Решение по дело №360/2020 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 ноември 2020 г. (в сила от 21 април 2021 г.)
Съдия: Ива Байнова
Дело: 20207260700360
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№704/05.11.2020г., гр.Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Хасково, в открито заседание на осми октомври през две хиляди и двадесета година, в състав:

Съдия: Ива Байнова

при секретаря Дорета А....………………………........…..........и в присъствието на прокурор..………………….………………………………………………..като разгледа докладваното от съдия Байнова адм. дело № 360 по описа за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.33а ал.6 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Образувано е по жалба от „Био-Лидер 8“ ЕООД със седалище и адрес на управление с.С., подадена чрез адв. М.К.Д., срещу Заповед №РД-09-228/28.02.2020г. на Министъра на земеделието, храните и горите в частта ѝ относно формирана недопустимост на заявени за подпомагане за 2019г. площи. След направено уточнение, жалбоподателят посочва, че извън специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019г. са останали следните, заявени от него парцели, с които участва за подпомагане за кампания 2019г., а именно:

1.      Парцел , находящ се в с.Поповец, с площ 2.63 ха, с култура 222050, с номер на БЗС от ИСАК:57618-240-5 и номер от ИСАК: 57618-240-5-2 и

2.      Парцел , находящ се в с.Поповец, с площ 2.19 ха, с култура 222050, с номер на БЗС от ИСАК:57618-240-4 и номер от ИСАК: 57618-240-4-2

Предвид горното, предмет на оспорване се явява заповедта в частта ѝ по т.I относно невключените в специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019г.  площи на горепосочените два парцела.

Жалбоподателят моли да се извърши служебна проверка относно валидността на оспорената заповед и в случай, че се счете за валидна, да се отмени като незаконосъобразна и неправилна. Счита, че заповедта е необоснована, издадена в нарушение принципите на ефективност и равностойност като първични норми на правото на Европейския съюз. Претендира  присъждане на разноски.

В депозирани чрез пълномощник писмени бележки, жалбоподателят навежда доводи за допуснато в хода на административното производство съществено нарушение на административнопроизводствените правила, изразяващо се в неуведомяването му относно възможността да подаде възражение срещу проекта на специализирания слой за кампания 2019 г.

Ответникът – Министър на земеделието, храните и горите, чрез пълномощника си изразява становище за неоснователност на жалбата и моли същата да бъде отхвърлена. Излага подробни съображения за законосъобразност и правилност но оспорената  заповед. Претендира разноски.  

Административен съд – Хасково, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

Между страните не е спорно, че жалбоподателят е регистриран като земеделски стопанин с УРН 658955 и е подал заявление за подпомагане за Кампания 2019 г.

Със Заповед № РД 46-485/27.11.2019 г. на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрациятачл. 166, ал. 1 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол (Наредба № 105/22.08.2006г.) , Министърът на земеделието, храните и горите, е одобрил проект на специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", обновен за кампания 2019 г. чрез дешифрация /разчитане/ на нова цифрова ортофотокарта /ЦОФК/ на страната по самолетно и сателитно заснемане за 2019 г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на областните и общински структури на МЗХГ.

В раздел IV от заповедта изрично е указана възможността земеделските стопани в срок до 13.12.2019 г. да направят възражения за включване или невключване на определени физически блокове или части от тях в специализирания слой. Заповедта е публикувана на интернет страницата на МЗХГ на 02.12.2019 г.

Жалбоподателят не е подал възражение против одобрения проект на специализирания слой за кампания 2019 г. в указания в заповедта срок. Последното се потвърждава от изявленията, съдържащи се във Възражение от 08.01.2020г., приложено към жалбата.  Видно от същото, жалбоподателят е възразил срещу обхвата на актуализирания специализиран слой като е поискал да бъде преразгледан по отношение на физическите блокове, в които попадат посочените в таблицата парцели – 4 бр., сред които и са и процесните.

С обжалваната Заповед № РД 09-228/28.02.2020 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрациятачл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, е одобрен окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2019, като част от Система за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), който е актуализиран за 2019 г. чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2019 г.; отразяване на резултатите от теренни проверки извършени през годината от страна на Технически инспекторат на Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция и областните и общински структури на МЗХГ, както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", одобрен със Заповед № РД 46-485 от 27.11.2019 г. на Министъра.

В т. IV от заповедта е разпоредено окончателният слой да бъде публикуван на интернет страницата на МЗХГ, секция "Идентификация на земеделските парцели" и на ДФЗ - PA, а в т. V - заповедта да се изпрати за обнародване в "Държавен вестник", като освен това е посочено, че заповедта подлежи на оспорване по реда на АПК в 14-дневен срок от съобщаването/обнародването й.

Заповедта е обнародвана в ДВ, бр. 21/13.03.2020 г. и е публикувана на сайта на МЗХГ на същата дата.

Жалбата срещу нея е подадена на 30.03.2020г. пред Върховния административен съд, където е заведена с вх.№4697/30.03.2020г. като на 01.04.2020г. е изпратена по подсъдност на Административен съд-Хасково.

            Заповедта на министъра на земеделието, храните и горите се оспорва в частта ѝ за парцел с идентификатор от ИСАК:57618-240-5-2 с площ 2.63 ха и парцел с идентификатор от ИСАК:57618-240-4-2 с площ 2.19 ха, находящи се в землището на с.Поповец, площите на които са определени като недопустими.

Видно от писмо №11-276/26.06.2020г. на Директора на Дирекция "Идентификация на земеделски парцели" , приложено към писмо с изх.№11-2999/01.07.2020г. на Директора на Дирекция „ПДЗЕС“ в МЗХ, площите, заявени за подпомагане от „Био-Лидер 8“ ЕООД за кампания 2019г. попадат в частта от територията на страната извън извършеното през годината самолетно заснемане т. е. за тези територии МЗХГ не разполага с актуалната за кампания 2019г. цифрова ортофото карта (ЦФОК), която да бъде дешифрирана. В случая актуализацията на СИЗП и на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“ за кампания 2019 е извършена чрез теренни проверки, включително на физическите блокове, в които има заявени площи извън актуалния към момента на кандидатстване допустим слой , съгласно Заповед №РД 09-790/06.08.2019г. на министъра на земеделието, храните и горите.

Представен е протокол за теренна проверка на ОДЗ-Хасково - на оптичен носител), както и във вид на заверено за вярност с оригинала копие, с №HKV-05-RA-21178/07.10.2019г. Видно от същия, проверката е  извършена от Р. А. – мл. експерт в офис Симеоновград , за който се установява, че е надлежно оправомощен за извършване на специализирани теренни проверки на физически блокове на територията ОДЗ-Хасково , съгласно т.1 от Заповед №РД-04-15/01.07.2019г. на Директора на ОДЗ-Хасково.

Представени са на оптичен носител и данни за заявените от кандидата парцели за кампания 2019г. , оформени в табличен вид , както и измервания и снимки от GPS, описани в протокола за теренна проверка.

При така установеното от фактическа страна се налагат следните правни изводи: Жалбата е насочена срещу годен за обжалване административен акт и изхожда

от лице с правен интерес от търсената защита.

Оспорената заповед е обнародвана на 13.03.2020г. , но от тази дата според разпоредбата на чл.3 т.1 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците (редакция - ДВ бр.28/20г.), срокът за обжалването ѝ е спрял да тече, поради което депозираната на 30.03.2020г. жалба е подадена в законоустановения срок.

Предвид горното, жалбата е допустима.

Разгледана по същество, е неоснователна.

Съгласно чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП, МЗХГ създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой ПДП, който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ (Наредба № 2 от 26.03.2018 г.).

В чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП е предвидено, че данните в системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой ПДП, се обновяват ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална ЦОФК, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Съобразно същата  разпоредба, обхватът на специализирания слой ПДП се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите.

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган.

Обективирана е в изискуемата писмена  форма. С оглед спецификата на  същата – одобряване на окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за територията на цялата страна , обективно не е възможно в нея да се посочват детайлни аргументи по отношение на всеки отделен парцел. Със заповедта се одобрява "допустимия слой" по силата на закона, поради което невключването на определен парцел в слоя не съставлява отказ на органа, който отказ следва да бъде изрично мотивиран. Достатъчно е административната преписка да съдържа данни и доказателства за начина, по-който е определен специализираният слой "Площи, допустими за подпомагане", включително чрез посочване на изключените от слоя площи, като от тези доказателства да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой. В този смисъл е и установената съдебна практика на Върховния административен съд (Решение № 8396 от 5.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5391/2017 г., IV о.; Решение № 8511 от 6.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5870/2018 г., IV о.; Решение № 6577 от 18.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 4415/2017 г., IV о.; Решение № 5572 от 12.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5263/2017 г., IV о. и др.)

Не се установява в производството по издаването на оспорената заповед да са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Неоснователно е оплакването на жалбоподателя, изложено в писмените бележки на пълномощника му, че не е надлежно уведомен за възможността да подаде възражение срещу проекта на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019г. С оглед спецификата на  акта, с който се одобрява този проект е немислимо да се изисква от административния орган да изпраща отделни съобщения до всеки земеделски стопанин. Заповед № РД 46-485/27.11.2019 г. , с която е одобрен проекта на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019г. е обявена на интернет страницата на МЗХГ , както и  на тази на ДФЗ на 02.12.2019г. , с което е обезпечена възможността на кандидатите за подпомагане да се запознаят с  актуализирания специализиран слой и да подадат възражения срещу конкретни негови части.

В случая жалбоподателят е подал възражение срещу обхвата на актуализирания специализиран слой , но по изцяло субективни причини е упражнил това си право извън определения в  Заповед № РД 46-485/27.11.2019 г. срок.

След преценка на доказателствата по делото, съдът намира, че оспорената заповед е издадена и в съответствие с материалния закон.

Недопустимата за подпомагане площ в случая е определена след извършена специализирана теренна проверки, резултатите от която са обективирани в протокол № HKV-05-RA-21178/07.10.2019г. Към протокола за теренната проверка са представени на магнитен носител и снимки от GPS.

От приложените снимки по отношение на физическия блок, в който се намират процесните парцели е видно, че определената като недопустима площ съответства на констатациите в съставения протокол от теренната проверка. Изрично е посочено в същия, че във ФБл няма над 70 % живи растения.  На никоя от снимките не личи заявените за подпомагане площи да са засети действително с вишни както е декларирано от жалбоподателя с посочването на вида култура. Напротив, там ясно се вижда, че те са в недобро земеделско състояние, като се наблюдават сухи треви, както и рехави,  изсъхнали дръвчета и части от такива. Последното сочи на неизпълнение на изискването по чл.9 ал.1 т.1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., съгласно който трайните насаждения са допустими за подпомагане, когато най-малко 70 % от растенията в парцела след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10 са живи (неизсъхнали). В тази връзка площите на процесните парцели правилно са определени като недопустими, респ. правилно не са били включени в специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2019г.

По изложените съображения съдът намира, че Заповед №РД-09-228/28.02.2020г. на Министъра на земеделието, храните и горите в оспорената ѝ част относно парцел с идентификатор 57618-240-5-2 с площ  2.63 ха и парцел с идентификатор 57618-240-4-2 с площ 2.19 ха, находящи се в землището на с.П. , общ.С., заявени  за подпомагане за кампания 2019г. , е законосъобразна, а подадената срещу нея жалба е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на делото, основателно е искането на ответника за присъждане в негова полза на  разноски - възнаграждение за юрисконсулт. На основание чл.143 ал.4 от АПК вр. чл. 78, ал. 8 от ГПК, във вр. чл. 37 от ЗПП и чл. 24 от НЗПП, съдът определя същото в размер на 100 лева.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата от „Био-Лидер 8“ ЕООД със седалище и адрес на управление с.С., срещу Заповед №РД-09-228/28.02.2020г. на Министъра на земеделието, храните и горите в частта ѝ, в която извън одобрения окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019 г. са останали парцели № 57618-240-5-2 с площ  2.63 ха и парцел № 57618-240-4-2 с площ 2.19 ха, находящи се в землището на с.П. , общ.С.

ОСЪЖДА „Био-Лидер 8“ ЕООД със седалище и адрес на управление с.С., ЕИК ***,  да заплати Министерство на земеделието храните и горите гр. София юрисконсултско възнаграждение  в размер 100.00 (сто) лв.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

        Съдия: