Решение по дело №346/2013 на Районен съд - Карлово

Номер на акта: 298
Дата: 11 ноември 2013 г. (в сила от 10 декември 2013 г.)
Съдия: Иван Димитров Бедачев
Дело: 20135320200346
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 април 2013 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 гр. Карлово   11.11.2013 г.

 

                               В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

 

        Карловският районен съд, ІV наказателен  състав, на втори октомври  през две хиляди и тринадесета година в публично заседание в състав:

 

                                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН БЕДАЧЕВ

 

        при секретаря  А.П. , като разгледа докладваното от съдията  НАХД № 346 по описа на Карловски районен съд за 2013 година, за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на глава ІІІ, раздел V от ЗАНН.

         С наказателно постановление № 11011138/03.12.2012 г. на Директора на ***** - С. на основание чл. 65 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки (НВМОП)-отм.и чл. 32 ал.1 от ЗАНН,  на Н.Х.Н., ЕГН **********,***, е  наложено административно наказание глоба  в размер на 300 лв. за нарушение на чл. 9  от НВМОП/отм/.

          Недоволен от наказателното постановление е останал жалбоподателят Н. и е депозирал жалба срещу него пред съда в законоустановения  7-дневен срок. В жалбата си сочи, че наказателното постановление е незаконосъобразно, като се  излагат доводи за липса на компетентност на наказващия орган, отмяна на НВМОП и съответните  санкционни норми от нея,  нарушения на разпоредбата на чл. 34 ал. 1 от ЗАНН, наличие на предпоставките на чл. 28 от ЗАНН. Моли наказателното постановление да бъде отменено. В съдебно заседание чрез процесуалния си представител – адв. К. поддържа жалбата.

          Въззиваемата страна  – ***** – С. чрез процесуалния си представител юрк. К. моли за потвърждаване на НП като законосъобразно , обосновано и правилно.  

          Съдът , като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, обсъди събраните по делото доказателства и взе в предвид доводите, изложени в жалбата и в съдебно заседание намери за установено следното:

          Жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на съдебен контрол акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА и следва да се разгледа по същество.Разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА, макар и не по изложените от жалбоподателя основания.

          На първо място  Съдът намира, че обжалваното НП следва да бъде отменено, а   административно наказателното производство прекратено без да се проверява законосъобразността на НП, защото към настоящия момент е изтекла абсолютната погасителна давност за реализиране на административно-наказателната отговорност. Абсолютна давност за погасяване на административно наказателната отговорност не е уредена изрично от ЗАНН, но член 11 от същия закон препраща към разпоредбите на  общата част на Наказателния кодекс, по отношение на обстоятелства изключващи отговорността. Изтичането на давността е едно от обстоятелствата, изключващи наказателната отговорност съгласно чл. 79, ал.1, т.2 от НК. В съответствие с препращащата норма на чл. 11 от ЗАНН, за административни нарушения следва да се прилага института на абсолютната погасителна давност, уреден в чл. 81, ал.3 от НК. А в настоящият случай и във вр. с чл. 2, ал.1 НК за действие на нормите към момента на извършване на деянието и приложение на по-благоприятния закон. Срокът за погасяване на административно -  наказателна отговорност е уреден в чл. 80, ал.1, т.5 от НК, която разпоредба не е обвързана с размера на предвиденото наказание за твърдяно престъпление, а урежда всички останали случаи и към датата на твърдяното нарушение е бил 2 години . А  абсолютната давност в конкретния случай съгласно чл. 81 ал.3 от НК е три години. Нарушението предмет на НП е извършено на 31.03.2010 г.  От извършване на нарушението  до настоящия момент са изтекли повече от три години , като срока е изтекъл на 31.03.2013 г. , поради което и административно –наказателното производство следва да се изключи поради изтичането на абсолютна  давност.

            На второ място и само за коректност следва да се каже ,че дори и да не беше налице обстоятелство изключващо административно-наказателното производство  и  атакуваното НП да подлежеше на проверка по същество, то същото отново би било незаконосъобразно, защото  не е индивидуализиран прецизно субекта на административно-наказателната отговорност. Това е така защото видно от обстоятелствената част на НП жалбоподателят Н. *** е санкциониран в качеството му на възложител по смисъла на чл.7 т.1 от ЗОП. При прегледа на Решението за откриване на процедурата за обществена поръчка и съответно на обявлението за възлагане на поръчка и в двата документа в раздел І  като възложител и възлагащ орган изрично е посочено ,че  това е Община Карлово . В НВМОП действала до 26.02.2012 г. не се съдържа уредба дефинираща субектите които са възложители на обществени поръчки , а такава се съдържа в чл. 7 от паралелно действащия ЗОП.  Чл. 3 ал.1 от НВМОП  по отношение на възлагането на малки обществени поръчки препраща към ЗОП ,като определя ,че  малките обществени поръчки се възлагат в съответствие с принципите по чл. 2 ЗОП чрез открит конкурс или договаряне с покана. Съгласно  ал.2 но същия член  възложителите вземат решение за възлагане на малка обществена поръчка чрез открит конкурс, освен ако са налице условията за договаряне с покана.  Аналогичната разпоредба  от  ЗОП -  чл. 8 ал.1 и ал.2  въвежда задължението за възложителите да проведат процедура за възлагане на обществена поръчка, когато са налице основанията, предвидени в закона. Възложителите или упълномощени от тях длъжностни лица организират и провеждат процедурите за възлагане на обществени поръчки и сключват договорите за тях. В чл. 8 ал.3 от ЗОП обаче е определено , че когато  възложителят е колективен орган или юридическо лице, правомощията по ал. 2 се осъществяват от лицето, което го представлява. При това положение кмета на Община Карлово , като субект , който  по закон  представлява Общината Карлово , която е юридическо лице съгласно чл. 14 от ЗМСМА   не е възложител по смисъла на чл.7 т.1 от ЗОП , а от гледна точка на административно-наказателната отговорност е лице по чл.8 ал.3 от ЗОП. Това разграничение е релевантно в случая, защото санкционните разпоредби предвидени в ЗОП и в частност нормата на 128б от ЗОП изрично разграничават  възложителите и лицата по чл. 8 ал.2 и ал.3 от ЗОП , като различни субекти на административно-наказателната отговорност и съответно предвиждат за тях различни санкции.   Следователно  в НП е налице порок в съдържанието му касаещ неточното посочване  на задължителен реквизит по чл. 57 ал.1 т.4 от ЗАНН,  относно  определянето на нарушителя . Като нарушител е посочен кмета на Община Карлово  в качеството му на възложител , какъвто той не е, въпреки ,че реализира неговите правомощия .  Налице е неяснота в НП относно волята на административно-наказващия орган, относно това дали се наказва Възложителя  -  Община Карлово  или  лицето по чл. 8 ал.3 от ЗОП , което го представлява и извършва действията по чл. 8 ал.2 от ЗОП и което по принцип също може да е субект на административнонаказателна отговорност,съгласно  чл.128б от ЗОП , но с оглед различните санкции това качество на нарушителя следва да бъде изрично посочено в наказателното постановление.

    На трето място и отново само за коректност следва да се каже , че дори извън горните съображения  не може да се приеме категорично ,че е реализиран състава на нарушението. Нормата на чл. 9 от НВМОП /отм./ по която е квалифицирано нарушението предвижда ,че възложителите нямат право да включват в решението, обявлението или документацията условия или изисквания, които дават предимство или необосновано ограничават участието на лица в обществените поръчки.  В действащия по същото време Закон за обществените поръчки  се съдържа паралелна уредба на същите правоотношения с идентичната разпоредба на чл.25 ал.5 от ЗОП , която също  въвежда забрана за  възложителите да включват в решението, обявлението или документацията условия или изисквания, които дават предимство или необосновано ограничават участието на лица в обществените поръчки. Безспорно тази текст защитава и гарантира правото на равно участие на една част от субектите , каквито са всички потенциални кандидати за участие. Тази забрана обаче не е безусловна.В Наредбата не се съдържа регламентация на критериите по които да се определят условията и изискванията към кандидатите ,но такава се съдържа в  Закона за обществените поръчки ,който въвежда и множество права за Възложителите с цел гарантиране и на техния интерес , който е функция на обществения интерес, а именно да получат реално и качествено изпълнение на обществената поръчка съгласно нейния предмет и параметри. Затова при преценката за прекомерността на изискванията следва да се изхожда от критериите заложени в ЗОП.  Така например анализа на нормата на чл.25 ал.2  т.6  от ЗОП показва ,че възложителят има право да определи критерии за подбор, включващи минимални изисквания за икономическото и финансовото състояние на кандидата или участника, техническите му възможности и квалификация , като в този случай това е и задължителен елемент от съдържанието на обявлението.   Съгласно чл. 25 ал.6 от ЗОП    тези изисквания  по ал. 2, т. 6, трябва да са съобразени и да съответстват на сложността на предмета и на обема на обществената поръчка. В тази връзка е и разпоредбата  на чл. 50 ал.3 от ЗОП ,която определя ,че  изискванията за икономическото и финансовото състояние на кандидатите или участниците, които възложителят определя, трябва да са съобразени със стойността и обекта на обществената поръчка.    Подобно  право съдържа и нормата на чл. 51 ал.2 от ЗОП. Видно от анализа на посочените разпоредби е обаче ,че в ЗОП , /а още по-малко пък в НВМОП – отм./, не се съдържат конкретни критерии , които да лимитират по абсолютен начин  правомощието на възложителя да поставя изисквания към участниците и да определят техния вид, а само общи такива.  Следователно щом закона въвежда такива права  за възложителя да определя минимални изисквания за подбор и само общи критерии за определянето им обвързани с вида ,  обема и сложността на поръчката, то в рамките на правомощията  на възложителя е да упражни това свое право в рамките на зададените общи критерии и да определи  параметрите на конкретните изисквания към кандидатите и участниците.

          В аспекта на гореизложеното съдът намира , че не може да се вмени във вина на жалбоподателя Н.Н. , дори и хипотетично да приемем ,че същият правилно е индивидуализиран като възложител , че като е реализирал правата си по закон и е определил изисквания за оборот на кандидатите е осъществил нарушението.  Тъй като липсват конкретни критерии посочени в закона обстоятелството  дали тези изисквания , които възложителят има право да определи са в същото време и ограничителни условия следва да се прецени за конкретния случай и на базата на общите критерии , а това съгласно закона са - сложността на предмета и на обема на обществената поръчка и  стойността и обекта на обществената поръчка. От субективна страна нарушението по чл. 9 от НВМОП /отм./  може да се извърши само умишлено при форма на вината пряк или евентуален умисъл.  Съдът намира ,че в конкретния случай липсва умисъл  на възложителят при определяне на изискванията към кандидатите насочен към осигуряването на предимство на едни лица и необосновано ограничаване на участието на други лица в обществената поръчка, тъй като възложителят е реализирал едно свое право по закон , като се е съобразил със определените в закона общи критерии и в техните рамки е обосновал своето решение . Ето защо съдът намира ,че жалбоподателя не е реализирал състава на нарушението, което му е вменено във вина ,тъй като не са налице всички елементи от обективния и субективния му състав .

          По изложените съображения, обжалваното  наказателно постановление следва да се отмени  и на основание чл. 63, ал.2 ЗАНН следва да се прекрати образуваното административно – наказателно производство.

           Мотивиран от гореизложеното съдът

 

Р          Е          Ш        И:

 

          ОТМЕНЯ наказателно постановление № 11011138/03.12.2012 г. на Директора на ***** – С., с което  на основание чл. 65 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки (НВМОП)-отм. И чл. 32 ал.1 от ЗАНН на Н.Х.Н., ЕГН **********,***, е  наложено административно наказание глоба  в размер на 300 лв. за нарушение на чл. 9  от НВМОП/отм/.

         ПРЕКРАТЯВА  на основание чл. 63 ал.2,  във вр. с  чл. 11 от ЗАНН, във вр. с чл. 81 ал.3,във  вр. с чл. 80, ал.1, т.5,във  вр. с чл.2 ал.1 от НК административно-наказателното производство, поради изтичане на абсолютната погасителна давност.

         РЕШЕНИЕТО може да се обжалва, пред Административен съд Пловдив  в 14–дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ :

Сн.Д.