АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ДОБРИЧ
ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№................... 09.10.2019 г., гр. Добрич
Административен
съд - Добрич, в закрито съдебно заседание, на девети октомври през две хиляди и
деветнадесета година, I състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
КРАСИМИРА ИВАНОВА
като разгледа докладваното от
председателя адм. дело № 595/ 2019 год. по описа на АдмС - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по
жалба вх. № 2547/ 17.09.2019 г., подадена от Областен управител на област
Добрич, срещу Решение № 594 по Протокол № 60 от заседание на Общински съвет
Шабла, проведено на 16.08.2019 г., с което Решение е допълнена приетата
Програма за управление и разпореждане с имотите общинска собственост за 2019 г.
Настоящият състав счита, че жалбата е
недопустима и поради това следва да бъде оставена без разглеждане, а
производството по нея – прекратено.
Съображенията за това са следните:
Жалбата е подадена на основание чл. 32,
ал. 2 от Закона за администрацията, във връзка с чл. 45, ал. 8 от Закона за
местното самоуправление и местната администрация, чл. 145, ал. 1 и чл. 146, ал.
1, т. 4 от АПК. Жалбоподателят счита оспореното Решение за незаконосъобразно и
несъобразено с материалноправните разпоредби на
Закона за физическото възпитание и спорта.
Оспореното Решение е прието на основание
чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА и чл. 8, ал. 9 от Закона за общинската собственост
и гласи, че Общински съвет - Шабла:
„1.Допълва приетата програма за
управление и разпореждане с имотите общинска собственост за 2019 г., както
следва:
1.1.
Раздел ІІІ, т. 8
„Право на ползване“:
Част от сграда с идентификатор 83017.503.3277.1 по
кадастралната карта на гр. Шабла, представляваща игрална зала, зала за методически занимания и зала за физическа
подготовка.
2.Възлага на Кмета на община Шабла да извърши последващите действия“.
Според жалбоподателя за конкретния вид имот са относими не само разпоредбите на Закона за общинската
собственост, а според спецификата му, и тези на Закона за физическото
възпитание и спорта (ЗФВС). В тази връзка сочи, че с нормата на чл. 103, ал. 1
от ЗФВС са разписани предпоставките, при които спортните обекти – държавна или
общинска собственост, може да се предоставят безвъзмездно за определено време,
като с текста на чл. 103, ал. 2 от ЗФВС законодателят е предвидил, че условията
и редът за използване на обектите по ал. 1, се определят с наредба на
съответния общински съвет – за спортни обекти – общинска собственост. В тази
връзка, като отчита, че такава наредба не е приета към момента на вземане на процесното Решение, счита Решението за незаконосъобразно,
като го тълкува, че с него е учредено безвъзмездно право на ползване на
конкретен спортен клуб върху описания имот. Иска отмяна на Решение № 594 от
16.08.2019 г. на Общински съвет Шабла и присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Съдът намира, че жалбата е недопустима, като подадена
срещу акт на Общински съвет - Шабла, който по своята характеристика не
представлява годен за оспорване административен акт, поради което жалбата
следва да бъде оставена без разглеждане, а съдебното производство - прекратено.
Съображенията за това са следните:
С оспореното административно решение на Общински съвет
- Шабла, взето на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 8, ал. 9 от ЗОС е
допълнена приетата Програма за управление и разпореждане с имотите общинска
собственост за 2019 г. с цитирания вече по – горе текст.
Решението, с което е допълнена и изменена Програмата,
не е краен акт на придобиване, управление или разпореждане с вещи и имоти по
смисъла на чл. 8, ал. 11 от Закона за общинската собственост, подлежащи на
оспорване по реда на чл. 145 от АПК, поради което и съдебната проверка за
законосъобразност по реда на АПК е недопустима.
Процесното решение няма белезите на индивидуален административен
акт по смисъла на чл. 21 от АПК, тъй като не е акт на придобиване, управление
или разпореждане с вещи и имоти по смисъла на чл. 8, ал. 11 от Закона за
общинската собственост. Допълнението отразява намеренията на общината
(извършено по Докладна записка на Кмета на Община Шабла) за управление и
разпореждане с общинско имущество през 2019 г. В този смисъл това допълнение няма
белезите и на общ административен акт, тъй като с него не се създават права или
задължения или непосредствено да се засягат права, свободи или законни интереси
на неопределен брой лица. Програмата по чл. 8, ал. 9 от ЗОС изразява само и
единствено основните цели, принципи и приоритети за придобиване, управление и
разпореждане с имотите - общинска собственост и намеренията на общината да
предложи конкретни имоти за предоставяне под различни форми на управление и
разпореждане. С Програмата, респ. с нейното изменение или допълнение, не се
създават права или задължения, нито пък се засягат права и интереси на правни
субекти - граждани и организации. По своята правна същност Програмата е едно
бъдещо намерение за начина на управление на общинската собственост, а не акт на
управление или разпореждане. Програмата няма правопроменящи,
правопрекратяващи или правопогасяващи
правни последици. От изложеното следва, че не е налице годен за оспорване акт.
Едва последващите актове, издавани конкретно за всеки
определен имот, за придобиване, управление или разпореждане с общинското
имущество - част от Програмата, биха подлежали на съдебен контрол при наличие
на съответните законови предпоставки за това. В този смисъл настоящият състав
счита, че такова Решение е това под № 595 от същата дата и заседание на
Общински съвет – Шабла, но в случая то не е предмет на спора.
Съдебната практика на ВАС е константна, че Програмата
за управление и разпореждане с имоти общинска собственост е акт без
самостоятелно правно значение, тъй като не създава пряко права или задължения
за трети лица, стоящи извън общинската администрация. Програмата има значение
на вътрешнослужебен акт с организационен характер за
органите към съответната община, като същевременно с оглед публичността си има
за цел да запознае заинтересованите лица с намеренията на общината по отношение
разпореждането и управлението на общинската собственост през съответната
година.
По изложените съображения и на основание чл. 159, т. 1
от АПК, Административен съд – Добрич, І състав,
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба вх. № 2547/ 17.09.2019
г., подадена от Областен управител на област Добрич, срещу Решение № 594 по
Протокол № 60 от заседание на Общински съвет Шабла, проведено на 16.08.2019 г.,
с което Решение е допълнена приетата Програма за управление и разпореждане с
имотите общинска собственост за 2019 г.
ПРЕКРАТЯВА съдебното производство по адм. дело № 595/ 2019 г. по описа на Административен съд - Добрич.
Определението подлежи на
обжалване в 7 - дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния
административен съд на Република България.
СЪДИЯ: