№ 125
гр. Враца, 19.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВРАЦА, VII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на петнадесети май през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:Росица Ив. Ангелова
при участието на секретаря Ваня Люб. Василева
като разгледа докладваното от Росица Ив. Ангелова Административно
наказателно дело № 20251420200341 по описа за 2025 година
Производството е по реда на чл.58д-63д от Закона за административните
нарушения и наказания (ЗАНН) във връзка със Закона за движение по
пътищата (ЗДвП) и е образувано по жалба на И. В. Д. от гр.Враца, ЕГН
********** против Наказателно постановление (НП) № 25-0967-000125 от
11.02.2025 г., издадено от началник група в ОД МВР Враца, сектор ПП- Враца,
с което за нарушение на чл.137а, ал.1 от ЗДвП, на основание на чл.183, ал.4,
т.7, пр.1 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер
на 50.00 /петдесет/ лева и за нарушение на чл.147, ал.1 от ЗДвП, на основание
на чл.181, т.1 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в
размер на 50.00 /петдесет/ лева.
В жалбата въззивникът оспорва НП, като твърди, че същото е
незаконосъобразно и неправилно и настоява последното да бъде отменено.
Претендира, че извършването на посоченото административно нарушение по
чл.137а, ал.1 ЗДвП е поради влошено здравословно състояние.
В проведеното открито съдебно заседание жалбоподателят не се явява и
не се представлява.
Ответната страна – редовно призована, не се явява и не се представлява.
В придружителното преписката писмо предлага да бъде потвърдено НП.
1
Районен съд - Враца, като взе предвид депозираната жалба, събраните по
делото доказателства, доводите и съображенията на страните, намери за
установено от фактическа страна следното:
Административнонаказателното производство е образувано на
01.02.2025 г. със съставянето на акт за установяване на административно
нарушение (АУАН) Серия GA, бл.№ 3285134 за това, че на същата дата, около
09:53 часа, в град Враца, ул.„Мито Орозов” 73, жалбоподателят управлявал
товарен автомобил „*****, като по време на движение не използва
обезопасителен колан, с който е оборудван автомобилът и не е представил
МПС на технически преглед в срок. АУАН е съставен в присъствието на
жалбоподателя и на един свидетел – очевидец на нарушението, които са
подписали акта. Жалбоподателят е подписал акта, като не са отбелязани
възражения по констатираното от проверяващите органи.
Актосъставителят квалифицирал нарушенията като такива по чл.137а,
ал.1 от ЗДвП и по чл.147, ал.1 ЗДвП. В бланката на акта е отпечатан текст в
раздел „Разписка“, че подписаният нарушител е получил препис от акта,
уведомен е за правото в 7-дневен срок да прави допълнителни обяснения и
възражения и в 14-дневен срок да отправи предложение до АНО за сключване
на споразумение за приключване на АНП с изключение на нарушенията на
ЗДвП. В указания срок не са постъпили писмени възражения срещу така
съставения акт.
Въз основа на горния акт за установяване на административно
нарушение, след преценка на събраните доказателства по случая, при
идентично словесно описание на извършените нарушения, наказващият орган
е издал атакуваното НП № 25-0967-000125 от 11.02.2025 г., с което за
нарушението на чл.137а, ал.1 ЗДвП, на основание чл.183, ал.4, т.7, пр.1 от
ЗДвП, на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба” в
размер на петдесет лева, а за нарушението на чл.147, ал.1 от ЗДвП, на
основание на чл.181, т.1 от ЗДвП му е наложено второ административно
наказание „глоба” в размер на 50.00 /петдесет/ лева. С връченото НП, в раздел
„Разписка„ е отпечатан текст с указание, че е уведомен за правата по чл.79б
ЗАНН.
При обжалването на НП пред Врачанския районен съд са събрани гласни
доказателства, като са допуснати до разпит актосъставителят И. В. и
2
свидетелят Н. Н. – младши автоконтрольори в сектор ПП - Враца, от чиито
показания се установява, че на 01.02.2025 г., около 09:50 часа в град Враца, на
улица „Мито Орозов“ 73 са спрели за проверка процесния товарен автомобил,
управляван от водача И. Д.. Свидетелите установяват с показанията си още, че
жалбоподателят е управлявал МПС без поставен обезопасителен колан, което
обстоятелство установили при ясно време и добра видимост, поради което му
съставили АУАН на мястото на извършване на проверката, по време на която
установили и фактът, че МПС не е представено в срок на годишен технически
преглед.
Съдът кредитира показанията на горепосочените свидетели, като
обективни, последователни и припокриващи се с останалите събрани от съда
доказателства по случая.
По делото са приети следните релевантни писмени
доказателства: АУАН, серия GA, бл.№ 3285134 от 01.02.2025 г.; НП № 25-
0967-000125 от 11.02.2025 г., издадено от началник група в ОДМВР Враца,
сектор ПП-Враца; Справка за нарушител/водач И. В. Д.; Заповед №8121з-
1632/02.12.2021 г., издадена от министъра на вътрешните работи.
При гореустановената фактическа обстановка, съдът достигна до
следните правни изводи:
Процедурата по установяване на административно нарушение, издаване
на наказателно постановление и неговото обжалване е уредена в ЗАНН. За
неуредените в посочения нормативен акт случаи, чл.84 от ЗАНН препраща
към субсидиарно приложение разпоредбите на НПК.
Жалбата е депозирана от легитимна страна, в предвидения от
законодателя преклузивен срок и срещу наказателно постановление от
категорията на обжалваемите, поради което се явява процесуално допустима и
следва да се разгледа по същество.
Актът за установяване на административно нарушение и наказателното
постановление са съставени съгласно изискванията съответно на чл.37, ал.1, б.
„б” от ЗАНН и на чл.47, ал.2 от ЗАНН, във връзка с чл.47, ал.1, б.„а” от ЗАНН.
АУАН и НП са съставени от материално и териториално компетентните за
това органи, съгласно представената Заповед №8121з-1632/02.12.2021 г.,
издадена от министъра на вътрешните работи.
3
Актът за установяване на административно нарушение е съставен
съобразно изискването на чл.40, ал.1 от ЗАНН в присъствието на нарушителя
и на един свидетел-очевидец на нарушението; подписан е от актосъставителя
и от свидетеля, посочен в него, съгласно разпоредбата на чл.43, ал.1 от ЗАНН.
Настоящата инстанция намира, с оглед изложеното и данните по делото, че
при съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, които да налагат отмяна на последното
на това основание. От описаната в АУАН, а впоследствие и в наказателното
постановление фактическа обстановка, е видно че същите съдържат
изискуемите реквизити по чл.42 и чл.57 ЗАНН. Констатираните от
проверяващия орган административни нарушения са надлежно
индивидуализирани, като са посочени дата и място на извършването им,
съдържа се изчерпателно описание на нарушенията от фактическа страна,
посочени са конкретните законови разпоредби, нарушени с деянията и
съответните норми, въз основа на които следва да се ангажира
административнонаказателната отговорност на нарушителя. Посочени са
всички необходими елементи, които определят и индивидуализират двете
административни нарушения, вменени във вина на нарушителя.
Извършването на нарушението на разпоредбата по чл.137а, ал.1 от
ЗДвП, която предвижда, че „Водачите и пътниците в моторни превозни
средства от категории M1, M2, M3 и N1, N2 и N3, когато са в движение,
използват обезопасителните колани, с които моторните превозни средства
са оборудвани.”, се доказа по категоричен и безспорен начин, както от
свидетелските показания, така и от писмените доказателства. От събраните
гласни и писмени доказателства се установява, че на 01.02.2025 г., около 09:53
часа, в град Враца, на ул.„Мито Орозов” 73, като водач на товарен автомобил
„*****, жалбоподателят Д. е управлявал МПС без поставен обезопасителен
колан, с който автомобилът е оборудван.
Относно нарушението на чл.147, ал.1 от ЗДвП, който гласи, че
регистрираните моторни превозни средства и теглените от тях ремаркета и
пътните превозни средства, с които се извършват превози с атракционна цел, с
изключение на пътните превозни средства на поделенията на въоръжените
сили, и пътните превозни средства с жИ.тинска тяга, подлежат на
задължителен периодичен преглед за проверка на техническата им
изправност, също се доказа също по безспорен начин, както от свидетелските
показания, така и от писмените доказателства. Установено е категорично, че
жалбоподателят Д. е управлявал процесния товарен автомобил без да го е
4
представил в срок на технически преглед, което обстоятелство последният не
отрича.
Осъществените две административни нарушения от жалбоподателя са и
субективно съставомерни. Същият е съзнавал, че следва да управлява
автомобила си с поставен обезопасителен колан, както и да представи същия
на технически преглед, поради което настоящата инстанция счита, че
нарушенията по чл.137а, ал.1 и по чл.147, ал.1 ЗДвП са извършени виновно.
С оглед гореизложеното, се мотивира извод, че
административнонаказващият орган правилно и законосъобразно е установил,
че жалбоподателят е осъществил от обективна и субективна страна състав на
нарушения по чл.137а, ал.1 от ЗДвП и по чл.147, ал.1 ЗДвП, предвид което
административната му отговорност е ангажирана основателно. Наложеното
наказание глоба в размер на 50.00 (петдесет) лева, предвидено в разпоредбата
на чл.183, ал.4, т.7, пр.1 от ЗДвП, е фиксирано по вид и размер, поради което
отпада необходимостта да се обсъжда въпросът за неговата индивидуализация.
Случаят не е маловажен, предвид високата степен на обществена опасност на
деянието за здравето и жИ.та на участниците в движението. Ето защо, така
наложеното наказание, съдът приема за справедлИ., съответно на
извършеното нарушение и от естество да съдейства за постигане целите на
наказанията, визирани в чл.12 от ЗАНН. Съгласно разпоредбата на чл.189з
ЗДвП, „За нарушенията по този закон не се прилагат чл.28 и 58г от Закона за
административните нарушения и наказания.“
В издаденото и обжалвано НП, АНО не е обсъдил смекчаващите и
отегчаващи вината обстоятелства, но този пропуск в случая не се явява
нарушение от категорията на съществените, водещи до отмяна на НП и
доколкото приложената санкция е фиксирана.
По отношение възраженията на жалбоподателя, съдът счита същите за
неоснователни, тъй като не са придружени с подкрепящи писмени
доказателства, относно здравословното състояние на жалбоподателя, което да
го освобождава от използването на обезопасителен колан при управление на
МПС.
С оглед гореизложеното, съдът намира въззивната жалба за изцяло
неоснователна, тъй като извършването на административните нарушения от
обективна и субективна страна от страна на санкционираното лице са
5
безспорно и категорично установени, спазени са правилата на процесуалния и
материалния закон при издаването на АУАН и НП, поради което съдът
прецени, че следва да потвърди наказателното постановление като правилно и
законосъобразно.
При този изход на делото разноски на жалбоподателя не следва да се
присъждат.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.2, т.5 вр. ал.1 от ЗАНН,
Врачанският районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 25-0967-
000125/11.02.2025 г., издадено от началник група в ОД на МВР Враца, сектор
ПП-Враца, с което за нарушение на чл.137а, ал.1 ЗДвП, на основание чл.183,
ал.4, т.7, пр.1 ЗДвП, на И. В. Д. от гр.Враца, ЕГН **********, е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 50.00 (петдесет) лева и за
нарушение на чл.147, ал.1 от ЗДвП, на основание на чл.181, т.1 от ЗДвП, му е
наложено административно наказание „глоба” в размер на 50.00 /петдесет/
лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд - Враца по реда на гл.XII АПК в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за неговото изготвяне.
Съдия при Районен съд – Враца: _______________________
6