Решение по дело №2217/2023 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 803
Дата: 7 август 2023 г.
Съдия: Тодор Димитров Митев
Дело: 20232120202217
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 юни 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 803
гр. Бургас, 07.08.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XLVII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и осми юли през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:ТОДОР Д. МИТЕВ
при участието на секретаря Д. ИВ. БОДУРОВА
като разгледа докладваното от ТОДОР Д. МИТЕВ Административно
наказателно дело № 20232120202217 по описа за 2023 година
, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по повод жалбата на "***" ЕООД, с ЕИК: ***,
срещу Наказателно постановление № 001723/28.03.2023 г., издадено от Директор на
Регионална дирекция за областите Бургас, Сливен и Ямбол със седалище Бургас към Главна
дирекция “Контрол на пазара” при Комисия за защита на потребителите, с което за
нарушение на чл. 30, ал. 2, т. 7 от Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия
(ЗТТСИ), на основание чл. 46, ал. 1 от ЗТТСИ е наложена имуществена санкция в размер на
2000 /две хиляди/ лева.
С жалбата се иска отмяна на НП като се изтъкват доводи за процесуална и
материална незаконосъобразсност.
В открито съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се представлява.
За административнонаказващия орган не се явява представител.
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на четиринадесетдневния срок за
обжалване по чл. 59, ал. 2 ЗАНН (видно от известието на л. 11 актът е връчен на
жалбоподателя на 02.06.2023 г., а жалбата е депозирана на 07.06.2023 г). Жалбата е подадена
от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва
да се приеме, че е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е неоснователна,
като съдът след като прецени доказателствата по делото и съобрази закона в контекста на
правомощията си по съдебния контрол намира за установено следното:
При извършена проверка на 25.01.2023 г. във връзкас подадена потребителска жалба
в търговски обект, находящ се в гр. ************, стопанисван от „***“ ЕООД, било
установено, че търговецът предлага за продажба тютюневи и свързани с тях изделия без да
бъдат посочени върху опаковката задължителни елементи за информиране на потребителите
1
на български език– констатацията била направена за електронна цигара „***”, която към
момента на проверката била налична за продажба в обекта с обявена продажна цена 40 лева.
За резултатите от извършената проверка бил съставен Констативен протокол № К-
2736748/25.01.2023 г. Свидетелят Д. К. съставил акт за установяване на административно
нарушение № 001723/30.01.2023г., в който нарушението било субсумирано под нормата на
чл.30, ал.2, т.7 от ЗТТСТИ. Нарушителят не се възползвал от правото да депозира писмено
възражение срещу констатациите по акта в срока по чл.44, ал.1 ЗАНН. Въз основа на АУАН
било издадено и обжалваното наказателно постановление, с което на дружеството била
наложенаимуществена санкция в размер на 2 000 лв., на основание чл.46, ал.1 ЗТТСТИ.
Съдът кредитира събраните по делото гласни и писмени доказателства, като същите
водят до установяването на безпротиворечива фактическа обстановка. Съдът кредитира
показанията на актосъставителя, които са последователни и безпротиворечиви, като се
подкрепят и от останалия доказателствен материал.
Видно от приложената административнонаказателна преписка АУАН е съставен на
30.01.2023г. – в рамките на 3 месечния срок от откриване на нарушението със съставения
Констативен протокол № № К-2736748/25.01.2023 г. и е предявен на нарушителя.
Наказателното постановление е издадено в шестмесечния срок по чл.34, ал.3 ЗАНН, от
компетентен орган. Останалите доводи за процесуална незаконосъобразност ще бъдат
обсъдени едновременно с доводите по същество, като в тази връзка съдът намира следното:
Съгласно чл.30, ал.2, т.7 ЗТТСТИ забранява се предлагането и продажбата на
тютюневи и свързани с тях изделия без посочени върху опаковката задължителни елементи
за информиране на потребителите на български език и кодировката на съответното изделие
на производителя. Съгласно §1, т.4 от ДР на ЗТТСТИ "Тютюневи изделия" са изделия, които
могат да бъдат консумирани и са съставени дори и частично от тютюн. Съгласно §1, т.8 от
ДР на ЗТТСТИ "Изделия, свързани с тютюневите изделия" са електронните цигари,
контейнерите за многократно пълнене, течностите, съдържащи никотин, изделията за
пушене, различни от тютюневи изделия и изделията за водна лула, несъдържащи тютюн.
От изложеното е видно, че установеният от акстосъставителя предмет- електронна
цигара „***”, представлява изделие, свъразно с тютюневите по смисъла на закона.
По делото безспорно се установява и че електронна цигара „***” е била предлагана
за продажба с продажна цена 40 лева. Това се установява както от показанията на
актосъставителя, така и от изложеното в констативния протокол, където е посочено, че
проверяваният обект е магазин за електронни цигари. Не е допуснато процесуално
нарушение, поради това, че в постановлението не било посочено къде се намирала цигарата-
на полица, витрина, или другоя място, тъй като е достатъчно да се посочи, че предметът се
предлага за продажба, а всички останали допълнителни обстоятелства не са определящи и
подлежат на установяване и от останалите доказателствени материали. От снимката на л. 23
е видно, че за процесната електронна цигара е посочена цена от 40 лева, което безспорно
значи, че същата се предлага за продажба. След като едно такова изделие се е предлагало за
продажба в проверявания обект, то това означава, че за него са приложими правилата на
ЗТТСТИ.
Съгласно чл.35е, ал.1 ЗТТСТИ всяка потребителска опаковка и всяка външна
опаковка на тютюневите изделия трябва да съдържа здравни предупреждения. Съгласно
чл.35з, ал.1 ЗТТСТИ на всяка потребителска опаковка и на всяка външна опаковка на
цигари, тютюн за ръчно свиване на цигари и тютюн за водна лула се поставя общо
предупреждение „Пушенето убива –откажете се сега“ и информационно съобщение
„Тютюневият дим съдържанад 70 вещества, за които е известно, че причиняват рак“.
Съгласно чл.35л, ал.1 ЗТТСТИ на всяка потребителска опаковка и на всяка външна опаковка
на цигари, тютюн за ръчно свиване на цигари и тютюн за водна лула се поставят
комбинирани здравни предупреждения. Съгалсно чл. 35м, ал. 1 на всяка потребителска
2
опаковка и на всяка външна опаковка на тютюневите изделия за пушене, различни от
цигарите, тютюна за ръчно свиване на цигари и тютюна за водна лула, се поставя общото
предупреждение по чл. 35з, ал. 1, т. 1 и едно от текстовите предупреждения от списъка по
приложение № 3а. Съгласно чл.35п, ал.1 ЗТТСТИ потребителските опаковки на тютюневите
изделия, предназначени за пускане на пазара, се маркират с уникален идентификатор като
уникалният идентификатор трябва да дава възможност за определяне на: датата и мястото на
производство, производствения обект; машината, използвана за производство на
тютюневите изделия; производствената смяна или часа на производство; описанието на
изделието; пазара за продажба на дребно, за който са предназначени тютюневите изделия;
предвидения маршрут за транспортиране; вносителя, в случаите на внос; действителния
маршрут на транспортиране от производствения обект до първия търговски обект за
продажба на дребно, включително всички използвани складове, датата на изпращане,
местоназначението, отправната точка и получателя; самоличността на всички купувачи от
производствения обект до първия търговски обект за продажба на дребно; фактурата, номера
на поръчката и платежните документи за всички купувачи от производствения обект до
първия търговски обект за продажба на дребно.
От доказателствата се установява, че на процесната дата електронна цигара „***” се е
предлагала за продажба без да бъдат посочени върху опаковката задължителни елементи за
информиране на потребителите на български език.
По мнение на настоящия състав това е достатъчно за ангажиране на отговорността на
жалбоподателя съгласно чл. 46, ал. 1 от ЗТТСТИ, като според него, който съхранява,
предлага или продава в търговски складове или обекти тютюневи и/или свързани с тях
изделия или нови тютюневи изделия в нарушение на чл. 26а, 26в, 29, чл. 30, ал. 2, т. 1 - 8 и т.
10 - 20, чл. 31, 31а, 31в, чл. 35а, ал. 1 - 4, чл. 35е - 35с, чл. 35т, ал. 1 - 4 и ал. 9 и чл. 35у, се
наказва с глоба от 1000 до 3000 лв., съответно му се налага имуществена санкция от 2000 до
5000 лв.
Според сочената за нарушена разпоредба на чл. 30, ал. 2, т. 7 от закона се забраняват
предлагането и продажбата на тютюневи и свързани с тях изделия без посочени върху
опаковката задължителни елементи за информиране на потребителите на български език и
кодировката на съответното изделие на производителя. Настоящият състав намира, че за
осъществяването на това нарушение е достатъчно върху опаковката на изделието да липсва
и само от един от посочените в тази разпоредба елементи- тези са информиране на
потребителя или кодировката. Тези две изисквания преследват различни цели. Както бе
посочено по-горе изискването за информиране на потребителя е свързано със здравни
предупреждения. Изискването за кодировка пък е свързано с възможността за получаване на
подробна информация за начина, мястото и т.н. на производство на продукта. След като се
преследват различни цели с изискването на закона за наличие на тези елементи върху
опаковката, то и липсата на който и да е от тях, се явява административно нарушение.
Поради това е и без значение, че в постановлението не е записано дали върху опаковката
има кодировка на производителя. Достатъчно е, че е посочена липсата на елементи за
информиране на потребителите на български език, което е самостоятелно нарушение.
Предвид изложеното до момента, съдът намира, че по делото се установяват всички
признаци на твърдяното административно нарушение (без субективна страна, тъй като се
касае за ангажиране отговорността на юридическо лице). С оглед установяване по безспорен
начин на административно нарушение за наказващия орган е следвало задължението за
налагане на административно наказание.
Съдът намира, че в случая не са налице изключителни по своя характер
обстоятелства, които да обусловят наличието на маловажност на процесното деяние. За да се
приеме, че е осъществен маловажен случай на нарушението е необходимо да са установени
обстоятелства, които го отличават от обикновения случай на нарушение от същия вид.
3
Липсата на данни за предишни нарушения, макар и да представлява смекчаващо
обстоятелство, не е изключително такова, като не се установява наличие на други такива
обстоятелства, поради което съдът намира, че не следва да намери приложение разпоредбата
на чл. 28 от ЗАНН.
Видно от санкционната разпоредба на чл.46, ал.1 ЗТТСТИ за нарушение на чл.30,
ал.2, т.7 ЗТТСТИ законодателят е предвидил имуществена санкция в размер от 2 000 лв. - 5
000 лв. Определяйки наказанието в минимален размер административнонаказващият орган е
наложил наказание – адекватно на извършеното нарушение.
Поради тези причини съдът приема, че жалбоподателят е реализирал нарушение по
чл.30, ал.2, т.7 ЗТТСТИ и обжалваното наказателно постановление следва да бъде
потвърдено като правилно и законосъобразно.
Мотивиран от горното Бургаският районен съд,
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 001723/28.03.2023 г., издадено от
Директор на Регионална дирекция за областите Бургас, Сливен и Ямбол със седалище
Бургас към Главна дирекция “Контрол на пазара” при Комисия за защита на потребителите,
с което на "***" ЕООД, с ЕИК: ***, за нарушение на чл. 30, ал. 2, т. 7 от Закона за тютюна,
тютюневите и свързаните с тях изделия (ЗТТСИ), на основание чл. 46, ал. 1 от ЗТТСИ е
наложена имуществена санкция в размер на 2000 /две хиляди/ лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен
съд – гр.Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
4