Решение по дело №292/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 октомври 2019 г. (в сила от 9 ноември 2019 г.)
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20197240700292
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 април 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 337                                            11.10.2019г.                           град Стара Загора

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

Старозагорският административен съд, ІІ състав, в публично съдебно заседание на осемнадесети септември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

            СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

при секретаря   Албена Ангелова                                                                      

и с участието на прокура

като разгледа докладваното от съдия Г.ДИНКОВА административно дело № 292 по описа за 2019 год., за да се произнесе съобрази следното:                                                       

           

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.65, ал.4 от Закона за общинската собственост /ЗОбС/.  

Образувано е по жалба на В.М.С. *** против Заповед № 10-00-403 от 07.03.2019г., издадена от Кмета на Община Стара Загора, с която на основание чл.65, ал.1 от ЗОбС, е разпоредено изземването на жилищен имот – частна общинска собственост, актуван с Акт за общинска собственост /АОС/ № 17595 от 16.01.2018г., представляващ апартамент № 3, находящ се в гр.Стара Загора, бул.“Свети Патриарх Евтимий“, бл.№ ХХ, вх.0, ет.2, със застроена площ 24.33 кв.м. Навеждат се доводи за незаконосъобразност на обжалваната заповед. Жалбоподателят твърди, че от 23 години живее в този общински апартамент и не разполага с друго жилище. Поради това се явява крайно нуждаещ се от жилище гражданин, картотекиран като такъв в масивите на Община Стара Загора и следва да му бъде предоставена възможност да закупи общинския имот на изплащане по преференциални цени. По същество въвежда искане за отмяна на оспорения акт.

Ответникът - Кмет на община Стара Загора, чрез процесуалния си представител по делото оспорва жалбата като неоснователна. Поддържа наличие на предпоставките, предвидени в чл. 65, ал. 1 от ЗОС за изземване на жилищния имот – частна общинска собственост. Иска се отхвърляне на жалбата като неоснователна.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

Съгласно Договор от 17.10.1995г. за отдаване под наем на държавен жилищен имот на граждани, а впоследствие и Договор за отдаване под наем на общински жилищен имот на граждани № 2538/ 04.12.2014г., жалбоподателят В.М.С. е бил наемател на жилищен имот, актуван с АОС № 17595 от 16.01.2018г., представляващ апартамент № 3 със застроена площ от 24.33кв.м., находящ се в гр.Стара Загора, бул.“Свети Патриарх Евтимий“ № ХХ, вх.0, ет.2.

Със Заповед № 10-00-2061 от 26.11.2018г. са били прекратени наемните правоотношения между Община Стара Загора и В. М.С., поради неплащане на наемната цена за повече от три месеца/чл.46, ал.1, т.1 от ЗОбС/, като със заповедта е определен 14-дневен срок от влизането й в сила за доброволно освобождаване на жилището. Заповедта е била обжалвана от В.С. по съдебен ред и с Решение № 49 от 14.02.2019г., постановено по адм.дело № 715/ 20198г., жалбата на С. е отхвърлена като неоснователна. Съдебното решение е влязло в законна сила на датата на постановяването му – 14.02.2019г. /арг. чл.46, ал.5 от ЗОбС/.  

На 01.03.2019г., е извършена проверка длъжностни лица при Община Стара Загора относно състоянието на жилищен имот – частна общинска собственост – апартамент № 3, находящ се в гр.Стара Загора, бул.“Свети Патриарх Евтимий“, бл.ХХ, вх.0, ет.2. За резултатите от проверката е бил съставен констативен протокол от същата дата, видно от съдържанието на който В.М. С. не е осигурил достъп до общинското жилище и не е освободил същото доброволно. Въз основа на което комисията предлага да бъдат предприети действия за принудителното му освобождаване чрез изземване.

С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № 10-00-403 от 14.09.2018 г., издадена от Кмета на община Стара Загора /л. 21-22 по делото/, на основание чл. 65, ал. 1 от ЗОбС и чл.35 от Наредбата за реда и условията за управление и разпореждане с общински жилищни имоти на територията на Община Стара Загора, е разпоредено изземване от В.М.С. на жилищен имот – частна общинска собственост, актуван с АОС № 17595 от 16.01.2018г., представляващ апартамент № 3, находящ се в гр.Стара Загора, бул.“Свети Патриарх Евтимий“, бл.ХХ, вх.0, ет.2, със застроена площ 24.33кв.м., състоящ се от: дневна – спалня с кът за готвене, антре, баня с тоалетна, заедно с мазе № 11-1 – II-ри сутерен, с площ 4,76кв.м., както и 0,377% идеални части от общите части на сградата и правото на строеж, при съседи на апартамента: север – апартамент №4, изток – стълбищна площадка, юг – апартамент № 2, запад – апартамент № 4, междублоково пространство; съседи на мазето: север – коридор, изток – общо помещение, юг – коридор, запад – мазе № 12-1. От фактическа страна обжалваният административен акт е обоснован с влязлата в сила Заповед № 10-00-2061/ 26.11.2018г. на Кмета на Община Стара Загора за прекратяване на договор за наем № 2538/ 04.12.2014г., сключен между Община Стара Загора и В.М.С. и липсата на доброволно освобождаване на жилището от наемателя в указания в заповедта 14-дневен срок, считано от датата на влизането й в сила – 14.02.2019г. Посочено е още, че на 01.03.2019г. служители от общинската администрация констатирали, че въпросното общинско жилище не е освободено от С. и продължава да се владее без основание. По изложените съображения и на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 65, ал. 1 от ЗОбС е разпоредено изземване на жилищния имот, както е и сформирана комисия за принудително изпълнение в случай, че липсва доброволно в указан 14-дневен срок.

За издаването на Заповед № 10-00-403/ 07.03.2019г. е съобщено чрез залепването й на вратата на общинското жилище, на адрес: гр.Стара Загора, бул.“Свети Патриарх Евтимий“, бл.ХХ, вх.0, ет.2, ап.3, съгласно протокол за извършено действие от 15.04.2019г. /л.25 от делото/.

По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по издаване на обжалваната заповед.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

Оспорването, като направено в законово установения срок, от легитимирано лице с правен интерес – адресат на Заповед № 10-00-403/ 07.03.2019г. и против индивидуален административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност съгласно чл. 65, ал. 4 от ЗОбС, е процесуално допустимо.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Заповед № 10-00-403/ 07.03.2019г., е издадена от материално и териториално компетентния административен орган, по см. на чл. 65, ал. 1 от ЗОбС.

Оспореният административен акт е постановен в предвидената от закона форма и съдържа изискуемите се реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК. Посочено е както правното основание за упражненото от Кмета на Община Стара Загора правомощие /чл. 65, ал. 1 от ЗОбС/, така и релевантните факти и обстоятелства за обосноваване наличието на материалноправните предпоставки за изземване на имот – частна общинска собственост. В заповедта разпореденият за изземване имот е индивидуализиран и конкретизиран от гл. т на неговия вид и местонахождение.  С оглед на което съдът приема че е спазено изискването на закона за мотивировка на акта от фактическа и от правна страна.

Не се твърдят, нито при извършената служебна проверка в тази насока се установяват допуснати съществени нарушения на относимите административнопроизводствени правила при постановяване на оспорения акт.   

Обжалваната заповед е издадена и при правилно приложение на материалния закон.

Като правно основание за издаване на Заповед № 10-00-403/ 07.03.2019г. на Кмета на Община Стара Загора е посочена разпоредбата на чл. 65, ал. 1 от ЗОбС, съгласно която общински имот, който се владее или държи без основание, не се използва по предназначение или необходимостта от него е отпаднала, се изземва въз основа на заповед на кмета на общината. Следователно упражняването на административното правомощие по чл. 65, ал. 1 от ЗОбС, изисква кумулативното наличие на две предпоставки, а именно: 1) Недвижим имот – общинска собственост и 2) Общинският имот да се владее или държи без основание; да се ползва не по предназначение или необходимостта от него да е отпаднала. Първият елемент от правопораждащия фактически състав за упражняване на нормативно установеното правомощие по чл. 65, ал. 1 от ЗОбС е имотът, по отношение на който се разпорежда изземването, да е общинска собственост – т. е реализирането на регламентирания в ЗОбС правен способ за защита на собствеността в рамките на облекчената административна процедура, е обусловено от принадлежността на правото на собственост на общината върху изземвания имот. Съгласно разпоредбата на чл. 5 от ЗОбС общината установява правото си на собственост върху недвижимите имоти с акт за общинска собственост, който е официален документ, съставен от посочените в закона длъжностни лица, по определен ред и в установена форма. По делото не е представен сочения в заповедта АОС №17595/ 16.01.2018г., с който е актуван разпоредения за изземване апартамент, но съставянето на такъв се установява от приложеното към административната преписка писмо изх.№ 24-14875/06.07.2018г. на началника на СГКК – Стара Загора /л.73 от делото/. С оглед на което наличието на първата материалноправна предпоставка, с която законът свързва издаването на заповед по чл. 65, ал. 1 от ЗОбС, се явява установена и доказана по безспорен начин.

Вторият елемент от правопораждащия фактически състав за упражняване на административното правомощие по чл. 65, ал. 1 от ЗОбС, изисква алтернативното наличие на някоя от следните хипотези: общинският имот да се владее или държи без основание; да се ползва не по предназначение или необходимостта от него да е отпаднала. В случая оспорената заповед от фактическа страна се основава на първата от изброените хипотези, с оглед констатацията, че апартамент № 3, находящ се в гр. Стара Загора, бул.“Свети Патриарх Евтимий“, бл.ХХ, вх.0, ет.2, се държи без основание от В.М.С.. За да приеме, че няма основание за владеенето/държането на общинското жилище административният орган се е позовал на прекратяване на сключения Договор за отдаване под наем на общински жилищен имот на граждани № 2538/ 04.12.2014г. От събраните по делото доказателства съдът приема за безспорно установено, че е налице влязла в сила на 14.02.2019г. Заповед № 10-00-2061/ 26.11.2018г. на Кмета на Община Стара Загора, с която е прекратено наемното правоотношение между Община Стара Загора и жалбоподателя досежно процесния недвижим имот, собственост на общината, т.е. след тази дата имотът се владее от С. без законово основание. Доколкото при извършената на 01.03.2019г. проверка от служители на общинската администрация е било констатирано, че след указания със Заповед №10-00-2061/ 26.11.2018г. срок за доброволно освобождаване на жилището, жалбоподателят продължава да упражнява без правно основание фактическа власт върху същото, правилно е определен като адресат на разпореденото изземване на общинския имот. 

Предвид така установеното по делото съдът намира, че кумулативно са налице юридическите факти - елементи от правопораждащия фактически състав по чл. 65, ал.1 от ЗОбС, с които правната норма свързва издаването на заповед за изземването на недвижим имот - общинска собственост. Административният орган обосновано е приел, че В.С.. държи /владее/ без основание жилищен имот – частна общинска собственост и съотв. че са налице законово регламентираните материалноправни предпоставки за разпореждането на неговото изземване.

Твърденията на жалбоподателя за невъзможност за осигуряване на жилищните нужди, за наличие на финансови проблеми за закупуване или наемане на жилище на свободния пазар на имоти, са неотносими по отношение на правния спор, а освен това се явяват и недоказани по делото. С оглед на изложеното обжалваната заповед, като издадена от компетентен орган и в предвидената от закона форма; постановена в съответствие и при правилно приложение на материалния закон; при спазване на административно-производствените правила и съобразно с целта на закона, е законосъобразна. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

  

 

 

 

Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал.2, предложение четвърто от АПК, Старозагорският административен съд

 

 

 

                                              

 

 

 

Р     Е     Ш     И:

 

 

 

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.М.С. *** против Заповед № 10-00-403 от 07.03.2019г., издадена от Кмета на Община Стара Загора, с която на основание чл.65, ал.1 от ЗОбС, е разпоредено изземването на жилищен имот – частна общинска собственост, актуван с АОС № 17595 от 16.01.2018г., представляващ апартамент № 3 със застроена площ 24.33кв.м., находящ се в гр.Стара Загора, бул.“Свети Патриарх Евтимий“, бл.№ ХХ, вх.0, ет.2, като неоснователна.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

                                                                              СЪДИЯ: