Определение по дело №2850/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2694
Дата: 27 ноември 2019 г.
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20197040702850
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 2694               

27.11.2019 г., гр. Бургас,

 

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр. Бургас, в закрито заседание на двадесет и седми ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                                   СЪДИЯ:  М. Николова

 

         като разгледа докладваното от съдия Николова адм. дело № 2850 по описа за 2019 г., за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 166 от Административно – процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по искане на ОБЩИНА ПОМОРИЕ, представлявана от кмета Иван Георгиев, чрез пълномощник – адв. Д.Б. – Г. – САК за СПИРАНЕ на предварителното изпълнение на Решение № РД-02-36-1216 от 05.11.2019 г., издадено от Заместник-министър на МРРБ и Ръководител на Управляващия орган /УО/ на Оперативна програма „Региони в растеж“ /ОПРР/, с което на ОБЩИНА ПОМОРИЕ е определена финансова корекция в размер на 10 % от разходите по договор № BG16RFOP001-2.001-0142-С01-S-03 от 18.10.2017 год. с изпълнител „МЕТАСТРОЙ“ ООД. Това особено искане е включено в жалба, адресирана до Административен съд Бургас, постъпила ведно с административната преписка с вх. № 12183/25.11.2019 г. по описа на Административен съд Бургас, подадена от ОБЩИНА ПОМОРИЕ, представлявана от кмета Иван Георгиев, чрез пълномощник – адв. Д.Б. – Г. – САК срещу Решение № РД-02-36-1216 от 05.11.2019 г., издадено от Заместник-министър на МРРБ и Ръководител на Управляващия орган /УО/ на Оперативна програма „Региони в растеж“ /ОПРР/. В жалбата се излагат възражения, че Решението страда от пороци по см. на чл. 146, т.3 и т. 4 от АПК. Относно отправеното искане за спиране се посочва, че предварителното изпълнение ще причини на оспорващия значителни вреди, имайки предвид, че става въпрос за публични финанси, както и поради обстоятелство, което се явява ново, а именно, че Общината е изплатила изцяло сумата.

Ответникът представя административната преписка по издаване на обжалваното Решение, като не изразява становище относно искането за спиране.

Административен съд Бургас, осемнадесети състав, за да се произнесе по реда на чл. 166, ал.4 вр. ал.2 АПК, намира следното:

Жалбата, съдържаща искането за спиране е подадена от ОБЩИНА ПОМОРИЕ, представлявана от кмета на ОБЩИНА ПОМОРИЕ - лице, което е адресат на решението, поради което искането e процесуално ДОПУСТИМО.

Разгледано по същество искането е НЕОСНОВАТЕЛНО, по следните съображения:

  Съгласно разпоредбата на чл.27, ал.2 от ЗУСЕСИФ, оспорването на индивидуалните административни актове и на административните договори не спира тяхното изпълнение.

  Административният акт подлежи на незабавно изпълнение по силата на посочената законова разпоредба, а законодателят е презюмирал наличието на особено важен държавен или обществен интерес. За разлика от хипотезите, когато с изрично разпореждане, административният орган може да допусне предварително изпълнение на акта, само при наличието на предпоставките по чл.60, ал.1 от АПК, в които административният орган следва не само да посочи някоя от тях, но и подробно да я мотивира, в този случай органът издал акта не е длъжен да излага конкретни мотиви относно съществуването на някое от предвидените в чл. 60 от АПК условия, тъй като горните се предполагат по силата на закона.

Обратно, целта на спиране изпълнението на административния акт е да се осигури защита на лицето, подало жалбата. При липсата на нормативно регламентирани критерии, чрез които да се преценява основателността на искането за спиране на предварителното изпълнение на акта, съдебната практика е възприела като основен критерий възможността за настъпване на евентуални сериозни неблагоприятни последици от предварителното изпълнение на акта за жалбоподателя, които да са от такова естество, че да могат да се противопоставят по значимост на изброените в чл.60, ал.1 от АПК, съответно възможността от настъпване на значителни или труднопоправими вреди за жалбоподателя / арг. чл.166, ал.2 от АПК/.

В тежест на жалбоподателя пред съда е да посочи и установи наличието на нови факти и обстоятелства, поради които спирането изпълнението на акта е основателно. За да се спре допуснатото по силата на закона предварително изпълнение е необходимо адресатът на акта, искащ спиране да докаже, чрез надлежни доказателства, че то би могло да му причини значителна или трудно поправима вреда, като настъпването й следва да е достатъчно вероятно.

В случая, по делото не са ангажирани доказателства, установяващи настъпването на значителни или трудно поправи вреди за оспорващия, които ще настъпят в резултат от предварителното изпълнение на оспорения административен акт. Не са налице и нови обстоятелства, а наличието им е предпоставка за спиране на предварителното изпълнение на административния акт, липсата на която е достатъчно основание за отхвърляне на молбата.

В искането, адресирано до съда, бланкетно е посочено, че предварителното изпълнение ще причини значителни вреди, поради обстоятелство, че става въпрос за публични финанси, както и че Общината е изплатила изцяло сумата. В подкрепа на тези твърдения доказателства не са представени, а и според настоящият съдебен състав така описаните обстоятелства не могат да бъдат квалифицирани като нови обстоятелства, които са настъпили в резултат на предварителното изпълнение. Само наличието на нови обстоятелства, възникнали след издаване на акта са предпоставка за спиране на предварителното му изпълнение и съответно липсата им е достатъчно основание за отхвърляне на молбата.

Отчитайки всичко изложено по-горе, настоящият съдебен състав намира, че искането на ОБЩИНА ПОМОРИЕ, представлявана от кмета за СПИРАНЕ на предварителното изпълнение на Решение № РД-02-36-1216 от 05.11.2019 г., издадено от Заместник-министър на МРРБ и Ръководител на Управляващия орган /УО/ на Оперативна програма „Региони в растеж“ /ОПРР/ следва да бъде оставено без уважение.

Ето защо и на основание чл.166 от АПК, Административен съд - Бургас, осемнадесети състав,

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на ОБЩИНА ПОМОРИЕ, представлявана от кмета Иван Георгиев, чрез пълномощник – адв. Д.Б. – Г. – САК за СПИРАНЕ на предварителното изпълнение на Решение № РД-02-36-1216 от 05.11.2019 г., издадено от Заместник-министър на МРРБ и Ръководител на Управляващия орган /УО/ на Оперативна програма „Региони в растеж“ /ОПРР/.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му и връчването на препис от съдебния акт.

 

 

                                                                              СЪДИЯ: