Решение по дело №28/2020 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 март 2020 г. (в сила от 15 юли 2020 г.)
Съдия: Атанас Тодоров Динков
Дело: 20205540200028
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 44                                    09.03.2020 г.                             град Чирпан

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ЧИРПАН                                                                   ПЪРВИ СЪСТАВ

На двадесет и пети февруари                          две хиляди и двадесета година

В открито заседание в следния състав:

                                                                           Председател: Атанас Динков

 

Секретар: Милена Ташева

 

като разгледа докладваното от Председателя Атанас Динков АНД № 28 по описа за 2020 г. и за да се произнесе съобрази:

 

Производство по чл.59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Съдът е сезиран с жалба от П.С.П., ЕГН **********, против електронен фиш (EФ), серия К, № 3175953 на ОДМВР - Стара Загора, с който на основание чл. 189, ал. 4, във вр. чл. 182, ал. 2, т. 6 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) за нарушение по чл. 21, ал. 2, във вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на жалбоподателя, като законен представител на фирма „Хладилна база за дивечово месо“ АД, ЕИК *** е било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 750 лева.

Жалбоподателят П.С.П. моли електронния фиш да бъде отменен по посочените в жалбата съображения.

Въззиваемата страна ОДМВР – Стара Загора, моли електронния фиш да бъде потвърден.

Съдът, като прецени събраните доказателства, намери за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е допустима като подадена в законоустановения срок от надлежна страна – санкционирано лице, което има правен интерес от оспорването и е срещу акт подлежащ на съдебен контрол.

С обжалвания ЕФ жалбоподателят П.С.П., ЕГН **********, като законен представител на фирма „Хладилна база за дивечово месо“ АД, ЕИК *** е бил санкциониран на основание чл. 189, ал. 4 от ЗДвП – Закон за движението по пътищата ("При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение..."), във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 6 от ЗДвП ("Водач, който превиши разрешената скорост извън населено място, се наказва, както следва: за превишаване над 50 km/h - с глоба 600 лв., като за всеки следващи 5 km/h превишаване над 50 km/h глобата се увеличава с 50 лв."), за нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП ("Когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак"), във вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП,  изразяващо се в това, че на 05.11.2019 г. в 10.25 часа в обл. Стара Загора, по АМ Тракия, км. 170, в посока към гр. Бургас, при ограничение на скоростта 90 км/ч, въведено с пътен знак В-26 ("Забранено е движението със скорост, по-висока от означената"), съгласно Заповед РД-11-1193/30.09.2019 г. на АПИ, управлявал лек автомобил Мерцедес АМГ Е 63 С, с регистрационен номер ***, със скорост 159 км/ч при отчетен толеранс от 3 %, като нарушението (превишаване на разрешената скорост с 69 км/ч) е било установено и заснето с мобилна радарна система (автоматизирано техническо средство) №  ТFR1-М 544.

В обжалвания електронен фиш е посочено, че ограничението на скоростта – 90 км/ч е било въведено с пътен знак В26, въз основа на Заповед № РД-11-1193/30.09.2019 г. на АПИ (л. 15 от делото).

Съгласно т. 2 на Заповед № РД-11-1193/30.09.2019 г. относно: Временна организация и безопасност на движение /ВОБД/ за обект: „Въвеждане на ограничение на скоростта в участък от км. 168 + 000 до км. 208 + 100 ляво и дясно платно на АМ Тракия“ на Председателя на УС на АПИ е посочено, че ограничението следва да се въведе след като са налице всички условия за ВОБД, а именно: стриктно изпълнение на място сигнализация, в съответствие със съгласуван проект за ВОБД и при спазени изискванията от Наредба № 3/16.08.2010 г. и приемането на ВОБД с Протокол от комисия с представители на „Автомагистрали“ ЕАД, ОПУ - Стара Загора и Сектор „ПП“ при ОД на МВР гр. Стара Загора, като изрично е отразено, че заповедта влиза в сила след представянето на протокола по т. 2 в АПИ.

В изпълнение на принципа за служебното начало съдът няколко пъти с определения е изискал от санкциониращия орган да представи доказателства за датата на реалното въвеждане на ограничението на скоростта на движение на 90 км/ч, на АМ Тракия, в участъка на км. 180, в платното за движение към гр. Бургас, съгласно Заповед № РД-11-1193/30.09.2019 г. на АПИ, каквито не са представени. В съдебното производство по обжалване на наказателно постановление, респ. на електронен фиш за налагане на глоба, наказващият орган е длъжен да установи и докаже наличието на всички релевантни за съставомерността и индивидуализацията на деянието факти и обстоятелства, които обуславят административнонаказателната отговорност. В процесния случай предмета на това доказване включва и представянето на доказателства за валидно въведено с пътен знак В26, ограничение на скоростта от 90 км/ч при движение по участъка от АМ „Тракия“, при км. 180, към датата на извършване на санкционираното нарушение.

По делото са представени различни заповеди на АПИ за въвеждане на временна организация и организация на движението на АМ Тракия, както и констативни протоколи, които са ирелевантни за случая.

Представен е констативен протокол за приемане на временна организация на движението от 24.09.2018 г., в който изрично е отбелязано, че същия е съставен на основание и във връзка със Заповед № РД-11-51/23.09.2018 г., който заповед е със срок на действие от 10.00 часа на 24.09.2018 г. до 10 часа на 26.09.2018 г., а в т. 2 на протокола е отбелязано, че срока на действие на временната организация на движение е от 24.04.2018 г. (л. 18 от делото).

Представен е също така, констативен протокол за приемане на временна организация на движението от 27.04.2018 г., в който изрично е отбелязано, че същия е съставен на основание и във връзка със Заповед № РД-11-322/27.04.2018 г., като в т. 2 на същия е отбелязано, че срока на действие на временната организация на движение е от 27.04.2018 г. до 30.09.2018 г. (л. 48 от делото).

Доколкото твърдяното нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП се свързва с неспазване на въведено съгласно посочената заповед на АПИ ограничение на скоростния режим, очевидно е, че именно санкциониращият орган следва да установи и докаже както влизането в сила на заповедта, съобразно предвидените в нея условия за въвеждането на ограничението, така и датата, считано от която действа това ограничение. От обвързването на въвеждането на ограничението на скоростта със Заповед № РД-11-1193/30.09.2019 г. на АПИ, следва извода, че извършването на твърдяното нарушение е обусловено от изпълнението на посочените в заповедта като условия за влизането й в сила (В този смисъл е постоянната практика, обективирана в Решение № 399 от 28.11.2019 г. по КАН дело № 408 по описа за 2019г., Решение № 472 от 10.01.2020 г. по КАН дело № 455 по описа за 2019 г. двете на Административен съд – Стара Загора, и др.). В случая, представените доказателства не установяват релевантните за съставомерността на деянието факти и обстоятелства. Съответно непредставянето на доказателства в посочения по-горе смисъл има за последица недоказаност извършването на санкционираното с електронния фиш  нарушение.

На следващо място, от приобщената в хода на съдебното следствие справка от „ТИНЕЛ Електроникс“ ООД, производител на мобилната система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение ТFR1-М (виж л. 12 от делото) се установява, че координатите ЕL: 25.25° и NL: 42.18333° са непълна дефиниция на географска точка, тъй като при източната географска дължина ЕL липсват четири знака след запетаята, определящи с точност десетичните части от градуса, а при северната ширина NL липсва един знак. Така дефинирана точка е всъщност правоъгълник /площ/ с размери около 825 х 1 метра. Ако координати ЕL: 25.25° и NL: 42.18333° са непълен запис на координати ЕL: 25.250000° и NL: 42.183330°, то те определят точка, намираща се по пряка линия, перпендикулярно на около 1330 метра от най-близката точка на платното София - Бургас на АМ Тракия. Измерването на скоростта на движещи се МПС от тази точка, посредством АТСС ТFR1-М, № 544 не е възможно (л. 26 от делото).

Установените факти водят до правен извод, че процесното нарушение е недоказано, тъй като от точка с географски координати ЕL: 25.25000° и NL: 42.18333°, посочена в клип № 21105 и обозначаваща местоположението на АТСС № TRF-1М, № 544, на 05.11.2019 г. не е било възможно да се извършва измерване на скоростта на превозни средства, движещи се по АМ Тракия, в частност на скоростта на процесния лек автомобил Мерцедес АМГ Е 63 С, с регистрационен номер ***.

По изложените съображения, съдът счита, че обжалвания електронен фиш е незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен.

На основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, в съдебните производства по ал. 1 страните имат право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Жалбоподателят не представя доказателства за сторени съдебни и деловодни разходи, поради което такива не му се дължат.

Водим от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ електронен фиш, серия К, № 3175953 на ОДМВР - Стара Загора.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд - Стара Загора.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: