Решение по дело №314/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 344
Дата: 29 октомври 2021 г. (в сила от 29 октомври 2021 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20217080700314
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 юни 2021 г.

Съдържание на акта

       РЕШЕНИЕ

 

№ 344

 

гр. Враца,  29.10.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 05.10.2021 г. /пети октомври две хиляди двадесет и първа/ година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

  ЧЛЕНОВЕ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА КАН дело № 314 по описа за 2021 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от  АПК, вр. с чл. 63, ал.1 ЗАНН.

         Образувано е по касационна жалба на „Е.“ ООД ***  против Решение № 260137 от 20.04.2021 г., постановено по АНД № 132 по описа за 2021 г. на  Районен съд - Враца, с което е потвърдено НП № 26-0000046/25.01.2021 г. на Директора  на РД „Автомобилна администрация” /РДАА/ гр.Враца, с което на касатора е наложена имуществена санкция в размер от 3000,00 лева, на основание чл. 96г, ал. 1, предл. 2 от ЗАвтП.

           В касационната жалбата се твърди, че обжалваното решение е незаконосъобразно и неправилно. Касаторът счита, че в обжалваното решение е постановено при нарушения на материалния закон и нарушение на съдопроизводствените правила, по подробно изложени в жалбата доводи в тази насока.

  Иска се отмяна на обжалваното решение и на потвърденото с него наказателно постановление. Претендират се разноски за касационната инстанция.

           В съдебно заседание касационният жалбоподател, чрез процесуалния си представител, поддържа жалбата, по съображенията изложени в нея, като иска отмяна на решението на РС – Враца  и постановяване на друго, с което да се отмени изцяло  издаденото НП.

           Ответникът - РД „Автомобилна администрация“ - Враца, редовно призован, представител не се явява. Ангажирано е писмено становище за неоснователност на касационната жалба и оставяне в сила на решението на РС – Враца.

           Участващият в касационното производство прокурор от ОП – Враца дава мотивирано заключение за неоснователност на жалбата, с доводи, че решението на РС – Враца е законосъобразно, обосновано и правилно.       

           Настоящият съдебен състав, като взе предвид наведените в жалбата доводи, събраните по делото доказателства и след извършване на служебна проверка съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК, приема  за установено следното:

           Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законоустановения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, против валиден и допустим съдебен акт, подлежащ на касационна проверка, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

Предмет на касационен контрол от настоящата инстанция е Решение № 260137/20.04.2021 г., постановено по АНД № 132 по описа за 2021 г. на  Районен съд - Враца, с което е потвърдено  НП № 26-0000046/25.01.2021 г. на Директора на РД „Автомобилна администрация” гр.Враца за налагане на имуществена санкция в размер от 3000,00 лева, на основание чл. 96г, ал. 1, предл. 2 от ЗАвтП, за нарушение на чл. 7б, ал. 1, изр. 1-во от същия закон, на касатора.

За да постанови този резултат, от фактическа страна въззивният съд съобразил, че на 18 януари 2021 г., при извършена комплексна проверка, за периода 15.01.2020 г. – 15.01.2021 г., осъществена в гр.Враца, от служители на РД „Автомобилна администрация“ – Враца, на „Е.“ ООД, лицензирано да осъществява превоз на товари, е установено, че през периода 08.07.2020 г. –15.07.2020 г. дружеството-превозвач е допуснало да бъде извършен международен превоз от водача Г.Д.И., управлявал МПС – влекач „Мерцедес Актрос“, кат.3, с рег. № *** и прикачено полуремарке, кат.04, с рег. № ***, без да притежава валидна карта за квалификация. Новата карта е била издадена на 02.10.2020 г., т.е след извършване на процесния превоз.

За да потвърди НП, РС – Враца е приел, че НП и АУАН са издадени от компетентни органи, в сроковете по чл.34 от ЗАНН и съдържат задължителните реквизити. Мотивирал се е, че описанието на нарушението е  конкретно и ясно, което дава възможност на санкционираното дружество да разбере в какво се състои административнонаказателното обвинение. Правната квалификация е  определена точно, като е приложена и отнасящата се към това нарушение санкционна норма. Имуществената санкция е в конкретен размер, което не изисква от АНО да се обосновава в тази насока.

 

 

 

 

Настоящата касационна инстанция намира, че решението на районния съд е правилно като краен резултат и следва да се остави в сила, по изложените в него мотиви. Задължението на лицензираните превозвачи, какъвто се явява касаторът, да осъществяват превоз с водачи, които притежават  необходимата квалификация, е разписано в нормата на чл. 7б, ал. 1 от ЗАвтП, в приложимата редакция към датата на извършване на нарушението. Тази разпоредба предвижда, че лицензираните превозвачи и лицата, извършващи превози за собствена сметка, осъществяват превози на пътници и товари с превозни средства, за управлението на които се изисква свидетелство за управление на моторно превозно средство от категории и подкатегории C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D или D+E, само с водачи, които отговарят на изискването за квалификация на водача (изр. 1), като за съответствие с изискването за квалификация на водача министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията или упълномощени от него длъжностни лица издават карта за квалификация на водача със срок на валидност 5 години (изр. 2). Даденото фактическо описание на нарушението и в АУАН, и в НП е достатъчно пълно, ясно и конкретно, и позволява индивидуализацията му като административно нарушение именно по този текст от закона. Дружеството  е извършило превоз на товари  с водач, който не притежава  валидна  карта за квалификация на водача от Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията или упълномощено от него длъжностно лице, като не е задължително да се посочва дали тази карта е била от първоначално или последващо обучение. Посочените данни са достатъчни за описание на деянието с признаците от обективна страна като нарушение на чл. 7б, ал. 1, изр. 2 от ЗАвтП, субект на което може да бъде както физическо, така и юридическо лице, поради което законосъобразно  първостепенният съд е приел, че нарушителят  е правилно  установен.

Имуществената санкция  е наложена на основание чл. 96г, ал. 1, предл. 2 от ЗАвтП. Според чл. 96г, ал. 1 от ЗАвтП, който назначи на работа или допусне водач, който не отговаря на някое от изискванията, определени с този закон и с подзаконовите нормативни актове по прилагането му, да управлява превозно средство за обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници или товари, се наказва с глоба или имуществена санкция в размер 3000 лв.

Видно е, че по второто предложение на нормата, административното наказание е предвидено за всеки, който допусне водач (неотговарящ на определено изискване), да управлява превозно средство за обществен превоз на пътници или товари. Санкционната норма съдържа и  правило за поведение, което се осъществява чрез изпълнителното деяние „допускане“ от страна на възложителя, на водач, неотговарящ на изискванията за квалификация, да управлява превозното средство. Това  изпълнително деяние  е описано от фактическа страна в АУАН и НП.  След като  дружеството превозвач е допуснало  извършването на  превоз на товари  в нарушение на разпоредбата на чл. 7б, ал. 1, изр. 2 от ЗАвтП, правилно  това нарушение е свързано с прилагане на санкцията по чл. 96г, ал. 1, предл. 2 от ЗАвтП.

При служебна проверка на решението относно неговата валидност, допустимост и съответствие с материалния закон на основания извън посочените в касационната жалба, касационната инстанция не намира такива, които да водят до отмяна на оспорения пред нея съдебен акт. Решението е постановено от законен състав, в рамките на  заявения спор и при правилно прилагане на материалния закон.

При така изложеното касационният състав намира, че оспореното пред него решение на РС – Враца е правилно и следва да бъде оставено в сила, а жалбата против него следва да бъде отхвърлена.

         Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 АПК, Административен съд – Враца

 

Р  Е  Ш  И:

 

         ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260137/20.04.2021 г., постановено по АНД № 132 по описа за 2021 г. на  Районен съд – Враца, с което е потвърдено  НП №26-0000046/25.01.2021 г.

 

         Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 

                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

2.