Присъда по дело №277/2019 на Окръжен съд - Видин

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 февруари 2020 г.
Съдия: Владимир Добрев Стоянов
Дело: 20191300200277
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 20 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

П  Р  И  С  Ъ  Д  А

 

№9

гр. Видин, 25.02.2020год.

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

ВИДИНСКИЯТ  ОКРЪЖЕН  СЪД    в   публично

Съдебно  заседание  на  двадесет и пети февруари, две  хиляди и двадесета     година в  състав:

                                   

                                                   Председател:     В. С.

                    Съдебни заседатели: 1.  Е.В.

                                                           2. С.И.

                                                                      

при   участието  на секретаря  Нели Кючукова

и   прокурора М. К.

сложи  за  разглеждане НОХ  дело  № 277  по описа за  2019г.,

докладвано от съдията  В. С.

въз     основа     на      данните   по    делото    и    Закона

 

                                      П  Р  И  С  Ъ  Д  И:

 

          ПРИЗНАВА подсъдимия Д.Ч. /D. C./ гражданин на Република Турция, роден на ***г. в гр.Ч., Република Турция, турски гражданин, турско гражданство, женен, шофьор към „TREUEX“ -Истанбул, Турция, с основно образование, без постоянен и известен адрес в Република България и адрес *** за ВИНОВЕН в това, че на 03.11.2019г. около 19.45 часа на главен път Е-79 при километър 29+600, при управление на МПС- товарна композиция от влекач марка „Мерцедес“, модел-Актрос с турски peг. табели № ….. с прикачено към него полуремарке марка „Кроне“ с турски peг. табели № ….., собственост на Ч. /C./ Ч./C./ и движение от гр.Видин в посока към гр.Димово, обл.Видин, в нарушение на правилата за движение по пътищата, установени в ЗДвП и ППЗДвП, а именно:

чл.5, ал.1, т.1, предл.1-во и ал.2, предл.2-ро от ЗДвП и чл. 3, т.1 и т.2 от ППЗДвП - при управление на МПС - товарна композиция от влекач марка Мерцедес“, модел-Актрос с турски peг. табели … с прикачено към него полуремарке марка „Кроне“ с турски peг. табели №…., с поведението си - отклоняване на вниманието и закъсняла реакция е създал опасност и пречки за движението, поставил е в опасност живота и здравето на попътно движилия се в същото пътно платно велосипедист А. А.К. *** и не е бил внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са водачите на двуколесни пътни превозни средства, в т.ч. велосипедистите.

чл.20, ал.1 и ал.2, предл.2-ро и предл.6-то от ЗДвП – при управление на МПС- товарна композиция от влекач марка „Мерцедес“ модел-Актрос с турски peг. табели № …. с прикачено към него полуремарке марка „Кроне“ с турски peг. табели № … не е контролирал превозното средство, не е избрал и съобразил скоростта на движение със състоянието на пътя, с характера и интензивността на движението и с конкретните условия на видимост, за да бъде в състояние да намали скоростта и в случай на необходимост да спре пред всяко видимо препятствие, както и когато възникне опасност за движението като в условията на намалена видимост - движение в тъмната част на денонощието не е намалил скоростта и спрял при наличие на опасност на пътя-появата върху пътното платно на попътно движилия се велосипедист А. А.К. ***.

 

чл.77 от ЗДвП и чл. 139 от ППЗдП - при управление на МПС- товарна композиция от влекач марка „Мерцедес“ модел-Актрос с турски per. табели № …. с прикачено към него полуремарке марка „Кроне“ с турски per. № табели № ….., при разминаване и заслепяване от фарове на насрещно движещо се МПС не е намалил скоростта и не е спрял при необходимост - появата върху пътното платно на попътно движилия се велосипедист А. А.К. *** и при застигане го блъснал в задната част и по този начин допуснал настъпването на ПТП и по непредпазливост причинил смъртта на велосипедиста А. А.К. ***, поради което и на основание чл.343, ал.1, б.“в“ във вр. с чл.342, ал.1 от НК във вр. с чл.5, ал.1, т.1, предл.1-во и ал.2, предл.2-ро; чл.20, ал.1 и ал.2, предл.2-ро и предл.6-то и чл. 77 от ЗДвП и във вр. с чл.3, т.1 и т.2 и чл. 139 от ППЗдП го ОСЪЖДА на ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА за срок от 2/две/ години и 6/шест/ месеца.

         На основание чл. 373 ал.2 НПК вр. с чл. 58а ал.1 НК НАМАЛЯВА така наложеното наказание с 1/3 и определя за изтърпяване наказание ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА за срок от 1/една/ година и 8/осем/ месеца.

         На основание чл. 66 от НК ОТЛАГА изтърпяването на така наложеното наказание ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА за срок от 3 /три/ години.

На основание чл.343г от НК ЛИШАВА подсъдимия Д.Ч. /DEMIREL CETINKAYA/ от право да управлява МПС за срок от 1 /една/ година.

 

           Веществените доказателства:

1. Сиво-черна на цвят батерия с цифров надпис-1801697;

           2. Декоративна лайсна със сребрист цвят и парче от пластмасов елемент с бял цвят от едната страна и черен цвят от другата страна;

           3. Един брой велосипед, тип“Пони“ със зелен цвят на рамката и бели калници да се върнат на наследниците на пострадалия от престъплението А. А.К., а именно М.А.А., Ц.А.К. и Е.А.К..

 

          ОСЪЖДА подсъдимия Д.Ч. /D. C./ да заплати по сметка на ОД на МВР-Видин сумата от  434 /четиристотин тридесет и четири/ лева – разходи на ДП, както и по сметка на Окръжен съд – Видин сумата от 585.00 /петстотин осемдесет и пет/лева, представляваща разноски във фазата на съдебното следствие.

 

 

            Присъдата може да бъде обжалвана или протестирана пред Софийски Апелативен съд в 15 - дневен срок от днес.

 

 

 

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                            СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ : 1. 

                                                                   

 

                                                                              2.

 

 

 

         

Съдържание на мотивите Свали мотивите

МОТИВИ към присъда поНОХд. № .277. /2019 година по описа на Видински окръжен съд:

11.03.2020 г.

Делото е образувано по обвинителен акт на Окръжна прокуратура -Видин против Д.Ч. /D. C./, гражданин на Република Т., роден на *** г. в гр. Ч., Република Т., ****** гражданин, женен, шофьор, с основно образование.

Обвинението е по чл. 343 ал.1 б. „в" вр. чл. 342 ал.1 от НК във вр. чл. 5 ал.1 т.1 предп. 1-во и ал.2 предл. 2-ро; чл. 20 ал.1 и ал.2, предп. 2-ро и предл. 6-то и чл. 77 от ЗДвП и във вр. чл.З, т.1 и т.2 и чл. 139 от ППЗДвП.

Представителят на Окръжна прокуратура - Видин поддържа обвинението, така както е внесено с обвинителния акт и моли съда да наложи наказание в минимален размер, което да се редуцира съобразно разпоредбата на чл. 58а от НК, а изтърпяването да се отложи по реда на чл. 66 от НК.

Подсъдимият признава вината си, съдействува за изясняване на фактическата обстановка и съжалява за извършеното. Моли за разглеждане на делото по реда на „съкратено съдебно следствие" по чл. 371 т.2 от НК. Моли за налагане на наказание в минимален размер.

Като частни обвинители по делото са конституирани М.А.А., малолетната .М.М. А./представлявана от законния си баща М.А.А./, Ц.А.К. и Е.А.К..

Граждански ищци не са конституирани.

В рамките на Разпоредително заседание бе направено искане за гледане на делото по реда на Глава 27-ма от НПК. Съдът даде ход на делото и обяви процедура на „съкратено съдебно следствие" по чл. 371 т.2 от НПК.

От събраните по делото писмени и гласни доказателства съдът прие за установено следното от фактическа и юридическа страна:

ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:

Предвид това, че делото се гледа по реда на глава 27-ма от НПК и подсъдимият е признал изцяло фактическата обстановка, така както е описана в обстоятелствената част на обвинителния акт Съдът приема тази фактическа обстановка за установена, както следва:

Подс. Д.Ч. е турски гражданин,който е правоспособен водач с кат."СЕ" и има стаж 28 години, като водач на МПС.

Към момента на деянието е управлявал товарна композиция, състояща се от влекач марка „********", модел „*******" с  per. табели № ****** с прикачено към него полуремарке марка „******" с т* per. табели № ************

На 03.11.2019г. около 18.00 часа с посочения по-горе товарен автомобил подс. Ч. влязъл в Република България през ГКПП Дунав мост-2.

След кратка почивка, около 19.00 часа потеглил към гр.В. по главен път Е-79.

В същото време пострадалият А. А.К. с ЕГН********** след употреба на алкохол през деня решил да отиде в гр.Д.при брат си.

Потеглил с велосипед тип „*******" - негова собственост, като се придвижвал по главен път Е-79. Бил облечен в тъмни дрехи, без сигнална жилетка и отличителни белези, а велосипедът бил без светлоотразители.

Било вечер, било облачно, а трафикът по главен път Е-79 бил интензивен в двете посоки.

Около 19.45 часа поде. Ч. управлявал товарната композиция по главен път Е-79 от В. към В. със скорост около 70 км/ч.

При км.29+600, в близост до разклона за с.Г. на прав участък от пътя подсъдимият с управлявания от него автомобил настигнал и блъснал с дясната страна на влекача движещият се в същата посока велосипедист А.А.К..

Ч. усетил удара, спрял след около 100 м. и видял в банкета пострадалия К., след което сигнализирал на тел. 112. При пристигането медицинският екип установил, че К. е починал. Местопроизшествието е запазено и посетено от сформирана ДСОГ, като за времето от 21 часа до 23 часа е извършен оглед на местопроизшествие.

Водачът Ч. е изпробван за наличие на алкохол в издишвания въздух с техническо средство „Апкотест-Дрегер", като не е констатирано наличие на алкохол. Трупът на пострадалия К. е транспортиран към МБАП- Видин за извършване на аутопсия.

От изготвеното заключение по назначената токсикологическа експертиза е видно, че пострадалият К. има отчетени показания от 1,15 промила алкохол в кръвта и 1,71 промила в урината.

По ДП е назначена СМЕ и от заключението на вещото лице е видно, че смъртта е в причинно-следствена връзка с нараняванията, получени при ПТП.

Травматичните увреждания са от лявата страна на тялото на пострадалия, което напълно отговаря на ситуацията, при която при изпреварване поде. Ч. не се е изнесъл достатъчно вляво и е ударил велосипедиста с дясната страна на влекача.

Назначена е и автотехническа експертиза, като при извършените изследвания на фактите и обстоятелствата са изведени изводи за поведението на водача на МПС Ч. - посочено е, че не е контролирал превозното средство, че не е избрал и съобразил скоростта на движение със състоянието на пътя, с характера и интензивността на движението и с конкретните условия на видимост, за да бъде в състояние да намали скоростта и в случай на необходимост да спре пред всяко видимо препятствие, както и когато възникне опасност за движението като в условията на намалена видимост - движение в тъмната част на денонощието, не е намалил скоростта и не е спрял при наличие на опасност на пътя - появата на велосипедист върху пътното платно.

В същото време велосипедистът се е движил без светлоотразителна жилетка по път извън населено място, не е имал фар, не е имал светлоотразителни знаци по управлявания велосипед.

Заключението на автотехническата експертиза, е че опасната зона е 70 метра, а осветеното пространство от фаровете пред автомобила е 50 метра. Направен е извод, че водачът на товарната композиция не е имал техническа възможност да предотврати удара, като сам се е поставил в такава ситуация - управлявал е автомобила със скорост 70 км.ч.,вместо с 57 км.ч., при която скорост би могъл да реагира.

ПО ДОКАЗАТЕЛСТВАТА:

С оглед разпоредбата на чл. 373 ал.З вр. чл. 372 ал.4 вр. чл. 371 т.2 от НПК, Съдът е длъжен в мотивите към присъдата да приеме за установени обстоятелствата, изложени в обвинителния акт, като се позове на направеното самопризнание и на доказателствата, които го подкрепят.

Освен от самопризнанията на подсъдимия Д.Ч., обвинението се доказва и от показанията на свидетелите Е.А.К., М.А.А., Ц.А.К., Б.В. В., Б.Й. И., Л. С. Л., В. И. Г., Г. И. Г., Е.Г. А., както и от заключенията на вещите лица О.С. В., д-р А. П. И. и А. Ц..

Обвинението се доказва и от писмените доказатества, които са приложени към ДП, които бяха предявени на страните в съдебно заседание, както следва : протокол за оглед на местопроизшествие и фотоалбум-л.5-21; протокол по ЗФКПФЛ-л.25; протокол от разпит на св.М.А.-л.26-27; протокол по ЗФКПФЛ-л.28; протокол от разпит на св. Цв.К.-л.29; протокол по ЗФКПФЛ-л. 30-31; протокол от разпит на св. Б.В.-л.32; протокол от разпит на св.Б.И.-л.ЗЗ; протокол от разпит на св.Л.Л.- л.34-35; протокол от разпит на св. В.Г.-л.36; протокол от разпит на св.Г.Г.-л.37; протокол от разпит на св. Ем.А.-л.38; токсикологична експертиза- л. 61-64;

ОТ ЮРИДИЧЕСКА СТРАНА:

Деянието е съставомерно по чл.343, ал.1, б."в" във вр. с чл.342, ал.1 от НК във вр. с чл.5, ал.1, т.1, предл.1-во и ал.2, предл.2-ро; чл.20, ал.1 и ал.2, предл.2-ро и предл.б-то и чл. 77 от ЗДвП и във вр. с чл.З, т.1 и т.2 и чл.139 от ППЗдП.

От обективна страна изпълнителното деяние се състои в това, че на 03.11.2019г. около 19.43 часа на гл. път Е-79, при километър 29+600, при управление на МПС товарна композиция от влекач марка „***********", модел „***********" с *********** per. табели № ***********с прикачено към него полуремарке марка „***********" с *********** per. табели № ***********собственост на Ч./C./ Ч./Cetinkaya/ и движение от гр.В. в посока към гр.Д., обл. в нарушение правилата за движение по пътищата, установени в ЗДвП и ППЗДвП, а именно:

Чл.5, ал.1, т.1, предл.1-во и ал.2, предл.2-ро от ЗДвП и чл. 3, т.1 и т.2 от ППЗДвП- при управление на МПС - товарна композиция от влекач марка ***********", модел „***********" с ***********per. табели ***********с прикачено към него полуремарке марка „***********с ***********per. табели № ***********с поведението си - отклоняване на вниманието и закъсняла реакция е създал опасност и пречки за движението, поставил е в опасност живота и здравето на попътно движилият се в същото пътно платно велосипедист А. А.К. *** и не е бил внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са водачите на двуколесни пътни превозни средства, в т.ч. велосипедистите;

Чл.20, ал.1 и ал.2, предл.2-ро и предл.б-то от ЗДвП - при управление на МПС товарна композиция от влекач марка „***********" модел „***********" с ***********per. табели № ***********с прикачено към него полуремарке марка „***********" с *********** per. табели № ***********не е контролирал превозното средство, не е избрал и съобразил скоростта на движение със състоянието на пътя, с характера и интензивността на движението и с конкретните условия на видимост, за да бъде в състояние да намали скоростта и в случай на необходимост да спре пред всяко видимо препятствие, както и когато възникне опасност за движението като в условията на намалена видимост - движение в тъмната част на денонощието не е намалил скоростта и спрял при наличие на опасност на пътя - появата върху пътното платно на попътно движилият се велосипедист А. А.К. ***;

Чл.77 от ЗДвП и чл. 139 от ППЗдП - при управление на МПС товарна композиция от влекач марка „***********" модел „***********" с *********** per. табели № ***********с прикачено към него полуремарке марка „***********" с ***********per. табели № *********** при разминаване и заслепяване от фарове на насрещно движещо се МПС не е намалил скоростта и не е спрял при необходимост - появата върху пътното платно на попътно движилият се велосипедист А. А.К. *** и при застигане го блъснал в задната част и по този начин допуснал настъпването на ПТП и по непредпазливост причинил смъртта на велосипедиста А. А.К. ***.

Вследствие на тези нарушения по непредпазливост поде. Ч. е причинил смъртта на А.А.К..

От субективна страна деянието е извършено по непредпазливост при форма на вината „небрежност". Подс.Ч. не е искал настъпването на общественоопасните последици /смъртта/, но е бил длъжен и е могъл да предвиди, че при такава скорост и пътна обстановка на пътното платно може да се появи колоездач - тоест могъл е да предотврати тези последици.

ПО ВИДА И РАЗМЕРА НА НАКАЗАНИЕТО:

За това деяние законът предвижда наказание ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА от 2 години до 6 години.

Подс. Д.Ч. е с голям професионален опит, не е осъждан, което сочи на смекчаващо отговорността обстоятелство.

Като отегчаващо вината обстоятелство Съдът приема факта, че подсъдимият не се признава за виновен и не осъзнава укоримостта на поведението си - не осъзнава, че неговото поведение е причина за настъпилото ПТП и смъртта на А. А.К..

Ударът е настъпил в дясната част на пътното платно и без пострадалият да има видимост към атакуващия автомобил.

Същевременно подсъдимият е имал възможност да види колоездача, но не го е видял. Това категорично сочи, че Ч. е отклонил вниманието си и е пропуснал да отбележи К. като препятствие на пътното платно и не е реагирал на това препятствие.

Описаното мотивира съдебния състав да определи наказание над минималния размер, който е предвиден в НК.

Съдът намира, че целите на чл. 36 НК ще бъдат ефективно осъществени, като на подсъдимия се наложи наказание ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА за срок от 2 години и 6 месеца, като съобразно разпоредбата на чл. 58а ал.1 от НК това наказание следва да бъде намалено с една трета. По този начин Съдът определи за изтърпяване наказание ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА за срок от 1 година и 8 месеца.

Съдът приема, че тъй като подсъдимият е неосъждан има основание да се приложи института на условното осъждане и на основание чл.66 от НК отложи изтърпяването на така наложеното наказание ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА за срок от 3 години.

На основание чл. 343 г от НК Съдът намира, че следва да наложи на подс. Ч. наказание „лишаване от право да управлява МПС" за срок от 1 година.

ПО ГРАЖДАНСКИТЕ ИСКОВЕ:

По отношение на гражданските искове - няма предявени граждански искове.

ПО РАЗНОСКИТЕ:

С оглед на това, че подсъдимият е признат за виновен, той е осъден да заплати разноските, така както е постановено с присъдата.

Водим от горното съдът постанови присъдата си.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: