Р Е Ш Е Н И Е
Дупница
Номер Година 11.05.2018 Град
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – Дупница Іс- НО
12.04 2018
на Година
В публично съдебно заседание в следния състав:
Председател Ели Скоклева
Членове
Съдебни заседатели:
1.
Румяна Агонцева
2.
Секретар:
Председателя на
състава
Прокурор:
Сложи за разглеждане докладваното от
Н.а.х.д 298 2018
дело № по описа за година.
Р Е Ш И
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 0003/
20.02.2018 г., издадено от ръководителя на Инспектората на „Агенция социално подпомагане“гр. София, с
което е наложена имуществена санкция в размер на 3500лв. ,за
нарушение по 36,ал.4
ЗСП
на
Фондация "Социални норми” с ЕИК *********,
със седалище и адрес на управление гр.Правец, ул."Опълченска " № 11,
представлявана от Ц.И.В. ,като незаконосъобразно.
Решението
подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните
пред Административен съд гр. Кюстендил на основанията, предвидени в НПК и по
реда на Глава дванадесета от АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
МОТИВИ: Обжалвано е
наказателно постановление №0003/
20.02.2018 г., издадено от ръководителя на Инспектората на „Агенция социално подпомагане“гр. София, с
което е наложена имуществена санкция в размер на 3500лв. ,за
нарушение по 36,ал.4
ЗСП
на Фондация "Социални норми”гр.Правец,
представлявано от Ц.В. .Правят се
оплаквания за незаконосъобразност,като се излагат доводи,че не е осъществен
състава на нарушението, както и за маловажност на случая.
Административно наказващия орган поддържа
жалбата като се излагат съображения за
законосъобразност на атакуваното наказателно постановление.
Съдът, след като прецени събраните по
делото доказателства-показанията на разпитаните свидетели и писмените такива,
прие за установено следното от фактическа страна:
Фондацията-жалбоподател извършва социални
услуги по см. на чл.18,ал.1,т.3 ЗСП и е вписана в регистъра на АСП като
доставчик на социалните услуги „център за социална рехабилитация за деца“ и
„Защитено селище за възрастни хора с физически увреждания“ .На 15.12.2017г.
между Община Рила и Фондация „Социално подпомагане“ бил сключен договор №201,по
силата на който, Общината е възложила на Фондацията да организира и управлява
социална услуга Звено“Социални услуги в общността“ гр.Рила, включваща „Център
за настаняване от семеен тип за пълнолетни лица с психични разстройства“.Договора
е сключен за срок от 5 години и поражда действие от 01.01.2018г. В изпълнение
на същия, с решение на ОБС гр.Рила, на Фондацията е предоставен поземлен имот,
в който да се предоставя услугата. Между последната и 15бр. потребители на
социалната услуга, били сключени договори за предоставянето и , считано от
01.01.2018г.
На 15.01.2018г., фондацията-жалбоподател,
подала заявление за вписване в регистъра на АСП, по реда на чл.18б ЗСП.До
приключване на съдебното следствие не бяха представени доказателства за
произнасяне по заявлението от страна на изпълнителния директор на АСП.
В периода 24-26.01-2018г., въз основа на
заповед на изпълнителния директор на АСП, била извършена проверка на
фондацията, при която било установено,че същата извършва социална услуга“Център
за настаняване от семеен тип на пълнолетни лица с психически разстройства“,
като доставя такава на 15 бр. потребителя, които в периода на проверката реално са я ползвали. След справка в
електронната система на регистъра на доставчици на социални услуги в АСП, било
установено,че фондацията жалбоподател не е била регистрирана като доставчик на
социална услуга“Център за настаняване от семеен тип на пълнолетни лица с
психически разстройства „, в нарушение
на чл.18,ал.2 ЗСП,за което на 26.01.2018г. бил съставен АУАН. В срока по
чл.44, ал.3 ЗАНН жалбоподателя подал писмени възражения срещу констатациите.
Въз основа на съставения акт, е издадено атакуваното наказателно постановление
с което е наложена посочената по-горе
имуществена санкция ,на осн.чл.36,ал.4 ЗСП .
Горната фактическа обстановка се
установява от събраните по делото гласни и писмени доказателства, които са безпротиворечиви.
С оглед на така установеното, съдът
счете,че жалбата е допустима .същата е подадена в срока по чл.59,ал.2 ЗАНН, от
надлежна страна, а по същество е основателна, по следните съображения.
Наказателното постановление е издадено от компетентен
орган, въз основа на АУАН, съставен от оправомощено за това лице,видно от
заповед № 0980/16.09.2016г. на изпълнителния директор на АСП. Неоснователно е
възражението за липса на компетентност на длъжностното лице, издало
наказателното постановление. Същото е надлежно оправомощено , по реда на
чл.37,ал.2 ЗАНН и обстоятелството, че към момента на издаване на НП е настъпила
смяна на изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане, не отменя
само по себе си горната заповед. .АУАН съдържа всички реквизити, визирани в
чл.4 ЗАНН, като наказателното постановление е съобразено с изискванията на
чл.57 ЗАНН.
Фондацията жалбоподател извършва
социални услуги по см. на чл.18,ал.1,т.3 ЗСП
и като доставчик на такива е
субект на задълженията,визирани в чл.18,ал.2 ЗСП .
Доказателствата по делото установиха,че жалбоподателя
е осъществил състава на нарушението по чл.36,ал.4 ЗСП, като е предоставял
социална услуга, която не е била вписана
в регистъра по чл.18,ал.2 ЗСП.Съобразявайки обаче вида и обстоятелствата
при извършване на нарушението, степента на засягане на обществените
отношения,както и действията на контролните органи, съдът счете,че в случая са
налице предпоставките на чл.28 ЗАНН и случая е маловажен, по следните
съображения:
Фондацията жалбоподател е дългогодишен доставчик на други социални
услуги, които са вписани в регистъра на чл.18, ал.2 ЗСП. Действително, за конкретно
предоставяната услуга “Център за настаняване от
семеен тип на пълнолетни лица с психически разстройства „,същата не е била вписана
в регистъра, но не е била създадена пряка и непосредствена опасност за
настанените в центъра потребители.Същите са били в добро състояние, както
установиха показанията на актосъставителя,разполагащи с добра материална
база,видно от писмените доказателства.Жалбоподателят е положил усилия да
отстрани горното нарушение в сравнително кратък срок-15 дни след началото на
извършване на услугата е подадено заявление за вписване в регистъра, като съдът
не следва да пренебрегва и неизпълнението на задълженията на изпълнителния
директор на АСП в срока по чл.18в ЗСП.Именно поради спецификата на
регламентираните със ЗСП обществени отношения, засягащи едни от най-уязвимите
групи в обществото, ЗСП е предвидил срока по чл.18в ЗСП за произнасяне от
страна на компетентния орган .Макар и непроизнасянето в срок да не представлява
„мълчаливо съгласие „ по см. на чл.58,ал.4 АПК, доколкото такова не е
предвидено изрично в ЗСП,бездействието на съответния орган също засяга в
немалка степен обществените отношения, регламентирани в ЗСП.
С оглед изложеното, съдът счете,че горното
нарушение е довело до незначително засягане на обществените отношения,без
каквито и да било вредни последици и същото е маловажно по см. на чл.28 ЗАНН,
поради което отмени наказателното постановление като незаконосъобразно.
По горните съображения, съдът постанови решението си.