РЕШЕНИЕ
№ 397
Видин, 07.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Видин - V състав, в съдебно заседание на осми февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: |
БИЛЯНА ПАНТАЛЕЕВА-КАЙЗЕРОВА |
При секретар ВЕРЖИНИЯ КИРИЛОВА като разгледа докладваното от съдия БИЛЯНА ПАНТАЛЕЕВА-КАЙЗЕРОВА административно дело № 20247070700057 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Делото е образувано по жалба на С.Й.Д. *** против
Решение № 1040-05-34/21.12.2023г. на Директора на ТП на НОИ-Видин, с което е
потвърдено Разпореждане № 051-00-688-3/13.11.2023г. на Ръководителя на
осигуряването за безработица при ТП на НОИ-Видин.
Твърди се от жалбоподателката, че е неправилен изводът
на административния орган, че компетентната държава, която следва да изплати
парично обезщетение за безработица след прекратяване на трудовото ѝ
правоотношение е Италия. Сочи се, че тези изводи са неправилни и в противоречие
с правото на ЕС, конкретно с Регламент ЕО №883/2004г. на Европейския парламенти
и на Съвета и Регламент № 987/2009г. на Европейския парламент и на Съвета.
Сочи, че съгласно чл.11,§.1 във вр. с §.2 от Регламент /ЕО/№987/2009 на
Европейския парламент и на Съвета решаващо значение за определяне на
действителното място на обичайно пребиваване на гражданин на ЕС има намерението
на лицето , особено причините за преместването му. Сочи , че в случая връзката
ѝ със семейството, необходимостта да полага грижи за майка си, жилищното ѝ
положение са основания, които потвърждават намерението ѝ да се установи трайно
в България. Сочи , че не оспорва приетото от органа, че обичайното ѝ
пребиваване е било в Италия до прекратяване на трудовия ѝ договор, но след
завръщането ѝ в България обичайното ѝ местопребиваване е родната ѝ страна,
която е компетентната държава да ѝ отпусне дължащото се парично обезщетение за
безработица.
Иска се от съда да отмени оспореното решение като
незаконосъобразно и преписката да бъде върната на административния орган за
ново произнасяне, при което да ѝ се отпусне обезщетението за безработица.
Претендират се разноските за производството.
Ответникът по жалбата, чрез процесуалния си
представител, оспорва същата и моли да се потвърди оспореното решение като
законосъобразно.
Съдът, като прецени доводите на страните и събраните
по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:
Жалбоподателката е подала заявление с вх.№
051-00-688/03.07.2023г. за отпускане на парично обезщетение за безработица на
основание чл.54а от КСО. Към заявлението си е приложила заявление за
удостоверяване на осигурителни периоди и доходи от друга държава-членка на ЕС
със СЕД U002 и U004, както и декларация за определяне на местопребиваване, в
която е декларирала последния си период на заетост в чужбина от 07.07.2002г. до
23.06.2023г., семейно положение-без съпруг, деца и преобладаваща част от
родните-в България , собствено жилище в България, преобладаваща част от
социалните ѝ контакти-в България, намерение да се установи трайно-в България. С
разпореждане № 051-00-688-1 от 14.07.2023г. на Ръководителя на осигуряването за
безработица при ТП на НОИ-Видин е спряно производството по отпускане на парично
обезщетение за безработица до получаване на СЕД U002 и СЕД U004 от
компетентната институция на Италия. Видно от получения отговор на искане на
информация за пребиваване СЕД Н006, в същия се съдържа информация „държава на
пребиваване“-Италия и адрес. Друга информация формулярът на съдържа. С
разпореждане от 13.11.2023г. производството е възобновено поради получаване на
СЕД Н006.
С разпореждане № 051-00-688-3 от 13.11.2023г. на
Ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ-Видин е отказано
отпускането на парично обезщетение за безработица по съображения , че в получен
структуриран електронен документ Н006 компетентната институция на Италия
потвърждава пребиваване на Д. в Италия по време на последната трудова заетост,
поради което и Италия е компетентната институция.
С обжалваното решение директорът на ТП на НОИ-Видин е
потвърдил горното разпореждане. Приел е, че по време на последната заетост на
жалбоподателката спрямо нея се е прилагало законодателството на Италия, която
до м.юни 2023г. е и държавата на пребиваване на жалбоподателката, в резултат на
което именно Италия се явява компетентната държава-членка съгласно разпоредбата
на чл.65,§.2 от Регламент /ЕО/ №883/2004. Приел е, че предвид издадения от
компетентната институция на Италия структуриран електронен документ 006
/отговор на искане относно пребиваване/, то компетентната институция, която
следва да извърши преценка на правото на обезщетение е Италия, тъй като повече
от 20 години жалбоподателката е осъществявала трудова дейност в Италия , което
сочи на трайно установяване в тази държава до м.юни 2023г., след което същата
се е завърнала дълготрайно в България. Приел е , че жалбоподателката не попада
в обхвата на чл.65,§.2 от Регламент /ЕО/ №883/2004.
По делото са събрани гласни доказателства , от които
се установява по безспорен начин , че жалбоподателката е пребивала в Италия с
цел трудова заетост, като поради влошено здравословно състояние на майка ѝ се е
установила трайно в България след прекратяване на трудовото ѝ правоотношение в
Италия. Установява се по безспорен начин, както от гласните доказателства, така
и от писмените, приложени по делото, намерението ѝ за трайно установяване в
България.
Видно от представените писмени доказателства
жалбоподателката е упражнявала дейност като заето лице/домашна помощница/ в
Италия по договор за неопределен срок с дата на назначаване 10.06.2002г. ,
който е прекратен на 17.05.2023г., като дейността е упражнявана при един
работодател. По делото е представено и извлечение от социално осигурителна
сметка на лицето , издадена от Национален институт за социално осигуряване –
Италия , съдържаща данни за осигуряване на лицето : от 07.07.2002г. до
31.03.2017г.
При така установената фактическа обстановка Съдът
намира от правна страна следното:
Жалбата е допустима, като подадена в законоустановения
14-дневен срок за оспорване и от лице, за което е налице правен интерес да
обжалва подлежащия на оспорване административен акт-решението на ръководителя
на териториалното поделение на НОИ/чл.118,ал.1 КСО/-директора на ТП на
НОИ-Видин.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
Обжалваното решение е издадено от компетентен по
материя, място и степен орган , в предписаната от закона форма, в
производството по издаването на обжалвания административен акт не са допуснати
съществени нарушения на административно-производствените правила , правилно е
приложен и материалният закон.
Спорно по делото е коя е компетентната държава-членка
за изплащане на обезщетението за безработица на жалбоподателката след като
последният период на трудова заетост е бил в държава-членка , различна от
държавата–членка, която е сезирана със заявление за изплащане на обезщетението.
Жалбоподателката е лице-български гражданин, а
България е страна членка на ЕС, и е лице , което е упражнявало трудова дейност
в друга държава-членка, поради което жалбоподателката попада в персоналния
обхват на Регламент (EО) № 883/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29
април 2004 година за координация на системите за социално осигуряване
/Регламента/, съгласно чл.2,§.1 от същия. Съгласно чл.3,§.1,б."з" от
Регламента, законодателствата по отношение обезщетенията за безработица попадат
в материалния му обхват.
Съгласно чл.11,§.1 от Регламент (EО) № 883/2004,
лицата, за които се прилага регламентът, са подчинени на законодателството само
на една държава-членка. Това законодателство се определя в съответствие с
настоящия дял от регламента-дял II. Освен общите правила , специални правила по
отношение на обезщетението за безработица са разписани в Глава 6 от Регламента.
Спорно по делото е коя е компетентната институция за
отпускане на парично обезщетение за безработица на жалбоподателката , съответно
за преценка на правото ѝ на такова, и дали са налице предпоставките за
приложение на специалните правила, в случая чл.65,§.2 от Регламент (EО) №
883/2004, във вр. с чл.65,§.5, б. "а" от Регламента. Същата визира
правото на безработното лице на обезщетение в съответствие със
законодателството на държавата-членка по пребиваване, която е различна от
компетентната държава-членка-държавата , където е осъществена дейността.
Съобразно чл.1,б.“т“ от Регламент (EО) № 883/2004
„компетентна държава-членка" е държавата-членка, в която се намира
компетентната институция.
Съгласно чл.1,б.р от Регламент (EО) № 883/2004
"компетентна институция" е: i) институцията, в която заинтересованото
лице е осигурено към момента на искането за обезщетение; или ii) институцията,
от която заинтересованото лице има или би имало право на обезщетения, ако то,
член или членове на неговото семейство пребиваваха в държавата-членка, в която
се намира институцията; или iii) институцията, определена от компетентния орган
на съответната държава; или iv) в случая на схема, свързана със задълженията на
работодателя във връзка с обезщетенията, определени в член 3, параграф 1 - или
съответния работодател или осигурител, или вместо него, орган или институция,
определен от компетентния орган на съответната държава-членка.
В случая, съобразно горната разпоредба, компетентна
институция може да бъде както институцията в държавата, в която
заинтересованото лице е осигурено към момента на искането за обезщетение; така
и институцията, от която заинтересованото лице има или би имало право на
обезщетения, ако то, член или членове на неговото семейство пребиваваха в
държавата-членка, в която се намира институцията,т.е или държавата по
последното осигуряване, или държавата, в която лицето пребивава.
Безспорно държавата, в която лицето е било заето лице
и евентуално осигурено, е Италия, която е компетентната държава за изплащане на
обезщетение за безработица като държава , в която е осъществена дейността.
От съществено значение по делото е определяне на държавата,
в която лицето пребивава. Обстоятелствата, които определят пребиваването, са
регламентирани в чл. 11 от Регламент (ЕО) № 987/2009. Съгласно чл. 11, §.1 от
Регламент (ЕО) № 987/2009 при различия в становищата на институциите на две или
повече държави-членки относно определяне на пребиваването на лице, за което се
прилага основният регламент, тези институции установяват с взаимно съгласие
центъра на интересите на съответното лице въз основа на цялостна оценка на
наличната информация относно релевантните факти, които може по целесъобразност
да включват: продължителността и непрекъснатото пребиваване на територията на
съответните държави-членки; положението на лицето, включително естеството и
специфичните характеристики на упражняваната дейност, по-специално мястото,
където обичайно се упражнява тази дейност, постоянният характер на дейността и
продължителността на всеки договор за заетост; семейното положение и
роднинските връзки на лицето; жилищното положение на лицето, по-специално
доколко е постоянен характерът му; държавата-членка, в която се счита, че
лицето пребивава за целите на данъчното облагане. В получения СЕД Н006 –
отговор на искане за информация за пребиваване, изброените в
чл.11,§.1,б."а" и б."б" от Регламента елементи не се
съдържат, поради което същите са преценени от ответника по делото при
определяне на държавата на пребиваване, който отчитайки горните обстоятелства е
направил правилен извод за определяне на Италия –държавата на последната
заетост , като такава и на обичайно пребиваване. Направените от органа изводи
следва да бъдат споделени с оглед изложените в Регламента критерии , а именно
жалбоподателката е била наета на безсрочен трудов договор , времето на заетост
– повече от 20 години , която в никакъв случай не може да се приеме като такава
с временен характер, семейно положение–разведена , пребиваване в Италия и с
оглед целите на данъчното облагане. Всички тези обстоятелства определят като
център на интересите на жалбоподателката по време на трудовата ѝ заетост ,
съответно като държава на пребиваване, именно Италия, независимо от наличието
на собствено жилище в България и запазените връзки на жалбоподателката с
близките ѝ.
Действително, безспорно се установява по делото от
събраните доказателства, че след прекратяване на трудовото ѝ правоотношение
същата се е завърнала в държавата си по произход и че след прекратяване на
заетостта ѝ като наето лице в Италия същата пребивава в България, където се
установява и центърът на жизнените ѝ интереси понастоящем.
Съгласно чл.65,§.2 от Регламент (ЕО) № 883/2004 г. на
Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 година за координация на
системите за социална сигурност, обаче , напълно безработно лице, което по
време на последната си дейност като заето или като самостоятелно заето лице, е
пребивавало в държава-членка, различна от компетентната държава-членка, и което
продължава да пребивава в тази държава-членка или се върне в тази
държава-членка, се поставя на разположение на службите по заетостта в
държавата-членка по пребиваване. Видно от разпоредбата на чл.65,§.2 от
Регламента, същата визира различна от настоящата хипотеза. Жалбоподателката не
се е завърнала в държава-членка по пребиваване, каквато следва да е била тази
държава и по време на дейността й като заето лице, а се е установила в
държавата си по произход, която не е била държавата ѝ на прибиваване по време
на дейността й като заето лице, поради което чл.65,§.2 от Регламента във вр. с
чл.65,§.5,б.“а“ от Регламента е неприложим по отношение на жалбоподателката. В
този смисъл е и Определение на Съда на ЕС (седми състав) от 24 март 2023 година
по дело C-30/22 (DV срещу Директора на Териториално поделение на Националния
осигурителен институт — Велико Търново), съобразно което „член 65, параграф 2
от Регламент № 883/2004 трябва да се тълкува в смисъл, че не се прилага към
положение, в което дадено лице подава заявление за получаване на обезщетения за
безработица до компетентния орган на държава-членка, в която не е завършило
периоди на осигуряване, заетост или самостоятелна заетост и на територията на
която се връща след завършен период на осигуряване, заетост или самостоятелна
заетост в друга държава, в която то е пребивавало по смисъла на тази разпоредба
през целия този период“.
Предвид горното жалбата е неоснователна. Претенциите
си за право на обезщетение за безработица жалбоподателката е следвало да
предяви пред компетентната институция в Италия-институцията, в която
заинтересованото лице е осъществило изцяло дейността си като заето лице и
евентуално е осигурено към момента на искането за обезщетение, като за същата е
съществувала правната възможност , предоставена от разпоредбите на чл.64 от
Регламент (ЕО) № 883/2004г., разписващи условията за запазване на придобито
право на обезщетение от компетентната държава-членка при преместване в друга
държава-членка. Имено чл.64 от Регламента е приложим в случая, но
жалбоподателката не се е възползвала от тази правна възможност.
В случая жалбоподателката няма завършени осигурителни
периоди в България и по отношение на същата чл.65,§.5,б.“а“, във вр. с
чл.65,§.2 от Регламент № 883/2004 е неприложим.
Административният орган е направил правилна преценка
на събраните доказателства и приложимите разпоредби , въз основа на които е
достигнал и до законосъобразни правни изводи. Решението и потвърденото с него
разпореждане са законосъобразни, като липсват основания за тяхната отмяна по
чл.146 от АПК.
Жалбата като неоснователна следва да бъде оставена без
уважение.
Воден от горното и на основание чл.172,ал.2 от АПК
Съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.Й.Д. *** против Решение №
1040-05-34/21.12.2023г. на Директора на ТП на НОИ-Видин, с което е потвърдено
Разпореждане № 051-00-688-3/13.11.2023г. на Ръководителя на осигуряването за
безработица при ТП на НОИ-Видин.
Решението не подлежи на обжалване.
Съдия: |
|