Решение по дело №87/2025 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: 761
Дата: 16 юни 2025 г. (в сила от 16 юни 2025 г.)
Съдия: Павлина Георгиева-Железова
Дело: 20257210700087
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 февруари 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 761

Силистра, 16.06.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Силистра - II състав, в съдебно заседание на двадесет и девети май две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ПАВЛИНА ГЕОРГИЕВА-ЖЕЛЕЗОВА

При секретар РУМЯНА ПЕНЕВА като разгледа докладваното от съдия ПАВЛИНА ГЕОРГИЕВА-ЖЕЛЕЗОВА административно дело № 20257210700087 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 40 от ЗДОИ във вр. с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано e по жалба на Н. М. С. от с. Черник, Община Дулово срещу мълчалив отказ на кмета на Община Дулово да уважи заявление за достъп до обществена информация, подадено от жалбоподателката.

Чрез заявлението се претендира да се предостави информация за определена дата и година има ли издадена заповед за ползване на отпуск,командировка или отпуск поради временна неработоспособност на определено длъжностно лице.

Чрез жалбата се моли за отмяна на отказа и за постановяване на акт, с който ответникът да бъде задължен да предостави поисканата информация.

Ответникът кметът на община Дулово ,чрез юрисконсулт Й., в писмен отговор и в открито съдебно заседание оспорва жалбата. Излага съображения за неоснователност на жалбата и се акцентира, че поисканата информация съставлява лични данни за длъжностното лице, посочено в заявлението. по смисъла на § 1, т. 2 от Допълнителните разпоредби към Закона за достъп на обществена информация (ЗДОИ). Чрез тези данни може да бъде идентифицирано лицето, за което се отнасят данните. Данните ,касаещи въпроса „дали някое лице е в болничен, в отпуск или командировка на определена дата“,свързани с полагащите му се права за почивка или здравно осигуряване, не може да се изведе заключение за работата на Община Дулово.

По отношение допустимостта на производството съдът се е произнесъл със съдебни актове като е администрирал жалбата, предоставил е възможност за изправяне на нередовностите и е отчел ,чежалбата е редовно подадена от надлежна страна, против подлежащ на съдебен контрол акт, в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК и при липса на отрицателни процесуални предпоставки за произнасяне по съществото на спора.

На основание чл. 168, ал. 1 от АПК, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите и възраженията на страните, съдът приема за установено от фактическа следното:

Със заявление с вх. №728/16.01.2025 г. по описната книга на Община Дулово жалбоподателката е отправила искане до кмета на Община Дулово на определена дата, а именно 15.01.2025 г.- има ли издадена заповед за ползване на отпуск,командировка или отпуск поради временна неработоспособност на определено длъжностно лице -заместник кмета на Община Дулово с ресор „хуманитарни дейности и образование“.

Заявлението е по образец по закона за достъп до обществена информация по см. на чл. 24, ал. 2 във вр. с чл. 25 от ЗДОИ. Интересът от заявената информация е обоснован с твърдения, че поисканата информация не представлява служебна или официална информация, която да попада в хипотезата по чл.37,ал.1 от посочения закон.Излага съждения, че процесната информация има характер на обществена и би предоставила възможност на заявителката да си състави мнение относно дейността на задължените по закон субекти.

В определения в закона срок не е последвал отговор, което предопределя извод за мълчалив отказ.

Въз основа на така приетото от фактическа страна, съдът извежда следните правни изводи:

Заявлението е подадено до задължен по ЗДОИ орган – кмета на Община Дулово по чл. 28, ал. 2 във вр. с чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, доколкото е подадено по реда чл. 24, ал. 2 във вр. с чл. 25 от ЗДОИ.

В хода на делото е представено писмено становище от ответника, което не се счита за мотиви към формирания вече административен акт.Те са факт в съдебната фаза и не могат да заместят липсващото изискване за писмена форма на подлежащия за издаване акт.

Съгласно императивният текст на чл. 28 от ЗДОИ, заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация се разглеждат във възможно най-кратък срок, но не по-късно от 14 дни след датата на регистриране, който срок в случая е изтекъл на 30.01.2025 г. В този срок органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или за отказ за предоставяне на достъп до исканата обществена информация и уведомяват писмено заявителя за своето решение. Задължените да предоставят информация по закона субекти са визирани в чл. 3 от ЗДОИ.

Нормата на чл. 38 от ЗДОИ регламентира съдържанието на решението за отказ, а чл. 39 от същия закон дава указания как да бъде съобщено това решение на заявителя. Единствената призната възможност от закона за процедиране на задължения субект е да постанови изричен акт за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация като писмено уведоми молителя за това свое решение и се мотивира, особено при отказ. Изискването за писмено произнасяне представлява една от гаранциите за законосъобразност на акта като излаганите от органа мотиви, от една страна, довеждат до знанието на страните за съображенията на административния орган и от друга страна, се улеснява упражняването на съдебния контрол за законосъобразност. Преценката дали исканата със заявлението информация представлява обществена такава по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ и дали следва да се удовлетвори или не искането на заявителя, дали искането отговаря на условията по чл. 25 на закона, е въпрос, чието решаване е изцяло от компетентността на органа - задължен субект по чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ. Неговата изрична преценка също подлежи на последващ съдебен контрол, но преди това такава следва да е обективирана в императивно предвидената от закона форма. Дори и да е налице отрицателно становище от страна на този орган по отношение подаденото искане, отказът следва да е изричен и се постановява с мотивирано решение.

По аргумент от чл. 34, респективно чл. 38 от ЗДОИ, компетентният административен орган се произнася по искането за достъп до обществена информация с акт в писмена форма, наречен "решение", който следва да съдържа определени реквизити. Съгласно чл. 38 от ЗДОИ в решението за отказ се сочат правното и фактическо основание за издаването му, датата на приемане на решението и реда за неговото обжалване. Фактическите основания са онези правн

означими обстоятелства, които са предвидените в приложимата материално-правна норма предпоставки за издаване на акта и съдържанието на материализираното в него властническо волеизявление. В чл. 37, ал. 1, т. 1, 2 и 3 от ЗДОИ са очертани хипотезите, в които следва отказ на компетентния орган. В оспореното писмо не се съдържа излагане на факти, съставляващи посочените в цитираната норма пречки за разрешаване на достъп до обществена информация, то не съдържа изложение на предпоставките по приложимия материален закон за отказ, т.е. не съдържа фактическите основания за издаването му. Нарушено е и изискването по чл. 35 от АПК. В административното производство пред кмета на Община Дулово не са изяснени фактите и обстоятелствата от значение за случая, кое предполага приложението на фикцията на мълчаливия отказ.

Налице е порок на акта по чл. 146, т. 3 от АПК – съществено нарушение на административно-производствените правила.

По отношение проверката по чл. 146, т. 4 от АПК относно материалната законосъобразност на акта, съдът намира, че такава не би могла да се извърши от съдебния състав, тъй като липсват установявания от фактическа страна във фазата на административното производство.

Водим от горното, Административен съд – Силистра

РЕШИ:

ОТМЕНЯ по жалба на Н. М. С.,[ЕГН] от с. Черник, Община Дулово мълчалив отказ на кмета на Община Дулово,което заявление е с вх. №728/16.01.2025 г. по описната книга на Община Дулово.

Връща делото като преписка на кмета на Община Дулово със задължение за изрично произнасяне в 14-дневен срок от влизане в сила на настоящото решение.

Решението е окончателно.

Съдия: