Определение по дело №595/2019 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 385
Дата: 9 октомври 2019 г. (в сила от 23 октомври 2019 г.)
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20197100700595
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ДОБРИЧ

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

................... 09.10.2019 г., гр. Добрич

Административен съд - Добрич, в закрито съдебно заседание, на девети октомври през две хиляди и деветнадесета година, I състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА

 

като разгледа докладваното от председателя адм. дело № 595/ 2019 год. по описа на АдмС - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по жалба вх. № 2547/ 17.09.2019 г., подадена от Областен управител на област Добрич, срещу Решение № 594 по Протокол № 60 от заседание на Общински съвет Шабла, проведено на 16.08.2019 г., с което Решение е допълнена приетата Програма за управление и разпореждане с имотите общинска собственост за 2019 г.

Настоящият състав счита, че жалбата е недопустима и поради това следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по нея – прекратено.

Съображенията за това са следните:

Жалбата е подадена на основание чл. 32, ал. 2 от Закона за администрацията, във връзка с чл. 45, ал. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл. 145, ал. 1 и чл. 146, ал. 1, т. 4 от АПК. Жалбоподателят счита оспореното Решение за незаконосъобразно и несъобразено с материалноправните разпоредби на Закона за физическото възпитание и спорта.

Оспореното Решение е прието на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА и чл. 8, ал. 9 от Закона за общинската собственост и гласи, че Общински съвет - Шабла:

„1.Допълва приетата програма за управление и разпореждане с имотите общинска собственост за 2019 г., както следва:

1.1.   Раздел ІІІ, т. 8 „Право на ползване“:

Част от сграда с идентификатор 83017.503.3277.1 по кадастралната карта на гр. Шабла, представляваща игрална зала, зала за методически занимания и зала за физическа подготовка.

2.Възлага на Кмета на община Шабла да извърши последващите действия“.

Според жалбоподателя за конкретния вид имот са относими не само разпоредбите на Закона за общинската собственост, а според спецификата му, и тези на Закона за физическото възпитание и спорта (ЗФВС). В тази връзка сочи, че с нормата на чл. 103, ал. 1 от ЗФВС са разписани предпоставките, при които спортните обекти – държавна или общинска собственост, може да се предоставят безвъзмездно за определено време, като с текста на чл. 103, ал. 2 от ЗФВС законодателят е предвидил, че условията и редът за използване на обектите по ал. 1, се определят с наредба на съответния общински съвет – за спортни обекти – общинска собственост. В тази връзка, като отчита, че такава наредба не е приета към момента на вземане на процесното Решение, счита Решението за незаконосъобразно, като го тълкува, че с него е учредено безвъзмездно право на ползване на конкретен спортен клуб върху описания имот. Иска отмяна на Решение № 594 от 16.08.2019 г. на Общински съвет Шабла и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът намира, че жалбата е недопустима, като подадена срещу акт на Общински съвет - Шабла, който по своята характеристика не представлява годен за оспорване административен акт, поради което жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а съдебното производство - прекратено.

Съображенията за това са следните:

С оспореното административно решение на Общински съвет - Шабла, взето на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 8, ал. 9 от ЗОС е допълнена приетата Програма за управление и разпореждане с имотите общинска собственост за 2019 г. с цитирания вече по – горе текст.

Решението, с което е допълнена и изменена Програмата, не е краен акт на придобиване, управление или разпореждане с вещи и имоти по смисъла на чл. 8, ал. 11 от Закона за общинската собственост, подлежащи на оспорване по реда на чл. 145 от АПК, поради което и съдебната проверка за законосъобразност по реда на АПК е недопустима.

Процесното решение няма белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК, тъй като не е акт на придобиване, управление или разпореждане с вещи и имоти по смисъла на чл. 8, ал. 11 от Закона за общинската собственост. Допълнението отразява намеренията на общината (извършено по Докладна записка на Кмета на Община Шабла) за управление и разпореждане с общинско имущество през 2019 г. В този смисъл това допълнение няма белезите и на общ административен акт, тъй като с него не се създават права или задължения или непосредствено да се засягат права, свободи или законни интереси на неопределен брой лица. Програмата по чл. 8, ал. 9 от ЗОС изразява само и единствено основните цели, принципи и приоритети за придобиване, управление и разпореждане с имотите - общинска собственост и намеренията на общината да предложи конкретни имоти за предоставяне под различни форми на управление и разпореждане. С Програмата, респ. с нейното изменение или допълнение, не се създават права или задължения, нито пък се засягат права и интереси на правни субекти - граждани и организации. По своята правна същност Програмата е едно бъдещо намерение за начина на управление на общинската собственост, а не акт на управление или разпореждане. Програмата няма правопроменящи, правопрекратяващи или правопогасяващи правни последици. От изложеното следва, че не е налице годен за оспорване акт. Едва последващите актове, издавани конкретно за всеки определен имот, за придобиване, управление или разпореждане с общинското имущество - част от Програмата, биха подлежали на съдебен контрол при наличие на съответните законови предпоставки за това. В този смисъл настоящият състав счита, че такова Решение е това под № 595 от същата дата и заседание на Общински съвет – Шабла, но в случая то не е предмет на спора.

Съдебната практика на ВАС е константна, че Програмата за управление и разпореждане с имоти общинска собственост е акт без самостоятелно правно значение, тъй като не създава пряко права или задължения за трети лица, стоящи извън общинската администрация. Програмата има значение на вътрешнослужебен акт с организационен характер за органите към съответната община, като същевременно с оглед публичността си има за цел да запознае заинтересованите лица с намеренията на общината по отношение разпореждането и управлението на общинската собственост през съответната година.

По изложените съображения и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Административен съд – Добрич, І състав,

ОПРЕДЕЛИ:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба вх. № 2547/ 17.09.2019 г., подадена от Областен управител на област Добрич, срещу Решение № 594 по Протокол № 60 от заседание на Общински съвет Шабла, проведено на 16.08.2019 г., с което Решение е допълнена приетата Програма за управление и разпореждане с имотите общинска собственост за 2019 г.

ПРЕКРАТЯВА съдебното производство по адм. дело № 595/ 2019 г. по описа на Административен съд - Добрич.

Определението подлежи на обжалване в 7 - дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

СЪДИЯ: