Решение по дело №269/2021 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 юни 2021 г. (в сила от 5 юли 2021 г.)
Съдия: Светлана Кирилова Димова
Дело: 20212230200269
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

 

 

 

                                            Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  № 260192

 

                                             гр. Сливен, 16.06. 2021 г.

 

                                       В  И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

СЛИВЕНСКИЯТ РАЙОДНЕН СЪД, наказателно отделение, ІІІ-ти наказателен състав, в публично заседание на трети юни  през  2021г., в състав

 

        

 

                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:СВЕТЛАНА ДИМОВА

 

при секретаря Виктория Мустакова, като разгледа докладваното от председателя АНД № 269 по описа за 2021 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

  Производството е по повод жалба на П.С.П. , против НП издадено от  Директор на ОД на МВР –гр. Сливен,  с което  е наложено наказание глоба  в размер на 300лв. за извършено нарушение по  чл. 209а,ал. 1 от Закона за здравето.

  Жалбоподателката, редовно призована   се явява. Процесуалния й  представител  моли за отмяна на НП поради несъставомерност или алтернативно като маловажен случай по смисъла на НК .

В съдебното заседание органа издал обжалваното наказателно постановление не изпраща свой представител, който да вземе становище по жалбата.

         Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята съвкупност и по отделно, като непротиворечиви и относими към предмета на делото, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

           На 25.11.2020 около 12.00 часа в Сливен, служителите на ОД на МВР – Сливен, Й. и Г.  извършвали проверка по спазване на Закона за здравето на територията на Кооперативен пазар, находящ се в гр. Сливен.

          В хода на проверката   установили жалбоподателката ,който  работила на пазара и в момента консумирала храна като се движела в посока намиращата се в пазара чешма, за да пие вода. На лицето на същата била поставена защитна маска, която била снета на брадата й, тъй като тя едновременно дояждала храната си .

           Въз основа на така установеното на жалбоподателката бил съставен АУАН затова, че с деянието си е нарушила  въведените със Заповед РД 01-651/11.11.20г. на Министъра на здравеопазването/т.1.13 от Заповедта/  противоепидемиологични  мерки по чл. 63. ал.4 от Закон за здравето.

         Въз основа на така посоченият АУАН на жалбоподателят е било издадено НП, с което му е била наложена глоба в размер на 300 лв.

          Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята съвкупност и по отделно, като непротиворечиви и относими към предмета на делото, съдът направи следните фактически и правни изводи:

          Жалбата е процесуално допустима – подадена е в законоустановения преклузивен срок, от лице имащо правен интерес от обжалването. Разгледана по същество е   основателна.

       По делото е безспорно установено ,че  на посочената в АУАН и НП дата  жалбоподателката се е намирала  в Сливен, в  района на  Кооперативен пазар за продажба на плодове и зеленчуци.Установено е ,че  е носела  защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба, но същата е била снета до брадата и поради консумиране на храна.

 Съдът счита ,че НП е издадено от компетентен орган – Директорът на ОДМВР – Сливен, който попада в кръга на лицата, притежаващи да издава наказателни постановления по чл. 209а, ал. 4 от Закона за здравето.

Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от Закона за здравето ( в сила от 14.05.2020 г.), при непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите от епидемично разпространение на заразна болест по чл. 61, ал. 1, с цел защита и опазване живота и здравето на гражданите, се обявява извънредна епидемична обстановка.

В ал. 3 на същия текст от ЗЗ са предвидени хипотези на непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите, а разпоредбата на ал. 4 предоставя правомощие на Министъра на здравеопазването да въвежда със Заповед временни противоепидемични мерки по предложение на Главния държавен здравен инспектор за територията на страната или за отделна област, при обявена извънредна епидемична обстановка по ал. 1.

         Безспорно се установи, че на посоченото обществено време място – пазар, находящ се в гр. Сливен, жалбоподателката не е изпълнила въведената от МЗ противоепидемична мярка като не е била с поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата, въпреки което обаче ,съдът счита ,че в конкретния казус са налице основания за прилагане на чл. 28 от ЗАНН.

 В тази връзка по делото се събраха  доказателства за консумиране от страна на жалбоподателката на храна, както и ,че същата е имала предпазна маска, поставена на брадата ,която е била снета именно с тази цел.

         Предвид горното,съдът счита, че административно - наказващия орган е допуснал нарушение при издаване на НП, като не е квалифицирал установеното нарушение като „маловажен случай” и не е приложил разпоредбата на чл. 28б,”А” от ЗАНН, тъй като  макар с деянието си  жалбоподателкат формално да е извършила административното нарушение, описано в АУАН, предвид ниската му степен на обществена опасност, липсата на вреди последици, както и обстоятелството, че нарушението е извършено за първи път, административно-наказващият орган е следвало да квалифицира същото като „маловажен случай” и съответно да не ангажира административно-наказателната отговорност на жалбоподателката.

             По отношение на възраженията, изложени в жалбата против НП, във връзка с правния характер на заповедите на министъра на здравеопазването, издадени на осн. чл.63 ал.1 от ЗЗ, съдът намира, че същите са неправилни и в противоречие с дефиницията по чл.75 ал.1 от АПК за нормативен административен акт, както и с установената съдебна практика на ВАС- Определение №8868 от 06.07.2002г. по адм.д.№3626/2002г. и др. Безспорно е, че заповедите са общи административни актове и за тях липсва изискване за обнародване като предпоставка за влизането им в сила, а са приложими правилата на чл.65 и сл. от АПК. Освен това, със законодателна промяна на закона с ДВ бр. 44 от 2020г., в сила от 14.05.2020г, изрично е прието, че заповедите на министъра на здравеопазването са общи административни актове- чл.63 ал.11 от ЗЗ. Не е спорно по делото, че процесните заповеди са обявени на интернет страницата на МЗ по реда на чл.73, вр. с чл.66 ал.1 от АПК, поради което съдът намира, че относимата за казуса заповед е породила правно действие и съответно въведената с нея противоепидемична мярка е задължителна за адресатите ѝ, които са всички граждани, когато се намират в закрити или на открити обществени места.

  Предвид гореизложеното, съдът счита, че следва да потвърди НП като  правилно и законосъобразно,поради което

 

Р   Е   Ш   И :

 

        ОТМЕНЯ НП №5483/ 2020 г. на Директор на ОД на МВР-Сливен,с което на П.С.П., с ЕГН **********,***, е наложена ГЛОБА в  размер на 300,00/триста/ лева за нарушение по чл.209А ал.1 от Закона за здравето като  НЕПРАВИЛНО.

  

           Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – гр. Сливен в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: