Решение по дело №5329/2017 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 461
Дата: 21 март 2018 г. (в сила от 11 юли 2018 г.)
Съдия: Теодора Пламенова Шишкова
Дело: 20173110205329
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 ноември 2017 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   

 

Номер ...............2018г.                                                                                                     гр. Варна

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненски районен съд,                                                                                 XXXVI – ти състав

На двадесети и втори февруари                                           две хиляди и осемнадесета година 

В публично заседание

                                                                                                 Районен съдия: Теодора Шишкова

Секретар: Валентина Батешкова

като разгледа докладваното от съдията

а.н.д. № 5329 по описа за 2017 година, установи следното:

 

   Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

      Образувано е по жалба на К. С.С. ЕГН ********** *** от 01.11.2017год. на началника на РДНСК – Североизточен район, с което за нарушаване нормите на чл.38, ал.1 от ЗУТ, чл.40, ал.1 от ЗУТ и чл. 110, ал.1 чл. 112, ал.1 и чл. 114, ал.2 от Наредба №7 от 22.12.2003год. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони (ПНУОВТУЗ) и чл. 33, ал.1, т.1 и т.4 от Наредба №4 от 21.05.2001год. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти при одобряване на изготвен инвестиционен проект за строеж „Промяна предназначението на склад с идентификатор 07598.216.46.2.7, находящ се на кота -2,80м. от жилищна сграда ,,ФОРТУНА КЕЙП 5 в апартамент с РЗП - 30.17кв.м., находящ се в „Жилищна сграда ФОРТУНА КЕЙП 5 с идентификатор 07589.216.46.2, разположена в УПИ XIII - 84018. 216001. 216002. кв.150 /ПИ № 07598.216.46/ по плана местност „Глико, гр. Бяла. община Бяла, област Варна му е било наложено адм. наказание глоба в размер на 1000 лв. на основание чл.232, ал.1, т.2, пр.2 от ЗУТ.

В жалбата си въззивникът твърди, че НП е неправилно, незаконосъобразно, необосновано и постановено при съществени процесуални нарушения и моли съда да го отмени.

В съдебно заседание процесуалният представител на въззивника поддържа жалбата. Същият оспорва фактическите констатации изложени в акта и НП, а във фазата по същество моли НП да бъде отменено с основен довод за допуснати съществени нарушения на процес. правила – НП било издадено от лице неразполагащо с адм. наказателна компетентност, АУАН не бил съставен в присъствието на въззивника, а му бил връчен по-късно и освен това в случая се касаело за деяние, което можело да се приеме за маловажен случай.

Процес. представител на въззиваемата страна оспорва жалбата, а във фазата по същество моли НП да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно издадено.

След преценка на събраните по делото доказателства съдът прие за установено от фактическа страна следното:

Във връзка с постъпило уведомително писмо вх.№ РС-БЛ-359-01-797/22.03.2017г. РО НСК-Варна при РДНСК-Североизточен район по реда на чл.149, ал.5 от ЗУТ за издадено от Главния архитект на Община Бяла, Разрешение за строеж № 7/20.03.2017г. на 28.03.2017год. св. Г. *** при РДНС Североизточен район извършил служебна проверка по реда на чл. 156, ал.1 от ЗУТ. По представените от Община Бяла документи по съгласуване на инвестиционните проекти и издаване на разрешението за строеж  св. Г. констатирал следното:

За УПИ XIII -84018, 216001, 216002, кв.150 /ПИ № 07598.216.46/ по плана на местност „Глико“, гр. Бяла, община Бяла, област Варна има влязъл в сила ПУП-ПР на местност „Глико“, гр.Бяла, община Бяла, област Варна, одобрен със решение №30-409/25.05.2005г. на Общински съвет - гр.Бяла, изменен със заповед №РД 07 00-567/11.09.2012г. на кмета на община Бяла, област Варна и схема №15-613641-12.12.2016г. с виза от 14.12.2016г. по чл.140 от ЗУТ издадена от главния архитект на община Бяла (препис от който е изискан от съда и приложен към писмените материали по делото).

Със съгласувания и одобрен от главния архитект на община Бяла технически инвестиционен проект е предвидено да бъде променено предназначението на помещение „склад”, разположено на кота -2,80м. в съществуваща жилищна сграда /находяща се в УПИ XIII - 84018, 216001, 216002, кв.150 по плана местност „Глико”, гр. Бяла, община Бяла, област Варна/ в „апартамент”.

Видно от обяснителната записка по част „Архитектура”, както и от изготвения комплексен доклад за оценка съответствието на инвестиционните проекти с основните изисквания към строежите, постигнатите показатели на строежа са: плътност на застрояване 23.33%, Кинт 1.11, озеленяване 53%.

Видно от резултатите от проведената проверка на законосъобразността на издаденото от главния архитект на община Бяла разрешение за строеж №7/20.03.2017г. е установено, че:

-          помещението, чиято промяна на предназначението е разрешена се намира на кота -2,80 м. - в подземен етаж по смисъла на §5, т.48 от Допълнителните разпоредби /ДР/ на Закона за устройство на територията /ЗУТ/, което е в нарушение на чл.38, ал.1 от ЗУТ;

-          помещението е с изложение изцяло на север-североизток, което противоречи на изискванията за разполагане на жилища, съгласно чл.114, ал.2 от Наредба №7/22.12.2003г. за правила и нормативи за устройството на отделните видове територии и устройствени зони /ПНУОВТУЗ/;

-          в жилището или извън него няма предвидено складово помещение, в нарушение на чл.40, ал.1 от ЗУТ /аналогично чл.110, ал.1 от Наредба №7/2003г. за ПНУОВТУЗ/;

-          в жилището няма предвидени или съществуващи комини, което е в нарушение на чл.112, ал.1 от Наредба №7/2003г. за ПНУОВТУЗ;

-          инвестиционния проект не отговаря на разпоредбите на чл.33, ал.1, т.1 и т.4 от Наредба №4/21.05.2001г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти /ОСИП/, съгласно които в част архитектурна на техническия проект се представя в следните чертежи: ситуационно решение, в което се посочват точното местоположение на обекта, постигнатите показатели на застрояване /чл.33, ал.1, т.1 от Наредба №4/2001г./, както и напречните и надлъжни вертикални разрези, изясняващи височините, нивата, вертикалната комуникация в сградата, подовите конструкции и настилки /чл.33, ал.1, т.4 от Наредба№4/2001г./.

В тази връзка е установено, че в част „Архитектура”, на одобрения на 20.03.2017г. инвестиционен проект, са изработени два чертежа - „Разпределение на кота -2,80 съществуващо положение” и „Разпределение на кота -2,80 промяна”.

 Липсват ситуационна скица с указано точното местоположение на обекта в сградата, както и вертикален напречен и надлъжен разрез, който да изясни височината на помещението.

По тази причина, не е изяснено съответствието на проекта с нормативните изисквания за светла височина на жилище, а именно 2,60 м., съгласно изискването на чл.72, ал.З от Наредба №7/2003г. за ПНУОВТУЗ.

С оглед изложеното, АНО е приел, че главният архитект на община Бяла незаконосъобразно е одобрил инвестиционните проекти за строеж - промяна предназначение на склад с идентификатор 07598.216.46.2.7, находящ се на кота -2,80м. от жилищна сграда „ФОРТУНА КЕЙП 5” в апартамент”, с РЗП = 30.17кв.м., находящ се в жилищна сграда „ ФОРТУНА КЕЙП 5" с идентификатор 07589.216.46.2, разположена в УПИ XIII - 84018, 216001, 216002, кв.150 /ПИ № 07598.216.46/ по плана местност „Глико”, гр. Бяла, община Бяла, област Варна.

Прието било, че нарушението е извършено от главния архитект на работното му място в община Бяла на 20.03.2017г. - датата на съгласуване на инвестиционните проекти, и е установено на 28.03.2017г. в гр.Бяла при извършената служебна проверка, извършена от служител на РО НСК Варна при РДНСК-Североизточен район, на основание 156, ал.1 от ЗУТ.

За констатираното нарушение на разпоредбите на ЗУТ, със заповед № ДК-11-В-07/05.04.2017г. на началник РО НСК - Варна при РДНСК-Североизточен район, разрешение за строеж №7/20.03.2017г., ведно със съгласуваните и одобрени инвестиционни проекти, било отменено като незаконосъобразно издадено.

На главния архитект бил съставен акт по ЗАНН №В-16/05.05.2017г. в негово присъствие, след изпратена покана с изх.№ РС-БЛ-359-00-387/19.04.2017г. Същата, видно от известие за доставяне №6100015619319 е получена на 26.04.2017г.

В законоустановения 3-дневен срок, срещу съставения акт по ЗАНН №В-16/05.05.2017г. е постъпило писмено възражение с вх. №РС-БЛ-359.01-618/09.05.2017г. в деловодството на РО НСК-Варна при РДНСК-Североизточен район.

Възражението е разгледано от наказващия орган и не е уважено поради подробно изложени в текста на НП доводи.

В случая наказаващият орган приел, че не са установени, доказателства, че са налице смекчаващи обстоятелства, които да доведат до необходимостта от прилагане на чл.28 от ЗАНН, тъй като установеното нарушение с нищо не се различава от обикновените случаи от същия вид.

Гореописаната фактическа обстановка се установи по ясен и категоричен начин от

показанията на св. А.  Г. – актосъставител, който в показанията си  възпроизвежда констатациите в акта, както и от всички налични по преписката писмени доказателства, в това число и изискания и приложен по делото ПУП, като всички събрани в хода на съдебното следствие доказателства съдът кредитира изцяло.

            При така приетото от фактическа страна, съдът намери от правна следното:

            Жалбата, предмет на разглеждане в настоящото производство изхожда от легитимно лице и е подадена в законоустановените за това срокове.

При извършената служебна проверка на представените по делото акт за установяване на административно нарушение и наказателно постановление съдът прие, че същите, противно на заявеното от процесуалния представител на жалбоподателя са издадени от компетентните длъжностни лица, в сроковете по чл. 34 от ЗАНН и съдържат формалните реквизити предвидени в нормите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.

В акта и НП се съдържат обстоятелства и факти, които в достатъчна степен описват нарушението вменено във вина на въззивника, както и обстоятелствата при които същото е било извършено, като са посочени дата и място на извършване на нарушението, както и нарушените законови норми като е налице пълно единство между фактическото и юридическото обвинение.

Съдът, на свой ред, не констатира и допуснати съществени нарушения на процесуаллните правила, допуснати в хода на проведеното адм. наказателното производство.

Що се касае до наведеното във фазата по същество от страна защитата възражение за това, че НП било издадено от лице не разполагащо с адм. наказателна компетентност, тъй като в цитираната в постановлението заповед № РД-13-178/11.08.2014год. от която издателя черпел правомощия да издава НП не фигурирало делегиране на правомощия по издаване на НП касаещи строежи от процесната категория то не се споделя от съда. Безспорно в цитираната заповед не са делегирани изрични правомощия обвързани от категорията на строежите. Видно от т.5 от заповедта обаче с нея началника на ДНСК делегира правомощия на началниците на РДНС да издават НП за нарушения, подлежащи на глоба по чл. 232, чл.233 и чл. 234 от ЗУТ, а в случая въззивника е санкциониран именно на основание 232, ал.1, т.2, пр.2 от ЗУТ.

За пълнота следва да се отбележи и това, че в чл.222, ал.1, т.15 от ЗУТ изрично е посочено, че началникът на Дирекцията за национален строителен контрол или упълномощено от него длъжностно лице налага предвидените в този закон глоби и имуществени санкции за всички категории строежи.

По същество, с процесното НП на въззивникът е наложено наказание съобразно нормата на чл. 232, ал.1, т.2, пр.2 от ЗУТ.

Посочената разпоредба визира адм. наказание за длъжностно лице, което одобри строителни книжа в нарушение на ЗУТ, актовете по неговото прилагане и другите правила и нормативи по проектирането и строителството, както и решения и предписания, основани на тях.

Разглежданта норма е бланкетна по своя характер като в случая бланкетния състав е запълнен с нормите на чл. 38, ал.1 и чл. 40, ал.1 от ЗУТ, чл. 110, ал.1, чл. 112, ал.1, чл. 114, ал.2 от Наредба 7 от 22.12.2003год. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони (ПНУОВТУЗ), чл. 33, ал.1, т.1 и т.4 от Наредба №4 от 21.05.2001год. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти (ОСИП), както и с нормата на чл. 145, ал.1, т.1 от ЗУТ съгласно която техническите или работните инвестиционни проекти се съгласуват и одобряват от главния архитект на общината (района), която разпоредба всъчщост указва специалния субект, носител на административно-наказателна отговорност.

Съгласно чл. 38, ал.1 от ЗУТ в надземните етажи на жилищна сграда освен жилища могат да се изграждат и ателиета и кабинети за индивидуална творческа дейност, а в първия етаж, в полуподземния етаж или в подземния етаж - гаражи или места за паркиране, по изключение трафопостове, както и други обекти и съоръжения на техническата инфраструктура при съблюдаване на санитарно-хигиенните, противопожарните и другите технически изисквания и на нормите за безопасност.

Съгласно чл. 40, ал.1 от ЗУТ всяко жилище трябва да има самостоятелен вход, най-малко едно жилищно помещение, кухня или кухненски бокс и баня-тоалетна, както и складово помещение, което може да бъде в жилището или извън него. Допустимо е помещенията да бъдат пространствено свързани с изключение на тоалетни и бани-тоалетни. Нормата е идентична с тази на чл. 110, ал.1 от наредба №7 за ПНУОВТУЗ.

Съгласно чл. 112 от Наредба №7 за ПНУОВТУЗ в жилищата задължително се предвиждат комини в дневните и кухните.

Съгласно чл. 114, ал.2 от наредба №7 не се допуска жилището да бъде изложено изцяло на североизток, северозапад или север.

Съгласно чл. 33, ал.1, т.1 т.4 от наредба №4 от 21.05.2001год. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти част архитектурна на техническия проект се представя в следните чертежи:

1. (изм. – ДВ, бр. 93 от 2014 г., в сила от 12.12.2014 г.) ситуационно решение, изработено върху геодезично заснемане, комбинирана скица от кадастралната карта (кадастралния план) и от действащия подробен устройствен план или върху извадка от действащия ПУП, в което се посочват точното местоположение на обекта, разстоянията до регулационните линии, между сградите в имота и до съседните сгради, постигнатите показатели на застрояване, площите за озеленяване, площите, осигуряващи необходимите места за паркиране на открито, както и подходът към уличната мрежа;

4. напречни и надлъжни вертикални разрези, изясняващи височините, нивата, вертикалната комуникация в сградата, наклоните на покривните равнини, изолациите, подовите конструкции и настилки;

В случая по делото не е спорно, че въззивникът е длъжностно лице – главен архитект на община гр.Бяла, обл. Варна, т.е. потенциален субект, който има възможност да бъде санкциониран по предвидения в закона ред.

 От друга страна по категоричен начин от събраните в хода на съдебното следствие гласни и писмени  доказателства бе установено, че инвестиционния проект за строеж  „Промяна предназначение  на помещение склад в апартамент“ подробно описан в акта и НП който въззивникът е одобрил на 20.03.2017год. не е отговарял на редица нормативни изисквания също подробно описани в акта и НП.

Всъщност спор по фактите, че съгласно одобрения от въззивника инвестиционен проект обекта чието предназначение се сменя от склад в апартамент се намира на кота -2,80м. , че е изложен изцяло на север-севеоизток, че няма предвидено складово помещение, че няма предвидени или съществуващи комини, както и че към него липсват ситуационна скица с указано точното местоположение на обекта в сградата, както и вертикален напречен или надлъжен разрез, който да изясни височината на помещението и съответствието с нормативните изисквания за светла височина жилище няма, които факти безспорно сочат на нарушение на изискванията на описаните по-горе норми от ЗУТ, наредба №7 и Наредба №4, не е налице.

Спорен е въпросът дали изобщо строежът чийто инвестиционен проект е одобрил въззивника изобщо е следвало да отговаря на изискванията, предвидени в Наредба № 7. Във възражението си срещу акта въззивникът е посочил, че в случая разрешението за строеж попадало в хипотезата на чл. 95, ал.2 от Наредба №7, тъй като за община Бяла важали правилата за курортно населено място, обектът се намирал в апартаментен комплекс за сезонно ползване.

Съдът, подобно на АНО, намира това становище за необосновано по следните съображения:

Съгласно разпоредбата на чл.95, ал.2 от Наредба №7 правилата и нормативите не се отнасят за жилищни сгради за временно обитаване - общежития, хотели, мотели, пансионати, почивни сгради, казарми и други сгради, които не са предназначени за постоянно обитаване.

В случая каквито и да било доказателства които да сочат на това, че обектът се намира в жилищна сграда за временно обитаване по делото не са налице, а и въззивникът който навежда това твърдение не ангажира такива.

От друга страна видно от приложените по делото Разрешение за строеж № 7/20.03.2017г., касаещо именно сградата в която се намира обекта, чието предназначение се сменя с одобрения от въззивника инвестиционен проект същите са издадени за Жилищна сградата, а не за сграда за временно обитаване – хотел, мотел, пансион, вила, апартаментен комплекс за сезонно ползване и пр.

На следващо място във възражението си срещу акта въззивникът е оспорил факта, че обекта чието предназначение се сменя се намира в подземен етаж като изложил твърдения че сградата била изградена в терен с голяма денивелация поради което и въпреки че обекта се намирал на кота -2,80 той бил изцяло над земята. Тези твърдения въззивника също не е скрепил с каквито и да било доказателства, но липсата на ситуационна скица, както и вертикален и напречен или надлъжен разрез (изискуеми съгласно чл. 33, ал.1, т.1 и т.4 от Наредба №4) навеждат на извода че  твърдението на въззивника в тази насока също е необосновано.

Именно последните биха дали ясна представа за местоположението на обекта в сградата в това число височини, нива, вертикална  комуникация. По-важното обаче е друго, а именно че дори и обекта да не се е намирал на подземен етаж, дори и да се приеме, че обекта чието предназначение се сменя се намира в сграда за временно обитаване, както твърди въззивника без да ангажира доказателства, то нарушение от негова страна пак е налице доколкото към проекта – част архитектурна липсват ситуационна скица – чертеж на ситуационното решение, както и напречни и надлъжни вертикални разрези изясняващи височината на помещението, което изискване е предвидено в чл. 33 от наредба №4  и не се влияе нито от вида на обекта (жилищна сграда, сграда за временно обитаване) нито неговото местоположение в сградата – на подземен етаж, в приземен такъв или надземен.

В контекста на изложеното по-горе съдът счете, че одобрявайки на 20.03.2017год. инвестиционен проект за строеж който не е отговарял на правилата и нормативите изисквания  подробно описани по-горе въззивникът е осъществил състава на чл. 232, ал.1, т.2, пр.2 от ЗУТ и това е доказано по безспорен и категоричен начин.

В случая АНО е дал правилна квалификация на извършеното нарушение и е наложил на въззивника следващата му се за него санкция която определил в минималния предвиден в закона размер.

Предвид на всичко изложено по-горе съдът прави извода, че атакуваното наказателно постановление е постановено в съответствие с материалния закон, същото не страда от пороци, които го правят процес. недопустимо и като такова следва да бъде потвърдено.

Що се отнася до исканията за приложението на разпоредбата на чл. 28 ЗАНН, съдът на свой ред намира същото за неоснователно, тъй като в случая нито са налице, нито въззивникът е посочил основания, които да придат на нарушението по-ниска степен на обществена опасност, която да прави дори вероятно приложението на разпоредбата на чл. 28 ЗАНН.

Така мотивиран, Варненският районен съд

 

Р  Е  Ш  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № В-16-СИР-32 от 01.11.2017год. на началника на РДНСК – Североизточен район, с което на К.С.С. ЕГН ********** *** на основание чл.232, ал.1, т.2, пр.2 от ЗУТ е наложено административно наказание глоба в размер на 1000лв.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд-Варна по реда на АПК .

 

                                                                                                РАЙОНЕН СЪДИЯ: