Решение по дело №203/2022 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 януари 2023 г.
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20227190700203
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 септември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер: 211                                           06.01.2023 год.                            Град Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            Разградският административен съд, в публично заседание на осми декември две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: М.М.

 

при секретаря Ралица Вълчева, като разгледа докладваното от съдията М.М.  административно дело № 203 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК)  във вр. с  чл.220, ал. 1 от Закона за митниците.

Образувано е по жалба на „БГ НУТС” ЕООД  с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Синя вода, област Разград, ул. „Стефан Караджа” № 21, срещу  Решение № 32-274049 от 16.08.2022 год.  на Директора на Териториална дирекция  Митница Русе, с което е отхвърлено преференциалното тарифно третиране на стоките орехови ядки, допуснати за свободно обръщение с МД MRN 19BG004002001062R5, MRN 19BG004002001197R1,  MRN 19BG004002001314R2, MRN 20BG004002001411R7 и  MRN 20BG004002001618R5 от оспорващото дружество и са установени допълнителни митнически задължения и задължения за ДДС.

В жалбата се твърди че оспореният акт е недействителен, издаден в противоречие с целта на закона, при материална незаконосъобразност и при допуснато съществено нарушение на административно производствените правила.  Излагат се подробни доводи в подкрепа на твърдените пороци – административният орган не се е съобразил с представения Сертификат за движение EUR.1, издаден по определен образец от митническите власти на Украйна, не се е съобразил с обстоятелството, че на територията на Украйна се води война  и оспорващото дружество не е могло да се снабди със съответните документи, доказващи произхода от Украйна на декларираната с процесните митнически декларации стока. Извършената от митническите органи последваща проверка била повърхностна, необективна и едностранчива. От съда се иска да отмени оспореното решение. Претендират се разноски по делото само в размер на платената държавна такса от 50 лв.

Ответникът по оспорването – Директорът на Териториална дирекция  Митница Русе, чрез процесуалния си представител – ст. юрисконсулт П. Г., оспорва жалбата като неоснователна и моли съда да я остави без уважение. Претендира разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение. При условията на алтернативност прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

            Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното от фактическа страна:

            В периода от 04.11.2019 год. до 05.03.2020 год. оспорващото дружество с пет митнически декларации  с номера MRN 19BG004002001062R5 от 04.11.2019 г. /л. 45-46/, MRN 19BG004002001197R1 от 28.11.2019 год. /л.57-58/,  MRN 19BG004002001314R2 от 19.12.2019 год. /л.70-71/,  MRN 20BG004002001411R7 от 20.01.2020 г. /л.84 - 85/ и  MRN 20BG004002001618R5 от 05.03.2020 год. /л.95-96/ е поставило в Митническо бюро Разград под режим „едновременно допускане за свободно обръщение и освобождаване за потребление”  стока „орехови ядки”, с код по ТАРИК 0802 32 00 00. В клетка 3/1 на митническата декларация като износител е деклариран „Прайм маркет ЛЛК“,  гр. Одеса, Украйна. Стоките са изпратени и са с  произход Украйна В клетка 2/3 на МД са описани  и приложените   придружаващите стоката документи сред които и Сертификат за движение EUR.1 за преференциален произход на стоките  за всяка една митническа декларация / EUR.1 № А500.019631 от 01.11.2019 г.  л. 47; EUR.1 № А500.020045 от 25.11.2019 г л. 59; EUR.1 № А500.020457 от 16.12.2019 г  л-. 72; EUR.1 № А500.021012 от 15.01.2020 г. л. 86. и EUR.1 № А500.021906 от 03.03.2020 г. л. 97 /, в които е отбелязано като място на произход на стоката  Украйна, а България като място на назначение на стоките.          Оспорващият е декларирал митническата стойност на стоките, както следва:

            MRN 19BG004002001062R5 от 04.11.2019 г.  – 69 219.99 лв.

            MRN 19BG004002001197R1 от 28.11.2019 г.  – 85 907.39 лв.

            MRN 19BG004002001314R2 от 19.12.2019 г.  – 68 806.00 лв.

            MRN 20BG004002001411R7 от 20.01.2020 г.  – 67 940.64 лв.

            MRN 20BG004002001618R5 от 05.03.2020 г.  – 58 665.12 лв.

            Представените сертификати EUR.1 са дали основание за ползване от оспорващия  на тарифна преференция със ставка на мито 0% в съответствие с чл. 64, пар. 1 във вр. с чл. 56, пар. 2, б. г от МКС. Оспорващият е заплатил  дължимият ДДС върху обявената митническа стойност.

            С писмо  от 27.09.2021 год. /л.44 от адм.д. № 375/2022 г./ директорът на ТД Митница – Русе на основание чл. 32 от Допълнение I относно определението на понятието „продукти с произход“ и методите за административно сътрудничество към Регионалната конвенция за  паневросредиземноморските  преференциални правила за произход във връзка със Споразумението за асоцииране между Европейския съюз и Европейската общност за атомна енергия и техните държави членки, от една страна, и Украйна, от друга страна. (Допълнение I към РЕМ Конвенцията),  е поискал  последваща проверка  на представените Сертификати за движение EUR.1 за преференциален произход на стоките  относно тяхната автентичност и  спазване на условията за придобиване на преференциален произход на стоките. Изпратил е оригиналите на посочените по-горе сертификати  на Централно митническо управление за проверка.

            С писмо рег. № 32-317759 от 07.10.2021 год. оспорващото дружество е уведомено за започналата проверка /л. 41-43 от адм.д. № 375/2022 г./, като в него е дадена възможност на оспорващия да предостави в 7 дневен срок от получаването му всички документи и доказателства, потвърждаващи преференциалния произход на стоките в процесните митнически декларации. Писмото е връчено на оспорващото дружество  на 12.10.2021 год., съгласно отбелязването в  известие за доставка /л. 54/. Дружеството е дало обяснения вх. № 32-363014  от 15.11.2022 год. /л. 55/, с които е предоставило копия на фактурите, по които е направило разплащанията за процесната стока /л.57-60/

            Във връзка  с тази проверка от Държавна митническа служба на Украйна , на която са били изпратени оригиналите на сертификатите,  е било получено по електронна поща писмо вх. № 32-218961 от 01.07.2022 год.  от изпълняващия длъжността директор на отдел „Митнически плащания, контрол на митническата стойност и регулиране на митническите тарифи за външноикономическа дейността /писмото и неговия превод л.23-26/ с приложени към него заверени копия от процесните сертификати след проверката / л. 29-34 от адм.д. № 375/2022 г./. В писмото  / лицензиран превод на л. 23-24/ е  посочено, че процесните сертификати действително са  били издадени от Одеската митническа служба на Украйна за стоките „орехови ядки”. Сертификатите са с автентични печати и са подписани от упълномощените митнически служители, но понеже износителят -  „Прайм Маркет ЛЛК” ООД,  не е предоставил достатъчно документални доказателства за произхода на стоките „орехови ядки”, техният преференциален произход не може да бъде потвърден. Всъщност горепосочените стоки са изнесени от Украйна. Посочено е също, че с оглед на военната агресия на Русия, срещу Украйна  е невъзможно да бъде изпратено писмо по обикновена поща,  а писмото ще бъде изпратено само  по електронна поща. Към писмото са приложени и копие на процесните сертификати с резултат от проверката. 

            В клетка 14 „Резултати от проверката” на приложените към писмото копия от процесните сертификати е маркиран текстът на английски език „е издадено от посоченото митническо  учреждение”  и  „ не отговаря на изискванията за истинност и точност”.

            След проведения последващ митнически контрол на декларирането по смисъла на чл. 48 от МКС с Решение № 32-87126 от 16.03.2022 год./ л. 35-40 от адм.д. № 375/2022 г./ директорът на ТД – Митница Русе е отказал да приеме декларираната митническа стойност за стоките  допуснати за свободно обръщение с митнически декларации  MRN 19BG004002001062R5, MRN 19BG004002001197R1,  MRN 19BG004002001314R2, MRN 20BG004002001411R7 и  MRN 20BG004002001618R5, с вносител оспорващото дружество,  определил е  нова митническа стойност за същите стоки, както следва

            MRN 19BG004002001062R5 от 04.11.2019 г.  – 128 376.90  лв.

            MRN 19BG004002001197R1 от 28.11.2019 г.  – 132 221.75  лв.

            MRN 19BG004002001314R2 от 19.12.2019 г.  – 105 900.67  лв.

            MRN 20BG004002001411R7 от 20.01.2020 г.  – 116 519.50  лв.

            MRN 20BG004002001618R5 от 05.03.2020 г.  – 100 611.80  лв.

и е задължил оспорващото дружество да  доплати ДДС върху новата данъчна основа по чл.  56 от Закона за данък върху добавената стойност общо в размер на 46 618,29 лв., както  и лихви по чл. 59, ал. 2 от ЗДДС. Решението е  връчено на оспорващото дружество на  23.03.2022 год., което го е оспорвало пред Административен съд – Русе. С протоколно определение от  02.06.2022 год. по адм.д. № 146/2022 год. по описа на Административен съд – Русе, влязло в сила на 21.06.2022 год.  производството по делото е прекратено, поради оттегляне на оспорването и решението е влязло в сила.

            С писмо рег. № 32-232563 от 12.07.2022 год., връчено на 14.07.2022 год., съгласно известие за доставка /л.26/ , оспорващото дружество е уведомено на основание чл. 26 от АПК за  започване на производство по определяне на нов размер на митническо задължение. В писмото оспорващият подробно е уведомен за фактическите основания, въз основа на които е започнало производството, - цитиран е отговорът на митническата администрация на Украйна, посочено е че въз основа на този отговор сертификати за движение EUR.1 не могат да бъдат приети за целите на предоставяне на преференциалните тарифни мерки и стоките, обхванати от тези сертификати следва да бъдат обложени с конвенционално мито, съгласно КН на ЕС за 2019 и 2020 год., като е посочен кодът и ставката за мито към трети страни. В таблица в  писмото подробно са посочени митническите декларации, митническата стойност,  съобразно влязлото в сила Решение № 32-87126 от 16.03.2022 год., новото задължение за мито, новата данъчна основа, новият размер на ДДС и  дължимата сума за  доплащане на ДДС. На оспорващото дружество е даден 30 дневен срок за запознаване с материалите по преписката, да получи преписи или извлечения от тях, както и да изрази становище и искания.

            Оспорващото дружество е депозирало становище вх. № 32-261606 от 05.08. 2022 год. /19-21/, в което е посочило, че не е съгласно с изводите на административният орган, като се позовава на сертификатите за движение EUR.1,  като официални свидетелстващи документи и че те следва да бъдат зачитани, докато не бъдат отменени.

            На 16.08.2022 год. директорът на РД  Митница Русе е издал  Решение № 32-274049 от 16.08.2022 год.,  с което е отхвърлил преференциалното тарифно третиране на стоките орехови ядки, допуснати за свободно обръщение с МД MRN 19BG004002001062R5, MRN 19BG004002001197R1,  MRN 19BG004002001314R2, MRN 20BG004002001411R7 и  MRN 20BG004002001618R5 от вносителя - оспорващото дружество и е задължил същото да доплати мито в размер общо на 29 765.15 лв. и ДДС в размер  общо от 5953.03 лв. върху новата данъчна основа, както лихва върху задължението за ДДС на основание чл. 59, ал. 2 от ЗДДС.

Решението е връчено на оспорващото дружество на 19.08.2022 год., съгласно известие за доставка /л. 18/, а жалбата срещу него е подадена чрез лицензиран пощенски оператор на 29.08.2022 год.

При така установената фактическа обстановка и в рамките на съдебната проверка, съгласно чл. 168, във връзка с чл. 146 от АПК, съдът намира от правна страна следното:

             Жалбата като подадена от надлежна страна и в предвидения от закона срок, срещу подлежащ на съдебно обжалване индивидуален административен акт, е процесуално допустима.

            Оспореното  решение представлява акт по прилагане на митническото законодателство, с който се установяват митническо задължение и данък върху добавената стойност по  смисъла на чл. 19, ал. 1 във вр. с чл.  чл. 19б  и  чл. 220, ал. 1 от ЗМ. Издадено е от компетентен административен орган – директора на Териториална дирекция Митница Русе, съгласно чл. 19, ал. 1 от ЗМ, който е и митнически орган по смисъла на § 1, т. 9 от ДР на ЗМ.

Оспореният административен акт е в предвидената от закона писмена форма и съдържа изискуемите се от чл. 59, ал. 1 и ал. 2 от АПК реквизити в т.ч. фактически и правни основания. Доколко посочените фактически основания са доказани и правилно ли са подведени по съответната правна норма е въпрос на материална законосъобразност.

В хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, противно на твърдяното в жалбата.

Оспореното решение е издадено след като митническите органи на Република България са инициирали последваща проверка на представените от оспорващия Сертификати за движение EUR.1 за преференциален произход на стоките  за всяка една  от процесните митнически декларации по реда на чл. 32 от Допълнение  I от  РЕМ конвенцията. Тази проверка е извършена от митническите органи на Украйна – договарящата страната износител, съгласно чл. 32, ал. 3 от цитирания по-горе акт.  Оспорващото дружество е било уведомено за тази проверка. Също така то е уведомено и за откриване на производството за издаване на оспореното решение по реда на чл. 26 от АПК. Била му е дадена възможност да се запознае с административната преписка, както и да направи възражения, искания и да даде становище. Актът е издаден след като административният орган е изяснил всички  факти и обстоятелства от значение за случая.

Оспореното решение съответства и на материалния закон.

От доказателствата по делото се установява, че оспорващото дружество с процесните митнически декларации е поставило под митнически режим  „едновременно допускане за свободно обръщение и освобождаване за потребление”  стока „орехови ядки”, с код по ТАРИК 0802 32 00 00, като е декларирало преференциално тарифно третиране на база представени от него сертификати за движение на стоките EUR 1, в които е посочено, че стоките  са с произход от Украйна.

            Със СПОРАЗУМЕНИЕ ЗА АСОЦИИРАНЕ между Европейския съюз и неговите държави членки, от една страна, и Украйна, от друга страна е създаден преференциален режим на стоките с произход Украйна. Съгласно чл. 1, б. „а” от допълнение „В” към Приложение I-А към глава I от дял IV от споразумението  /виж Решение № 1/2018 на Съвета за асоцииране ЕС — Украйна  от 2 юли 2018 година – ОВ  L192/36 от 18.07.2019 г./ митата върху стоки с произход от Украйна или ЕС, предвидени в тарифните линии от поетапна категория „0“ в графиците,  каквито са и процесните орехови ядки без черупки, се премахват напълно и тези стоки се освобождават от всички мита, считано от датата на влизане в сила на настоящото споразумение. Споразумението е влязло в сила на 01.01.2017 год.

            С оглед на представените документи на основание чл. 56, пар. 2, б. „г” от МКС във вр. с чл. 15, ал. 1, б. „а” от Допълнение I към РЕМ Конвенцията, приложимо съгласно чл. 1, ал. 1 от Протокол I към  Решение № 1/2018 на митническия подкомитет ЕС — Украйна  от 21 ноември 2018 година за замяна на протокол I към Споразумението за асоцииране между Европейския съюз и Украйна по отношение на определението на понятието „продукти с произход“ и методите на административно сътрудничество /ОВ L20/40 от 23.01.2019 г./ за стоките „орехови ядки”, с код по ТАРИК 0802 32 00 00, декларирани от оспорващото дружество, е предоставена тарифна преференция – ставка на мито 0 %.

Съобразно правомощията си по чл. 32 от Допълнение І към тази Конвенция, митническите органи са извършили последваща проверка на достоверността на представените документи за произход. Съгласно чл. 32, пар. 3 проверката се осъществява от митническите органи на договарящата страна износител въз основа на доказателствата и счетоводните документи на износителя. Според чл. 28, пар. 1 износителят, подаващ заявление за издаване на сертификат за движение EUR 1, трябва да съхранява доказателствата за произход най-малко 3 години.

Украинските митнически власти са упражнили правомощията си и в резултат на извършената от тях проверка са констатирали, че процесните сертификати действително са  били издадени от Одеската митническа служба на Украйна за стоките „орехови ядки”. Сертификатите са с автентични печати и са подписани от упълномощените митнически служители, но понеже износителят -  „Прайм Маркет ЛЛК” ООД,  не е предоставил достатъчно документални доказателства за произхода на стоките „орехови ядки”, техният преференциален произход не може да бъде потвърден. Тези констатации  от проверката се  съдържат  и в процесните сертификати за движение на стоките EIR.1 / виж клетка 14 на  върнатите от Украйна сертификати след проверката /л.  29-34 от адм.д. № 375/2022 г./

Писмото на украинските митнически власти представлява официален документ по смисъла на чл. 179, ал. 1 от ГПК, изготвено от длъжностно лице в кръга на службата му по установената форма и ред и съставлява годно доказателство за извършените действия. Като официален документ писмото притежава материална доказателствена сила. Проверката е извършена от митническите органи на страната на износа, като същите имат правото да изискват всякакви доказателства и да извършват всякакви проверки на счетоводните документи на износителя или всякакви други проверки, които считат за необходими. Доказателствената сила на отговора на украинските митнически власти, че износителят не е представил доказателства за произхода на посочените в сертификатите стоки – орехови ядки, не е оборена от оспорващия, поради което оплакването му, че за всяка от доставките е представил сертификат за преференциален произход се опровергава от доказателствата по делото. Като официален документ – писмото на украинските митнически власти, притежава материална доказателствена сила, която обвързва съда, че фактите, предмет на удостоверявани с писмото, са такива, каквито се твърдят в документа.

            В този смисъл е и практиката на ВАС изразена в Решение № 6044 от 19.05.2021 г. по адм. д. № 13129/2020 г., на ВАС VIII отд., Решение № 12427 от 8.10.2020 г. по адм. д. № 6541/ 2020 г., на ВАС  I отд., Решение № 7499 от 16.06.2020 г. по адм. д. № 3267/2020 г. на ВАС I отд.,  Решение № 15173 от 18.11.2013 г. по адм. д. № 4192/2013 г. на ВАС I отд., Решение № 10671 от 15.07.2013 г. по адм. дело № 11743/2012 г. на ВАС, I отд., Решение № 9872/06.07.2012 г.  по адм. дело № 14057/2011 г.на ВАС, I отд.

По изложените съображения  следва да се приеме, че процесните сертификати EUR 1 не са годни доказателства за произход, с оглед на което административният орган правилно  е отказал преференциално третиране на процесните стоки и правилно е определен новия размер на митническото задължение и данък върху добавената стойност

Неоснователно е възражението на оспорващия, че с оглед на военните действия на територията на Украйна в резултат на агресията на Руската федерация, не е могъл да се снабди с доказателства относно произхода на процесната стока. Последващата проверка по чл. 32 от допълнение I към РЕМ конвенцията е започнала през м. октомври 2021 год., когато  на територията на Украйна  не е имало военни действия в резултат на война. За тази проверка оспорващия е бил уведомен още на 12.10.2021 год.  Както в обясненията си от м. ноември 2021 год. /л.55/, дадени във връзка с последващата проверка, така и във възраженията си от м. август 2022 г. /л.19 от адм.д. № 375/2022 г./, оспорващият не е навел този довод, а едва в жалбата си до съда се позовава на него. Наред  с това следва да се посочи, че според чл. 28, пар. 1 износителят, подаващ заявление за издаване на сертификат за движение EUR 1, трябва да съхранява доказателствата за произход най-малко 3 години. Украинските митнически органи не са посочили военните действия на територията на Украйна,  като причина  износителят на процесните орехови ядки „Прайм Маркет ЛЛК” ООД да не представи  доказателства за произхода на стоките.

С оглед на горното съдът приема, че оспореното решение е издадено от компетентен орган, при спазване на установената форма, без да са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила в съответствие с материалния закон и с неговата цел, поради което оспорването като неоснователно следва да се отхвърли.

Предвид изхода на спора, фактическата и правна сложност на делото, съдът намира, че в полза на ответника следва да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лева, на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ и чл. 24, изречение второ от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Водим от горното и на основание, чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

           

            ОТХВЪРЛЯ оспорването на „БГ НУТС”  ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Синя вода, област Разград, ул. „Стефан Караджа” № 21, срещу  Решение № 32-274049 от 16.08.2022 год.  на Директора на Териториална дирекция  Митница Русе.

            ОСЪЖДА „БГ НУТС” ЕООД  с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Синя вода, област Разград, ул. „Стефан Караджа” № 21 да заплати на Териториална дирекция Митница Русе юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лв. / двеста лева/.

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд, чрез Административен съд – Разград в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                                                          Съдия: /п/