Р Е Ш Е Н И Е
гр. С., 12.03.2015
г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Софийският градски съд, I ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, 17
състав, в публичното заседание на дванадесети декември две хиляди и
четиринадесета година, в състав :
СЪДИЯ : ТЕОДОРА
НЕЙЧЕВА
при секретаря В.С., разгледа докладваното от съдията
гр. д. № 1716 по описа за
Ищецът С.О.,
град С., ул.М. № **, представлявана от Й. Ф. – Кмет, предявява иск против
Държавата, представлявана от Министъра на регионалното развитие и
благоустройството, чрез юрисконсулт И., с правно основание чл.124, ал.1 ГПК, с
който иска да се признае за установено
по отношение на ответника, че ищецът е собственик
на недвижим имот, находящ се в гр. С., район „В.”, местност „М.Л.”, съставляващ
УПИ V - 851, 852, 1413 (стар имот пл. № 853), заедно с построената в него
сграда (ресторант „И.”), кв.
В срока за отговор – ответникът Държавата,
представлявана от Министъра на регионалното развитие и благоустройството, изразява становище, че оспорва предявеният иск
като неоснователен и недоказан, като в този аспект излага подробни съображения.
Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли искът изцяло
и да му присъди направените от него разноски по делото.
Третото лице –
помагач на страната на ответника - Национална служба по зърното, град С., бул.В. № 15,
представляван по делото чрез адвокат Т., изразява становище, че оспорва
предявеният иск като неоснователен и недоказан, като в този аспект излага
подробни съображения. Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли искът изцяло
и да му присъди направените от него разноски по делото.
Съдът като обсъди събраните по делото доказателства
поотделно и в тяхната съвкупност и като взе предвид становищата и доводите на
страните, намира за установено от фактическа
и правна страна следното:
Установено е,
че през
В този аспект, съдът счита, че правото на собственост
на държавата произтича от закона, а не от съставен акт за държавна собственост
или установено право на собственост със сила на присъдено нещо. Независимо от
това, че АДС няма конститутивно, а само констативно действие, той има доказателствена
сила до доказване на противното. Недопустимо е имотът да се актува като
общински, само поради твърдението, че АДС е непълен или неточен, което го прави
незаконосъобразен. Съгласно разпоредбата на § 42 от Преходните и заключителни
разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за общинската
собственост от 08.11.1999 г., в собственост на общините преминават изрично
изброените в тази правна норма държавни имоти: застроените и незастроените
парцели и имоти — частна държавна собственост, отредени за жилищно строителство
и за обществени и благоустройствени мероприятия на общините, съгласно
предвижданията на действащите към датата на влизане в сила на този закон
подробни градоустройствени планове. След като по определение от законовата
норма тези имоти са държавни, за актуването им като общински не е достатъчно
само да отговарят на визираните в текста условия. При наличие на предходен акт
за държавна собственост следва да бъде проведена процедура за отписването на
имота от актовите книги. Доколкото, обаче, в самата законова норма, на която се
е позовал ищецът, е посочено, че тези имоти са държавни и преминават в
собственост на общините, ако отговарят на изброените в нея предпоставки, то в тежест
на общината е да докаже, че са изпълнени елементите на фактическия състав, като
условие за законосъобразност на актуването. От друга страна, обаче, процесният
имот не представлява частна държавна собственост, а публична държавна
собственост, поради което не попада в хипотезите на разпоредбата на § 42 от ПЗР
на ЗИДЗОС от 08.11.1999 г.
С оглед изложеното, съдът приема, че след отпадане на
това правно основание, отпада и претендираното от ищеца придобивно право на
собственост върху процесния недвижим имот.
Относно претендираното от ищеца придобивно основание
за собственост § 7, т. 3 на ПЗР на ЗМСМА, съдът намира следното: Регламентираното
право на собственост започва с Търновската конституция, която прогласява
принципа на неприкосновеност на правата на собственост - чл. 67. В Конституцията
от 1947 г. няма регламентация на общинската собственост, тъй като чл. 6 от нея
не посочва общината като носител на правото на собственост. Това правно положение
е продължило с Конституцията от 1971 г., когато в нея през 1990 г. (Изм. ДВ,
бр. 94 от 1990 г.) се внася изменение и се постига разграничаване на
собствеността
на
държавна и общинска - чл. 14. След приемането на Конституцията от 1991 год. Общинската
собственост е отделена от държавната. Първата подробна законова регламентация
на този вид собственост е предприета със Закона за местната администрация и
местното самоуправление (ЗМСМА), в сила от 17.09.1991 г. В § 6 от ПЗР на ЗМСМА
е посочено кои обекти стават общинска собственост, а § 7 от ПЗР на същия се
посочва кои държавни имоти стават общинска собственост по силата на закона.
Процесният имот не попада сред имуществото, регламентирано в § 6 от ПЗР на ЗМСМА.
Параграф 7 от ПЗР на ЗМСМА визира
недвижими имоти, които стават общинска собственост в зависимост от техните
физически, икономически признаци и предназначението им. В случая, в тежест на
ищеца е да установи, какво е било предназначението на процесния имот към
17.09.1991 г., а именно, че той е обект от общинската инфраструктура с местно
значение, предназначен за обслужване на потребности на нуждите на живеещите в
общината, и не е с национално значение.
Събраните в делото писмени доказателства, както и
заключението на съдебно-техническата експертиза (СТЕ) не установяват това
предназначение, за да се приеме, че по силата на закона процесният имот, заедно
с построените в него сгради са станали общинска собственост. От заключението на
вещото лице не е доказано идентичност на имотите по предходни застроителни
регулационни планове, от които да е видно какво е било отреждането на спорните
имоти, не се установи по никакъв начин,
кой е процесния имот и какво е неговото преназначение по действащите планове.
Имотът е актуван от ищеца като представляващ частна
общинска собственост през юли 1999 г. (Акт за частна общинска собственост №
656/06.07.1999 г.), без да се доказва същият да е бил отписван от актовите
книги за държавна собственост - изискване на чл. 38, ал. 3 от ППЗОС и чл. 158,
ал. 2 от ППЗДС. Цитираните две норми изискват деактуване на имотите като
държавни, когато те преминават в собственост на общината, след възприемането на
новата правна уредба в Конституцията и ЗОС. При липсата на такова деактуване,
общината е загубила право да претендира собственически права върху процесните
имоти. Този извод следва на първо място от нормата на чл. 158, ал. 2 от ППЗДС,
която не позволява на общината да установява право на собственост въз основа на
актове за държавна собственост върху имоти, които не са отписани от актовите
книги за държавна собственост, а в същото време за общината не съществува
възможност законосъобразно да актува като общински имот, който не е бил
деактуван като държавен. Такова отписване е необходимо, за да се гарантира
правната сигурност по отношение принадлежността на правото на собственост, след
разделянето на т. нар. „социалистическа собственост” на държавна и общинска. В
предвидения шестмесечен срок (§ 5 от ПЗР на ЗОС, влязъл в сила на 01.06.1996
г.) общините е следвало да актуват като общински всички имоти, които по силата
на чл. 2, ал. 1 и ал. 2, § 10 от ПЗР на ЗОС и § 42 на ПЗР на ЗИДЗОС от 1999 г.
са станали общинска собственост. Актуването обаче не е могло да се извърши
действително, ако съответният имот преди това не е бил деактуван като държавен,
тъй като в противен случай би се стигнало до актуване на един и същ имот като
държавен и като общински - правен резултат, който законодателят е искал да
избегне с въвеждане на изискването по чл. 158, ал. 2 от ППЗДС и чл. 38, ал. 3
от ППЗОС. Съгласно АПДС № 01011/13.07.1998 г., имотът е предоставен за
стопанисване и управление на Националната инспекция за контрол на зърното и
зърнените фуражи към
МЗГ,
чийто правоприемник Съгласно Закона за съхранение и търговия със зърното е Национална
служба по зърното и фуражите. Както вече е установено за имота има съставен АДС
№ 1405/01.11.1949 г. от който е видно, че същият е одържавен по реда на ЗОЕГПНС
от И.М.М. и е представлявал млекарско стопанство „Чайка”.
Съгласно Предавателно- приемателен протокол от
24.11.1976 г., изготвен въз основа на Заповед № П-2239/19.07.1976 г. на
министъра на земеделието и хранителната промишленост на Министерството на
земеделието и хранителната промишленост остава за ползване наред с изброените в
протокола сгради и незастроена площ от 6343 кв.м.
Предвид събраните в делото писмени доказателства и от
изложеното по-горе, съдът приема, че за ищеца отпада и претендираното
придобивно право на собственост върху процесния недвижим имот на основание § 7
от ПЗР на ЗМСМА.
Съгласно разпоредбата на пар.7, т.З от ПЗР на ЗМСМА „
незастроени парцели и имоти в селищните територии, предназначени за жилищно
строителство, обществени, благоустройствени и комунални мероприятия, придобити
чрез отчуждително производство, с изключение на подлежащите на връщане на
предишните им собственици”. За да се приеме за основателен предявения иск в
настоящото производство, ищецът следваше да докаже следното: процесният имот - да не е застроен, да е държавна собственост /
но частна, тъй като публичната е изключена от гражданския оборот/; да е придобит чрез отчуждително производство-
като в случая не следва да подлежи на връщане на собственици; да бъде в селищна територия и имота да бъде
предназначен за жилищно строителство, обществени или комунални мероприятия.
Ищецът обаче не ангажира доказателства за тези обстоятелства.
В този аспект, видно от събраните по
делото доказателства се установява, че
процесният имот е публична държавна
собственост, видно от представения акт №
01011/13.07.1998г. на Областния
управител на Област С. -град. От представеният акт не може да се установи по
къкъв начин е придобит процесния имот. В тази връзка ищецът не представи доказателства от които да е видно, че
процесният имот е придобит при отчуждително производство и не подлежи на връщане.Втората
предпоставка е терена да е в селищна териотрия и да е празен. Видно от представените
доказателства върху терена има изграден ресторант и паркинг. Следователно,
процесинят терен не е празен, а се явява застроен. В уточняващата молба от
20.04.2010 г. ищецът изрично е потвърдил наличието на сграда, но е поискал с
експертизата тази
сграда да се индивидуализира. Съгласно заключението на вещото лице в процесния
имот, а именно УПИ V-851,852,1413 се намира сграда с пл. № 852 в
действащия кадастрален план в одобрената ККР и е с идентификационен номер 68134.1932.2096.1,
с площ от 156кв.м.
Третото условие за основателност на
исковата претенция е, предназначениято на имота да бъде за жилищно
строителство. В този аспект по делото е представена Заповед РД-50-760/25.07.1995
г. на Столична голяма община, съгласно която е одобрен проект за ЧЗРП за
кв.23-ниско и средноетажно застрояване. Въпросната заповед е оспорена и в хода
на това произодство е доказано по безспорен начин - с експертиза, че тя не е
подписана от компетентното лице, което е посочено в заповедта- тоест не е
подписан от посочения в нея гл.архитект Яким Петров , а от трето лице.
Въпросната заповед е нищожна и тъй като липсва правно основание за нейното
издаване - в нея е посочено, че се издава на основание чл.27 от ЗСТУ, който
касае нерегулирани имоти на физически и юридически лица. В настоящият случай се
касае за урегулиран имот, който не принадлежи на физически и юридически лица, а
на Държавата. В процедурата по частично изменение на регулационния план са
извършени съществени нарушения на материалния закон, които също биха могли на
самостоятелно основание да определят въпросната заповед като нищожна а именно :
видно от представените по делото доказателства – „Съобщение СТ -66-02-192"
заповедта е предоставена на заинтересованите лица за сведение, с оглед нейното
обжалване. При преглеждане на заинтересованите лица ЛИПСВА собственика на имота
- Държавата. За имот УПИ V-851,852,1413 ,
който е собственост на Държавата е уведомена общината ТОА" В.", без
от записа да се установява, кое лице е уведомено за въпросната заповед - има
само подпис без име.
С оглед изложеното, съдът намира, че предявеният от ищеца С.О.,
град С., ул.М. № **, представлявана от Й. Ф. – Кмет,
ИСК с правно основание чл.124, ал.1 ГПК,
да се признае за установено по отношение
на Държавата, представлявана от Министъра на регионалното развитие и
благоустройството, че ищецът е собственик на недвижим имот, находящ се в гр. С.,
район „В.”, местност „М.Л.”, съставляващ УПИ V - 851, 852, 1413 (стар имот пл.
№ 853), заедно с построената в него сграда (ресторант „И.”), кв.
По разноските:
С
оглед изхода на спора и на основание чл.78, ал.8 от ГПК, ищецът следва да бъде
осъден да заплати на ответника направените от него деловодни разноски в
размер на 17007лева за юрисконсултско възнаграждение, съобразно минималния,
предвиден в чл.7, ал.2, т.4 от
Наредба № 1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения/в
редакцията й към бр.28 от 28.03.2014г., която е действаща към настоящия момент/
размер на адвокатското възнаграждение.
На третото лице помагач на
страната на ответника - Национална
служба по зърното, град С., бул.В. № 15, не се присъждат разноски по делото,
освен за сторено адвокатско възнаграждение. Адвокат Т. е представлявал третото
лице помагач на страната на
ответника - Национална служба по
зърното, град С., бул.В. № 15 и видно от представеното по делото пълномощно се
установява, че договореното в размер на 480лева
- адвокатско възнаграждение е
платено, поради което, съдът счита, че същото е реално сторено и като разноски.
С оглед изхода на спора, следва ищецът да бъде осъден да заплати на Национална служба по зърното, град С., бул.В.
№ 15/Трето лице– помагач на
страната на ответника/, представляван по делото чрез адвокат Т., сумата от
480лева - разноски по делото за
сторено адвокатско възнаграждение.
С оглед изхода на спора на ищецът, не следва да бъдат
присъждани разноски по делото.
Водим от изложеното, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
предявеният от ищеца С.О., град С., ул.М. № **, представлявана от Й. Ф.
– Кмет, ИСК с правно основание чл.124,
ал.1 ГПК, да се признае за установено по
отношение на Държавата, представлявана от Министъра на регионалното развитие и
благоустройството, че С.О., град С., ул.М. № **, представлявана от Й. Ф. – Кмет,
е собственик на недвижим имот, находящ се в гр. С., район „В.”, местност „М.Л.”,
съставляващ УПИ V - 851, 852, 1413 (стар имот пл. № 853), заедно с построената
в него сграда (ресторант „И.”), кв.
ОСЪЖДА С.О., град С., ул.М. № **, представлявана от Й. Ф. –
Кмет, ДА ЗАПЛАТИ на Държавата, представлявана от Министъра на
регионалното развитие и благоустройството, чрез юрисконсулт И., сумата от 17007лева - разноски по делото за юрисконсултско
възнаграждение, на основание чл.78, ал.8 от ГПК.
ОСЪЖДА С.О., град С., ул.М. № **, представлявана от Й. Ф. – Кмет, ДА
ЗАПЛАТИ на Национална служба по зърното, град С., бул.В. № 15/Трето лице– помагач на страната на ответника/, представляван
по делото чрез адвокат Т., сумата
от 480лева - разноски по делото за сторено адвокатско възнаграждение.
Решението е постановено при участието
на третото лице – помагач на страната на ответника -
Национална служба по зърното, град С., бул.В. № **, представляван по делото чрез адвокат Т..
Решението може да се обжалва пред Апелативен съд – С.
в двуседмичен срок от съобщението за
изготвянето му на страните.
СЪДИЯ: ......................
/Т.Нейчева/