Решение по дело №298/2018 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 183
Дата: 11 май 2018 г. (в сила от 8 октомври 2018 г.)
Съдия: Ели Георгиева Скоклева
Дело: 20181510200298
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 март 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Дупница

 
 


Номер                                                  Година 11.05.2018                    Град

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 
 


Районен съд – Дупница                                                                           Іс- НО

  12.04

 

2018

 
 


на                                                            Година

 

 
В публично съдебно заседание в следния състав:

Председател       Ели Скоклева

Членове

Съдебни заседатели:

 

 
        1.

 

 

Румяна Агонцева

 
         2.

 

 
Секретар:     

Председателя на състава

 
Прокурор:

Сложи за разглеждане докладваното от

Н.а.х.д

 

298

 

2018

 
 


                                      дело №                                     по описа за                                    година.

 

Р    Е    Ш   И

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление   0003/ 20.02.2018 г., издадено от ръководителя на Инспектората  на „Агенция социално подпомагане“гр. София, с което е наложена имуществена санкция в размер на 3500лв.  ,за нарушение по  36,ал.4 ЗСП   на Фондация  "Социални норми” с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Правец, ул."Опълченска " № 11, представлявана от Ц.И.В. ,като незаконосъобразно.

  Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд гр. Кюстендил на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава дванадесета от АПК.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

МОТИВИ:    Обжалвано е наказателно постановление №0003/ 20.02.2018 г., издадено от ръководителя на Инспектората  на „Агенция социално подпомагане“гр. София, с което е наложена имуществена санкция в размер на 3500лв.  ,за нарушение по  36,ал.4 ЗСП   на Фондация  "Социални норми”гр.Правец, представлявано от Ц.В. .Правят се оплаквания за незаконосъобразност,като се излагат доводи,че не е осъществен състава на нарушението, както и за маловажност на случая.            

Административно наказващия орган поддържа жалбата като се излагат  съображения за законосъобразност на атакуваното наказателно постановление.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства-показанията на разпитаните свидетели и писмените такива, прие за установено следното от фактическа страна:

Фондацията-жалбоподател извършва социални услуги по см. на чл.18,ал.1,т.3 ЗСП и е вписана в регистъра на АСП като доставчик на социалните услуги „център за социална рехабилитация за деца“ и „Защитено селище за възрастни хора с физически увреждания“ .На 15.12.2017г. между Община Рила и Фондация „Социално подпомагане“ бил сключен договор №201,по силата на който, Общината е възложила на Фондацията да организира и управлява социална услуга Звено“Социални услуги в общността“ гр.Рила, включваща „Център за настаняване от семеен тип за пълнолетни лица с психични разстройства“.Договора е сключен за срок от 5 години и поражда действие от 01.01.2018г. В изпълнение на същия, с решение на ОБС гр.Рила, на Фондацията е предоставен поземлен имот, в който да се предоставя услугата. Между последната и 15бр. потребители на социалната услуга, били сключени договори за предоставянето и , считано от 01.01.2018г.

На 15.01.2018г., фондацията-жалбоподател, подала заявление за вписване в регистъра на АСП, по реда на чл.18б ЗСП.До приключване на съдебното следствие не бяха представени доказателства за произнасяне по заявлението от страна на изпълнителния директор на АСП.

В периода 24-26.01-2018г., въз основа на заповед на изпълнителния директор на АСП, била извършена проверка на фондацията, при която било установено,че същата извършва социална услуга“Център за настаняване от семеен тип на пълнолетни лица с психически разстройства“, като доставя такава на 15 бр. потребителя, които в периода на проверката  реално са я ползвали. След справка в електронната система на регистъра на доставчици на социални услуги в АСП, било установено,че фондацията жалбоподател не е била регистрирана като доставчик на социална услуга“Център за настаняване от семеен тип на пълнолетни лица с психически разстройства „, в нарушение  на чл.18,ал.2 ЗСП,за което на 26.01.2018г. бил съставен АУАН. В срока по чл.44, ал.3 ЗАНН жалбоподателя подал писмени възражения срещу констатациите. Въз основа на съставения акт, е издадено атакуваното наказателно постановление с  което е наложена посочената по-горе имуществена санкция ,на осн.чл.36,ал.4 ЗСП .

Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото гласни и писмени доказателства, които са безпротиворечиви.

С оглед на така установеното, съдът счете,че жалбата е допустима .същата е подадена в срока по чл.59,ал.2 ЗАНН, от надлежна страна, а по същество е основателна, по следните съображения.

Наказателното постановление е издадено от компетентен орган, въз основа на АУАН, съставен от оправомощено за това лице,видно от заповед № 0980/16.09.2016г. на изпълнителния директор на АСП. Неоснователно е възражението за липса на компетентност на длъжностното лице, издало наказателното постановление. Същото е надлежно оправомощено , по реда на чл.37,ал.2 ЗАНН и обстоятелството, че към момента на издаване на НП е настъпила смяна на изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане, не отменя само по себе си горната заповед. .АУАН  съдържа всички реквизити, визирани в чл.4 ЗАНН, като наказателното постановление е съобразено с изискванията на чл.57 ЗАНН.

         Фондацията жалбоподател извършва социални услуги по см. на чл.18,ал.1,т.3 ЗСП  и като доставчик на такива  е субект на задълженията,визирани в чл.18,ал.2 ЗСП .

         Доказателствата по делото установиха,че жалбоподателя е осъществил състава на нарушението по чл.36,ал.4 ЗСП, като е предоставял социална услуга, която не е била вписана  в регистъра по чл.18,ал.2 ЗСП.Съобразявайки обаче вида и обстоятелствата при извършване на  нарушението,  степента на засягане на обществените отношения,както и действията на контролните органи, съдът счете,че в случая са налице предпоставките на чл.28 ЗАНН и случая е маловажен, по следните съображения:

Фондацията жалбоподател е  дългогодишен доставчик на други социални услуги, които са вписани в регистъра на чл.18, ал.2 ЗСП. Действително, за конкретно предоставяната услуга “Център за настаняване от семеен тип на пълнолетни лица с психически разстройства „,същата не е била вписана в регистъра, но не е била създадена пряка и непосредствена опасност за настанените в центъра потребители.Същите са били в добро състояние, както установиха показанията на актосъставителя,разполагащи с добра материална база,видно от писмените доказателства.Жалбоподателят е положил усилия да отстрани горното нарушение в сравнително кратък срок-15 дни след началото на извършване на услугата е подадено заявление за вписване в регистъра, като съдът не следва да пренебрегва и неизпълнението на задълженията на изпълнителния директор на АСП в срока по чл.18в ЗСП.Именно поради спецификата на регламентираните със ЗСП обществени отношения, засягащи едни от най-уязвимите групи в обществото, ЗСП е предвидил срока по чл.18в ЗСП за произнасяне от страна на компетентния орган .Макар и непроизнасянето в срок да не представлява „мълчаливо съгласие „ по см. на чл.58,ал.4 АПК, доколкото такова не е предвидено изрично в ЗСП,бездействието на съответния орган също засяга в немалка степен обществените отношения, регламентирани в ЗСП.

С оглед изложеното, съдът счете,че горното нарушение е довело до незначително засягане на обществените отношения,без каквито и да било вредни последици и същото е маловажно по см. на чл.28 ЗАНН, поради което отмени наказателното постановление като незаконосъобразно.

         По горните съображения, съдът постанови решението си.