Решение по дело №97/2021 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 135
Дата: 26 април 2021 г.
Съдия: Бистра Радкова Бойн
Дело: 20217270700097
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ ...........

 

град Шумен, 26.04.2021г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

         Шуменският административен съд, в открито заседание на деветнадесети април през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:

                                                                       Председател:  Росица Цветкова

                                                                               Членове:  Снежина Чолакова

                                                                                                  Бистра Бойн

 

при участието на секретаря Р.Хаджидимитрова

и с участие на прокурор П.Вълчев от ШОП

като разгледа докладваното от  съдия Б.Бойн  КАНД № 97 по описа за 2021г. на Административен съд - Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.63 ал.1 изр.второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

           Образувано е въз основа на касационна жалба от Общинско предприятие „Чистота“, Булстат 0009317210597, със седалище и адрес на управление ***, депозирана от Директора Е.Ц.Ц.срещу Решение № 260059/26.01.2021г., постановено по АНД № 2087/2020г. по описа на Районен съд- гр. Шумен. В жалбата се сочи, че обжалваното решение е незаконосъобразно и постановено при съществено нарушение на съдопроизводствените правила. Сочи се, че административно-наказващия орган и съдът не са отчели факта, че Общинското предприятие не е самостоятелен субект на правото и не може да бъде носител на права и задължения. Въз основа на тези съображения касаторът отправя искане за отмяна на атакувания съдебен акт и на потвърденото с него наказателно постановление. В открито съдебно заседание се явява упълномощен процесуален представител- юриск.К., който поддържа жалбата и сочи, че съдът не съобразил и обстоятелството, че оператор на депото е Община Шумен.

            Ответната страна РИОСВ град Шумен, редовно призована, за нея се явява юрисконсулт Е.Г., редовно упълномощена, която изразява становище за неоснователност на касационното оспорване.

            Представителят на Шуменска окръжна прокуратура изразява становище за неоснователност на касационната жалба и отправя искане съдебното решение да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.

            Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220 от АПК, намира за установено следното:

            Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл.211 ал.1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл.210 ал.1 от АПК и при спазване на изискванията на чл.212 от АПК. Разгледана по същество, касационната жалба се явява основателна, поради следните съображения:

            С процесното решение съдът е потвърдил Наказателно постановление № 71/21.10.2020г. на Директора на РИОСВ - Шумен, с което на основание чл.201 ал.2 предл.2 от ЗВ /Закона за водите/ на Общинско предприятие „Чистота“- Шумен, е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лв. /три  хиляди лева/ за нарушение на чл.48 ал.1 т.3 от ЗВ, във връзка с чл.200 ал.1 т.2 от ЗВ.

            За да постанови съдебния си акт, съдът е установил следната фактическа обстановка: Общинско предприятие „Чистота“- Шумен стопанисвало в качеството на оператор регионално депо за неопасни отпадъци и изведено от експлоатация старо сметище на гр.Шумен. При извършена проверка на обекта, във връзка с подаден сигнал с информация, че от старото депо за битови отпадъци, намиращо се от дясната страна на пътя от кв. “Дивдядово” за с.Хан Крум, местността “Белия баир” е налице изтичане на инфилтрат, който по дере се стича в река Камчия, бил издаден Протокол № АН-31 от 19.06.2020г. Проверяващите констатирали, при РДНО-Шумен е наличен ретензионен басейн за инфилтратни води от тялото на депото, с налични и функциониращи три броя помпи за изтласкване на инфилтратни води от басейна, обратно към тялото на депото за оросяване. Отпадъчните битово-фекални отпадъчни води, след пречистване от охранителните канавки се отвеждат и заустват в дере, приток на р.Голяма Камчия, съгласно Комплексно разрешително № 349-НО/2008г., актуализирано с Решение № 349/НО-ИО-А1/2025г. При огледа е установено, че при водосточна канавка, южно от ретензионния басейн са налични следи от инфилтратни води, тъмно-кафяви на цвят. Били иззети водни проби за качествен анализ и снети географските координати от мястото на вземането на пробите. След получаване на резултатите от извършения анализ на отпадъчни води заведен в РИОСВ-Шумен с вх. № С-65-(5)24.07.2020г., отговор на БДЧР-Варна за качеството на повърхностните води в дере след депо за неопасни отпадъци– гр.Шумен, с Констативен протокол № АН-31-1/27.07.2020г. било установено, че качеството на отпадъчните води при крайна точка на охранителна канавка за повърхностни води, преди заустване в дере са с отклонения извън нормалните параметри, като същите са завишени. Също така със завишени показатели са и пробите иззети от дере на около 500 м. след точката на заустване на смесен поток отпадъчни води от регионално депо, при мост във войсково стрелбище на учебен център „Дивдядово“ гр. Шумен. Въз основа на констатациите при проверката и получените резултати от химическия анализ на иззетите при проверката проби на ОП „Чистота“-Шумен бил съставен  АУАН  № АН-06/27.07.2020г., в който е посочено, че предприятието, в качеството си на оператор на депото за отпадъци е нарушило чл.48 ал.1 т.3 и осъществило състава на чл.200 ал.1 т.2 от Закона за водите. Актът бил съставен и връчен на упълномощено от Директора на ОП „Чистота“-Шумен лице без възражения. В предвидения от чл.44 от ЗАНН срок също не били представени възражения. Въз основа на съставения акт, било издадено оспореното Наказателно постановление № 71/21.10.2020г. на Директор на Регионална инспекция по околна среда и води- гр.Шумен, с което на общинското предприятие се налага “имуществена санкция” в размер на 3000 лева, за нарушение на чл.48 ал.1 т.3, във връзка с чл.200 ал.1 т.2 от Закона за водите.

            При така установената фактическа обстановка съдът приел, че в хода на административнонаказателното производство не са налице нарушения на материалния и процесуалния закон, а от събраните писмени и гласни доказателства, които са преценени както поотделно, така и в тяхната съвкупност, въззивният съд е достигнал и до извод относно безспорната установеност на вмененото на касатора нарушение. В тази връзка, районният съд е обсъдил направените от дружеството възражения и ги е отхвърлил като неоснователни. В тази връзка, съдът изложил мотиви по отношение годността на предприятието да бъде субект на отговорност, понеже същото било нарочно създадено с Решение №122 по Протокол №6/31.03.2016г. на ОбС-гр.Шумен с предмет на дейност- следексплоатационни грижи на депо за неопасни отпадъци в кв.Дивдядово. Приел е, че санкционираното лице, като дружество на което е възложено изпълнението на задължението- оператор на депото не го е изпълнило, поради което правилно е било привлечен към отговорност. Въз основа на тези съображения съдът е потвърдил атакуваното наказателно постановление.

            Касационната инстанция напълно споделя установената от районния съд фактическа обстановка, понеже от събраните по делото доказателства се установи по несъмнен начин, че на 19.06.2020г. в дере приток на р.Голяма Камчия е било извършено заустване на непречистени отпадъчни води, които са с установени отклонения от заложените индивидуални емисионни ограничения за емисии по Комплексното разрешително. Настоящия състав не споделя изведените въз основа на фактическата обстановки правни изводи от въззивната инстанция.  

           Съгласно чл.48 ал.1 т.3 от ЗВ, водоползвателите- титуляри на разрешителни, имат задължение да поддържат необходимото качество на водата в съответствие с нормативните изисквания и условията на разрешителните. Съгласно чл.200 ал.1 т.2 от с.з., наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което ползва водни обекти, водностопански съоръжения и системи или изгражда такива без необходимото за това основание или в отклонение от предвидените условия в разрешителното- от 2000 лв. до 10 000 лв. От посочените разпоредби  става ясно, че субект на отговорност по  чл.200 ал.1 т.2 предл. второ от ЗВ може да бъде само титулярът на разрешителното, в качеството му и на субект на задълженията по чл.48 ал.1 т.3 от ЗВ. В настоящия казус санкционираното предприятие не е субект на нарушението, понеже Община Шумен е титуляр на Комплексно разрешително №349-Н0/2008г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околна среда, приложено по делото, в чиято Таблица 10.1.2.3 т.5 са поставени условията на качество на заустваните отпадъчни води във водоприемник- дере, приток на р.Голяма Камчия. Действително, на осн.чл.51 ал.2 от Закон за общинската собственост, с  Решение №122 по Протокол №6/31.03.2016г. на ОбС-гр.Шумен, е създадено Общинско предприятие „Чистота“ с предмет на дейност: сметосъбиране, сметоизвозване, експлоатация и следексплоатационни грижи на депо за неопасни отпадъци в кв.Дивдядово и др. Но съгласно чл.1 ал.2 от Правилник за устройството и дейността на предприятието, приет с Решение №156 по Протокол №7 от 28.04.2016г. на ОбС, Общинското предприятие не е юридическо лице и осъществява дейността си от името на Община Шумен в рамките на предоставените му правомощия. В този смисъл е и чл.52 ал.1 и ал.5 от ЗОС, съгласно който Общинското предприятие е специализирано звено на общината за изпълнение на местни дейности и услуги, финансирани от общинския бюджет и Директорът на общинското предприятие е второстепенен разпоредител с бюджет.

           Съгласно чл.83 ал.1 от ЗАНН, в предвидените от нормативен акт случаи на юридически лица може да се налага имуществена санкция за неизпълнение за задължения към държавата и общините. В случая, при така констатираното от контролните и административно-наказващият орган неизпълнение на разпоредбите на чл.200 ал.1 т.2 от ЗВ, е следвало да бъде ангажирана отговорността на Община Шумен като титуляр на Комплексното разрешително, която съгласно чл.14 от ЗМСМА е юридическото лице, в рамките на чиято самостоятелна организационна структура функционира и общинското предприятие. С оглед на изложеното, съдът напълно споделя направеното от страна на касатора възражение за липсата на правосубектност на Общинското предприятие и  намира, че оспореното НП, с което е наложена санкция на структурна единица от администрацията на Община Шумен е незаконосъобразно и като го е потвърдил районният съд е постановил решение, несъобразено с материалния закон, което следва да бъде отменено.

           Водим от горното и на основание чл.221 ал.2 предл.2 от АПК, във вр.с чл.63, ал.1 от ЗАНН, Шуменският административен съд

 

Р  Е  Ш  И :

 

           ОТМЕНЯ  Решение № 260059/26.01.2021г., постановено по АНД  № 2087/2020г. Шуменският районен съд и вместо него постановява:

           ОТМЕНЯ Наказателно постановление НП № 71/21.10.2020г. на Директора на РИОСВ- Шумен, с което на основание чл.201 ал.2 предл.2 от ЗВ на Общинско предприятие „Чистота“- Шумен, Булстат 0009317210597, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от Директора Е.Ц.Ц., е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лв. /три  хиляди лева/ за нарушение на чл.48 ал.1 т.3 от ЗВ, във връзка с чл.200 ал.1 т.2 от ЗВ

           Решението е окончателно.

 

 

           ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.

                                                                                                                 

                                                                                                           2.

 

          ЗАБЕЛЕЖКА: Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 26.04.2021г.