О
П Р Е
Д Е Л
Е Н И Е
Номер 2334 Година 2018, 20.11. Град ПЛОВДИВ
Административен Съд – Пловдив, Първо отделение, ІІІ състав
на 20 Ноември
Година 2018
в закрито заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТАНЯ КОМСАЛОВА
като разгледа докладваното от
СЪДИЯ ТАНЯ КОМСАЛОВА
адм. дело номер 3178 по описа
за 2018 година
Делото е висящо
по жалба на Д.Т.С. в ЧАСТТА й против Акт за установяване на задължения по
чл.107 ал.3 от ДОПК № 2457-1 от 19.10.2017г.
на гл. инспектор „Ревизии и контрол“ при Община „Родопи“, в ЧАСТТА му, потвърдена
в хода на административното му обжалване с Решение № 145 от 18.09.2018г. на
Началника на Отдел „Финансова Политика“ при Община „Родопи“ в относно установените
на Д.С. публични задължения, както следва: 1. Лихви за забава за несвоевременното
разчитане с бюджета на задълженията за данък недвижими имоти за 2012г., 2013
г., 2014г. и 2015г. в размер общо на 67,75 лева; 2. Задължението за такса за
битови отпадъци за компонента поддържане чистотата на териториите за
обществено ползване за 2012г. в размер на 90,87 лева главница и 47,40 лева
лихви; 3. Задължението за такса битови отпадъци за компонента поддържане чистотата
на териториите за обществено ползване за 2013г. в размер на 90,87 лева главница
и 38,18 лева лихви; 4. За такса битови отпадъци за компонента поддържане
чистотата на териториите за обществено ползване за 2014г. в размер на 7,27 лева
главница и 2,31 лева лихви; 5. За такса битови отпадъци за 2015г. в
компонентите й обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения в
размер на 10,90 лева главница и 2,36 лева лихва и поддържане чистотата на
териториите за обществено ползване в размер на 7,27 лева главница и 1,58 лева
лихва и 6. За такса битови отпадъци за 2016г. в компонентите й обезвреждане на
битовите отпадъци в депа или други съоръжения в размер на 3,64 лева главница и
0,42 лева лихва и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване в
размер на 10,90 лева главница и 1,25 лева лихва.
Следва да се
посочи, че в останалата й част жалбата бе приета за процесуално недопустима,
съответно оставена без резглеждане и производството по делото бе прекратено с
Определение на съда от 20.11.2018г.
В жалбата до съда
е формулирано и искане да бъде спряно изпълнението на административния акт до
размера на оспореното задължение – главница и лихви, по повод на което към
оспорващата бяха дадени изрични указания от съда с Разпореждане № 6731 от
23.10.2018г., постановено по настоящото дело, препис от който акт е редовно
връчен на страната на 08.11.2018г., като в предоставения за това срок по това
искане не бяха ангажирани доказателства, съобразно така дадените изрични указания.
От страна на
ответника не е взето становище по това искане в дадения му срок.
Административен
съд – гр.Пловдив, първо отделение, трети състав като прецени данните по
делото, намери следното:
В случая е
издаден акт по ЗМДТ, като съобразно чл.4 ал.1 ЗМДТ установяването,
обезпечаването и събирането на местни данъци се извършват от служителите на
общинската администрация по реда на ДОПК; обжалването на свързаните с тях
актове се извършва по същия ред; според ал.3 в производствата по ал.1
служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по
приходите; според ал.5 кметът на общината упражнява правомощията на решаващ
орган по чл.152, ал.2 от ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в
съответната община – на териториален директор на Националната агенция за
приходите.
Съответно чл.9б
от ЗМДТ изцяло препраща относно реда за установяването, обезпечаването и
събирането на местните такси по този закон към този по чл. 4, ал. 1 – 5, както
и такова препращане е сторено и относно обжалването на свързаните с тях актове.
Т.е. в тези
случаи изцяло приложим е редът по ДОПК.
В тази смисъл и молбата
е подадена надлежно пред Административен съд – Пловдив и при наличието на
правен интерес, при което положение се явява допустима на основание чл.157
ал.2 изр. първо от ДОПК.
Формулираното
искане за спиране на изпълнението на обжалвания АУЗД до приключване на
съдебното производство по обжалване на същия на основание чл. 157 от ДОПК е
неоснователно.
За да се
удовлетвори искането за спиране
изпълнението на атакувания административен акт, наложително е съобразно
разпоредбата на чл.157 ал.3 във връзка с чл.153, ал.3 от ДОПК да се представят
доказателства за обезпечение в размер на главницата и лихвите към
датата на подаване на искането, а в случаите, когато не е наложено обезпечение,
искането трябва да съдържа предложение за обезпечение в същия размер.
По смисъла на
посочената разпоредба следва да е представено доказателство за обезпечаване на
размера на публичното вземане – главница и лихви, касателно обжалваната му част
и то в частта, която е неизпълнена към момента на подаване на искането.
Всъщност
констатира се от съда, че по делото нито се твърди, нито са ангажирани
доказателства от оспорващата за наложено такова обезпечение, респ. не се
предлага такова.
Т.е. достига се
до извода, че към настоящия момент не са наложени обезпечителни мерки, които
да обезпечават събирането конкретно на задълженията по процесния АУЗД и то
върху имущество,чиято стойност да е достатъчна да покрие размер на непогасената
част от задължението – главница и лихви, по процесния АУЗД, нито е направено
такова предложение, което да бъде преценено от съда по правилото на чл.153 ал.5 във вр. с
чл.157 ал.3 изр. последно
от ДОПК.
Или в
обобщение не са на лице условията на чл.157 от ДОПК във вр. с чл.4 и чл.9б от ЗМДТ за спиране изпълнението на поцесния АУЗД и същото искане следва да бъде
оставено без уважение
Ето защо на
основание чл.157, ал.4 от ДОПК във вр. с чл.4 и чл.9б от ЗМДТ, Съдът:
О
П Р Е
Д Е Л И
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Д.Т.С.,***, за спиране
на допуснатото по закон предварително изпълнение на Акт за установяване на
задължения по чл.107 ал.3 от ДОПК №
2457-1 от 19.10.2017г. на гл. инспектор „Ревизии и контрол“ при Община
„Родопи“, в ЧАСТТА му, потвърдена в хода на административното му обжалване с
Решение № 145 от 18. 09.2018г. на Началника на Отдел „Финансова Политика“ при
Община „Родопи“ относно установените на Д.С. публични задължения, както
следва: 1. Лихви за забава за несвоевременното разчитане с бюджета на
задълженията за данък недвижими имоти за 2012г., 2013 г., 2014г. и 2015г. в
размер общо на 67,75 лева; 2. Задължението за такса за битови отпадъци за
компонента поддържане чистотата на териториите за обществено ползване за
2012г. в размер на 90,87 лева главница и 47,40 лева лихви; 3. Задължението за
такса битови отпадъци за компонента поддържане чистотата на териториите за
обществено ползване за 2013г. в размер на 90,87 лева главница и 38,18 лева лихви;
4. За такса битови отпадъци за компонента поддържане чистотата на териториите
за обществено ползване за 2014г. в размер на 7,27 лева главница и 2,31 лева
лихви; 5. За такса битови отпадъци за 2015г. в компонентите й обезвреждане на
битовите отпадъци в депа или други съоръжения в размер на 10,90 лева главница и
2,36 лева лихва и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване в
размер на 7,27 лева главница и 1,58 лева лихва и 6. За такса битови отпадъци за
2016г. в компонентите й обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други
съоръжения в размер на 3,64 лева главница и 0,42 лева лихва и поддържане
чистотата на териториите за обществено ползване в размер на 10,90 лева главница
и 1,25 лева лихва, до приключване на делото с влязъл в сила съдебен акт, като
НЕОСНОВАТЕЛНО.
Определението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в седмодневен срок от
получаване на съобщението от страните.
Да се изпрати препис от настоящото
на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :
/П/