наказателно постановление е налице
изчерпателно описание на обстоятелствата, при които е осъществено
твърдяното нарушение, съответно са
изложени твърдения за всички съществени елементи от обективната страна на
състава на нарушението, включително и кога и къде е извършено вмененото
нарушение. Следователно не са нарушени разпоредбите на чл. 42, т. 3,
т. 4
и чл. 57, ал.
1, т. 5 от ЗАНН, регламентиращи задължителни реквизити на АУАН и НП.
Твърди се за извършен международен превоз, като се конкретизира, кога и къде е
бил осъществен този превоз. А датата и мястото на извършване на нарушението
освен, че също са задължителни реквизити на АУАН и НП, индивидуализират пряко
нарушението като такова, като посочването им се отличава по ясен и категоричен
начин в противен случай
винаги,съставлява съществено нарушение на процесуалните правила, тъй
като пряко рефлектира върху правото на защита на нарушителя. Волята на
административно наказващия орган е ясна и категорична, както е в случая, а не
се презумира.
Съдът не констатира съставяне на АУАН в нарушение на чл. 40 от ЗАНН, доколкото същият е съставен в присъствие на упълномощен
представител на нарушителя (неоспорен от жалбоподателя факт) и в присъствие на
свидетелите, установили нарушението. По съществото на спора следва да се
отбележи, че в настоящото производство
се потвърдиха в пълнота поддържаните от административно- наказващия
орган установени факти и обстоятелства.
Обстоятелството, че дружеството жалбоподател притежава лиценз за
международни превози на товари не означава автоматично, че такива са извършени.
А твърдението, че такива са осъществени от водач - гражданин на държава, която не
е членка на Европейския съюз, почива на
конкретни фактически установявания..Всички данни в своята съвкупност обосновават категоричен
извод за осъществени елементи от състава на вмененото на жалбоподателя
нарушение.
Проверявайки по отделно съответствието на процесуалните предпоставки при
издаване на обжалваното постановление и законосъобразността и обосноваността на
наложеното наказание в съответствие с материалните норми,съдът намира:
При издаване на АУАН са спазени изискванията на чл.42 и следващите на ЗАНН.Издаден е от компетентен орган в неговите правомощия, в присъствието на
свидетел по установяване на нарушението и при съставянето на акта. Наказателно
постановление , предметно на делото е издадено въз основа на по-горе визирания
акт, от компетентен орган при спазване изискванията на закона- налице са всички
изискуеми се реквизити.Ясно и напълно обоснован е факта, че се касае за деяние,
което представлява нарушение,извършено е от жалбоподателя, правилно е ангажирана
административно наказателната отговорност.
Ето защо , съдът намира , че правилно е изяснена и приета за установена
фактическата обстановка .Правилно са отразени вменените на автора на деянието и
в акта и в НП законовите разпоредби , които са били нарушени .
Съдът намира , че не е накърнено правото на защита и жалбоподателя е могъл в пълен обем , и адекватно да реализира защитата ,чрез своя процесуален
представител .Още повече фактическата обстановка е безспорно установена
;констатираното нарушение е съставомерно и няма съмнение относно авторството на
това нарушение.
След обстоен анализ на събраните по делото доказателства и преценени в
тяхната цялост и взаимна връзка, съдът достигна до изграждане на обоснования
извод, че при издаването на наказателното постановление не са допуснати
съществени процесуални нарушения, довели до накърняване правото на защита на
жалбоподателя.
Административно наказващият орган е изпълнил задължението си по чл.52
ал.4 от ЗАНН – а именно ,преди да се произнесе по преписката да провери акта с
оглед неговата законосъобразност,редовност и обоснованост и да прецени
възраженията и събраните доказателства.
В конкретната хипотеза, производството е било образувано с надлежен акт
- акт за установяване на административно нарушение, съставен от компетентен за
това орган, , и предвид изложените съображения се налага безспорния и
еднозначен извод ,че административно наказателната отговорност на нарушителя за
извършеното от него административно нарушение е ангажирана законосъобразно .
Санкцията е правилно индивидуализирана и конкретизирана , още повече ,
че размера е строго фиксиран за такова нарушение.При това положение след като
е доказано и консумирано вмененото на жалбоподателя нарушение , то няма
правна възможност за различна индивидуализация на санкцията .
Целите предвидени в ЗАНН , съдът намира , че ще бъдат постигнати , като
се потвърди издаденото процесно на делото НП.
След задълбочена преценка на релевантните за постигане на обективната
истина факти и на надлежно събрания доказателствен материал, съдът намира ,че
издаденото Наказателно постановление се явява правилно и законосъбразно .
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.63,ал.1 от ЗАНН,съдът :
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА
Наказателно постановление № 45-0000291 гр.Хасково, 19.09.2019 г.издадено от Антон Ставрев Ставрев - Началник ОО
"АА", гр.Хасково, бул. "Освобождение", определен от
министъра на МТИТС за длъжностно лице по реда на чл.92,ал.2 от ЗАвП; чл.189,
ал.12 ЗДвП и чл.47, ал.2 ЗАНН, въз основа на акт № 263487 от дата 19.08.2019 г съставен от Д.М.П.
на длъжност старши инспектор към 00 "АА" - Хасково, съставен против Атина
Транс 2015 ЕООД, представлявано от Орхан Асланлар с. Капитан Андреево област: гр.
Хасково адрес ул."Антон Иванов" № 5 за това, че на: 19.02.2019 г.в с.
Капитан Андреево, ул. "Антон Иванов" № 5, лицензираният превозвач
"Атина Транс 2015" ЕООД притежаващ лиценз на Общността № 17496 за
международен автомобилен превоз на товари, валиден до 22.05.2027 г,, извършва
следното нарушение: 1.Превозвачът е допуснал до осъществяване на международен
превоз на товари от Р. Германия до Р. Турция, видно oт CMR от 12.02.2019 г.,
водачът Ibrahim Halil Aslanlar, гражданин на държава Република Турция, видно от
паспорт № U15254745, която не е членка на Европейския съюз, без същият да
притежава сертификат на водач на МПС, издаден от министъра на транспорта,
информационните технологии и съобщенията или от оправомощени от него длъжностни
лица. Нарушението било видно от тахографски лист на водача от 19.02.2019 г. и
паспорт U1525474S. АУАН е съставен в
сградата на 00 "Автомобилна администрация" гр. Хасково,с което
виновно е нарушил: чл. 7а,ал. 4 от ЗАвПр ,поради което и на основание на чл. 53
от ЗАНН е наложено административно наказание, имуществена санкция в размер на
3000 лева по чл. 96г,ал. 1,предл. 2 от ЗАвПр.като
правилно и законосъобразно .
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд
–Хасково в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е обявено.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: