Решение по дело №321/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 277
Дата: 4 август 2021 г. (в сила от 4 август 2021 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20217080700321
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 юни 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 277

 

   гр. Враца,  04.08. 2021 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, шести състав, в публично заседание на 22.07.2021г. / двадесет и  втори юли  две хиляди  двадесет и първа  година/  в  състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: ТАТЯНА КОЦЕВА

 

при секретаря СТЕЛА БОБОЙЧЕВА,  като разгледа докладваното от съдията  адм. дело №321  по  описа на АдмС – Враца за 2021г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството  е  по  реда  на  чл.145  и  сл. АПК  вр. чл.46, ал.5  от Закона  за  общинската  собственост /ЗОбС/. 

          Образувано е по жалба на М.Х.И. *** против ЗАПОВЕД №743/27.05.2021г., издадена от Кмета на Община Враца, с която е наредено прекратяването на наемните правоотношения установени със Заповед за настаняване №561/03.04.2019г. на Кмета на Община Враца и сключения въз основа на  нея договор за наем от 03.04.2019г. с М.Х.И., изтекъл на 01.04.2021г.  за общинско жилище, находящо се в гр.Враца, жк.“Д.“ бл.***, вх.***, ап.***. С  жалбата се изразява несъгласие с издадената заповед, като се посочва, че жалбоподателката е социално слаба, с бастун, с високо кръвно, получава пенсия от 250 лева, няма възможност да закупи жилище, няма близки и роднини. 

          В  с.з.  М.И.  се явява лично. Иска да остане в жилището, няма друго жилище и няма къде да отиде. Моли за отмяна на заповедта.

         Ответникът – Кметът  на  Община Враца в с. з. чрез процесуалния си представител ю.к. В. излага подробни съображения за законосъобразност на оспорената заповед и като такава моли да остане в сила. Претендират се разноски, съгласно представен списък.                

Съдът, след  като обсъди доказателствата по делото, становищата на страните,приема за установено от фактическа страна следното:

         Жалбата е подадена от надлежна страна, адресат на акта и  в предвидения от закона срок,  поради което е процесуално допустима, а  разгледана  по  същество  е  НЕОСНОВАТЕЛНА.

           Със  Заповед №561/03.04.2019г. на Кмета на Община Враца, жалбоподателката М.И. е настанена в общинско жилище, находящо се в гр.Враца, жк.„Д.“, бл.***, вх.***, ап.*** за срок до 01.04.2021г. на  основание чл. чл.45, ал.1, т.2 ЗОбС и чл.33 вр. чл.32, ал.1, т.2 от НУРУРОЖ. За същото общинско жилище е бил сключен и договор за наем на 03.04.2019г.  между Община Враца и М.И. за срок до 01.04.2021г. Жалбоподателката с  молба до Кмета на Община Враца, вх.№ 9400-0-3259/11.03.2021г. е поискала продължаване на срока по настаняването в общинското жилище. Молбата е разгледана от комисия по чл.9 от НУРУРОЖ, която е изразила отказ и да се започне процедура по извеждане от общинското жилище, видно от протокол № 3/31.03.2021г. на  комисията. С писмо изх.№ 9400-0-3259/1/от 12.04.2021г. на Кмета на Община Враца М.И. е уведомена за започване на производство и издаване на заповед за прекратяване на наемните й правоотношения поради изтичане срока на настаняване. Същата го е оспорило и е било предмет на адм.дело №250/2021г. на АдмС-Враца, като жалбата е оставена без разглеждане с мотив, че не е ИАА и не  подлежи на съдебен контрол.

           Със Заповед № 743/27.05.2021г. на Кмета на Община Враца на основание чл.44, ал.2 ЗМСМА, чл. 46, ал.1,т.6 и ал.2 от  ЗОбС вр. чл.37, ал.1,т.6  от Наредба за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища/НУРУРОЖ/ е наредено прекратяване на наемните правоотношения, установени със заповед  №561/03.04.2019г. на Кмета на Община Враца и сключения въз основа на  нея договор за наем от 03.04.2019г. с  М.Х.И., изтекъл на 01.04.2021г.  за общинско жилище, находящо се в гр.Враца, жк.“Д.“ бл.***, вх.***, ап.***. Като мотив в заповедта е посочено изтичане на срока на договора, също така е посочено, че има и натрупани задължения към 20.05.2021г. за наем и ТБО. Така издадената заповед е оспорена в настоящото производство и е предмет на делото.  

           По делото са представени и предходно сключени договори за наем и настанителни заповеди за същото общинско жилище с М.И., като срокът на настаняването е бил продължаван многократно през годините. От представен по делото договор за наем от 1.10.1990г. е видно, че И. ползва общинско жилище от 1990г., който факт не е спорен по делото.

           Представени са по делото и решение на ТЕЛК общи заболявания към МБАЛ “Хр.Ботев“ АД гр.Враца и от същото е видно, че И. е с 56% трайно намалена работоспособност, удостоверение от ТП на НОИ-Враца, относно размера на получаваната пенсия, удостоверение от АВ, в което е отразено, че няма вписвания и отбелязвания за периода от 08.03.2011г. до 08.03.2021г., удостоверение от НБД, от което е видно, че има близки, заповед на РДСП-Враца за отпусната целева помощ/наем на общинско жилище/.  

           При така установената  фактическа обстановка, която не се оспорва от страните по делото,  съдът  прави следните правни изводи:

            По силата на задължението, вменено му с разпоредбата на чл.168 АПК, съдът е длъжен да извърши цялостна проверка на акта на всички основания, посочени в чл.146 АПК, както и да се произнесе по неговата валидност, дори да няма направено искане за това. Съдът намира, че заповедта е издадена от компетентен орган, в изискуемата писмена форма, съдържа както правни, така и фактически основания за издаването и при липса на допуснати съществени процесуални нарушения, поради което се явява валиден административен акт и не е нищожна. Жалбоподателката е уведомена за започналото производство за прекратяване на наемните й правоотношения с писмо изх.№ 9400-0-3259/1/от 12.04.2021г. на Кмета на Община Враца. Заповедта е издадена и в съответствие с  материалния закон и целта на закона.    

Оспорената заповед е издадена на основание  чл.46, ал. 1, т. 6 от ЗОС и чл. 37, ал.1, т.6 от НУРУРОЖ. От данните по делото е видно, че  със заповед  № 561/03.04.2019г.  жалбоподателката е настанена в резервно жилище, като изрично е посочено, че се настанява на основание чл.45, ал.1, т.2 ЗОбС и чл.33 вр. чл.32, ал.1, т.2 от НУРУРОЖ.същото е отразено и сключения договор за наем от същата дата. Максимално допустимия срок, за който може да бъде извършено настаняване на лица в резервно жилище е посочен в разпоредбата на чл.45, ал.1, т. 2 от ЗОбС "в резервните жилища се настаняват под наем за срок не по-дълъг от две години лица: т.2. в семействата на които са налице остри социални или здравословни проблеми. Именно на това основание е била настанена жалбоподателката в общинското жилище по последната настанителна заповед.

           Съгласно разпоредбата на чл.46, ал.1, т.6 от ЗОС и чл.32, ал.1, т.2 от Наредбата наемните правоотношения се прекратяват с изтичане срока за настаняване. Съгласно чл.2, ал.2 от сключения договор за наем на 03.04.2019г. с изтичането на договорения срок, наемните правоотношения се прекратяват и наемателя е длъжен да освободи наетото жилище в срок до един месец. В случая И. е била настанена в резервно жилище, като този срок е 2 години, съгласно чл.45, ал.1 от ЗОбС и чл. 32, ал.1 от Наредбата. В  настанителната заповед срокът изрично е посочен, както и е посочен в договора за наем - 01.04.2021г., като същия е бил в максимално предвидения срок от 2 години. Към датата на издаване на заповедта срокът за настаняване е изтекъл, поради което са налице основания за прекратяване на наемните правоотношения с жалбоподателката. В действителност в чл.46, ал.4 ЗОбС е предвидена възможността при изтичане на срока за настаняване, наемното правоотношение да бъде продължено, ако наемателят отговаря на условията за настаняване под наем в общинско жилище. Нормата дава право на оперативна самостоятелност при вземане на решение за продължаване на срока на наемното правоотношение, като упражняването  му следва да бъде законосъобразно, в съответствие с материалния закон и целта на закона. Жалбоподателката е подала молба на 11.03.2021г. за продължаване на срока на наемните й правоотношения, но същата е оставена без уважение, видно от  протокол  №3/31.03.2021г.  на  комисията по чл.9 НУРУРОЖ.   

         Целта на разпоредбата на чл.45 от ЗОбС за настаняване в резервно жилище е временно подпомагане на лица и семейства, попаднали в нужда за определен период от време да им се предостави възможност, дори и да не отговарят на условията за настаняване в общинско жилище поради установени по реда на ЗОбС, съответно наредбата жилищни нужди, да ползват такова, с цел да им се даде възможност да преодолеят създалите им се затруднения, съответно да организират живота си. Тази подкрепа обаче по силата на самия закон е само временна /с максимален срок до две години/, в рамките, на който лицата или следва да бъдат картотекирани, съответно настанени в общинско жилище по установения ред, при наличието на условия за това, или да намерят друго решение на жилищния си проблем. Също така следва да се посочи и обстоятелството, че И. ползва общинско жилище от 1990г., като наемното й правоотношение многократно е подновявано през годините, тоест повече над 30 години, като са изчерпани всякакви видове срокове за предоставянето му, регламентирани в ЗОбС и Наредбата. За това време същата не е предприела никакви мерки за разрешаване на жилищните си нужди, а разчита на непрекъснато подновяване на наемните правоотношения на предоставеното й общинско жилище. Тази времена помощ не освобождава лицата от задължението да полагат усилия и възможност да преодолеят така възникналите за тях проблеми и тази помощ не означава постоянно доживотно ползване на предоставеното жилище.

           Възраженията на жалбоподателката относно здравословното  състояние, размера на получавана пенсия за инвалидност, няма близки и т.н. дори да се възприемат са без значение, тъй като същата вече не отговаря на основното условие за настаняване в жилището, тъй като е изчерпан максималния срок, за който може да  се извърши настаняване в резервно жилище. Нещо повече от представеното удостоверение от НБД е видно, че  И. има близки и роднини.

           С оглед на изложеното и с оглед на това, че срокът на последната настанителна заповед от 03.04.2019г. и сключения договор за наем от същата дата  е изтекъл на 01.04.2021г., като същият е бил в максимално допустимия по закон двугодишен срок за ползване на резервно жилище се приема, че е налице правно основание за прекратяване на наемното правоотношение в условията на  чл. 46, ал. 1, т. 6 от ЗОбС и чл.32, ал.1, т.2 от Наредбата. Оспорваната заповед е издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма при спазване на административнопроизводствените правила, материално правните разпоредби, в съответствие с целта на закона, не са налице основания за отмяната й по смисъла на чл.146 АПК и следва да остане в сила. Жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли.    

             С  оглед изхода на спора и своевременно направено искане от процесуалния представител на  ответника  за присъждане на разноски  по делото, съдът намира, че на ответника следва да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100/сто/лева, съгласно чл.78, ал.8 ГПК  във  вр. чл.144 АПК във вр. с чл.37 от Закон за правната помощ във вр.  с чл. 24  от  Наредба за заплащането на правна помощ. Искането за разноски до пълния претендиран размер от 200 лева следва да се отхвърли.

   Воден от горното  и  на  основание  чл.172,  ал.2  АПК,  Съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

         ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.Х.И. *** против ЗАПОВЕД №743/27.05.2021г., издадена от Кмета на Община Враца, с която е наредено прекратяването на наемните й правоотношения за общинско жилище, находящо се в гр.Враца, жк.“Д.“ бл.***, вх.***, ап.***.

         ОСЪЖДА М.Х.И. *** да заплати на Община Враца разноски по делото в размер на 100/сто/ лева и отхвърля искането за разноски над тази сума.

         Решението е окончателно и не подлежи на оспорване, съгласно чл.46, ал.5, изр.2  ЗОбС.

        

АДМ. СЪДИЯ: