Р Е Ш Е Н И Е
№
229
гр.
Велико Търново, 13.07.2021 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд – Велико Търново, IV-ти състав, в публично заседание на двадесет и трети
юни две хиляди двадесет и първа година, в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ЙОРДАНКА
МАТЕВА
При секретаря Д. С. разгледа докладваното от
съдия Матева адм. дело № 260/2021 г.
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производство по реда на чл. 145 и сл.
от Административно-процесуалния кодекс (АПК).
Настоящето дело е
образувано по жалба на „Маг“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление гр. Велико Търново, ул. „Хан Аспарух“ № 5, ет. 1, против
Уведомително писмо изх. № 02-040-2600/2577 от 01.04.2021 г., издадено от зам.
изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ за извършена оторизация и изплатено
финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ
за кампания 2018 г., в частта за извършените прихващания, както са посочени в
таблица 2, колона 4 от същото.
Жалбоподателят оспорва
извършеното прихващане и определената след това субсидия като незаконосъобразни,
тъй като процесното уведомително писмо е издадено при неспазване на формата на
акта, при нарушение на материалния закон и производствените правила и при
несъответствие със законовата цел. Всъщност оплакването е, че в уведомителното
писмо няма конкретни мотиви, които да поясняват разпореденото с него прихващане,
но ако се приеме, че то е свързано с имот № 20119-266-4-1 с размер 12.91 ха,
който е бил изключен от специализирания слой
Ответникът по
жалбата – зам. изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“, чрез процесуалния си
представител юк М. А., отрича основателността на жалбата. Намира, че писмото е
издадено от компетентен орган и е законосъобразно, тъй като ДФЗ е в позиция на
обвързана компетентност и ако заповедта за определяне за допустимия за
подпомагане слой е била обжалвана във ВАС, като впоследствие е отменена, за
него тези факти не са били известни при издаване на оспорваното уведомително
писмо, тъй като не е страна по това дело. Претендира разноски за юрисконсултско
възнаграждение съгласно представения списък.
Съдът, като взе
предвид становищата на страните и след преценка на събраните по делото
доказателства, приема за установено следното от фактическа страна:
„Маг“ ЕООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление гр. Велико Търново, ул. „Хан
Аспарух“ № 5, ет. 1 е подало заявление за подпомагане с УИН: 04/280518/79199 по
схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2018 година.
При извършване на процесната оторизация ответната администрация е констатирала, че следва да извърши прихващане, като отрази приспаднатите от оторизираната субсидия суми, в резултат на наложени санкции за предходната 2017 г. Тези санкции от своя страна са били наложени, защото е намерено, че един от имотите на жалбоподателя – този с № 20119-266-4-1, с размер 12.91 ха, е изключен от специализирания слой
специализирания слой
засегнат
и понастоящем отрицателно от правния ефект на уведомителното писмо. От
представената от ответника преписка е видно, че писмото е било изтеглено от
адресата на 19.04.2021 г. електронно, а жалбата е подадена в съда на 22.04.2021
година, т.е. в преклузивния 14 дневен срок.
По същество жалбата
е и основателна по следните мотиви:
Обжалваното
уведомително писмо е издадено от компетентния административен орган, при
условията на делегиране на правомощия от изпълнителния директор на ДФ
"Земеделие", съгласно чл. 20а, ал.
4 ЗПЗП.
Съдът намира, че обжалваният
акт е издаден в предписаната от закона писмена форма, но е немотивиран и издаден
при нарушаване на административно производствените правила за това.
В уведомителното писмо не са отразени причините, поради което е намалено финансовото подпомагане, а в табличен вид, с лаконични пояснения към всяка колона са посочени оторизирани суми, намаления, прихванати суми и прочие, без да сочи основанието за това, вкл. конкретно за спорните прихванати суми в колона 4 на таблица 2, като не става ясно и досежно кои имоти се отнася това прихващане. Едва в съпроводителното писмо на зам. изпълнителния директор на ДФЗ към настоящата жалба до съда се сочи, че приспаднатите от оторизираната субсидия суми са в резултат на наложени санкции за предходната 2017 г., дължащи се на това, че един от имотите на жалбоподателя с № 20119-266-4-1 и с размер 12.91 ха, е изключен от специализирания слой
Съгласно чл. 43, ал.
3, т. 6 ЗПЗП в относимата му редакция Разплащателната агенция
намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни
плащания, когато заявените за подпомагане площи не са включени в
специализирания слой по чл. 33а, ал.
1 за съответната година. Това то своя страна предполага
администрацията за установи този слой и конкретно попадат ли заявените от
дружеството имоти за подпомагане. По делото е изяснено и е безспорно от фактическа
страна, че дружеството е обжалвало Заповед № министъра на земеделието,
храните и горите, издадена на основание чл. 33а ЗПЗП,
с която е одобрен специализирания слой "Площи в добро земеделско
състояние" за 2017 г. и по отношение на него тази заповед и при издаване
на процесното уведомително писмо не е била влязла в сила.
Неправилно ответната
администрация не е съобразила този факт. Правно несериозно е да се твърди, че
за нея той бил неизвестен, защото именно тази администрация дължи собствена проверка
на всички релевантни факти за своето произнасяне и след като се основава на
наложени санкции за предходна година за площи извън допустимите да подпомагане,
дължи проверка на това дали заповедта, с която са определени за такива имотите
на жалбоподателя е влязла сила. В тази връзка, административният орган е имал
задължение да изчака резултата от оспорването на Заповед № чл. 33а ЗПЗП,
с която е одобрен специализирания слой "Площи в добро земеделско
състояние" за 2017 г. С ТР № 8/2015
г. на ВАС е прието, че очертаните в заповедта по чл. 33а, ал.
1 ЗПЗП площи са тези, за които Разплащателната агенция извършва
окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година и приема
заявления за подпомагане през следващата година. Заповедта на министъра на
земеделието и храните, издадена на основание чл. 16г, ал.
4 (предишна 2) от Наредба № 105, е акт, с който се засягат конкретни
права и законни интереси на земеделския производител. По своя характер тази
заповед съставлява съвкупност от множество индивидуални административни актове.
Тя има конкретно определено съдържание и засяга единствено отделните лица,
претендиращи право на подпомагане въз основа на един или повече имоти, включени
или не в същата и подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Заповедта по
чл. 33а, ал.
1 ЗПЗП има непосредствено значение за земеделския производител и от
нея зависи възникването и упражняването на правото на подпомагане по схемите и
мерките за подпомагане, посочени в ЗПЗП. Въз основа на
одобрения от министъра на земеделието и храните специализиран слой,
Разплащателната агенция извършва окончателна оторизация и плащания на площ за
съответната година и приема заявления за подпомагане през следващата година.
Видно от разпоредбата на чл. 16г, ал.
5 от Наредба № 105, Разплащателната агенция действа в условията на
обвързана компетентност и няма как да извърши окончателна оторизация и плащания
на площ за съответната година и да приеме заявление за подпомагане през
следващата година, ако парцелът на съответното лице не е включен в заповедта по
чл. 16г, ал.
4 от Наредба № 105. Съгласно чл. 43, ал.
3, т. 6 ЗПЗП в относимата му редакция Разплащателната агенция
намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни
плащания, когато заявените за подпомагане площи не са включени в
специализирания слой по чл. 33а, ал.
1 за съответната година. По аргумент от разпоредбата на чл. 33а, ал.
1 ЗПЗП и чл. 16а,
чл. 16б,
чл. 16в,
и чл. 16г. от
Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане,
достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол,
преди влизане в сила на Заповед № 46-139/28.02.2018 г. на министъра на
земеделието и храните в частта, в която са определени като площи, които остават
извън окончателния специализиран слой "Площи, допустими за
подпомагане" за кампания 2017 г. административният орган не е следвало да
се произнася по подаденото от "Маг" ЕООД заявление за подпомагане за
кампания 2017 година. Административният орган е следвало да спре
административното производство и да изчака решението на съда във връзка с
оспорването, каквато възможност предвижда чл. 54, ал.
1, т. 5 АПК. В този смисъл вж. напр. Решение № 2720 от 26.02.2021 г.
на ВАС по адм. д. № 8593/2020 г., V отд. по аналогичен казус.
Нещо повече, по настоящето дело е безспорно, че 2693/26.02.2021 г. по жалба, подадена от „Маг“ ЕООД, в частта, в която извън специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2017 г. е останал парцел № 20119-266-4-1 с площ от 12,91 ха, в землището на с. Дамяново, обл. Габрово е включен специализирания слой
Предвид изложеното,
съдът намира, че оспорваното уведомително писмо е незаконосъобразно и следва да
се отмени в частта, с която с него е извършено прихващане със сумата от
42 280.36 лева общо (прихваната сума по колона 4 на таблица 2) и
преписката трябва да се върне на административния орган за ново разглеждане при
съобразяване с указанията, дадени в настоящото решение.
С оглед изхода на
спора на ответника не се следват претендираните разноски, а жалбоподателят не е
поискал присъждане на такива.
Водим от горното, съдът
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба на „Маг“ ЕООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление гр. Велико Търново, ул. „Хан Аспарух“ № 5, ет. 1
Уведомително писмо изх. № 02-040-2600/2577 от 01.04.2021 г., издадено от зам.
изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ за извършена оторизация и изплатено
финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ
за кампания 2018 г., в частта за извършените с него прихващания на сумата от 42 280.36
лева, както са посочени в таблица 2, колона 4 от писмото.
ВРЪЩА преписката на административния орган за
ново разглеждане при съобразяване с указанията, дадени в мотивите на настоящото
решение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.
Решението да се
съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.