Решение по дело №225/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 464
Дата: 6 декември 2023 г.
Съдия: Силвия Минкова Сандева-Иванова
Дело: 20237100700225
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№………./06.12.2023 г., гр.Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ДОБРИЧ, в открито съдебно заседание на тринадесети ноември през две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ : СИЛВИЯ САНДЕВА 

         

        при участието на секретаря ИРЕНА ДИМИТРОВА разгледа докладваното от председателя адм. дело № 225/2023 г. по описа на Административен съд – Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството по делото е по реда на глава Х от АПК, във вр. с чл. 45, ал. 4 и ал. 8 от ЗМСМА и чл. 32, ал. 2 от ЗАдм.  

          Образувано е по оспорване на областния управител на област Добрич, срещу Решение № 3-30 по Протокол № 3/28.02.2023 г. на Общински съвет – Крушари, с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 11, ал. 1, чл. 12, ал. 3 и ал. 4 от Закона за общинската собственост (ЗОбС) и чл. 15, ал. 1 от Наредба № 8 на Общински съвет – Крушари, е дадено съгласие да се учреди безвъзмездно право на управление на Народно читалище „Втори юни-2004“ с. Александрия върху 107 кв.м, представляващи част от масивна едноетажна сграда със ЗП от 202 кв.м, находяща се в УПИ I, пл. №288 в кв. 53 по плана на с. Александрия, актувана с Акт за публична общинска собственост (АПОС) №345/ 27.05.2005 г., за срок от 10 години за задоволяване на културните потребности на населението на с. Александрия, считано от датата на влизане в сила на решението, разпоредено е всички разходи, свързани с управлението на имота, да са за сметка на НЧ „Втори юни-2004“ с. Александрия и е възложено на кмета на община Крушари да извърши необходимите действия.

          В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на оспореното решение поради неправилно приложение на материалния закон. Основното възражение е, че не са налице законовите предпоставки по чл. 12, ал. 3 от ЗОбС за предоставяне на безвъзмездно право на управление на Народно читалище „Втори юни-2004“ с. Александрия, тъй като читалището не е юридическо лице на бюджетна издръжка. На бюджетна издръжка са единствено бюджетните организации по смисъла на § 1, т. 5 от ДР на ЗПФ. Съгласно данните в правно-информационната система на Сиела „Инфо регистри“ читалището е с източници на финансиране дарения и спонсорство 100 %, поради което не попада в категорията на лицата, посочени в чл. 12, ал. 3 от ЗОбС. По тези съображения се иска отмяна на оспореното решение и присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.  

          Ответната страна – Общински съвет – Крушари, чрез процесуалния си представител, изразява становище за неоснователност на жалбата. Счита, че обжалваното решение е прието при спазване на процесуалния и материалния закон и съобразно правомощията на общинския съвет. Твърди, че читалището ползва сградата на основание § 4 от ПЗР на ЗНЧ за развиване на културно – просветни дейности, поради което не е налице противоречие с разпоредбата на чл. 12, ал. 3 от ЗОбС. Иска отхвърляне на жалбата и присъждане на направените по делото разноски.  

          Заинтересованата страна – НЧ „Втори юни-2004“ с. Александрия, представлявано от председателя си С.П.С., оспорва жалбата и иска тя да бъде отхвърлена.      

          Административен съд – Добрич, като взе предвид становищата на страните и след преценка на събраните по делото доказателства в съответствие с разпоредбата на чл. 168 от АПК, приема за установено следното от фактическа и правна страна:

          Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА, от легитимирано лице, срещу годен за оспорване акт съгласно чл. 8, ал. 11 от ЗОбС, поради което е процесуално допустима.

          Разгледана по същество, тя е и основателна.   

          От данните по административната преписка се установява, че на 23.01.2023 г. НЧ „Втори юни-2004“ с. Александрия е отправило искане с вх. №ОС-12-466/23.01.2023 г. (л.50) до кмета на община Крушари да му бъде предоставена за безвъзмездно ползване общинската читалищна сграда, която ползва за културна дейност.      

          В отговор на постъпилото искане с докладна записка изх. № 748/06.02.2023 г. (л.48) до ОбС – Крушари кметът на община Крушари е преложил проект на решение, с което общинският съвет да даде съгласие за учредяване на безвъзмездно право на управление на Народно читалище „Втори юни-2004“ с. Александрия върху 107 кв.м, представляващи част от масивна едноетажна сграда със ЗП от 202 кв.м, находяща се в УПИ I - 288 в кв. 53 по плана на с. Александрия, актувана с АПОС № 345/ 27.05.2005 г., за срок от 10 години за задоволяване на културните потребности на населението на с. Александрия, считано от датата на влизане в сила на решението; да разпореди всички разходи, свързани с управлението на имота, да са за сметка на НЧ „Втори юни-2004“ с. Александрия и да възложи на кмета на община Крушари да извърши необходимите действия съгласно законовите разпоредби. В докладната записка е посочено, че 10 – годишният срок на съществуващия договор между читалището и общината за учредяване на безвъзмездно право на ползване върху процесния общински имот изтича на 13.03.2023 г. За да се сключи нов договор за безвъзмездно право на управление е необходимо решение на Общински съвет – Крушари.

Съгласно АПОС № 345/ 27.05.2005 г., вписан на 11.07.2007 г. (л.52-53) сградата е актувана като общинска собственост на основание чл. 2, ал. 1, т. 1 от ЗОбС. В графата „Вид и описание на имота“ е записано, че имотът представлява масивна едноетажна сграда, състояща се от три стаи със ЗП 180 кв.м, масивен склад на един етаж със ЗП от 22 кв.м, и е с предназначение „Фурна с. Александрия/Читалище“.

          В писмо изх. № ОС-12-466 (2) от 06.02.2023 г. на директора на дирекция РРХД в община Крушари (л.54) е изразено становище, че по целесъобразност на читалището следва да бъде учредено безвъзмездно право на управление върху част от общинската сграда с площ от 107 кв.м с цел обезпечаването му с подходящ сграден фонд, който да използва за дейността си.   

          В писмо изх. №ОС-12-513 (2) от 06.02.2023 г. на директора на дирекция РРХД в община Крушари (л.55) е изразено становище, че по целесъобразност на читалището следва да се учреди безвъзмездно право на управление върху общинския имот с цел обезпечаването му с подходящ сграден фонд, който да използва за дейността си.

Докладната записка на кмета е разгледана на заседание на Постоянната комисия по бюджет, финанси, данъчна политика, икономика, селско стопанство, законност, обществен ред, контрол и общинска собственост към Общински съвет – Крушари, проведено на 24.02.2023 г. (л.30-47) под т. 12 от дневния ред. Членовете на комисията са подкрепили с пълно мнозинство предложения проект на решение.

На 28.02.2023 г. е проведено заседание на Общински съвт – Крушари (л.21-26), като в дневния ред под т. 12 е включена докладната записка на кмета на общината. След проведено поименно гласуване е взето оспореното решение № 3 - 30. Внесеният проект е гласуван единодушно от присъстващите 12 общински съветници при общ брой общински съветници 13.       

          Копие от решението е връчено на областния управител на област Добрич на 01.03.2023 г., видно от писмо с вх. № АдК-01-20/01.03.2023 г. на л. 9 от делото.

          В производство по чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА със Заповед № АдК-04-14/07.03.2023 г. областният управител на област Добрич е върнал за ново обсъждане решения на Общински съвет – Крушари, сред които и Решение № 3-30 по Протокол № 3 от заседание на Общински съвет - Крушари, проведено на 28.02.2023 г. В мотивите е прието, че решението е взето в противоречие с чл. 12, ал. 3 от ЗОбС, тъй като читалището не е организация на бюджетна издръжка по смисъла § 1, т. 5 от ДР на Закона за публичните финанси.

Заповедта е получена в ОбС – Крушари на 08.03.2023 г. съгласно известие за доставяне на л. 8 от делото.

Няма данни решението да е преразгледано от общинския съвет в 14-дневния срок по чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА, който е изтекъл на 22.03.2023 г. На 28.03.2023 г. областният управител е подал жалба до административния съд.

От данните по делото и от публично достъпните сайтове на ТР и Министерството на културата е видно, че читалището е регистрирано като юридическо лице с нестопанска цел през 2004 г. с решение на Окръжен съд – Добрич по фирмено дело № 882/2004 г. След измененията на ЗНЧ от 2018 година е пререгистрирано и вписано в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел под ЕИК *********. Читалището е вписано и в публичния регистър на народните читалища и читалищните сдружения към Министерството на културата под № 3080.          

          Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи :

Оспореният административен акт е приет от компетентен орган, с необходимия кворум и мнозинство, при спазване на изискванията по чл. 27, ал. 4 и ал. 5 от ЗМСМА, но при неправилно приложение на материалния закон.

С процесното решение общинският съвет е дал съгласие за предоставяне на безвъзмездно право на управление на общински имот – публична общинска собственост, на Народно читалище „Втори юни – 2004“ с. Александрия за срок от десет години. Като правно основание за приемане на решението са посочени разпоредбите на чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 11, ал. 1, чл. 12, ал. 3 и ал. 4 от Закона за общинската собственост (ЗОбС) и чл. 15, ал. 1 от Наредба № 8 на Общински съвет – Крушари. 

Съгласно чл. 12, ал. 1 от ЗОбС имотите и вещите - общинска собственост, се предоставят безвъзмездно за управление на юридически лица и звена на общинска бюджетна издръжка. В ал. 3 е регламентирано, че имотите и вещите - общинска собственост, които не са необходими за нуждите на органите на общината или на юридически лица и звена на общинска бюджетна издръжка, могат да се предоставят безвъзмездно за управление на други юридически лица на бюджетна издръжка или на техни териториални структури, като съгласно ал. 4 редът за предоставяне за безвъзмездно управление на имоти и вещи - общинска собственост, се определя от общинския съвет в наредбата по чл. 8, ал. 2.  

В случая това е Наредба № 8 за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост, приета с решение на Общински съвет – Крушари от 28.03.2013 г.   

Съгласно чл. 15 (1) от тази наредба имотите и вещите – публична общинска собственост, които не са необходими за нуждите на органите на общината или на юридическите лица и звена на общинска бюджетна издръжка могат да се предоставят безвъзмездно за управление за срок до 10 години на други юридически лица на бюджетна издръжка или техни териториални структури с решение на Общинския съвет. (2) Предоставянето по ал. 1 се извършва след писмено искане, което съдържа наименование на предложителя, вид и местонахождение на имота и конкретни мотиви, обосноваващи предложението. (3) Въз основа на искането по ал. 2 кметът на общината внася предложение до общинския съвет, съдържащо описание на имота, местонахождение, вписан акт за общинска собственост, скица на имота, мотиви за предоставяне и становище от директор на дирекция РРХД. (4) Въз основа на решението на общинския съвет кметът на общината сключва договор за предоставяне за управление. (5) Управлението върху имоти и вещи – публична общинска собственост, включва правото на юридическите лица на бюджетна издръжка или на техните териториални структури да ги владеят от името на общината за своя сметка и на своя отговорност. (6) Имотите и вещите по ал. 5 се завеждат в баланса на юридическите лица на бюджетна издръжка в едномесечен срок от съставянето на протокола за предаване – приемане на имота и всички разходи във връзка с управлението, включително разходите за текущ и основен ремонт, извършени със съгласие на общината, застраховки, данъци, такси и консумативи са за сметка на ползвателя.    

От анализа на посочените норми е видно, че правоимащи по този ред са само и единствено юридическите лица на бюджетна издръжка или техните териториални структури. Само на тях може да се предостави безвъзмездно право на управление върху общински имоти и вещи, като нормите са специални и следва да се тълкуват стриктно. Юридически лица на бюджетна издръжка са бюджетните организации по смисъла на § 1, т. 5 от ДР на ЗПФ, които се финансират единствено от държавния или общинския бюджет или чиито средства, постъпления или плащания са включени в консолидираната фискална програма.

Безспорно народните читалища не са такива организации, защото средствата за тяхното финансиране се набират не само от субсидии от държавния или общинския бюджет, но и от много други източници като членски внос, наеми от движимо и недвижимо имущество, дарения и завещания и други приходи съгласно чл. 21 от ЗНЧ. По силата на чл. 2, ал. 2 и чл. 20 от ЗНЧ те са юридически лица с нестопанска цел и притежават имущество, което се състои от право на собственост и от други вещни права, вземания, ценни книжа, други права и задължения, като съгласно чл. 3, ал. 3 от същия закон могат да развиват и допълнителна стопанска дейност, свързана с предмета на основната им дейност.  

С оглед на изложеното следва да се приеме, че Народно читалище „Втори юни – 2004“ с. Александрия не попада в кръга на субектите по чл. 12, ал. 3 от ЗОбС, поради което неправилно и незаконосъобразно ОбС – Крушари е дал съгласие да му учреди безвъзмездно право на управление по този ред.     

Съгласно чл. 7, ал. 2, изр. 2 от ЗОбС имоти - публична общинска собственост (каквато е процесната читалищна сграда в с. Александрия), могат да се обременяват с ограничени вещни права само в случаите, определени със закон. Такъв закон е именно ЗНЧ, който в § 4, ал. 1 от ПЗР предвижда, че на народните читалища по реда на Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост безвъзмездно се отстъпва право на ползване върху сградите и другите недвижими имоти, предоставени им до влизане в сила на този закон от държавата и общинските органи за читалищни нужди, като съгласно ал. 2 това право е безсрочно и се погасява с прекратяването им. Възможността за отстъпване на право на ползване на народните читалища е уредена и в чл. 10, ал. 5 от същия закон. От съдържанието на тази разпоредба е видно, че на читалищата, които са вписани в регистъра на народните читалища и читалищните сдружения към Министерството на културата, сред които е и НЧ „Втори юни – 2004“ с. Александрия, може да се предоставя държавно и общинско имущество за ползване.       

При наличие на специален закон, който определя реда и начина за предоставяне на недвижими имоти на народните читалища (вж. решение по адм. д. № 9578/2009 г. по описа на ВАС, III отделение, решение по адм. д. № 5939/2017 г. по описа на ВАС, III отделение), общинският съвет е разполагал с възможността да отстъпи на заинтересованото лице право на ползване върху процесната общинска сграда, каквото всъщност е било и искането на председателя на читалището. Използвайки неприложимия ред на чл. 12, ал. 3 от ЗОбС, колективният орган е допуснал нарушение на материалния закон, което е довело до опорочаване на постановения от него акт.     

С оглед на изложеното съдът намира, че оспореното решение е незаконосъобразно по същество, поради което следва да го отмени на основание чл. 146, т. 4 от АПК.   

При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК жалбоподателят има право на разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определени на основание чл. 24 от НЗПП.

Водим от горното, както и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на областен управител на област Добрич Решение № 3-30 по Протокол № 3 от заседание на Общински съвет - Крушари, проведено на 28.02.2023 г.

ОСЪЖДА Община Крушари да заплати на Областна администрация - Добрич сумата от 100 (сто) лева, съставляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба в 14 - дневен срок от съобщението до страните пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

                                               Административен съдия :