Решение по дело №2/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 103
Дата: 10 март 2022 г.
Съдия: Катя Веселинова Арабаджиева
Дело: 20227170700002
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 януари 2022 г.

Съдържание на акта

Р E Ш Е Н И Е

№ 103

гр.Плевен, 10.03.2022 год.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд - гр.Плевен, първи касационен състав, в открито съдебно заседание на осемнадесети февруари две хиляди  двадесет и втора година в състав:                                              Председател: Николай Господинов

                                                                 Членове:  Елка Братоева

                                                                                          Катя Арабаджиева

при секретаря Бранимира Монова и с участието на прокурор от Окръжна прокуратура-Плевен Анна Баракова, като разгледа докладваното от съдия Арабаджиева касационно административно-наказателно дело № 2 описа на Административен съд – Плевен  за 2022 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по чл.63в  ЗАНН, във връзка с чл.348 НПК и чл.208 и сл. АПК.    

            С Решение № 526 от 10.11.2021 г., постановено по анд 20214430201430/2021 г., Районен съд – Плевен е потвърдил наказателно постановление № 21-0940-000222/9.06.2021 год. на началник РУ-Пордим  към ОД на МВР- Плевен, в което на П.Г.П. с ЕГН ********** ***, са наложени следните административни наказания: 1) на основание чл.177, ал.3, т.1 от ЗДвП – глоба в размер на 500 лева и 2) на основание чл.183, ал.1, т.1 пр.второ от ЗДвП – глоба в размер на 10 лева, за нарушения на чл.139, ал.1, т.2 и чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП затова,  че на 11.05.2021 г. около 10,30 часа в община Пордим, на път трети клас №3501, на около 500 м. от табела изход на гр.Пордим, идвайки от с.Одърне посока гр.Пордим, управлява колесен трактор ****с регистрационен номер ****/  с обща ширина 4,65 м. при допустима 2,55 м. съгласно чл.5, ал.1, т.1Б.А от Наредба №11 на МРРБ, измерена с ролетка в присъствието на водача, като няма издадено разрешение от  собственика или администрацията, управляваща пътя за движение по републиканската пътна мрежа или пътищата, отворени за обществено ползване. Движи се в колона от четири бр.колесни трактори. Не представя контролен талон към СУМПС.  

            Срещу постановеното решение е подадена касационна жалба от П.Г.П., чрез адвокат Г.Г. ***, който  счита, че същото е незаконосъобразно и неправилно,  постановено при съществено нарушение на материалния и процесуалния закон. Счита, че при издаването на обжалваното НП е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, изразяващо се в това, че съгласно чл.42 т.5 и чл.57 ал.1 т.6 от ЗАНН, както в АУАН, така и в НП следва да бъдат посочени законовите норми, които са нарушени и в този смисъл следва да е налице правно единство както между цифровата квалификация на нарушението, посочена в акта, и тази, отразена в НП. Сочи, че в конкретния случай, видно от АУАН, като нарушени са посочени разпоредбите на чл.6 от Наредба № 11 на МРРБ и на чл.139 ал.1 т.2, пр.2 от ЗДП,  докато в НП фигурират като нарушени разпоредбите на чл.139, ал.1, т.2, пр.2 във връзка с чл.5, ал.1, б.а от Наредбата. По този начин посочената в АУАН правна квалификация на нарушението е различна , и  жалбоподателят не е в състояние да разбере какво е нарушението, което се твърди, че е извършил. Това нарушение счита за съществено, тъй като жалбоподателят не е бил уведомен  за мотивите на АНО за промяна на правната квалификация и се е стигнало до обвинение в НП, напълно различно от вмененото с АУАН., което е нарушило правото на защита на жалбоподателя. В заключение моли съда да отмени оспореното решение и потвърденото с него НП.

В съдебно заседание касаторът се представлява от адв.Г., който поддържа жалбата на заявените в нея основания, сочи, че процесният път, на който е спрян касаторът, попада в обхата на издаденото разрешително. По същество моли съда да отмени решението и НП.

Ответникът Областна дирекция на МВР - Плевен, в съдебно заседание не се представлява и не взема становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура Плевен дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите на страните, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок и от надлежна страна и е допустима.

Разгледана по същество, същата е неоснователна.

С оспореното решение съдът е приел за установено, че от акт за установяване на административно нарушение Серия АВ бл. № 226052/11.05.2021г. е видно, че на същата дата около 10:30 часа, на път III 3501 на около 500м. от табела изход от населено място гр. Пордим, идвайки от с.Одърне посока гр. Пордим, като водач на колесен трактор „****“, с рег. №**** /по КТИ/, извършва следните нарушения: като допустима обща ширина от 2.55м. съгласно чл.6 от Наредба №11 на МРРБ от 03.07.2001г., същият е с обща ширина от 4.65 метра, измерено със стандартизирано измервателно средство ролетка в присъствието на водача, като няма издадено разрешение от собственика или администрацията, управляваща пътя за движение по републиканската пътна мрежа или пътищата, отворени за обществено ползване, движи се в колона от четири колесни трактора. Не представя КТ. Нарушението е подведено под нормата на чл.139, ал.1, т.2 от ЗДвП, чл.100 от ЗДвП. Жалбоподателят подписал акта без възражения. Въз основа на акта за административно нарушение било издадено обжалваното Наказателно постановление №21-0940-000222/09.06.2021г., с  което жалбоподателят е санкциониран за нарушение на чл.139, ал.1, т.2 от ЗДвП с глоба в размер на 500 лв. на основание чл.177, ал.3, пр.1 от ЗДвП и за нарушение на чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП – глоба в размер на 10.00 лева на основание чл.183, ал.1, т.1, пр.2 от ЗДвП, за това че на 11.05.2021г. около 10.30 часа в Община Пордим на път трети клас №3501 – на около 500м. от табела изход на гр. Пордим, идвайки от с.Одърне посока гр. Пордим, управлява колесен трактор „****“, с рег. №**** по КТИ с обща ширина 4.65м. при допустима 2.55м., съгласно чл.5, ал.1, т.1, б.“А“ от Наредба № 11 на МРРБ. Измерено с ролетка в присъствие на водача, като няма издадено разрешение от собственика или администрацията, управляваща пътя за движение по републиканската пътна мрежа или пътищата, отворени за обществено ползване. Движи се в колона от четири броя колесни трактори. Не представя контролен талон към СУМПС.

Въз основа на приетото за установено съдът приел, че АУАН и издаденото въз основа на него НП са съставени в сроковете по чл. 34, ал.1 и 3 от ЗАНН. АУАН е съставен в присъствието на свидетели. При цялостната проверка на атакуваното НП не констатирал нарушения на разпоредбите на чл. 42 от ЗАНН – относно описание на нарушението. В акта е направено пълно и детайлно описание на нарушението, датата и мястото на извършване, както и на обстоятелствата, при които е извършено. Посочени са и законовите разпоредби, които са нарушени. Отразени са всички данни относно индивидуализацията на нарушителя - трите имена, адрес и ЕГН. Спазено е от страна на административно-наказващият орган изискването на чл. 57, ал.1 от ЗАНН, а именно в издаденото наказателно постановление да бъде дадено пълно описание на нарушението, на обстоятелствата, при които е извършено, на доказателствата, които потвърждават извършеното административно нарушение.

Според въззивния съд констатациите в Наказателното постановление се потвърждават от показанията на разпитаните свидетели М. и П., както и от приетите и вложени чрез прочитането им в делото писмени доказателства. Съдът се позовал на разпоредбите на чл. 42, т.4 от ЗАНН и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, според които АУАН и НП да съдържат описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено . Съдът констатирал, че в НП е изписано, че жалбоподателят е нарушил чл.139, ал.1, т.2 от ЗДвП, като е посочено в обстоятелствената част на същия, че извършва следното нарушение, при допустима ширина от 2,55 м., съгласно чл.5, ал.1, т.1, б.“А“ от Наредба № 11 от 03.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС на МРРБ, същият е с обща ширина от 4.65м., измерено със стандартизирано измервателно средство ролетка. Посоченият чл.5, ал.1, т.1, б.“А“ от Наредба № 11 от 03.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС на МРРБ в обстоятелствената част на НП се отнася за допустимите максимални размери на ППС за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, за широчина на всяко ППС - 2,55 m. Съдът  констатирал несъответствие в цифровото изписване на нарушението в обстоятелствената част на АУАН и НП, като в акта е изписано, че е извършено нарушение на чл.6 от Наредба №11 на МРРБ, а в НП е изписано чл.5, ал.1, т.1, б.“А“ от Наредба №11 на МРРБ, но според решаващия състав на РС това несъответствие не съставлява съществено процесуално нарушение, защото нередовността в акта е отстранена впоследствие от административно- наказващия орган в процесното НП. Съдът направил извод, че изложената фактическа обстановка, съответстваща изцяло и на констатациите, обективирани в АУАН и НП, се установява по категоричен начин от писмените доказателства и от показанията на разпитаните свидетели М. и П.. В хода на съдебното следствие съдът е изискал справка от Агенция „Пътна инфраструктура“, Областно пътно управление – Плевен, от която е установил, че съгласно Решение №959/31.12.2018г. на Министерски съвет на Република България за утвърждаване на Списъка на републиканските пътища, път III-3501, (Гривица-Плевен) – Згалево-Пордим-Одърне-Каменец-Летница е републикански път III-ти клас, на територията на две области Плевен и Ловеч. На територията на област Плевен пътят е от км 0 +000 -32 +650 , с дължина 32,650км. От съвкупната преценка на събраните писмени и гласни доказателства съдът направил извод, че П. е осъществил от обективна и субективна страна състава на нарушенията по чл. 139, ал.1, т.2 от ЗДвП и по чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП. Показанията на разпитаните свидетели – полицейски служители съдът преценил като последователни, логични и в пълнота разкриващи проверката, която е извършена на място и установяващи, че П. е управлявал горепосоченото МПС, което е с извънгабаритни размери на ширина, измерена със стандартизирано измервателно средство (ролетка), което е отчело 4,65 м, при допустими 2,55 м. Това мотивирало съда да приеме за  доказано по несъмнен начин нарушението и авторството му. На тези основания съдът потвърдил изцяло оспореното НП.

Касационната инстанция  намира, че обжалваното решение е правилно, постановено в съответствие с материалния закон и доказателствата по делото. Районният съд е изпълнил служебното си задължение да проведе съдебното следствие по начин, който е осигурил обективно, всестранно и пълно изясняване на всички обстоятелства, включени в предмета на доказване по конкретното дело, при точното съблюдаване на процесуалните правила относно събиране, проверка и анализ на доказателствата. Относимите за отговорността на касатора факти са установени в пълнота и правилно от районния съд, като при тяхната съвкупна преценка е изведен правния извод за съставомерност  и доказаност на вмененото на П. деяние. Ето защо правните изводи на  районния съд се споделят от настоящата инстанция и не е необходимо да се преповтарят. В този смисъл касационната инстанция, по аргумент от разпоредбата на чл.221, ал.2, изречение второ от АПК напълно споделя изложените от въззивния съд мотиви  и препраща към тях, за да обоснове решението си. 

Забраната за движение на извънгабаритни и тежки превозни средства по пътищата не е абсолютна, като последните могат да се ползват след снабдяване със съответно разрешително. Установеният ред за движение на такива ППС,  е описан подробно в обстоятелствената част на издаденото НП, а именно- при липса на издадено разрешение  от собственика или администрацията, управляваща пътя , за движение по републиканската пътна мрежа или пътищата, отворени за обществено ползване. С това не е спазено и  изключението от забраната ППС да могат да се движат дори и при наличие на параметрите, забраняващи им движение по републиканската пътна мрежа, ако имат издадено разрешение от стопанина на пътя, и то за движение по съответния пътен участък. За да управлява законосъобразно по пътя процесното ППС, водачът е  следвало  да разполага с разрешително, без значение чия е отговорността за снабдяване с последното.  Вярно е, че по делото е представено  Разрешително  №РИ-2243/28.04.2021 год. , което  по принцип съставлява разрешение  за движение на конкретното извънгабаритно или тежко ППС, описано в НП, но същото не изключва отговорността на водача за конкретното вменено му нарушение, защото в самото  разрешително е вписано, че не важи за автомагистрали, скоростни пътища, пътища от I, II и  III клас, включени в приложение №6 към чл.8, ал.3 и 4 от Наредба №11, а процесният пътен участък, на който е установено и извършено нарушението,  съставлява път от трети клас 3501, разположен на територията на две области-Плевен и Ловеч. Поради което издаденото разрешително съгласно указанието на приложението, не важи за този пътен участък и се приравнява на липса на издадено разрешително.

Неоснователно е основното релевирано в касационната жалба оплакване за допуснати нарушения на  чл.42 т.5 и чл.57 ал.1 т.6 от ЗАНН, предвид, че в АУАН и в НП са посочени като нарушени разпоредбите на чл.139 ал.1 т.2,пр.2 от ЗДП в привръзка с чл.6 от Наредба № 11 на МРРБ, докато в НП фигурират като нарушени разпоредбите на чл.139, ал.1, т.2, пр.2 във връзка с чл.5, ал.1, б.а от Наредбата. Касаторът твърди, че по този начин посочената в АУАН правна квалификация на нарушението е различна и  жалбоподателят не е в състояние да разбере какво е нарушението, което се твърди, че е извършил, поради което се е стигнало до обвинение в НП, напълно различно от вмененото с АУАН., което е нарушило правото на защита на жалбоподателя.

Видно е, че и в съставения АУАН, и в издаденото наказателно постановление като нарушена е посочена разпоредбата на чл. 139, ал.1, т.2 от ЗДвП, съгласно която движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат с размери, маса и натоварване на ос, които не надвишават нормите, установени от министъра на регионалното развитие и благоустройството, и с товари, които не представляват опасност за участниците в движението. Тази разпоредба установява правилото за поведение, което следва да се спазва, и то в конкретния случай разписва, че движещите се по пътя ППС следва да бъдат с такива размери, които са установени в съответен подзаконов нормативен акт. За да допълни съставът на нормата, както в АУН, така и в НП е направена привръзка с разпоредба на приложимата в случая Наредба №11 3.07.2001 г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства, но в съставения акт е посочена грешна разпоредба от Наредбата-тази на чл.6, вместо правилната –тази на чл.5, ал.1, т.1,б.А от Наредбата, която впоследствие коректно е посочена в издаденото НП. Това нарушение обаче не е съществено.

На първо място, нарушението не е съществено, защото самата приложима норма от Наредбата и нейните изисквания са посочени в описателната част на нарушението, където е описано какви са изискванията на нормата за ширина на съответното ППС съгласно приложимата Наредба. Посочено е конкретно, че максималната ширина за движение по Наредба №11 на МРРБ е 255 см., а такова е изискването именно на нормата на чл.5, ал.1, т.1 от Наредба №11 от 3.07.2001 г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства. Описана е и конкретно установената ширина на ППС, измерена по надлежния ред със съответното техническо средство, поради което е налице яснота относно основните елементи на състава на нарушената нормативна разпоредба. В обстоятелствената част и на АУАН, и на НП, изрично и недвусмислено е посочено, че се касае за управление на ППС с размери-ширина, над установените в нормативната уредба. Посочен е и „Установения за това ред”, който не е спазен – без разрешение от или от администрацията, управляваща пътя за движение по републиканската пътна мрежа или пътищата, отворени за обществено ползване.  С което не е спазено и  изключението от забраната на чл.139 ППС да могат да се движат дори и при наличие на параметрите, забраняващи им движение по републиканската пътна мрежа, ако имат издадено разрешение от стопанина на пътя, и то за движение по съответния пътен участък. Ето защо според касационната инстанция са описани всички типични признаци на състава на вмененото нарушение, поради което направената в АУАН привръзка с грешна правна норма от Наредбата, а не коректната такава, не нарушава правото на защита на привлеченото към отговорност лице.

По-същественото е, че в мотивите на постановеното от Върховен административен съд  Тълкувателно решение  № 3 от 10.05.2011 г. на ВАС по по тълк. д. № 7/2010 г. е разписано, че квалификацията на административното нарушение е подвеждането на фактическия състав на нарушението /деянието с неговите фактически белези/ под съответно нарушената административнонаказателна норма. Неточната квалификация на нарушението в акта за установяването му е без правно значение, ако нарушената правна норма е правилно посочена в наказателното постановление. Това е видно от правомощието на наказващия орган по чл. 53, ал. 2 ЗАНН да издаде наказателно постановление и при допусната нередовност в акта, стига да е установено по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина. В случай, че фактическите обстоятелства, приети в акта въз основа наличните по преписката доказателства, сочат на друг вид нарушение, наказващият орган би могъл да преквалифицира деянието, ако правилната според него правна квалификация е относима към установените обективни и субективни признаци на деянието. В случая това е сторено от АНО-на основание  изготвената от актосъставителя Докладна записка рег.№940р-2924/12.05.2021 год. и във връзка с правомощията си по чл.53, ал.2  от ЗАНН АНО е преквалифицирал деянието, като е дал правилната правна квалификация на същото по чл.139, ал.1, т.2 от ЗДП във връзка с чл.5, ал.1, т.1, б.А от Наредба №11 на МРРБ, поради което и в тази насока не е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила.

Като е достигнал до извод за правилност и законосъобразност на НП в тази част-относно вмененото нарушение на чл.139, ал.1, т.2 от ЗДвП, както и в частта относно нарушението на чл.100, ал.1, т.1 от ЗДП-неносене на контролен талон, който не се спори, че не е носен от водача при проверката, ПРС е постановил валидно, допустимо и правилно решение в оспорената част, което следва да се остави в сила.

Воден от горното и на основание чл.63в от ЗАНН във връзка с чл.221, ал.2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 526 от 10.11.2021 г., постановено по анд 20214430201430/2021 г на Районен съд – Плевен.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на оспорване.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/                          ЧЛЕНОВЕ:  1./п/                              2./п/