Определение по дело №584/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 732
Дата: 21 март 2023 г.
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20237180700584
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

  ................

 

гр. Пловдив,  …………….. 2023 год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, I отделение, XXVII състав в закрито заседание на двадесет и първи март през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР КАСАБОВ

 

като разгледа докладваното от Председателя адм. дело 584 по описа на съда за 2023 год., за да се произнесе взе предвид следното:

Производство е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/. Образувано е по жалба на А.З.И. с ЕГН **********, с адрес ***, срещу административния акт на кмета на район „Централен“ при община Пловдив, с който е допусната промяна в адресната регистрация на Добромир Светославов Славчев на 30.12.2022 г. Твърди се, че са нарушени разпоредбите на Семейния кодекс, тъй като за извършената регистрация е следвало да се вземе и съгласието на двамата родители. Иска се отмяна на извършената регистрация като незаконосъобразна.

Според данните от административната преписка, малолетният Добромир Светославов Славчев е дете на жалбоподателя А.З.И. и Светослав Димитров Славчев.

На 30.12.2022  г. Светослав Димитров Славчев подал заявление и  адресна  карта  до кмета на район „Централен“ при община Пловдив за промяна на адресната регистрация на сина му по нов постоянен адрес:***. Същият декларирал, че за промяната ще уведоми майката на детето в едномесечен срок.

Във връзка с подаденото заявление Светослав Димитров Славчев представели нотариален акт № 106, том 44 от 18.05.2018г., удостоверяващ правото му на собственост върху жилище, находящо се на адрес: гр. Пловдив, ул. „Княз Александър Първи“ № 5, ет. 3, ап. 2.

Искането било удовлетворено като Добромир Светославов Славчев бил регистрирани по посочения нов постоянен адрес, за което обстоятелство били издадени удостоверение за постоянен и настоящ адрес изх. № 12289 и № 26854  от 30.12.2022г.

На 07.02.2023г. А.З.И. била уведомена за извършената промяна в адресната регистрация на сина й от служители в Кметство Калугерово. Веднага след това провела телефонен разговор с представители на район „Централен“ при община Пловдив, които потвърдили извършеното действие като я уведомили, че  същото е по повод заявление от бащата на малолетното й дете.

И. подала заявление рег. № 94012-277/07.02.2023г. до кмета на район „Централен“ при община Пловдив с искане да бъде извършена проверка и издадена заповед, с която да бъде отменена адресната регистрация на сина и на заявения от бащата адрес, тъй като това се е случило без нейното съгласие.

С писмо изх. № 94012-277/10.02.2023г. кметът на район „Централен“ при община Пловдив уведомил И., че адресната регистрация е променена съобразно правилата на чл. 92 от Закона за гражданската регистрация /ЗГР/ във вр. чл. 129, ал. 1 Семейния кодекс СК/, позволяващ всеки от родителите да представлява самостоятелно малолетното си дете. Посочено е също, че всички спорове между родителите следва да се решат по реда на СК в общите искови производства. С тези мотиви на основание чл. 7, ал. 1 от Закона за закрила на детето заявлението на И. е изпратено по компетентност на Дирекция „Социално подпомагане“ – Пловдив.

Оспорващата не представя доказателства, нито твърди да е провеждано производство за предоставяне упражняването на родителските права върху детето, респ. да е бил определян режим на лични отношения.

Действията по адресна регистрация на гражданите – извършване на регистрация, промяна, заличаване - представляват административни услуги по смисъла на § 1, т. 2, буква "в" от Допълнителните разпоредби на Закона за администрацията /ЗА/. По аргумент от общата разпоредба на чл. 21, ал. 4 от АПК индивидуален административен акт представлява отказът да се извърши административна услуга. В съответствие с общата правна норма са и специалните правила на чл. 92, ал. 13 и ал. 14 от ЗГР, съгласно които на обжалване по ред на АПК подлежат актовете, с които се отказва извършване на адресна регистрация или адресната регистрация се заличава.

Съгласно чл. 90, ал. 1 от ЗГР, всяко лице, подлежащо на гражданска регистрация по този закон, е задължено да заяви писмено своя постоянен и настоящ адрес, който трябва да съответства на адрес по чл. 89, ал. 5. По правило на ал. 2, изр. последно на същия текст, когато родителите имат различни настоящи адреси, настоящият адрес на майката е настоящ адрес и за детето.

Следователно целта на адресната регистрация е да отрази действителното фактическо положение и по-точно мястото, на което гражданите и техните малолетни или непълнолетни деца са се установили да живеят временно или постоянно. Фактът на адресната регистрация се отразява в нарочен регистър, който административният орган е длъжен да поддържа в актуално състояние, да извършва проверки и да налага санкции при неизпълнение на законовото задължение да се заяви постоянен или настоящ адрес. При тази фактическа и правна обстановка съдът намира жалбата за процесуално недопустима поради липса на предмет на оспорване. Споровете между родителите относно упражняването на родителските права и режима на лични отношения с детето не могат да бъдат разрешени в административните производства по реда на ЗГР и АПК.

По силата на глава ІV, Раздел ІІІ от ЗГР административният орган има задължението да извърши проверка дали заявеното от единият родител съответства на действителното правно положение. Нито в ЗГР, нито в приложимия подзаконов нормативен акт - Наредба № РД-02-20-9 от 21.05.2012 г. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация, е поставено ограничение в смисъла, поддържан от жалбоподателя, че настоящият и постоянен адрес на малолетното дете следва да бъде променян само ако на заявлението (по образец) фигурират подписите и на двамата родители, удостоверяващи тяхното съгласие. Проблемите на режима и упражняването на родителски права не е в предмета на административното право. По тази причина за административния орган е достатъчно единият от двамата законни представители на недееспособните да извърши действия по представителството им, което е в съответствие с правилото по чл. 123, ал. 1 от СК, че представителството може да се осъществява и поотделно от родителите.

Съгласно чл. 92, ал. 13 от Закона за гражданската регистрация, актовете, с които се отказва извършване на адресна регистрация или промяна на адрес, подлежат на оспорване по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Разпоредбата не предвижда възможност извършените регистрации да бъдат обжалвани пред съда, а урежда процедура в чл. 99б ЗГР за оспорване по административен ред. Процедурата започва по искане на всяко заинтересовано лице и приключва със заповед на кмета за заличаване на адресни регистрации или за отказ по направеното от заинтересованото лице искане. Именно този акт на кмета подлежи на обжалване пред съда, съобразно правилото на чл. 92, ал. 13 ЗГР. В този смисъл е трайната съдебна практика, отразена в решение № 2206/25.02.2016 г. по а. д. № 14173/2015 г. на ВАС, ІVо. и решение № 4876/25.04.2016 г. по а. д. № 14181/2015 г. на ВАС, ІVо., определение № 4269 по адм. дело № 581/2019 г. ВАС, ІІІ о.; определение № 14638 от 26.11.2020 г. на ВАС по адм. д. № 10214/2020 г., III о.; определение № 1177 от 8.02.2022 г. на ВАС по адм. д. № 576/2022 г., III о.

В случая жалбата изрично е насочена към административния акт на кмета на район „Централен“ при община Пловдив, с който е допусната промяна в адресната регистрация на Добромир Светославов Славчев, с искане да бъде отменен като незаконосъобразен. Съдът е обвързан от очертания в жалбата предмет на производството, спрямо който следва да извърши и преценката за наличие на подлежащ на съдебен контрол административен акт. При липсата на такъв на основание чл. 159, т.1 от АПК жалбата се  явява недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане, а съдебното производство – прекратено.

Ето защо, Съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на А.З.И. с ЕГН **********, с адрес ***, срещу административния акт на кмета на район „Централен“ при община Пловдив, с който е допусната промяна в адресната регистрация на Добромир Светославов Славчев на 30.12.2022 г.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 584 по описа за 2023 г.  на Административен съд - Пловдив.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в седмодневен срок от съобщаването му.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: