Решение по дело №301/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 276
Дата: 3 декември 2019 г. (в сила от 15 юни 2020 г.)
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20197280700301
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

№ 276/3.12.2019г.

гр.Ямбол

 

                                      В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.ЯМБОЛ, четвърти  административен състав

На осми ноември 2019 год.

 В открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:    ВАНЯ СТОЯНОВА   

                                                            

Секретар  Велина Митева

като разгледа докладваното от  съдия В. Стоянова

адм.дело № 301   по описа на 2019 г.

        Производството е по реда на чл.145 и сл АПК във вр. с чл.52 ал.1 от Наредба №7 от 24.02.2015 год. за прилагане на мярка 10 ”Агроекология и климат” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 год./наричана за краткост Наредбата/.

         Пред Административен съд-Ямбол е постъпила жалба на  ЕТ“ А.М.Г.“, ЕИК *** със седалище с. И. община Стралджа област Ямбол, чрез адвокат А.К. ***, със съдебен адрес ***, *против Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10“Агроекология и климатот Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2010 за кампания 2016, изд. от Зам. изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ с изх. № 02-283-6500/707 от 05.07.2019г.

      В жалбата се правят оплаквания за допуснати нарушения както на  административно процесуалните норми, така и за нарушаване на материално правните разпоредби. Иска се изцяло отмяна на обжалваното уведомително писмо и присъждане на направените по делото разноски.

   В съдебно заседание оспорващият  не се явява, представлява се от адвокат К. от СтАК, редовно упълномощена. Оспорва законността на проведената процедура от адм. орган, както и основанията й. Сочи, че с  жалбата са изложени аргументи в подкрепа на тезата защо подобно и едностранно определяне от страна на административния орган на т.нар. специализиран слой за незаконосъобразно и като такова не следва да бъде зачетено и да бъде критерий за определяне на допустимостта за подпомагане на заявените площи.

Намира, че представените в съдебно заседание от ответната страна указателни заповеди и писма свидетелстват и представляват незачитане на реда, по който се изменят подзаконовите нормативни актове, каквато е в случая приложимата Наредба № 7/2015 г., в която към момента на подаване на заявлението за процесната 2016 г. нормативно е определен слоят, начина и критериите за определяне на допустимостта на подпомагане на заявените площи.

В предоставения от съда  срок писмени бележки не постъпиха.

 Ответната страна, чрез процесуалният си представител юрисконсулт Р. оспорва изцяло жалбата.Твърди, че жалбоподателят ЕТ „А.М.Г.“ е кандидат по мярка 10 „Агроекология и климат“ и през кампания 2016 г. е подал стандартно заявление за плащане.

При стартиране на административни проверки Държавен фондЗемеделие“ е установил липсата на географско припокриване между одобрените референтни парцели през 2015 г. със заявените през текущата кампания. Съгласно чл.5, ал.3 от Наредба № 7, регламентираща мярка 10, изискванията към кандидатите по мярката са кумулативни и следва да бъдат изпълнени всичките условия, за да се постигне одобрение и плащане на субсидия за съответната кампания, т.е.  заявените парцели трябва да попадат с цялата си площ от списъка със землищата от Приложение № 1 към Наредба № 7, да попадат едновременно с това с цялата си площ в специализирания слой и в слоя по чл.4, ал.1 от наредбатаземи с висока природна стойност.

В уведомителното писмо за одобрение за кампания 2015 г., което е одобрение по мярката с поемането на 5-годишен ангажимент, кандидатът се е подписал под изискване да следи и спазва всяка промяна в нормативните актове, включително и в основния акт, който касае конкретната мярка, Наредба № 7/2015 г., и да съобразява действията си за следваща кампания с измененията и съответните нормативни актове в секторното законодателство.

На следващо място, с подаването на заявление през 2016 г. на дата 22.04.2016 г. при автоматичното географско сравнение на площите е отчетена грешка и са посочени парцелите, като сочи, че заявените парцели не попадат в слоя на зимуващи гъски. Кандидатът е запознат с резултатите на тези автоматични проверки и е положил подписа си и печат на дружеството си в края на проверките. Имал е законово регламентиран срок, съгласно чл.51, ал.1 от Наредба № 7, да направи корекция на своето заявление и промяна, за да изясни  причините за генерираната вид грешка при автоматичните проверки, с които е запознат. Същият е можел да установи защо заявените парцели в информационната система ги отчита като грешни, да ги премахне от заявлението си за подпомагане и съответно да не се стига до тази грешка. От това право той не се е възползвал, поради което при приключване на административните проверки за допустимост на заявлението е установено, че има нарушения на изискванията на чл.20, ал.4 от Наредба№ 7 и липса на 90% припокриване между площите. В този смисъл административният орган е задължен да инициира производство, свързано с прекратяване на многогодишен ангажимент на кандидата, заяви процесуалния представител на ответната страна.

Моли да  бъде отхвърлена жалбата като неоснователна и недоказана, предвид  необорването на твърдението, че площите не попадат в този специализиран слой. Претендира юрисконсултско възнаграждение в минимален размер и прави възражение за прекомерност на адвокатски хонорар, в условията на евентуалност.

         Съдът, след като обсъди изложените в жалбата доводи, извърши преценка на доказателствата по делото и становищата на страните, приема за установено следното:

        Административното производство  е било задвижено с подаване от жалбоподателя на Заявление за подпомагане с УИН:28/150615/75604, придружено от Таблица за използваните парцели за 2015 год. в землището на с.И., Община Стралджа. Заявените площи по направление ”Поддържане на местообитанията на  зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение” от мярка 10 ”Агроекология и климат”от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014г.-2020 год.са общо 354.26 ха. С Уведомително писмо изх.№02-280-2600/956 от 19.05.2016 год. на Зам.изпълнителния директор на ДФ”Земеделие”, жалбоподателя е бил уведомен, че е одобрен за участие по исканото направление, като одобрените и неодобрените площи са посочени в таблица №1 на писмото, а парцелите които изцяло или частично не са одобрени,  както и причините за това са описани в таблица №2. Като причина за отказ е отразено”заявеният парцел или част от него попада извън териториите определени в чл.5 ал.3 т.1 от Наредба №7/2015 год. и съгласно чл.26 т.6 парцелът е неодобрен за участие”. С решение № 102 по адм. дело № 121/2016г. по описа на ЯАС е отменено в частта, с която изцяло или частично не са одобрени заявените от оспорващия парцели по направление „поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“ от мярка 10 „Агроекология и  климат“ от ПРСР 2014-2020, като е изпратен за ново произнасяне. Решението е оставено в сила с решение на ВАС по адм. дело № 12530/2016г. С оглед на това, както е посочено  и в жалбата с Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 10“Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020г. изд. от зам. изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ с изх. № 01-6500/1981 от 28.03.2018г. са одобрени всички заявени от оспорващия парцели за кампания 2015г. с обща площ 354.26ха.

         Със заявление за подпомагане с УИН 28/090616/80695, подадено на 20.06.2016г., придружено от Таблица за използваните парцели за 2016г. оспорващият е заявил общо 52 бр. парцела с обща площ 354.26ха за участие по направление „поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски  и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“/ВПС-4.1/ от мярка 10 „Агроекология и климат“ от програма за развитие на селските райони за периода 2014-2020 с код на дейност съгласно Наредба № 7-АК2“засяване и отглеждане на есенни зърнено –житни култури с местообитания на зимуващи видове гъски на минимум 50 процента от заявените по дейността площи за кампания 2016г.

              С уведомително писмо с изх. № 01-6500/4868 от 12.06.2018г. е открито производство по чл. 26 ал. 1 от АПК по издаване на адм. акт за   прекратяване на многогодишен ангажимент по мярка 10“Агроекология и климат“ по направление“Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“/ВПС-4.1/. Посочено е, че при извършване на адм. проверка на основание чл. 52 ал. 1 от Наредба № 7 е установено, че процентът на допустимата заявена плащ през текущата кампания спрямо размера на одобрената/референтна/ площ за участие по цитираното направление е 17.22%. Позовавайки се на разпоредбата на чл. 18 ал. 3 т. 3 от Наредба№7 адм. орган не е взел предвид възражение с вх. №02-283-6500/707 от 03.07.2018г. и е издал оспорения адм. акт, като основния мотив в него е, че не са спазени чл. 20 ал. 4 от Наредба № 7 от 24.02.2015г., поради което съгласно чл.18 ал. 3 т. 3 от цитираната Наредба ДФ“Земеделие“, Разплащателна агенция прекратява  агроекологичния ангажимент, като е посочил, че земеделските стопани възстановяват получената финансова помощ по съответното направление.

        От изложеното, съдът прави следните правни изводи:

        Оспорването е направено от легитимно лице с правен интерес, в законоустановения срок  и против акт подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност, поради което е процесуално допустимо.

         Разгледана по същество жалбата е основателна.

         Съдът, с оглед разпоредбата на чл.168 АПК е длъжен да извърши проверка на оспорения пред него индивидуален административен акт, на всички основания посочени в чл.146 АПК, без да се ограничава от основанията посочени от оспорващия.

         Процесното уведомително писмо е издадено от компетентен орган. Съгласно разпоредбата на чл.20а ал.1 и ал.2 т.2 ЗПЗП Изпълнителния директор на ДФЗ е изпълнителен директор на РА и я представлява. На този орган съгласно чл.10 т.7 от Устройствения правилник на ДФЗ е предоставено правомощието да взема решения за одобряване или отхвърляне на заявленията по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика прилага от РА, каквато е и мярка 10”Агроекология и климат” от ПРСР за периода 2014-2020 год. Съгласно чл.50 ал.1 от Наредба №7/2015 год. ДФЗ-РА изпраща уведомително писмо на селските стопани относно одобрените и неодобрените за участие площи и животни. При това положение Изп.директор на ДФЗ се явява компетентния орган да издава посочените уведомителни писма. Освен това същия е оправомощен да делегира тези си правомощия /чл.20 т.2 и т.3 и чл.20а ал.1, 2и 4 ЗПЗП/на определени от него лица, което е сторил видно от приложената по делото Заповед № 03- РД/715(#2)  от 13.12.2018г./стр. 133/ При това положение следва да се приеме, че процесния акт е издаден от материално  компетентен административен орган, в рамките на предоставените му от закона правомощия.

            Следва да се има предвид, че хронологично, оспореното уведомително писмо е издадено след влизане в сила на решение № 102 от 21.09.2016г. по адм. дело № 121/2016г. на ЯАС, оставено в сила с решение № 482 от 12.01.2018г. по адм. дело № 12530/2016г.  на ВАС.     С решението на ЯАС е отменено Уведомително писмо № 02-280-2600/956 от 19.05.2016 год. на Зам.изпълнителния директор на ДФ”Земеделие”-гр.София, в частта в която по Таблица 2 изцяло или частично не са одобрени за участие заявените от ЕТ”А.М.Г.”, парцели по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение” от мярка 10 ”Агроекология и климат” от ПРСР 2014-2020 год. и преписката е изпратена  в отменената й част на ДФЗ-РА-София за ново произнасяне при съобразяване дадените от съда указания по прилагането на закона.  Към момента адм. дело № 121/2016г. на ЯАС е приложено по адм. дело № 324/2018г. на ЯАС, което е изпратено във ВАС, видно от съдебно деловодната справка по настоящото дело/стр. 149/.    Адм. дело № 324/2018г. е образувано по жалба ЕТ “А.М.Г.“ с адрес с. И., общ. Стралджа, ул. „***“ № *, против  мълчалив отказ на Изпълнителния директор на ДФ “Земеделие“ гр.София да издаде индивидуален административен акт по искане с вх. № 02-280-1600/956#5 от 16.11.2018г., жалбата по което е оставена без разглеждане и делото е прекратено, депозирана е частна жалба във ВАС. Именно в мотивите си по адм. дело № 324/2018г. ЯАС сочи, че след  влизането в сила на 12.01.2018г. на Решение № 102/21.09.2016г. по адм. дело № 121/2016г. на ЯАС и изпращането му на 19.01.2018г. на адм. орган за ново произнасяне, последния е издал на 28.03.2018 г. уведомително писмо изх.№ 01-6500/1981, с което е одобрил жалбоподателя за участие по процесната мярка, като одобрената площ  е цялата посочена в заявлението за подпомагане.

Впоследствие на 05.07.2019г. адм. орган издава процесното писмо и прекратява ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ от програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2016, позовавайки не на чл. 18 ал. 3 т. 3 от Наредба № 7, според която  Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, прекратява агроекологичния ангажимент и земеделските стопани възстановяват получената финансова помощ по съответното направление, съгласно условията на ал. 4, когато: не са спазили изискванията на чл. 20, ал. 2 и 4; Според ал. 2 одобрената площ за прилагане на агроекологичните дейности по направленията по чл. 3, т. 1, 3 и 4 може да бъде намалена с не повече от 10 на сто, като всяка година поне 90 на сто от площта по съответното направление се припокрива географски с площта, за която има поет агроекологичен ангажимент по реда на глава пета или в случаите по ал. 6 и 7. При определяне на процентното съотношение ДФЗ – РА, закръгля получения резултат до втория знак след десетичната запетая. Според ал. 4  (Доп. – ДВ, бр. 18 от 2018 г., в сила от 27.02.2018 г.)  „Одобрената площ за прилагане на агроекологичните дейности по направленията по чл. 3, т. 2 и 7 може да бъде намалена с не повече от 10 на сто спрямо площта, за която има поет агроекологичен ангажимент по реда на глава пета или в случаите по ал. 6 и 7.“

         Условията и реда за подпомагане на земеделските производители по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение” са уредени в Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. Съгласно чл. 8, ал.1 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г.  агроекологичните дейности по направленията по чл.3, сред които е и поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение се прилагат за период от пет последователни години. Съгласно ал.2 на същия текст, срокът по ал. 1 започва да тече от началото на годината на подаване и на одобрение на "Заявлението за подпомагане", което през първата година на кандидатстване е и „Заявление за плащане“.  През всяка следваща година до изтичане на срока по ал. 1 кандидатите за подпомагане подават "Заявление за плащане". В случая поетия  от жалбоподателя 5 годишен ангажимент по мярката е започнал да тече от 2015г., когато е   подадено Заявление за подпомагане с  УИН 28/150615/75604, което се установява и от издаденото Уведомително писмо изх.№ 01-6500/1981  от 28.03.2018 г.

                Съгласно чл.75 § 2 от Регламент № 136/2013г. и чл. 52 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г.  изплащането на годишната финансова помощ  се осъществява след  извършване на административни проверки и проверки на място за изпълнението на изискванията за подпомагане на агроекологичните дейности. Видно от Уведомително писмо с изх.№ 01-6500/4868  от 12.06.2018г.  при  извършване на административни проверки  по подадено от жалбоподателя Заявление за подпомагане с  УИН 28/090616/80695 за кампания 2016г. по мярка 10 „Агроекология и климат“, адм. орган е констатирал нередности по чл. 20, ал.4 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г.

 

        Административното производство по адм. дело № 121/2016г. на ЯАС е било задвижено с подаване от жалбоподателя на Заявление за подпомагане с УИН:28/150615/75604, придружено от Таблица за използваните парцели за 2015 год. в землището на с.И., Община Стралджа.Заявените площи по направление ”Поддържане на местообитанията на  зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение” от мярка 10 ”Агроекология и климат”от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014г.-2020 год.са общо 354.26 ха. С Уведомително писмо изх.№02-280-2600/956 от 19.05.2016 год. на Зам.изпълнителния директор на ДФ”Земеделие”, жалбоподателя е бил уведомен, че е одобрен за участие по исканото направление, като одобрените и неодобрените площи са посочени в таблица №1 на писмото, а парцелите които изцяло или частично не са одобрени, както и причините за това са описани в таблица №2. В последната в табличен вид са посочени декларираните парцели от жалбоподателя,  които не са одобрени, без да са посочени землищата в които попадат.Като причина за отказ е отразено”заявеният парцел или част от него попада извън териториите определени в чл.5 ал.3 т.1 от Наредба №7/2015 год. и съгласно чл.26 т.6 парцелът е неодобрен за участие“.

ЯАС намира, че постановявайки оспореното уведомително писмо, адм. орган не се е съобразил с мотивите изложени в решение № 482 от 12.01.2018г. по адм. дело № 12530/2016г. на ВАС, с оглед тълкуването на промените в Наредба № 7/2015г. от 2017г. в разпоредбата на чл. 5.

Действително съгласно разпоредбата на чл. 2 0 ал. 4 от Наредба  № 7 от 24.02.2015г. одобрената площ за прилагане на агроекологичните дейности може да бъде намалена с не повече от 10 процента  спрямо площта, за която има поет агроекологичен ангажимент по реда на глава пета или в случаите по ал. 6, но разпоредбата касае случаите, когато самия земеделски стопанин намали площите или липсата на одобрение е следствие на неизпълнен ангажимент от земеделския стопанин,  а не вследствие на промяна  в нормативната уредба. Съгласно редакцията на чл. 5 ал. 1 т. 3 от Наредба № 7 преди промяната й, прилагането на агроекологични дейности по направление „Поддържане на местообитание на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи  орнитологично значение“ /ВПС-4.1/, са допустими за подпомагане зем. парцели, които с цялата си площ попадат в списъка на землищата, в които има местообитания на зимуващите видове гъски съгласно приложение № 1. В тази редакция не съществува изискване тези земи да попадат в специализиран слой на орнитологично значими  места и слой по чл. 4 ал. 1. 

ЯАС, при постановяване на настоящото решение съобрази мотивите си с тези изложени в решение № 482 от 12.01.2018г. по адм. дело № 12530/2016г., според което съобразно чл.5, ал.3, т.1 от Наредба №7/2015г., в приложимата редакцияпреди изменението с ДВ бр.19 от 2017г., в сила от 28.02.2017г., за прилагане на агроекологичните дейности по направление поддържане на местообитания на зимуващи гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение, допустими за подпомагане са земеделски парцели, които с цялата си площ попадат в специализиран слой на местообитанията на зимуващите видове гъски, съгласно приложение № 1, в което [с. И.] е включено с цялата си площ. От анализа на тези правни норми е видно, че за прилагане на подпомагането по заявеното направление, законодателят в разпоредбата на чл.5, ал.3, т.1 от Наредба №7/2015г. е предвидил една единствена предпоставказаявените за подпомагане парцели да са включени в специализиран слой на местообитанията на зимуващите видове гъски, съгласно приложение № 1. Действително след последното изменение с ДВ бр.19 от 2017г., в сила от 28.02.2017г. вече се изисква освен площите да фигурират в списъка на землищата, в които има местообитания на зимуващи видове гъски съгласно приложение № 1, да бъде съобразен и специализиран слой на орнитологично значими места, включващ зоните на местообитанията и слоя по чл. 4, ал. 1 от Наредбата. Но това изменение важи занапред - от 28.02.2017г., и не е било приложимо към момента на издаване на уведомителното писмо във връзка със заявлението на оспорващия за подпомагане по  мярка 10. Указанията дадени с писмо изх.№13-2301/19.04.2016г. на Министерство на земеделието и храните (сега Министерство на земеделието, храните и горите) и одобрения специализиран слой на орнитологично значими места на местообитанията на зимуващи гъски и червеногуши гъски, на които се основава ЕТ, не е основание за различен извод от гореизложения, защото указанията и одобрения специализиран слой за зимуващите гъски и не са основани на приложимата към него момент нормативна уредба и въобще не са посочени в процесния административен акт. В случая е установено, че за заявлението на оспорващия е била налице посочената предпоставка - заявените за подпомагане парцели са били включени в списъка с местообитанията на зимуващите видове гъски, съгласно приложение № 1.

В този смисъл съдът намира, че адм. орган е следвало да съобрази действията си по отношение на заявление за подпомагане с УИН:28/150615/75604, придружено от Таблица за използваните парцели за 2015 год. в землището на с.И., Община Стралджа с цитираното съдебно решение и да приключи процедурата по него съобразявайки мотивите с изложените в решението, а не да пристъпи към процедура по прекратяване на  агроекологичния ангажимент. Откриването на производството по издаване на оспорения адм. акт е от 12.06.2018г. От друга страна на 28.03.2018г. е издадено в изпълнение на решение № 102 от 21.09.2018г. по адм. дело № 121/2016г. на ЯАС потвърдено с решение № 482 на 12.01.2018г. на ВАС, уведомително писмо с изх. № 01-6500/1981, като се посочва по повод възражение на оспорващия от 03.07.2019г. в писмо изх. № 02-283-6500/707 от 23.10.2018г., че проверката на площите се извършва всяка година. Последното обстоятелство е безспорен факт. Но само три месеца след издаване на уведомително писмо от 28.03.2018г. е открито производство за издаване на адм. акт за прекратяване на агроекологичния ангажимент. Мотивът изложен в писмото по чл. 26 ал. 1 от АПК, от 12.06.2018г./стр. 13 от делото/  е, че процентът на допустимата заявена площ през текущата кампания, спрямо размера на одобрената площ за участие по направление „поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение е 17.22% и съгласно чл. 18 ал. 3т. 3от Наредба № 7 от 24.02.2015г., Разплащателна агенция прекратява агроекологичния ангажимент и зем. стопани  възстановяват получената финансова помощ по съответното направление, когато не са спазили изискванията на чл. 20 ал. 4 от наредбата. В този смисъл ДФЗ-РА е предприел действия по прекратяване на агроекологичния ангажимент по направление „поддържане местообиатнията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи в орнитологично значение“. Видно от приложение 1, основанията за недопустимост са, че заявените парцели попадат извън териториите определени в чл. 5 ал. 3 т. 1 и /или 4 ал. 1 и чл. 26 т. 6 от Наредбата, поради което са неодобрени за участие. Посочена е референтна/одобрена / площ 354.26ха, заявената площ в текущата кампания е 354,26 ха, а заявената за подпомагане площ в текущата кампания е 61.01ха. Правните основания за всички недопустими за подпомагане площи са посочените по горе.

ЯАС намира, че адм. орган не се  е съобразил с  разпоредбата на чл. 5 ал. 3 т. 1 от Наредбата  в която е предвидена една предпоставка-заявените за подпомагане парцели да са включени в специализиран слой на местообитанията на зимуващите гъски, съгласно приложение 1. Действително след изменението в ДВ бр. 19/2017г. се изисква да бъде съобразен и  специализиран слой на орнитологично значими места, включващ зоните на местообитанията и слоя по чл. 4 ал. 1 от Наредбата, но това изменение важи от 28.02.2017г.

ЯАС констатира, че оспорения адм. акт е немотивиран, тъй като не са изложени ясни и конкретни фактически констатации  за прекратяване на агроекологичния ангажимен. Адм. акт не  е мотивиран, не става ясно на адресата защо на 28.03.2018г. адм. орган одобрява всички площи, а  три месеца след това открива производство за прекратяване на агроекологичния ангажимент. Действително, цитират се извършени „административни проверки“, но кога са извършени, какво е констатирано, коя нормативна уредба е приложена и  защо не става ясно. ЯАС счита, че с процесното писмо съществено е нарушено правото на защита на оспорващия, който първо е одобрен за участие при едни условия, получил е подпомагане и впоследствие с прекратяване на агроекологичния ангажимент, се налага да върне полученото. Мотивите на адм. орган са неясни, тъй като законодателят не  е допуснал  обратно действие на  новия текст на чл. 5 ал. 1 т. 3 от Наредба № 7, а момента на подаване на заявлението е 2014/2015, когато оспорващия е започнал прилагането на агроекологични дейности. Изключително несправедливо би било спрямо подпомогнатите земеделски производители новата правна уредба да се отрази негативно в правната им сфера, още повече когато до тогава са изпълнявали поетите си ангажименти и са отговаряли на изискванията на Наредба№7. Освен това когато с адм. акт се засягат права, следва да се прилагат онези мерки, които са по благоприятни за тях, ако по този начин се постига целта на закона. Следва да се има предвид и целите на ЗПЗП, заложени в чл. 2 т.2-11 от закона. Не на последно място според основен принцип в АПК, заложен в чл. 6 ал. 2, адм. акт и неговото изпълнение не могат да засягат права  и законни интереси в по-голяма степен  от най-необходимото за целта, за която актът се издава. А според  ал. 5 адм. органи трябва да се въздържат от актове  и действия, които могат да причинят вреди, явно несъизмерими с преследваната цел.

По този начин, като не  е приключил адм. процедура съобразявайки се с изложеното в решението на ВАС, се нарушава правото на защита на оспорващия от една страна, а от друга и в невъзможност да организира защитата си без адм. акт да го засяга в повече от необходимото и да е явно несъразмерен с преследвана в закона цел.

В заключение следва да се има предвид, че в тежест на адм. орган, а не на оспорващия е да докаже  наличието на фактическите и правни основания за издаване на адм. акт, указание за което съдът е дал в насрочващото определение.

           С оглед на изложеното, процесното писмо следва да се отмени.          При този изход на делото и на осн.чл.143 ал.1 АПК ДФЗ –София следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя направените от него съдебни разноски в  размер на 50 лв., съставляващи заплатена  държавна такса и изплатен адвокатски хонорар от жалбоподателя в размер на 500 лева, в съответствие с наредбата за адвокатските възнаграждения, поради което възражението за прекомерност на същото е неоснователно.

         Водим от горното, съдът

 

                                                   Р   Е   Ш   И

 

       ОТМЕНЯ Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10“Агроекология и климатот Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2010 за кампания 2016, издаден  от Зам. изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ с изх. № 02-283-6500/707 от 05.07.2019г.

       ОСЪЖДА Държавен фонд“ Земеделие“, София да заплати на ЕТ”А.М.Г.”, представляващ А.М.Г., със седалище с. И., община Стралджа, област Ямбол, чрез адвокат А.К. ***, със съдебен адрес ***, съдебни разноски в размер на 550 /петстотин и петдесет/ лева.

       Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по реда на чл.138 АПК.

 

 

 

 

 

                                                       СЪДИЯ: /п/ не се чете