Р Е Ш Е Н И Е
№………./06.12.2023 г., гр.Добрич
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ДОБРИЧ, в открито съдебно заседание на тринадесети ноември през две
хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : СИЛВИЯ САНДЕВА
при участието на секретаря ИРЕНА ДИМИТРОВА
разгледа докладваното от председателя адм. дело № 225/2023 г. по описа на Административен съд – Добрич и за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
по делото е по реда на глава Х от АПК, във вр. с чл. 45, ал. 4 и ал. 8 от ЗМСМА
и чл. 32, ал. 2 от ЗАдм.
Образувано
е по оспорване на областния управител на област Добрич, срещу Решение № 3-30 по Протокол № 3/28.02.2023 г. на Общински съвет – Крушари, с което на основание
чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 11, ал. 1, чл. 12, ал. 3 и ал. 4 от Закона за
общинската собственост (ЗОбС) и чл. 15, ал. 1 от Наредба № 8 на Общински съвет –
Крушари, е дадено съгласие да се учреди безвъзмездно право на управление на
Народно читалище „Втори юни-2004“ с. Александрия върху 107 кв.м, представляващи
част от масивна едноетажна сграда със ЗП от 202 кв.м, находяща се в УПИ I, пл. №288 в кв. 53 по плана на
с. Александрия, актувана с Акт за публична общинска собственост (АПОС) №345/
27.05.2005 г., за срок от 10 години за задоволяване на културните потребности
на населението на с. Александрия, считано от датата на влизане в сила на
решението, разпоредено е всички разходи, свързани с управлението на имота, да
са за сметка на НЧ „Втори юни-2004“ с. Александрия и е възложено на кмета на
община Крушари да извърши необходимите действия.
В
жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на оспореното решение поради
неправилно приложение на материалния закон. Основното възражение е, че не са налице
законовите предпоставки по чл. 12, ал. 3 от ЗОбС за предоставяне на безвъзмездно
право на управление на Народно читалище „Втори юни-2004“ с. Александрия, тъй
като читалището не е юридическо лице на бюджетна издръжка. На бюджетна издръжка
са единствено бюджетните организации по смисъла на § 1, т. 5 от ДР на ЗПФ. Съгласно
данните в правно-информационната система на Сиела „Инфо регистри“ читалището е
с източници на финансиране дарения и спонсорство 100 %, поради което не попада
в категорията на лицата, посочени в чл. 12, ал. 3 от ЗОбС. По тези съображения се
иска отмяна на оспореното решение и присъждане на разноски за юрисконсултско
възнаграждение.
Ответната
страна – Общински съвет – Крушари, чрез процесуалния си представител, изразява
становище за неоснователност на жалбата. Счита, че обжалваното решение е прието
при спазване на процесуалния и материалния закон и съобразно правомощията на
общинския съвет. Твърди, че читалището ползва сградата на основание § 4 от ПЗР
на ЗНЧ за развиване на културно – просветни дейности, поради което не е налице противоречие
с разпоредбата на чл. 12, ал. 3 от ЗОбС. Иска отхвърляне на жалбата и
присъждане на направените по делото разноски.
Заинтересованата
страна – НЧ „Втори юни-2004“ с. Александрия, представлявано от председателя си С.П.С.,
оспорва жалбата и иска тя да бъде отхвърлена.
Административен
съд – Добрич, като взе предвид становищата на страните и след преценка на
събраните по делото доказателства в съответствие с разпоредбата на чл. 168 от АПК, приема за установено следното от фактическа и правна страна:
Жалбата
е подадена в законоустановения срок по чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА, от легитимирано
лице, срещу годен за оспорване акт съгласно чл. 8, ал. 11 от ЗОбС, поради което
е процесуално допустима.
Разгледана
по същество, тя е и основателна.
От
данните по административната преписка се установява, че на 23.01.2023 г. НЧ
„Втори юни-2004“ с. Александрия е отправило искане с вх. №ОС-12-466/23.01.2023
г. (л.50) до кмета на община Крушари да му бъде предоставена за безвъзмездно
ползване общинската читалищна сграда, която ползва за културна дейност.
В
отговор на постъпилото искане с докладна записка изх. № 748/06.02.2023 г.
(л.48) до ОбС – Крушари кметът на община Крушари е преложил проект на решение,
с което общинският съвет да даде съгласие за учредяване на безвъзмездно право
на управление на Народно читалище „Втори юни-2004“ с. Александрия върху 107
кв.м, представляващи част от масивна едноетажна сграда със ЗП от 202 кв.м,
находяща се в УПИ I - 288 в кв. 53 по плана на с. Александрия, актувана с АПОС № 345/
27.05.2005 г., за срок от 10 години за задоволяване на културните потребности
на населението на с. Александрия, считано от датата на влизане в сила на
решението; да разпореди всички разходи, свързани с управлението на имота, да са
за сметка на НЧ „Втори юни-2004“ с. Александрия и да възложи на кмета на община
Крушари да извърши необходимите действия съгласно законовите разпоредби. В
докладната записка е посочено, че 10 – годишният срок на съществуващия договор
между читалището и общината за учредяване на безвъзмездно право на ползване
върху процесния общински имот изтича на 13.03.2023 г. За да се сключи нов
договор за безвъзмездно право на управление е необходимо решение на Общински
съвет – Крушари.
Съгласно АПОС № 345/ 27.05.2005 г., вписан на 11.07.2007 г. (л.52-53) сградата
е актувана като общинска собственост на основание чл. 2, ал. 1, т. 1 от ЗОбС. В
графата „Вид и описание на имота“ е записано, че имотът представлява масивна
едноетажна сграда, състояща се от три стаи със ЗП 180 кв.м, масивен склад на
един етаж със ЗП от 22 кв.м, и е с предназначение „Фурна с.
Александрия/Читалище“.
В писмо изх. № ОС-12-466 (2) от
06.02.2023 г. на директора на дирекция РРХД в община Крушари (л.54) е изразено
становище, че по целесъобразност на читалището следва да бъде учредено
безвъзмездно право на управление върху част от общинската сграда с площ от 107
кв.м с цел обезпечаването му с подходящ сграден фонд, който да използва за
дейността си.
В писмо изх. №ОС-12-513 (2) от
06.02.2023 г. на директора на дирекция РРХД в община Крушари (л.55) е изразено становище,
че по целесъобразност на читалището следва да се учреди безвъзмездно право на
управление върху общинския имот с цел обезпечаването му с подходящ сграден
фонд, който да използва за дейността си.
Докладната записка на кмета е разгледана на заседание на Постоянната
комисия по бюджет, финанси, данъчна политика, икономика, селско стопанство,
законност, обществен ред, контрол и общинска собственост към Общински съвет –
Крушари, проведено на 24.02.2023 г. (л.30-47) под т. 12 от дневния ред. Членовете
на комисията са подкрепили с пълно мнозинство предложения проект на решение.
На 28.02.2023 г. е проведено заседание на Общински съвт – Крушари
(л.21-26), като в дневния ред под т. 12 е включена докладната записка на кмета
на общината. След проведено поименно гласуване е взето оспореното решение № 3 -
30. Внесеният проект е гласуван единодушно от присъстващите 12 общински
съветници при общ брой общински съветници 13.
Копие от решението е връчено на
областния управител на област Добрич на 01.03.2023 г., видно от писмо с вх. №
АдК-01-20/01.03.2023 г. на л. 9 от делото.
В
производство по чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА със Заповед № АдК-04-14/07.03.2023 г.
областният управител на област Добрич е върнал за ново обсъждане решения на
Общински съвет – Крушари, сред които и Решение № 3-30 по Протокол № 3 от
заседание на Общински съвет - Крушари, проведено на 28.02.2023 г. В мотивите е прието,
че решението е взето в противоречие с чл. 12, ал. 3 от ЗОбС, тъй като
читалището не е организация на бюджетна издръжка по смисъла § 1, т. 5 от ДР на
Закона за публичните финанси.
Заповедта е получена в ОбС – Крушари на 08.03.2023 г. съгласно
известие за доставяне на л. 8 от делото.
Няма данни решението да е преразгледано от общинския
съвет в 14-дневния срок по чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА, който е изтекъл на
22.03.2023 г. На 28.03.2023 г. областният управител е подал жалба до
административния съд.
От данните по делото и от публично достъпните сайтове на ТР
и Министерството на културата е видно, че читалището е регистрирано като
юридическо лице с нестопанска цел през 2004 г. с решение на Окръжен съд –
Добрич по фирмено дело № 882/2004 г. След измененията на ЗНЧ от 2018 година е пререгистрирано
и вписано в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел под ЕИК *********.
Читалището е вписано и в публичния регистър на народните читалища и читалищните
сдружения към Министерството на културата под № 3080.
Въз основа
на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи :
Оспореният административен акт е приет от компетентен
орган, с необходимия кворум и мнозинство, при спазване на изискванията по чл.
27, ал. 4 и ал. 5 от ЗМСМА, но при неправилно приложение на материалния закон.
С процесното решение общинският съвет е дал съгласие за
предоставяне на безвъзмездно право на управление на общински имот – публична
общинска собственост, на Народно читалище „Втори юни – 2004“ с. Александрия за
срок от десет години. Като правно основание за приемане на решението са
посочени разпоредбите на чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 11, ал. 1, чл. 12,
ал. 3 и ал. 4 от Закона за общинската собственост (ЗОбС) и чл. 15, ал. 1 от
Наредба № 8 на Общински съвет – Крушари.
Съгласно чл. 12, ал. 1 от ЗОбС имотите и вещите - общинска собственост,
се предоставят безвъзмездно за управление на юридически лица и звена на
общинска бюджетна издръжка. В ал. 3 е регламентирано, че имотите и вещите - общинска
собственост, които не са необходими за нуждите на органите на общината или на
юридически лица и звена на общинска бюджетна издръжка, могат да се предоставят
безвъзмездно за управление на други юридически лица на бюджетна издръжка или на
техни териториални структури, като съгласно ал. 4 редът за предоставяне за безвъзмездно управление на
имоти и вещи - общинска собственост, се определя от общинския съвет в наредбата
по чл. 8, ал. 2.
В случая това е
Наредба № 8 за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи –
общинска собственост, приета с решение на Общински съвет – Крушари от
28.03.2013 г.
Съгласно чл. 15
(1) от тази наредба имотите и вещите – публична общинска
собственост, които не са необходими за нуждите на органите на общината или на
юридическите лица и звена на общинска бюджетна издръжка могат да се предоставят
безвъзмездно за управление за срок до 10 години на други юридически лица на
бюджетна издръжка или техни териториални структури с решение на Общинския
съвет. (2) Предоставянето по ал. 1 се извършва след писмено искане, което
съдържа наименование на предложителя, вид и местонахождение на имота и
конкретни мотиви, обосноваващи предложението. (3) Въз основа на искането по ал. 2 кметът на общината
внася предложение до общинския съвет, съдържащо описание на
имота, местонахождение, вписан акт за общинска собственост, скица на имота,
мотиви за предоставяне и становище от директор на дирекция РРХД. (4) Въз основа
на решението на общинския съвет кметът на общината
сключва договор за предоставяне за управление. (5) Управлението върху имоти и
вещи – публична общинска собственост, включва правото на юридическите лица на
бюджетна издръжка или на техните териториални структури да ги владеят от името
на общината за своя сметка и на своя отговорност. (6) Имотите и вещите по ал. 5
се завеждат в баланса на юридическите лица на бюджетна издръжка в едномесечен
срок от съставянето на протокола за предаване – приемане на имота и всички
разходи във връзка с управлението, включително разходите за текущ и основен
ремонт, извършени със съгласие на общината, застраховки, данъци, такси и
консумативи са за сметка на ползвателя.
От анализа на посочените норми е видно, че правоимащи по
този ред са само и единствено юридическите лица на бюджетна издръжка или
техните териториални структури. Само на тях може да се предостави безвъзмездно
право на управление върху общински имоти и вещи, като нормите са специални и
следва да се тълкуват стриктно. Юридически лица на бюджетна издръжка са
бюджетните организации по смисъла на § 1, т. 5 от ДР на ЗПФ, които се
финансират единствено от държавния или общинския бюджет или чиито средства,
постъпления или плащания са включени в консолидираната фискална програма.
Безспорно народните читалища не са такива организации,
защото средствата за тяхното финансиране се набират не само от субсидии от държавния
или общинския бюджет, но и от много други източници като членски внос, наеми от
движимо и недвижимо имущество, дарения и завещания и други приходи съгласно чл.
21 от ЗНЧ. По силата на чл. 2, ал. 2 и чл. 20 от ЗНЧ те са юридически лица с
нестопанска цел и притежават имущество, което се състои от право на собственост
и от други вещни права, вземания, ценни книжа, други права и задължения, като съгласно
чл. 3, ал. 3 от същия закон могат да развиват и допълнителна стопанска дейност, свързана с предмета на
основната им дейност.
С оглед на изложеното следва да се приеме, че Народно
читалище „Втори юни – 2004“ с. Александрия не попада в кръга на субектите по чл.
12, ал. 3 от ЗОбС, поради което неправилно и незаконосъобразно ОбС – Крушари е
дал съгласие да му учреди безвъзмездно право на управление по този ред.
Съгласно чл. 7, ал. 2, изр. 2 от ЗОбС имоти - публична
общинска собственост (каквато е процесната читалищна сграда в с. Александрия), могат
да се обременяват с ограничени вещни права само в случаите, определени със
закон. Такъв закон е именно ЗНЧ, който в § 4, ал. 1 от ПЗР предвижда, че на
народните читалища по реда на Закона за държавната собственост и Закона за
общинската собственост безвъзмездно се отстъпва право на ползване върху
сградите и другите недвижими имоти, предоставени им до влизане в сила на този
закон от държавата и общинските органи за читалищни нужди, като съгласно ал. 2 това
право е безсрочно и се погасява с прекратяването им. Възможността за отстъпване
на право на ползване на народните читалища е уредена и в чл. 10, ал. 5 от същия
закон. От съдържанието на тази разпоредба е видно, че на читалищата,
които са вписани в регистъра на народните читалища и читалищните сдружения към Министерството на
културата, сред които е и НЧ „Втори юни – 2004“ с. Александрия, може да се предоставя
държавно и общинско имущество за ползване.
При наличие на специален закон, който определя реда и
начина за предоставяне на недвижими имоти на народните читалища (вж. решение по
адм. д. № 9578/2009 г. по описа на ВАС, III отделение, решение по адм. д. № 5939/2017 г. по описа на ВАС, III отделение), общинският съвет е разполагал с възможността да отстъпи на заинтересованото
лице право на ползване върху процесната общинска сграда, каквото всъщност е
било и искането на председателя на читалището. Използвайки неприложимия ред на
чл. 12, ал. 3 от ЗОбС, колективният орган е допуснал нарушение на материалния
закон, което е довело до опорочаване на постановения от него акт.
С оглед на изложеното съдът намира, че оспореното решение
е незаконосъобразно по същество, поради което следва да го отмени на основание чл.
146, т. 4 от АПК.
При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК жалбоподателят има право на разноски за юрисконсултско възнаграждение в
размер на 100 лева, определени на основание чл. 24 от НЗПП.
Водим от горното, както и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба на областен управител на област Добрич
Решение № 3-30 по Протокол № 3 от заседание на Общински съвет - Крушари,
проведено на 28.02.2023 г.
ОСЪЖДА Община Крушари да заплати на Областна
администрация - Добрич сумата от 100 (сто) лева, съставляваща разноски за
юрисконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба в 14 -
дневен срок от съобщението до страните пред Върховния административен съд на
Република България.
Административен
съдия :