Решение по дело №80/2021 на Районен съд - Радомир

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 септември 2021 г. (в сила от 21 октомври 2021 г.)
Съдия: Антон Рангелов Игнатов
Дело: 20211730200080
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

                                                       N

гр.Радомир, 27.09.2021 г.

 

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

 

Районен съд- Радомир, в публичното заседание на 16 септември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                   Районен съдия: Антон Игнатов                           

                        

при участието на секретаря В.К., изслуша  докладваното от съдията  наказателно административен характер  дело N 80 по описа за 2021 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. ЗАНН.

 

С наказателно постановление № 37/02.03.2021 г. на Директора на РИОСВ- София, на жалбоподателя П.С.А., ЕГН **********, в качеството му на кмет на община Радомир, служебен адрес: гр.Р., пл.“С.“ № ., е наложено административно наказание по чл.151, ал.2, т.6, пр.1 от Закона за управление на отпадъците- глоба в размер на 6 000 лв.

Наказателното постановление е обжалвано в срок и по изложените в жалбата обстоятелства и съображения, моли съда да го отмени изцяло.

Наказващият орган- Директора на РИОСВ- София, чрез своята процесуална представителка- ст. ю.к. М.Д., е изразил становище, че жалбата следва да бъде оставена без последствие, като обжалваното наказателно постановление бъде потвърдено.

Районна прокуратура- Радомир, редовно уведомена, не е изпратила представител в съдебно заседание и не е изразила становище по жалбата.

Районният съд, преценявайки събраните по делото доказателства  по реда на чл. 14 и чл.18 НПК, приема за установено от фактическа и правна страна следното: 

От фактическа страна.

Административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана със съставянето на Акт № 118/2020 г. от 10.09.2020 г. за установяване на административно нарушение на С.М.- „ст.експерт“ в Дирекция „КПД“, отдел „ККФОС“ при РИОСВ- София. Според констатациите в същия, на 21.07.2020 г., на депо за неопасни отпадъци, находящо се в землището на община Радомир, с.Кошарите, м.“Петрово“, с отредена площ на депото 192.671 дка, жалбоподателят П.С.А., в качеството си на кмет на община Радомир, не е предприел мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешено за това място- Депо за неопасни отпадъци, находящо се в землището на община Радомир, с.К., м.“П.“. Според констатациите в акта, съоръжението е било използвано от Община Радомир за депониране на отпадъците, образувани от населените места в общината. Със Заповед № РД -17/03.02.2016 г., издадена от директора на РИОСВ- Перник, смятано от 15.01.2016 г., е спряна експлоатацията на общинското депо и след тази дата в съоръжението не могат да се изхвърлят/депонират отпадъци. Съгласно изискванията на § 4, ал.2 от Преходните и заключителни разпоредби на Наредба 6 и Националния план за управление на отпадъците до 2020 г., крайният срок за преустановяване експлоатацията на съществуващите депа за неопасни отпадъци, неотговарящи на нормативните изисквания, каквото е общинското депо за неопасни отпадъци, експлоатирано от общ. Радомир, е до въвеждането в експлоатация на съответното за общината регионално депо. За общините Перник, Брезник, Земен, Ковачевци, Радомир и Трън е въведено в експлоатация регионално депо за неопасни отпадъци „Тева“. Съгласно писмо на общ.Перник с вх. № 26-00-113 от 26.01.2016 г. на РИОСВ- Перник, експлоатацията на регионалното депо е започнала от 15.01.2016 г.

При извършена проверка на дата 21.07.2020 г. на място се установило, че кметът на общината не е изпълнил задължението си и не е предприел мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на депото с прекратена експлоатация. Констатирано било, че в посока ляво от входа, в близост до ската, на площ не по малка от 2 – 2,5 дка., са налични купчини състоящи се от следните отпадъци: растителни отпадъци- изсъхнали треви и клони; строителни отпадъци- счупени керемиди, тухли, плочки, стиропорени парчета, парчета къртен бетон, мазилки, както и други отпадъци, получени в следствие извършване на ремонт; едрогабаритни отпадъци с битов произход- счупени шкафове, дивани, матраци, фотьойли, дюшеци и др. Между гореизброените отпадъци се виждали множество разкъсани найлони, полиетиленови пликчета, както и чували видимо пълни с отпадъци.

За извършената проверка бил съставен констативен протокол /КП/ № ККФОС-СМ-6/21.07.2020 г. на РИОСВ- София

В качеството си на свидетели са разпитани актосъставителката С.М., свидетелката по акта Л.Г. и Д.Н.. Според свидетелката М., която работи като старши експерт в РИОСВ- София, през юли месец тя и колежката й Л.Г. извършили проверка на общинското депо, което е на Община Радомир. Самата проверка била във връзка с поставяне на пломби на бариерите на депото, но същевременно за това бил извършен и оглед на място. Установено било, че в ляво до ската на депото имало различни купчини с различен вид отпадъци- дивани, фотьойли, счупени шкафове, предимно домакински. Между тези купчини се виждали и чували видимо пълни с отпадъци, както и други с битов характер. Самото депо е закрито със Заповед на директора на РИОСВ- Перник, още през 2016 г. и на него не следва да бъдат депонирани никакви отпадъци. Към датата на проверката, както и към днешна депото трабвало да бъде рекултивирано. В тази връзка била направена констатацията, изготвена била покана за акта, искания. За съставянето се явил адв. Ж., който представил нотариално заверено пълномощно и подписал акта. Предоставен му бил екземпляр от него.

Според свидетелката Л.Г., която работи като старши експерт в РИОСВ- София. На 21.06.2020 г. с колежката С.М. извършили проверка на място за отпадъци намиращо се в с. К., мест. „П.“, община Радомир. Проверката била извършена във връзка с издадена Заповед на директора на РИОСВ- София, за поставяне на пломби на бариерите на Общинското депо. След поставяне на бариерите, била извършена проверка на самото депо, при което било установено, че в близост до ската на депото са налични множество купчини с отпадъци.  Отпадъците били с растителен произход, стоителен и едрогабаритни отпадъци. Отпадъците видимо били новоизсипани, тъй като не били запрашени, нямало налична тревна растителност около тях, които да доказват, че отпадъците стоят от стар период. За установяването на нарушението, а именно, непредприемане на действия от страна на Кмета на Община Радомир, за допускане изхвърлянето на отпадъци е била съставена покана за съставяне на АУАН. На 09.09.2020 г. колежката съставила акта. Свидетелката потвърждава подписа си в акта като свидетел.

Според свидетелката Д.Н., която работи като  главен специалист „Екология и гори“ към Община Радомир. Съгласно Заповед на кмета на общината е назначена като член  на комисия, която е сключена с фирмата по чистотата. Комисията се събира веднъж седмично наблюдават за бариерата и дали са изпълнени предписанията реално. Трябвало е да се сложи пломба и Кмета трябвало да постави две бариери на двата входа и изхода, които са на сметището. Колеги от РИОСВ пристигнали и поставили пломби. Нямало проблеми, когато комисията е била на проверка. Четири пъти  месечно извършвали проверка. Всяка седмица по веднъж задължително. Не било установено че има регламентирано изхвърляне на отпадъци на сметището по време на тези проверки. Нямало дори компрометиране на бариерите. В деня, в който отишли с РИОСВ на проверката първо това направило впечатление, че самата бариера била обвързана с въже и липсвала пломбата.

По делото е приложен и констативен протокол № ККФОС-СМ-6/21.07.2020 г. на РИОСВ- София, съставен от извършилите проверката С.М. и Л.Г., в присъствието на Д. Н.. Препис от протокола бил връчен на Д. Н. – главен специалист „Екология и гори“ към община Радомир. Приложени са и КП №1, КП №2, КП №3, КП №4 на комисията към Община Радомир, за извършване на текущ контрол върху дейностите, сметосъбиране, сметоизвозване и транспортиране на битови отпадъци, които потвърждават извършените проверки на 10.07.2020 г., 17.07.2020 г., 24.07.2020 г., 31.07.2020 г.

С оглед на така установеното наказващият орган- Директора на РИОСВ- София издал обжалваното наказателно постановление № 37/02.03.2021 г., с което на жалбоподателя П.С.А., ЕГН **********, в качеството му на кмет на община Радомир, служебен адрес: гр.Радомир, пл.“С.“ № .., е наложено административно наказание по чл.151, ал.2, т.6, пр.2 от Закона за управление на отпадъците- глоба в размер на 6 000 лв.

От правна страна.

Жалбата е подадена от надлежна страна, в законоустановения срок и срещу подлежащ на обжалване акт, поради което съдът следва да се произнесе по същество. Същата е неоснователна по следните съображения:  

При съставянето на Акта за установяване на административно нарушение от свидетелката С.М., като законна разпоредба, която е била нарушена, съгласно разпоредбата на чл.42, т.5 ЗАНН, е посочен чл.19, ал.3, т.15, пр.1, във вр. с чл.151, ал.2, т.6, пр.1 от ЗУО. Първата разпоредба вменява в задължение на кмета на общината да отговаря за предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места, а втората съдържа в себе си самия състав на административното нарушение. Същите текстове са цитирани и в обжалваното наказателно постановление, съгласно чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН.  Текстът на чл.151, ал.2, т.6 от ЗУО, по който е ангажирана отговорността, гласи: „Наказва се с глоба от 3000 до 10 000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, кмет на община и/или длъжностно лице, което не предприеме мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и/или организиране на почистването им“. В настоящия казус, както в АУАН, така и в обжалваното наказателно постановление е конкретизирано, че се отнася за пр.1 от текста, което въвежда като изпълнително деяние бездействие от страна на кмета на общината, а именно- непредприемане на мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места.

За да се произнесе по законосъобразността и правилността на наказателното постановление, съдът следва да прецени дали са спазени и изискванията на ЗАНН за съставянето на акта и издаването на наказателното постановление, както и сроковете за реализиране на административнонаказателното преследване. В тази насока е налице различие в понятиятанеправилно” и „незаконосъобразнонаказателно постановление.  Когато АУАН или наказателното постановление не са издадени от надлежен орган, или не са издадени в установените законови срокове, или не съдържат изискуемите от закона реквизити, или са нарушени съществени процесуални правила при съставянето на акта и издаването на наказателното постановление, то последното ще следва да бъде отменено като незаконосъобразно. Следва да се отбележи, че критерият за определяне на съществените нарушения на процесуалните правила е този, че нарушението е съществено, когато ако не е било допуснато, би могло да се стигне и до друго решение по въпроса, или когато е довело до ограничаване на правата на страните в която и да е фаза на процеса. Когато, обаче, са спазени всички процесуални правила и срокове, то наказателното постановление е законосъобразно издадено и именно тогава съдът следва да провери дали то е правилно, т. е. дали има извършено административно нарушение. Именно административно наказващият орган е този, който следва да установи пред съда, че има извършено административно нарушение такова, каквото е описано в акта и че същото е извършено от лицето, посочено като нарушител. Ако това не бъде доказано пред съда, то наказателното постановление следва да бъде отменено като неправилно, тъй като не е доказано извършването на нарушението. Едва когато наказателното постановление е законосъобразно и  се докаже извършването на съответното нарушение може да бъде разгледан и въпросът за съответствието на наложената санкция с тежестта на нарушението, само когато размерът на административното наказание или имуществената санкция може да бъде определен в някакви граници, а не е фиксиран в закона.

В горния смисъл съдът намира, че при съставянето на акта и издаването на обжалваното наказателно постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, довели до накърняване правото на защита на жалбоподателя. АУАН и наказателното постановление са издадени от надлежен орган в рамките на неговите правомощия, като са спазени всички срокове, установени в ЗАНН. Същите съдържат изискуемите от закона реквизити, поради което наказателното постановление се явява изцяло законосъобразно.

Съдът намира, че обжалваното наказателно постановление се явява неправилно. Безспорно по делото се установи, че при извършената на 21.07.2020 г.. проверка от страна на служителите на РИОСВ София, на територията на Община Радомир,  в м.”Петрово“ са били констатирани струпани битови отпадъци и установени конкретни замърсявания. На следващо място, от свидетелските показания на извършилите проверките и съставили последния констативен протокол свидетелки М. и Г., както и от приложените писмени доказателства, безспорно се установи, че жалбоподателят, в качеството си на кмет на общината, е предпиел мерки за изпълнение на задължението си за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места.

Видно от Констативен протокол № 37/02.03.2021 г. на Директора на РИОСВ- София е, че  при извършената на тази дата планова проверка на общинското депо е констатирано, че на входа и на изхода на депото е поставена бариера, както и има наличие на охрана.  В Протокола е посочено още, че по данни на представител на Общината, е назначена комисия която всяка седмица извършва проверка на депото. В тази насока са и показанията на разпитания в съдебно заседание свидетел Д.Н.. Същата потвърди отразеното в горепосочения Констативен протокол, че са поставяни бариери и охрана с цел ограничаване достъпа до депото. Свидетелката твърди, че епизодично се извършват проверки всяка седмица поне веднъж. В случая се отнася за форма на изпълнително деяние, изразяваща се в бездействие, с оглед което до извършване на дължимото действие, нарушението се осъществява от субекта.

 Посоченото дотук сочи, че не е налице бездействие от страна на наказания, тъй като са предприемани действия с цел недопускане на депониране на отпадъци.

Видно от доказателствата по делото, при извършената на 21.07.2020 г. от РИОСВ- София проверка е установено, че са предприети всички мерки ограничаващи възможността за изхвърляне на отпадъци чрез  поставяне на бариери и охрана.

Предвид изложеното съдът намира, че единстевният възможен извод, до който може да достигне е цялостна отмяна на наказателното постановление.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1, пр.ІІІ-то от ЗАНН, съдът

 

                       Р    Е    Ш    И   

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 37/02.03.2021 г. на Директора на РИОСВ- София, с което на жалбоподателя П.С.А., ЕГН **********, в качеството му на кмет на община Радомир, служебен адрес: гр.Радомир, пл.“С.“ № .., е наложено административно наказание по чл.151, ал.2, т.6, пр.1 от Закона за управление на отпадъците- глоба в размер на 6 000 лв.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване и протест пред Административен съд- Перник на основанията, предвидени в Наказателно- процесуалния кодекс по реда на глава ХІІ от Администранивнопроцесуалния кодекс в 14- дневен срок от получаване на съобщенията.

 

 

 

Районен съдия:/п/

Вярно с оригинала,

Секретар:/И.С./