Определение по дело №1823/2024 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 8437
Дата: 22 август 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247050701823
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 август 2024 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 8437

Варна, 22.08.2024 г.

Административният съд - Варна - V състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: ДИМИТЪР МИХОВ

като разгледа докладваното от съдията Димитър Михов административно дело1823/2024 г. на Административен съд - Варна, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.166, ал.2 от АПК.

Образувано е по жалба вх. № 11589/21.08.2024г., подадена от И. П. И., [ЕГН], от [населено място], [улица], [адрес], ап. 70, чрез адвокат М. Я. и адвокат В. З., срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 24-0851-000116/12.04.2024г., издадена от Н. група към Областна дирекция на МВР - Добрич, сектор „Пътна полиция“, с която на жалбоподателя на осн. чл.171, т.1, б.“б“ от Закона за движение по пътищата е наложена ПАМ – временно отнемане на СУМПС до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

С жалбата съдът е сезиран с отделно искане – да постанови спиране на предварителното изпълнение, предмет на настоящото производство съобразно разпоредбата на чл.166, ал.4 от АПК.

Искането за спиране на допуснатото предварително изпълнение е аргументирано с твърдения за настъпване на значителни вреди – неимуществени и имуществени, изразяващи се в притеснение, напрежение, чувство за несправедливост и безизходица, затруднение при изпълнение на трудовата дейност, липса на трудово възнаграждение за дълъг период от време.

А. съд - Варна, след като се запозна с доказателствата по делото намира от фактическа и правна страна следното:

Искането за спиране е направено от активно легитимирано лице, с правен интерес и е съединено с оспорване на издадената заповед за прилагане на ПАМ.

Разгледано по същество, искането е неоснователно по следните съображения:

Съгласно чл.172, ал.6 от ЗДвП подадената жалба не спира изпълнението на приложената административна мярка. Налице е законова презумпция за съществуването на една, повече или на всички предпоставки по чл.60 от АПК още при постановяване на заповедта за прилагане на ПАМ. Същевременно презумпцията по чл.172, ал.6 от ЗДвП е оборима. Тъй като специалният закон не предвижда основания за спиране изпълнението на визираните в чл.172, ал.1 от ЗДвП заповеди, по аналогия и с оглед препратката на чл.172, ал.5 от ЗДвП се прилага нормата на чл.166, ал.2, във връзка с ал.4 от АПК.

В настоящия случай спрямо И. И. е приложена принудителна административна мярка – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство. Мярката е наложена на основание чл. 171, т.1, б.“б“ от Закона за движение по пътищата. Съгласно чл.166, ал.4 от АПК, допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на ал.2 – при всяко положение на делото до влизането в сила на решението, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда.

Предпоставката, при която съдът може да спре допуснатото по закон предварително изпълнение, какъвто е настоящия случай с оглед разпоредбата на чл.172, ал.6 от ЗДвП, е възможността предварителното изпълнение да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда, като тя може да бъде причинена само от нови обстоятелства – такива, които са се осъществили след издаването на акта. Следва да се отбележи, че факти и обстоятелства, които са пряко следствие на акта или които са се осъществили преди издаването на акта, са ирелевантни за основателността на искането. Доказателствената тежест за тези нови факти и обстоятелства и въздействието им върху правната сфера на адресата на акта е на искателя.

С депозираната жалба не са представени доказателства относно евентуалните вреди, които жалбоподателят би претърпял от временното отнемане на СУМПС за срок от 18 месеца. Твърденията на жалбоподателя, че отнемането на СУМПС води до затруднение при изпълнение на трудовите му задължения в действителност е факт, който ще има неблагоприятни последици за него. Настъпването на тези последици не се дължи на факти и обстоятелства, осъществени след издаването на акта, т.е. нови факти и обстоятелства, а в резултата на самото допуснато предварително изпълнение. Фактът, че с отнемането на СУМПС жалбоподателят не може да управлява автомобила, с който удовлетворява собствените си нужди не е релевантен за преценката на значителните или трудно поправими вреди. Отнемането на СУМПС в настоящия случай е постановено като превантивна мярка с оглед непосредствената цел за ограничаване на евентуално противоправно поведение и обезпечаване на положителните действия на субекта на правоотношението. С оглед високата обществена значимост на безопасността на движението по пътищата, незабавното изпълнение на оспорената заповед в случая е в обществен интерес, на който не е противопоставен друг приоритет със същата степен на значимост.

С представените по делото доказателства не е доказано по несъмнен начин, както наличието на нови обстоятелства, така и настъпването на значителни или трудно поправими вреди по смисъла на чл.166, ал.2 от АПК, с оглед на което не е налице основание за уважаване на искането за спиране на изпълнението на принудителна административна мярка, обективирана в Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 24-0851-000116/12.04.2024г., издадена от Н. група към Областна дирекция на МВР - Добрич, сектор „Пътна полиция“, по чл.171, т.1, б.“б“ от Закона за движение по пътищата.

Предвид изложеното и на основание чл.166, ал.3 от АПК, А. съд гр. Варна, пети състав

О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на И. П. И., [ЕГН], от [населено място], [улица], [адрес], ап. 70, за спиране на допуснатото предварително изпълнение на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 24-0851-000116/12.04.2024г., издадена от Н. група към Областна дирекция на МВР - Добрич, сектор „Пътна полиция“.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 7-дневн срок от съобщаването му на страните.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО да се съобщи незабавно на страните!

Съдия: