Определение по дело №448/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 1238
Дата: 21 юни 2022 г.
Съдия: Катя Веселинова Арабаджиева
Дело: 20227170700448
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

   ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 1238

   гр.Плевен, 21.06.2022 год.

 

Административен съд - гр.Плевен, V-ти състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и първи  юни  две хиляди  двадесет и втора година, в състав:                                                                  Председател: Катя Арабаджиева

като разгледа докладваното от съдията административно дело №448  по описа на Административен съд – Плевен за 2022 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба от Дружество за любителски игри „NOVAE“ с адрес за кореспонденция гр.П., ул „Х. Д.“ №, ап., ет. с Председател Г.Д.Г., по повод писмо на ВСС №ВСС-4420/2022 год. и ВСС №4426/2022 год. по бланка на ВСС.

С Определение №1107/3.06.2022 год. настоящият състав на съда е оставил без движение жалбата, за отстраняване на следните нередовности от страна на жалбоподателя:

1.Да уточни писмено кой/кои административен акт като номер, дата на издаване и издател обжалва и в какво се състои искането му до съда;

2. Жалбоподателят - Дружество за любителски игри „NOVAE“, да представи доказателства за правноорганизационната си форма-дали е ЮЛ – търговски дружество или такова с нестопанска цел, дали е гражданско сдружение, вписан ли е в някой регистър, има ли седалище и адрес на управление, ЕИК;

3. В зависимост от правноорганизационната си форма:

-в случай, че жалбоподателят е  юридическо  лице с нестопанска цел или  физическо  лице, което не е търговец, следва да внесе по сметка на Административен съд-Плевен  държавна такса за оспорване в размер на  10 /десет/ лева за жалба срещу един административен акт;

-в случай, че жалбоподателят е юридическо лице или физическо лице - търговец по смисъла на Търговския закон, следва да внесе по сметка на Административен съд-Плевен  държавна такса за оспорване в размер на  50 /петдесет/ лева за жалба срещу един административен акт;

-след внасяне на дължимата държавна такса, да представи платежния документ по делото;

4. След като конкретизира кой/кои адм.акт обжалва, да представи копие на молбата/заявлението, по повод на което е постановен оспорения от него административен акт;

5.да представи  доказателства на коя дата е връчен оспореният административен акт на жалбоподателя .

В указания от съда срок е постъпило писмо с вх.№3442/13.06.2022 год., с което Г. е представил по делото Устав на дружеството-жалбоподател.

Постъпила е и жалба с вх.№3498/14.06.2022 год. против Определение №1107/3.06.2022 год., с което жалбата е оставена без движение, адресирана до Председателя на Административен съд-Плевен, като се претендира отмяна на определението за оставяне на жалбата без движение. На жалбоподателя е изпратен отговор с изх.№901/16.06.2022 год.

 

Настоящият състав на съда счита, че следва да даде още една възможност за изпълнение на указанията на съда от страна жалбоподателя-

Жалбата повторно следва да се остави без движение, за поправяне на следните нередовности:

 

1.Жалбоподателят да уточни писмено кой/кои административен акт като номер, дата на издаване и издател обжалва и в какво се състои искането му до съда;

Жалбата е подадена по повод писмо на ВСС №ВСС-4420/2022 год. и ВСС №4426/2022 год. по бланка на ВСС. Същевременно, в  преписката, препратена в Административен съд-Плевен от Върховен административен съд, се съдържат писмо изх.№ВСС-4420/4.05.2022 год.на ВСС и Решение №1/3.02.2022 год.на Председателя на КС, като в жалбата до ВАС се  навеждат доводи както по отношение на две писма на ВСС-4420/2022 год., 4426/2022 год., така и относно решението на Председателя на КС, така и по отношение мълчалив отказ на Председателя на Окръжен съд-Плевен да се произнесе по подадена жалба. На съда не е ясно кой административен акт се оспорва.

Конкретизирането на предмета на оспорване в настоящото производство има значение в две насоки: На първо място, от вида на обжалвания акт и неговия издател се определя родовата подсъдност на спора-дали делото е подсъдно на съответен административен съд или на ВАС като първа инстанция по правилата на чл.132 от АПК. И тъй като делото е изпратено по подсъдност на настоящия съд от ВАС, настоящият състав на съда не може „да върне“ делото на ВАС, а след уточнение  на това какъв административен акт се оспорва, се преценява дали спорът ще се разгледа от настоящия административен съд, или ще се повдигне препирня за подсъдност /при преценка, че делото е подсъдно на друг  административен съд или на ВАС, по правилата на чл.135 от АПК./ На второ място, с конкретното посочване на акта, който се оспорва, се индивидуализира предмета на спора, което е безусловно необходимо с оглед редовното предявяване на жалбата-арг.чл.150, ал.1, т.5 от АПК;

 

2. Жалбоподателят - Дружество за любителски игри „NOVAE“, да представи доказателства за правноорганизационната си форма-дали е ЮЛ – търговски дружество или такова с нестопанска цел, дали е гражданско сдружение, вписан ли е в някой регистър, има ли седалище и адрес на управление, ЕИК;

Действително, дружеството-жалбоподател е представило Устав, но не е изпълнило указанията да представи доказателства за правноорганизационната си форма. Последното е безусловно необходимо в две насоки: На първо място, по аргумент от разпоредбата на чл.147, ал.1 от АПК, право да оспорват административни актове имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които той поражда задължения. Очевидно жалбоподателят не е гражданин-физическо лице, поради което следва да докаже, че попада в предметния обхват на понятието „организация“. Такава по смисъла на §1, т.2 от ДР на АПК е юридическо лице или сдружение на юридически или физически лица, което е организационно обособено въз основа на закон. Ако е юридическо лице-ООД, АД, КД, СД или друг вид ЮЛ, жалбоподателят следва да е вписан в съответния регистър и, или следва да посочи ЕИК, за да може съдът да извърши проверка за съответното вписване, или да представи удостоверение за актуалното си състояние от ТР при АВп. Ако  не е ЮЛ, следва да представи доказателства, че е сдружение на юридически или физически лица, което е организационно обособено въз основа на закон. Например гражданско дружество  по ЗЗД, консорциум, осигурителна каса по КСО, адвокатско съдружие по ЗА, браншова организация и т.н. Но във всички случаи това сдружение следва да е създадено въз основа на закон и то в съответната предвидена в закона форма. На второ място, от акта, удостоверяващ правноорганизационната форма на жалбоподателя, неговите органи и др., ще се установи и седалището и адреса на управление на жалбоподателя, което от своя страна има значение за определяне на местнокомпетентния административен съд,   който да разгледа спора-арг.чл.133 от АПК. И на последно място ще се установи дали е правосубектен и може ли да бъде страна по спора.

 

3. В зависимост от правноорганизационната си форма:

-в случай, че жалбоподателят е  юридическо  лице с нестопанска цел или  физическо  лице, което не е търговец, следва да внесе по сметка на Административен съд-Плевен  държавна такса за оспорване в размер на  10 /десет/ лева за жалба срещу един административен акт;

-в случай, че жалбоподателят е юридическо лице или физическо лице - търговец по смисъла на Търговския закон, следва да внесе по сметка на Административен съд-Плевен  държавна такса за оспорване в размер на  50 /петдесет/ лева за жалба срещу един административен акт;

-след внасяне на дължимата държавна такса, да представи платежния документ по делото;

Държавните такси в зависимост от качеството на жалбоподателя, са определени с Тарифа № 1 към Закона за държавните такси за таксите, събирани от съдилищата, прокуратурата, следствените служби и Министерството на правосъдието (Загл. изм. - ДВ, бр. 15 от 1996 г., доп., бр. 2 от 1997 г., изм., бр. 20 от 1998 г., бр. 14 от 2000 г., бр. 69 от 2004 г., бр. 94 от 2005 г.):  от юридическите лица с нестопанска цел и от физическите лица, които не са търговци се събира държавна такса в размер на 10 лева;  от юридически лица, без посочените в буква "а", и от физическите лица - търговци по смисъла на Търговския закон, се събира държавна такса в размер на 50 лева;

 

4. След като конкретизира кой/кои адм.акт обжалва, да представи копие на молбата/заявлението, по повод на което е постановен оспорения от него административен акт;

 

5.Да представи  доказателства на коя дата е връчен оспореният административен акт на жалбоподателя . Това изискване има значение с оглед преценка дали жалбата срещу оспорения административен акт е подадена в установения от закона срок.

Воден от горното съдът

 

О П Р Е Д Е Л И  :

           

ОСТАВЯ БЕЗ ДВИЖЕНИЕ жалбата на Дружество за любителски игри „NOVAE“ с адрес за кореспонденция гр.П., ул „Х. Д.“ №, ап., ет. с Председател Г.Д.Г..

УКАЗВА на жалбоподателя в 7/седемдневен/ срок от съобщението:

1.Да уточни писмено кой/кои административен акт като номер, дата на издаване и издател обжалва и в какво се състои искането му до съда;

2. Жалбоподателят - Дружество за любителски игри „NOVAE“, да представи доказателства за правноорганизационната си форма-дали е ЮЛ – търговски дружество или такова с нестопанска цел, дали е гражданско сдружение, вписан ли е в някой регистър, има ли седалище и адрес на управление, ЕИК;

3. В зависимост от правноорганизационната си форма:

-в случай, че жалбоподателят е  юридическо  лице с нестопанска цел или  физическо  лице, което не е търговец, следва да внесе по сметка на Административен съд-Плевен  държавна такса за оспорване в размер на  10 /десет/ лева за жалба срещу един административен акт;

-в случай, че жалбоподателят е юридическо лице или физическо лице - търговец по смисъла на Търговския закон, следва да внесе по сметка на Административен съд-Плевен  държавна такса за оспорване в размер на  50 /петдесет/ лева за жалба срещу един административен акт;

-след внасяне на дължимата държавна такса, да представи платежния документ по делото;

4. След като конкретизира кой/кои адм.акт обжалва, да представи копие на молбата/заявлението, по повод на което е постановен оспорения от него административен акт;

5.Да представи  доказателства на коя дата е връчен оспореният административен акт на жалбоподателя .

ПРЕДУПРЕЖДАВА жалбоподателя, че ако не изпълни в срок или в цялост указанията на съда, делото ще бъде прекратено.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не подлежи на оспорване, препис от същото да се изпрати на жалбоподателя..

 

 

                                                                         С Ъ Д И Я:  /п/