Определение по дело №2640/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 30
Дата: 7 януари 2022 г. (в сила от 16 февруари 2022 г.)
Съдия: Евгения Иванова Баева
Дело: 20217050702640
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 декември 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

        /07.01.2022 година, гр. Варна

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, ІV състав в закрито заседание на седми януари през две хиляди двадесет и втора година, в състав :

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :ЕВГЕНИЯ БАЕВА

 

като разгледа докладваното от съдията адм.д. № 2640 по описа за 2021 година, за да се произнесе взе предвид следното :

 

 

Производството е образувано по предявени от Л.И.К. *** срещу Териториална дирекция – Варна на Националната агенция за приходите искове за сумата от 120 000 лева, представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди и сумата от 200 000 лева, представляваща обезщетение за претърпени неимуществени вреди в резултат на системното му дискриминиране, преследване и оскърбяване от длъжностни лица, заемащи ръководни постове в Териториална дирекция – Варна на Националната агенция за приходите.

Твърди, че при оценяването му през 2018, 2019 и 2019 година са допуснати нарушения, представляващи пряка дискриминация, тормоз и преследване на работното място. Твърди, че в резултат на това не е получил повишение на трудовото възнаграждение в размер на 11,5 % за всяка от годините. Твърди, че в резултат на незаконосъобразното му оценяване не е получил премии, както и е бил лишен от възможност да участва в конкурси за повишаване в длъжност. Твърди, че в резултат на поставянето му в по-неблагоприятна ситуация е претърпял неимуществени вреди, изразяващи се в преживян стрес и физически увреждания.

В уточняващата молба от 17.12.2021 година ищецът е посочил, че е подал жалба с вх. № 44-00-3264/04.10.2021 година, с която е сезирал Комисията за защита от дискриминация с искане за установяване на дискриминация. Твърди, че претендираната сума в размер на 320 000 лева представлява вреда в резултат на упражнена от М. К. – Директор на Териториална дирекция – Варна на Националната агенция за приходите, Иванка Димитрова – Директор на Дирекция „Контрол“ в Териториална дирекция – Варна на Националната агенция за приходите, Д. И. – Заместник директор на Дирекция „Контрол“ в Териториална дирекция – Варна на Националната агенция за приходите, Георги Стилиянов – Началник Отдел „Проверки“ в Дирекция „Контрол“ в Териториална дирекция – Варна на Националната агенция за приходите и Н. П. – Секторен ръководител в Отдел „Проверки“ в Дирекция „Контрол“ в Териториална дирекция – Варна на Националната агенция за приходите принуда, чрез тормоз, заплахи, унизително отношение, фалшифицирани годишни и тримесечни оценки, в резултат на което не е получил степен при явяване на конкурси и повишаване на трудовото възнаграждение. Твърди, че при упражняване на принудата е осъществена и дискриминация по смисъла на Закона за защита от дискриминацията, но тя е само един от елементите на принудата. Твърди, че всички описани действия на длъжностните лица са в резултат на нежеланието му да участва в корупционната схема, изградена от тях.

С Разпореждане № 16227/20.12.2021 година съдът е дал възможност на ищеца да индивидуализира ответника, като съобрази, че ответник по иска може да само юридически лице, както и да посочи сумата, претендирана като обезщетение от дискриминация.

С молба от 06.01.2022 година ищецът е посочил, че ответник е Териториална дирекция – Варна на Националната агенция за приходите, както и че претендираното обезщетение е общо в размер на 320 000 лева.

Съдът намира, че производството следва да се прекрати, като недопустимо, предвид следното :

В Закона за защита от дискриминацията се съдържа детайлна уредба на реда и формите на защита от дискриминация, като Глава IV регламентира административен и исков ред, като способи за нейното осъществяване. Засегнатите от дискриминационно третиране лица могат да избират съдебна защита по чл. 71 от Закона за защита от дискриминация или защитата в административното производство по Раздел първи, Глава IV пред Комисията за защита от дискриминацията. И двете процедури са приложими за всички случаи на дискриминация срещу всички субекти, като целят установяване и санкциониране на факта на дискриминация. Единствената разлика в обхвата на двата способа на защита от дискриминация се състои в невъзможността на Комисията за защита от дискриминацията да обезщети претърпените вреди, което при благоприятен за жалбоподателя изход се реализира по реда на чл. 74 от Закона за защита от дискриминацията, в зависимост от статута на ответника пред общ съд или пред административния съд по реда на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди.

В контекста на изложеното по–горе, приложението на чл. 74 от Закона за защита от дискриминацията е обусловено от приключило административно производство пред Комисията за защита от дискриминация, в рамките на което с влязъл в сила административен акт по чл. 65 от Закона за защита от дискриминация е установен правопораждащият правото на обезщетение акт на дискриминация. По силата на чл. 74, ал. 2 от Закона за защита от дискриминация, в случаите, когато вредите са причинени на граждани от незаконни актове, действия или бездействия на държавни органи и длъжностни лица, искът за обезщетение се предявява по реда на Закона за отговорността на държавата за вреди, причинени на граждани. В тази хипотеза административните съдилища изследват съществуването на вреди в причинно-следствена връзка с установен преди това от Комисията за защита от дискриминация акт на дискриминация.

В конкретният случай не е установено нарушение по Закона за защита от дискриминация, поради което претенцията за обезщетение се явява процесуално недопустима.

Отделно от това Териториална дирекция – Варна на Националната агенция за приходите не е юридическо лице, арг. чл. 6, ал. 1 и 3 от Закона за Националната агенция за приходите, поради което не е пасивно легитимирана да отговаря по предявените искове.

Предвид горното съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. 2640/2021 година по описа на Административен съд – Варна.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 7-мо дневен срок от съобщаването му.

 

СЪДИЯ :