Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 276/3.12.2019г.
гр.Ямбол
В ИМЕТО
НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.ЯМБОЛ,
четвърти административен състав
На осми ноември 2019 год.
В открито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАНЯ СТОЯНОВА
Секретар Велина Митева
като разгледа докладваното от съдия В.
Стоянова
адм.дело
№ 301 по описа на 2019 г.
Производството
е по реда на чл.145 и сл АПК във вр. с чл.52 ал.1 от
Наредба №7 от 24.02.2015 год. за прилагане на мярка 10 ”Агроекология
и климат” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020
год./наричана за краткост Наредбата/.
Пред Административен съд-Ямбол е
постъпила жалба на ЕТ“ А.М.Г.“, ЕИК *** със
седалище с. И. община
Стралджа област Ямбол, чрез адвокат
А.К. ***, със съдебен адрес ***, *против Акт за прекратяване
на ангажимент по мярка 10“Агроекология и климат“ от Програмата
за развитие на селските райони
за периода 2014-2010 за кампания 2016, изд. от Зам. изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ с изх. №
02-283-6500/707 от 05.07.2019г.
В жалбата се правят оплаквания за
допуснати нарушения както на
административно процесуалните норми, така и за нарушаване на материално
правните разпоредби. Иска се изцяло отмяна на обжалваното уведомително писмо и присъждане
на направените по делото разноски.
В съдебно заседание оспорващият не се явява, представлява се от адвокат К. от СтАК, редовно упълномощена. Оспорва законността на проведената
процедура от адм. орган, както и основанията
й. Сочи, че с жалбата са изложени
аргументи в подкрепа на тезата защо
подобно и едностранно определяне от страна
на административния орган на т.нар.
специализиран слой за незаконосъобразно
и като такова не следва да
бъде зачетено и да бъде критерий
за определяне на допустимостта за подпомагане на заявените площи.
Намира, че представените в съдебно заседание от ответната страна указателни заповеди и писма свидетелстват и представляват незачитане на реда, по
който се изменят подзаконовите нормативни актове, каквато е в случая приложимата Наредба № 7/2015 г., в която към
момента на подаване на заявлението
за процесната 2016 г. нормативно е определен слоят, начина и критериите за определяне
на допустимостта на подпомагане на заявените площи.
В предоставения от съда срок писмени бележки не постъпиха.
Ответната страна, чрез процесуалният си
представител юрисконсулт Р. оспорва изцяло жалбата.Твърди, че жалбоподателят ЕТ „А.М.Г.“ е кандидат
по мярка 10 „Агроекология и климат“ и през кампания 2016 г. е подал стандартно
заявление за плащане.
При стартиране на административни проверки Държавен фонд „Земеделие“ е установил липсата на географско припокриване
между одобрените референтни парцели през 2015 г. със заявените през текущата кампания. Съгласно чл.5,
ал.3 от Наредба № 7, регламентираща мярка 10, изискванията към кандидатите по мярката са кумулативни
и следва да бъдат изпълнени всичките условия, за да се
постигне одобрение и плащане на субсидия
за съответната кампания, т.е. заявените парцели трябва да попадат
с цялата си площ от списъка
със землищата от Приложение
№ 1 към Наредба № 7, да попадат едновременно
с това с цялата си площ в специализирания
слой и в слоя по чл.4, ал.1 от наредбата – земи с висока природна стойност.
В уведомителното писмо за одобрение
за кампания 2015 г., което е одобрение по мярката с поемането
на 5-годишен ангажимент, кандидатът се е подписал под изискване
да следи и спазва всяка промяна
в нормативните актове, включително и в основния акт, който касае
конкретната мярка, Наредба № 7/2015 г., и да съобразява действията си за следваща
кампания с измененията и съответните нормативни актове в секторното законодателство.
На следващо място, с подаването на заявление през
2016 г. на дата 22.04.2016
г. при автоматичното географско сравнение на площите е отчетена
грешка и са посочени парцелите, като сочи, че заявените
парцели не попадат в слоя на зимуващи гъски.
Кандидатът
е запознат с резултатите на тези автоматични
проверки и е положил подписа си и печат
на дружеството си в края на
проверките. Имал е законово регламентиран срок, съгласно чл.51, ал.1 от Наредба № 7, да направи корекция
на своето заявление и промяна, за да изясни причините за генерираната вид грешка при
автоматичните проверки, с които е запознат. Същият е можел да установи
защо заявените парцели в информационната система ги отчита като
грешни, да ги премахне от
заявлението си за подпомагане и съответно да не
се стига до тази грешка.
От това право
той не се
е възползвал, поради което при приключване
на административните проверки за допустимост
на заявлението е установено, че има нарушения на
изискванията на чл.20, ал.4
от Наредба№ 7 и липса на 90% припокриване
между площите. В този смисъл административният орган е задължен да инициира
производство, свързано с прекратяване на многогодишен ангажимент на кандидата, заяви процесуалния представител на ответната
страна.
Моли да бъде отхвърлена жалбата като неоснователна и недоказана, предвид необорването на твърдението, че площите не
попадат в този специализиран слой. Претендира юрисконсултско възнаграждение в минимален размер и прави възражение за прекомерност
на адвокатски хонорар, в условията на евентуалност.
Съдът, след като обсъди изложените в
жалбата доводи, извърши преценка на доказателствата по делото и становищата на
страните, приема за установено следното:
Административното производство е било задвижено с подаване от жалбоподателя
на Заявление за подпомагане с УИН:28/150615/75604, придружено от Таблица за
използваните парцели за 2015 год. в землището на с.И., Община Стралджа. Заявените
площи по направление ”Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично
значение” от мярка 10 ”Агроекология и климат”от
Програмата за развитие на селските райони за периода 2014г.-2020 год.са общо
354.26 ха. С Уведомително писмо изх.№02-280-2600/956 от 19.05.2016 год. на
Зам.изпълнителния директор на ДФ”Земеделие”, жалбоподателя е бил уведомен, че е
одобрен за участие по исканото направление, като одобрените и неодобрените
площи са посочени в таблица №1 на писмото, а парцелите които изцяло или
частично не са одобрени, както и
причините за това са описани в таблица №2. Като причина за отказ е
отразено”заявеният парцел или част от него попада извън териториите определени
в чл.5 ал.3 т.1 от Наредба №7/2015 год. и съгласно чл.26 т.6 парцелът е неодобрен
за участие”. С решение № 102 по адм. дело № 121/2016г.
по описа на ЯАС е отменено в частта, с която изцяло или частично не са одобрени
заявените от оспорващия парцели по направление „поддържане на местообитанията
на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в
обработваеми земи с орнитологично значение“ от мярка
10 „Агроекология и
климат“ от ПРСР 2014-2020, като е изпратен за ново произнасяне.
Решението е оставено в сила с решение на ВАС по адм.
дело № 12530/2016г. С оглед на това, както е посочено и в жалбата с Уведомително писмо за одобрение
и неодобрение за участие по мярка 10“Агроекология и
климат“ от ПРСР 2014-2020г. изд. от зам. изпълнителния директор на
ДФ“Земеделие“ с изх. № 01-6500/1981 от 28.03.2018г. са одобрени всички заявени
от оспорващия парцели за кампания 2015г. с обща площ 354.26ха.
Със заявление за подпомагане с УИН 28/090616/80695, подадено
на 20.06.2016г., придружено от Таблица за използваните парцели за 2016г.
оспорващият е заявил общо 52 бр. парцела с обща площ 354.26ха за участие по
направление „поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в
обработваеми земи с орнитологично значение“/ВПС-4.1/
от мярка 10 „Агроекология и климат“ от програма за
развитие на селските райони за периода 2014-2020 с код на дейност съгласно
Наредба № 7-АК2“засяване и отглеждане на есенни зърнено –житни култури с
местообитания на зимуващи видове гъски на минимум 50 процента от заявените по
дейността площи за кампания 2016г.
С уведомително писмо с изх. №
01-6500/4868 от 12.06.2018г. е открито производство по чл. 26 ал. 1 от АПК по
издаване на адм. акт за прекратяване на многогодишен ангажимент по
мярка 10“Агроекология и климат“ по направление“Поддържане
на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар
в обработваеми земи с орнитологично
значение“/ВПС-4.1/. Посочено е, че при извършване на адм.
проверка на основание чл. 52 ал. 1 от Наредба № 7 е установено, че процентът на
допустимата заявена плащ през текущата кампания спрямо размера на одобрената/референтна/
площ за участие по цитираното направление е 17.22%. Позовавайки се на
разпоредбата на чл. 18 ал. 3 т. 3 от Наредба№7 адм.
орган не е взел предвид възражение с вх. №02-283-6500/707 от 03.07.2018г. и е
издал оспорения адм. акт, като основния мотив в него
е, че не са спазени чл. 20 ал. 4 от Наредба № 7 от 24.02.2015г., поради което
съгласно чл.18 ал. 3 т. 3 от цитираната Наредба ДФ“Земеделие“, Разплащателна
агенция прекратява агроекологичния
ангажимент, като е посочил, че земеделските стопани възстановяват получената
финансова помощ по съответното направление.
От изложеното, съдът прави следните
правни изводи:
Оспорването е направено от легитимно
лице с правен интерес, в законоустановения срок и против акт подлежащ на съдебен контрол за
законосъобразност, поради което е процесуално допустимо.
Разгледана по същество жалбата е
основателна.
Съдът, с оглед разпоредбата на чл.168 АПК е длъжен да извърши проверка на оспорения пред него индивидуален
административен акт, на всички основания посочени в чл.146 АПК, без да се
ограничава от основанията посочени от оспорващия.
Процесното
уведомително писмо е издадено от компетентен орган. Съгласно разпоредбата на
чл.20а ал.1 и ал.2 т.2 ЗПЗП Изпълнителния директор на ДФЗ е изпълнителен
директор на РА и я представлява. На този орган съгласно чл.10 т.7 от Устройствения правилник на ДФЗ е предоставено правомощието
да взема решения за одобряване или отхвърляне на заявленията по схемите и
мерките на Общата селскостопанска политика прилага от РА, каквато е и мярка 10”Агроекология и климат” от ПРСР за периода 2014-2020 год. Съгласно
чл.50 ал.1 от Наредба №7/2015 год. ДФЗ-РА изпраща уведомително писмо на
селските стопани относно одобрените и неодобрените за участие площи и животни. При
това положение Изп.директор на ДФЗ се явява
компетентния орган да издава посочените уведомителни писма. Освен това същия е оправомощен да делегира тези си правомощия /чл.20 т.2 и т.3
и чл.20а ал.1, 2и 4 ЗПЗП/на определени от него лица, което е сторил видно от
приложената по делото Заповед № 03- РД/715(#2) от 13.12.2018г./стр. 133/ При това положение
следва да се приеме, че процесния акт е издаден от
материално компетентен административен
орган, в рамките на предоставените му от закона правомощия.
Следва
да се има предвид, че хронологично, оспореното уведомително писмо е издадено
след влизане в сила на решение № 102 от 21.09.2016г. по адм.
дело № 121/2016г. на ЯАС, оставено в сила с решение № 482 от 12.01.2018г. по адм.
дело № 12530/2016г. на ВАС. С решението на ЯАС е отменено Уведомително
писмо № 02-280-2600/956 от 19.05.2016 год. на Зам.изпълнителния директор на
ДФ”Земеделие”-гр.София, в частта в която по Таблица 2 изцяло или частично не са
одобрени за участие заявените от ЕТ”А.М.Г.”, парцели по направление „Поддържане
на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар
в обработваеми земи с орнитологично значение” от
мярка 10 ”Агроекология и климат” от ПРСР 2014-2020
год. и преписката е изпратена в
отменената й част на ДФЗ-РА-София за ново произнасяне при съобразяване дадените
от съда указания по прилагането на закона.
Към момента адм. дело № 121/2016г. на ЯАС е
приложено по адм. дело № 324/2018г. на ЯАС, което е
изпратено във ВАС, видно от съдебно деловодната справка по настоящото дело/стр.
149/. Адм. дело №
324/2018г. е образувано по жалба ЕТ “А.М.Г.“ с адрес с. И., общ. Стралджа, ул. „***“
№ *, против мълчалив отказ на
Изпълнителния директор на ДФ “Земеделие“ гр.София да издаде индивидуален
административен акт по искане с вх. № 02-280-1600/956#5
от 16.11.2018г., жалбата по което е оставена без разглеждане и делото е
прекратено, депозирана е частна жалба във ВАС. Именно в мотивите си по адм. дело № 324/2018г. ЯАС сочи, че след влизането в сила на 12.01.2018г. на Решение №
102/21.09.2016г. по адм. дело № 121/2016г. на ЯАС и
изпращането му на 19.01.2018г. на адм. орган за ново
произнасяне, последния е издал на 28.03.2018 г. уведомително писмо изх.№
01-6500/1981, с което е одобрил жалбоподателя за участие по процесната
мярка, като одобрената площ е цялата
посочена в заявлението за подпомагане.
Впоследствие на 05.07.2019г. адм. орган издава процесното
писмо и прекратява ангажимент по мярка 10 „Агроекология
и климат“ от програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за
кампания 2016, позовавайки не на чл. 18 ал. 3 т. 3 от Наредба № 7, според която
Държавен
фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, прекратява агроекологичния ангажимент и земеделските стопани
възстановяват получената финансова помощ по съответното направление, съгласно
условията на ал. 4, когато: не са спазили изискванията на чл. 20, ал. 2
и 4; Според ал. 2 одобрената площ за прилагане на агроекологичните
дейности по направленията по чл. 3, т. 1,
3 и 4 може да бъде намалена с не повече от 10 на сто, като всяка година поне 90
на сто от площта по съответното направление се припокрива географски с площта,
за която има поет агроекологичен ангажимент по реда
на глава пета
или в случаите по ал. 6 и 7. При определяне на процентното съотношение ДФЗ –
РА, закръгля получения резултат до втория знак след десетичната запетая. Според ал. 4 (Доп. – ДВ, бр. 18 от 2018 г., в сила от 27.02.2018
г.)
Условията и реда за подпомагане на земеделските производители по
направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден
блатар в обработваеми земи с орнитологично
значение” са уредени в Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“
от Програмата за развитие на селските райони за
периода 2014 – 2020 г. Съгласно чл. 8, ал.1 от Наредба
№ 7 от 24.02.2015 г. агроекологичните
дейности по направленията по чл.3, сред които е и поддържане на местообитанията
на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в
обработваеми земи с орнитологично значение се
прилагат за период от пет последователни
години. Съгласно ал.2 на същия текст, срокът по ал. 1 започва да тече от
началото на годината на подаване и на одобрение на "Заявлението за
подпомагане", което през първата година на кандидатстване е и „Заявление
за плащане“. През всяка следваща година
до изтичане на срока по ал. 1 кандидатите за подпомагане подават
"Заявление за плащане". В случая поетия от жалбоподателя 5 годишен ангажимент по
мярката е започнал да тече от 2015г., когато е
подадено Заявление
за подпомагане с УИН 28/150615/75604,
което се установява и от издаденото Уведомително писмо изх.№ 01-6500/1981 от 28.03.2018 г.
Съгласно чл.75 § 2 от
Регламент № 136/2013г. и чл. 52 от Наредба № 7
от 24.02.2015 г. изплащането на
годишната финансова помощ се осъществява
след извършване на административни
проверки и проверки на място за изпълнението на изискванията за подпомагане на агроекологичните дейности. Видно от Уведомително писмо с
изх.№ 01-6500/4868 от 12.06.2018г. при
извършване на административни проверки по подадено от жалбоподателя
Заявление за подпомагане с УИН
28/090616/80695 за кампания 2016г. по мярка 10 „Агроекология
и климат“, адм. орган е констатирал нередности по чл.
20, ал.4 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г.
Административното производство по адм. дело № 121/2016г. на ЯАС е било задвижено с подаване
от жалбоподателя на Заявление за подпомагане с УИН:28/150615/75604, придружено
от Таблица за използваните парцели за 2015 год. в землището на с.И., Община
Стралджа.Заявените площи по направление ”Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично
значение” от мярка 10 ”Агроекология и климат”от
Програмата за развитие на селските райони за периода 2014г.-2020 год.са общо
354.26 ха. С Уведомително писмо изх.№02-280-2600/956 от 19.05.2016 год. на
Зам.изпълнителния директор на ДФ”Земеделие”, жалбоподателя е бил уведомен, че е
одобрен за участие по исканото направление, като одобрените и неодобрените
площи са посочени в таблица №1 на писмото, а парцелите които изцяло или
частично не са одобрени, както и причините за това са описани в таблица №2. В
последната в табличен вид са посочени декларираните парцели от
жалбоподателя, които не са одобрени, без
да са посочени землищата в които попадат.Като причина за отказ е
отразено”заявеният парцел или част от него попада извън териториите определени
в чл.5 ал.3 т.1 от Наредба №7/2015 год. и съгласно чл.26 т.6 парцелът е
неодобрен за участие“.
ЯАС
намира, че постановявайки оспореното уведомително писмо, адм.
орган не се е съобразил с мотивите изложени в решение № 482 от 12.01.2018г. по адм. дело № 12530/2016г. на ВАС, с оглед тълкуването на
промените в Наредба № 7/2015г. от 2017г. в разпоредбата на чл. 5.
Действително
съгласно разпоредбата на чл. 2 0 ал. 4 от Наредба № 7 от 24.02.2015г. одобрената площ за
прилагане на агроекологичните дейности може да бъде
намалена с не повече от 10 процента
спрямо площта, за която има поет агроекологичен
ангажимент по реда на глава пета или в случаите по ал. 6, но разпоредбата касае
случаите, когато самия земеделски стопанин намали площите или липсата на
одобрение е следствие на неизпълнен ангажимент от земеделския стопанин, а не вследствие на промяна в нормативната уредба. Съгласно редакцията на
чл. 5 ал. 1 т. 3 от Наредба № 7 преди промяната й, прилагането на агроекологични дейности по направление „Поддържане на
местообитание на зимуващите видове гъски и ливаден блатар
в обработваеми земи орнитологично
значение“ /ВПС-4.1/, са допустими за подпомагане зем.
парцели, които с цялата си площ попадат в списъка на землищата, в които има
местообитания на зимуващите видове гъски съгласно приложение № 1. В тази редакция
не съществува изискване тези земи да попадат в специализиран слой на орнитологично значими
места и слой по чл. 4 ал. 1.
ЯАС, при постановяване на
настоящото решение съобрази мотивите си с тези изложени в решение № 482 от
12.01.2018г. по адм. дело № 12530/2016г., според
което съобразно чл.5, ал.3, т.1 от
Наредба №7/2015г., в приложимата
редакция – преди изменението с ДВ бр.19 от 2017г.,
в сила от 28.02.2017г., за прилагане на
агроекологичните дейности по направление поддържане на местообитания
на зимуващи гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение, допустими за подпомагане са земеделски парцели,
които с цялата си площ попадат
в специализиран слой на местообитанията на зимуващите видове
гъски, съгласно приложение № 1, в което [с. И.] е включено с цялата си площ.
От анализа на тези
правни норми е видно, че за
прилагане на подпомагането по заявеното направление, законодателят в разпоредбата на чл.5, ал.3, т.1 от Наредба №7/2015г. е предвидил една единствена предпоставка – заявените за подпомагане
парцели да са включени в специализиран
слой на местообитанията
на зимуващите видове гъски, съгласно
приложение № 1. Действително
след последното изменение с ДВ бр.19 от 2017г., в сила от
28.02.2017г. вече се изисква освен
площите да фигурират в списъка на землищата, в които има местообитания
на зимуващи видове гъски съгласно
приложение № 1, да бъде съобразен и специализиран слой на орнитологично значими места, включващ зоните на местообитанията и слоя по чл.
4, ал. 1 от
Наредбата. Но това изменение важи занапред - от 28.02.2017г., и не е било приложимо
към момента на издаване на
уведомителното писмо във връзка със заявлението на
оспорващия за подпомагане по мярка 10. Указанията дадени с писмо
изх.№13-2301/19.04.2016г. на Министерство на земеделието и храните (сега Министерство на земеделието, храните и горите) и одобрения специализиран слой на орнитологично
значими места на местообитанията на зимуващи гъски
и червеногуши гъски, на които се
основава ЕТ, не е основание за различен извод
от гореизложения, защото указанията и одобрения специализиран слой за зимуващите
гъски и не са основани на
приложимата към него момент нормативна
уредба и въобще не са посочени
в процесния административен
акт. В случая
е установено, че за заявлението на оспорващия е
била налице посочената предпоставка - заявените за подпомагане
парцели са били включени в списъка с местообитанията на зимуващите видове
гъски, съгласно приложение № 1.
В този смисъл съдът намира, че адм. орган е следвало да съобрази действията си по
отношение на заявление за подпомагане с УИН:28/150615/75604,
придружено от Таблица за използваните парцели за 2015 год. в землището на с.И.,
Община Стралджа с цитираното съдебно решение и да приключи процедурата по него
съобразявайки мотивите с изложените в решението, а не да пристъпи към процедура
по прекратяване на агроекологичния
ангажимент. Откриването на производството по издаване на оспорения адм. акт е от 12.06.2018г. От друга страна на 28.03.2018г.
е издадено в изпълнение на решение № 102 от 21.09.2018г. по адм.
дело № 121/2016г. на ЯАС потвърдено с решение № 482 на 12.01.2018г. на ВАС,
уведомително писмо с изх. № 01-6500/1981, като се посочва по повод възражение
на оспорващия от 03.07.2019г. в писмо изх. № 02-283-6500/707 от 23.10.2018г.,
че проверката на площите се извършва всяка година. Последното обстоятелство е
безспорен факт. Но само три месеца след издаване на уведомително писмо от
28.03.2018г. е открито производство за издаване на адм.
акт за прекратяване на агроекологичния ангажимент.
Мотивът изложен в писмото по чл. 26 ал. 1 от АПК, от 12.06.2018г./стр. 13 от
делото/ е, че процентът на допустимата
заявена площ през текущата кампания, спрямо размера на одобрената площ за
участие по направление „поддържане на местообитанията на зимуващите видове
гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение е 17.22% и
съгласно чл. 18 ал. 3т. 3от Наредба № 7 от 24.02.2015г., Разплащателна агенция
прекратява агроекологичния ангажимент и зем. стопани
възстановяват получената финансова помощ по съответното направление,
когато не са спазили изискванията на чл. 20 ал. 4 от наредбата. В този смисъл
ДФЗ-РА е предприел действия по прекратяване на агроекологичния
ангажимент по направление „поддържане местообиатнията
на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в
обработваеми земи в орнитологично значение“. Видно от
приложение 1, основанията за недопустимост са, че заявените парцели попадат
извън териториите определени в чл. 5 ал. 3 т. 1 и /или 4 ал. 1 и чл. 26 т. 6 от
Наредбата, поради което са неодобрени за участие. Посочена е референтна/одобрена
/ площ 354.26ха, заявената площ в текущата кампания е 354,26 ха, а заявената за
подпомагане площ в текущата кампания е 61.01ха. Правните основания за всички
недопустими за подпомагане площи са посочените по горе.
ЯАС
намира, че адм. орган не се е съобразил с
разпоредбата на чл. 5 ал. 3 т. 1 от Наредбата в която е предвидена една
предпоставка-заявените за подпомагане парцели да са включени в специализиран слой
на местообитанията на зимуващите гъски, съгласно приложение 1. Действително
след изменението в ДВ бр. 19/2017г. се изисква да бъде съобразен и специализиран слой на орнитологично
значими места, включващ зоните на местообитанията и слоя по чл. 4 ал. 1 от
Наредбата, но това изменение важи от 28.02.2017г.
ЯАС
констатира, че оспорения адм. акт е немотивиран, тъй
като не са изложени ясни и конкретни фактически констатации за прекратяване на агроекологичния
ангажимен. Адм. акт не е мотивиран, не става ясно на адресата защо
на 28.03.2018г. адм. орган одобрява всички площи,
а три месеца след това открива
производство за прекратяване на агроекологичния ангажимент.
Действително, цитират се извършени „административни проверки“, но кога са
извършени, какво е констатирано, коя нормативна уредба е приложена и защо не става ясно. ЯАС счита, че с процесното писмо съществено е нарушено правото на защита на
оспорващия, който първо е одобрен за участие при едни условия, получил е
подпомагане и впоследствие с прекратяване на агроекологичния
ангажимент, се налага да върне полученото. Мотивите на адм.
орган са неясни, тъй като законодателят не
е допуснал обратно действие
на новия текст на чл. 5 ал. 1 т. 3 от
Наредба № 7, а момента на подаване на заявлението е 2014/2015, когато
оспорващия е започнал прилагането на агроекологични
дейности. Изключително несправедливо би било спрямо подпомогнатите земеделски
производители новата правна уредба да се отрази негативно в правната им сфера,
още повече когато до тогава са изпълнявали поетите си ангажименти и са
отговаряли на изискванията на Наредба№7. Освен това когато с адм. акт се засягат права, следва да се прилагат онези
мерки, които са по благоприятни за тях, ако по този начин се постига целта на закона.
Следва да се има предвид и целите на ЗПЗП, заложени в чл. 2 т.2-11 от закона.
Не на последно място според основен принцип в АПК, заложен в чл. 6 ал. 2, адм. акт и неговото изпълнение не могат да засягат
права и законни интереси в по-голяма
степен от най-необходимото за целта, за
която актът се издава. А според ал. 5 адм. органи трябва да се въздържат от актове и действия, които могат да причинят вреди,
явно несъизмерими с преследваната цел.
По този
начин, като не е приключил адм. процедура съобразявайки се с изложеното в решението на
ВАС, се нарушава правото на защита на оспорващия от една страна, а от друга и в
невъзможност да организира защитата си без адм. акт
да го засяга в повече от необходимото и да е явно несъразмерен с преследвана в
закона цел.
В
заключение следва да се има предвид, че в тежест на адм.
орган, а не на оспорващия е да докаже
наличието на фактическите и правни основания за издаване на адм. акт, указание за което съдът е дал в насрочващото
определение.
С
оглед на изложеното, процесното писмо следва да се
отмени. При този изход на делото
и на осн.чл.143 ал.1 АПК ДФЗ –София следва да бъде
осъден да заплати на жалбоподателя направените от него съдебни разноски в размер на 50 лв., съставляващи заплатена държавна такса и изплатен адвокатски хонорар
от жалбоподателя в размер на 500 лева, в съответствие с наредбата за
адвокатските възнаграждения, поради което възражението за прекомерност на
същото е неоснователно.
Водим от горното, съдът
Р Е
Ш И
ОТМЕНЯ Акт за прекратяване
на ангажимент по мярка 10“Агроекология и климат“ от Програмата
за развитие на селските райони
за периода 2014-2010 за кампания 2016, издаден от Зам. изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ с изх. № 02-283-6500/707 от 05.07.2019г.
ОСЪЖДА Държавен фонд“ Земеделие“, София
да заплати на ЕТ”А.М.Г.”, представляващ А.М.Г., със седалище с. И., община Стралджа, област Ямбол,
чрез адвокат А.К. ***, със съдебен адрес
***, съдебни разноски в размер на 550 /петстотин и петдесет/ лева.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по реда на
чл.138 АПК.
СЪДИЯ: /п/ не се чете