Решение по дело №106/2022 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 170
Дата: 20 септември 2022 г.
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20227130700106
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е ШЕНИЕ

гр. Ловеч, 20.09.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ административен състав, в открито съдебно заседание на девети септември две хиляди двадесет и втора година в състав:

                              ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

 при секретаря Татяна Тотева, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА адм.дело №106 по описа за 2022 г. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

          Производство по чл. 118 и сл. от КСО.

Производството е образувано по жалба с вх.№ 1198/15.03.2022 г., подадена от Й.М.М. ***, ЕГН**********, против Решение № 2153-10-29 от 24.02.2022 г. издадено от Директора на Териториално поделение на Националния осигурителен институт /ТП НОИ/ - гр.Ловеч, с което е отхвърлена като неоснователна жалба срещу Разпореждане № 10220629253/01.01.2022 г. на ръководител ПО при ТП на НОИ гр.Ловеч, с което е преизчислен размерът на пенсията на жалбоподателката за осигурителен стаж и възраст.

Към жалбата административния орган е приложил копие от цялата преписка.

Оспорващата страна моли съда да отмени атакуваното решение като неправилно и незаконосъобразно. Навежда доводи, че неправилно административният орган e приложен  § 7е във вр. чл. 70 от КСО, тъй като при увеличението на пенсията на жалбоподателката не са взети предвид увеличенията през 2017 г., 2018 г. и 2019 г. Според жалбоподателката административния орган е трябвало да включи в увеличението на пенсията увеличението с 2, 364 % от 01.07.2017 г., с 3, 819 % от 01.07.2018 г. и с 5, 7 % от 01.07.2019 г.

Твърди се, че невключването в преизчисления размер на пенсията на увеличение за 2019 г. е необосновано поради факта, че приложеният за 2019 г. процент на увеличение 5,7% надхвърля увеличението на коефициента за година осигурителен стаж, от 1,169 от 01.07.2018г. на 1,200 от 01.07.2019 г, което според жалбоподателката представлява увеличение с 2,652%. Твърди се, че разликата между двата процента в размер на 3,05 незаконосъобразно е изцяло изключена при определянето на размера на пенсията.

 Претендира възстановяване на сторените деловодни разноски.

Ответната страна, директора на ТП на НОИ РУСО гр.Ловеч, редовно призован, се представлява от ю.к. К.. Оспорва жалбата.

          Съдът, след като прецени законосъобразността на обжалвания индивидуален административен акт с оглед разпоредбата на чл. 168 ал.1 във вр. с чл.146 от АПК, и доводите на оспорващия, след преценка поотделно и в тяхната съвкупност на събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

Й.М. е лице с отпусната пенсия преди 25.12.2021 г., която  е преизчислена от 25.12.2021 г. съгласно изменение в КСО -  § 7е от ПЗР на КСО ДВ. бр. 77/2021 г.

Съобразно ал. 1 на тази разпоредба всяка година осигурителен стаж се умножава с 1, 35 % и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж, когато няма пълна година.

Съгласно ал. 2 на тази разпоредба преизчисляването се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 24 декември 2021 г. включително.

Осигурителният стаж от 47 г. и 3 м. е с изчислен процент за определяне на размера на пенсията 63,79 %. Съгласно чл. 70, ал. 1 от КСО размерът на пенсията е определен на 161,32 лв. Съгласно чл. 100 КСО за 2002 г. така определеният размер е умножен с 1,06 и е изчислен на 171 лв.

По същия ред за годините 2003, 2004 и 2005 г. съгласно чл. 100 от КСО са определени размери 181,60 лв., 192,50 лв., 205,98 лв.

По §6 от ПЗР на ЗБДОО за 2006 г. е определен размер 214,22 лв., по §2 от ЗР на ЗИЗБДОО за 2007 г. е определен размер 235,64 лв. и 259,20 лв.

Съгласно чл. 100 КСО за 2008 г. е определен размер от 286,03 лв., а по чл. 100 КСО и §22и от ПЗР на КСО за 2009 г. е определен размер от 311,77 лв. По §3, ал. 1 от ПЗР на ЗБДОО за 2013 г. е определен размер от 342,32 лв. И за 2014, 2015 и 2016 г. съгласно чл. 100 от КСО са определени размери съответно от 351,56 лв., от 358,24 лв. и от 367,55 лв.

          За 2020 и 2021 г. отново на основание чл. 100 от КСО са определени размери на пенсията 392,18 лв. и 411,49 лв.

Спорът е относно преизчисляването и определянето на размера на пенсията за 2017, 2018 и 2019 г.

          За 2017 г. преизчисляването на пенсиите е ставало въз основа на § 53 от ПЗР на ЗИДКСО (ДВ, бр. 61 от 2015 г., в сила от 1.01.2016 г.), според ал. 1 на който от 2017 г. до годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1 достигне до 1,5, пенсиите не се осъвременяват по чл. 100 от КСО, а всички пенсии, отпуснати с начална дата до 31 декември на годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1 достига до 1,5, се преизчисляват ежегодно от първи юли на всяка календарна година, следваща годината, през която е отпусната пенсията.

От своя страна нормата на чл. 70, ал. 1 от КСО, към която препраща цитираната разпоредба на § 53 от ПЗР на ЗИДКСО от 2015 г., към същия момент е със следното съдържание: "Размерът на пенсията за осигурителен стаж и възраст се определя, като доходът, от който се изчислява пенсията, се умножи със сумата, образувана от: по процент 1,1 на сто за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от процента за месеците осигурителен стаж. След 31 декември 2016 г. процентът тежест за всяка година осигурителен стаж нараства от първо число на всяка следваща календарна година с процент, равен или по-голям от процента, определен по правилото на чл. 100, ал. 1, до достигане на 1,5.

Процентът се определя ежегодно със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година на база на използваните при съставянето на бюджета прогнозни стойности за нарастването на осигурителния доход и за индекса на потребителските цени.

С чл.11 от ЗБДОО за 2017 г. е определен процент по чл. 70, ал. 1 от КСО – 1,126 на сто. Видно от цитираните разпоредби през 2017 г. пенсиите не са осъвременявани по реда на чл. 100 от КСО, а са били преизчислени чрез прилагане на по-висока тежест на всяка година осигурителен стаж във формулата за изчисляване на пенсиите по чл. 70, ал. 1 от КСО.

Преизчислението от 01.07.2018 г. е извършено също на основание § 53 от ПЗР на ЗИДКСО от 2015 г., но нормата е претърпяла промяна с § 3, т. 35 от ПЗР на Закона за бюджета на ДОО за 2018 г., като с чл. 11 от ЗБДОО за 2018 г. е определен процентът по чл. 70, ал. 1, изречение първо от КСО – 1,169. Видно от цитираните разпоредби през 2018 г. отново не е налице осъвременяване по реда на чл. 100 от КСО, макар извършените преизчисления да включват в себе си величини, получени по реда на чл. 100 от КСО.

От една страна е извършено преизчисление на пенсиите, което е напълно идентично с това през предходната 2017 г., т. е. преизчисление на пенсията с по-висок процент за тежест на всяка година осигурителен стаж. В случая от 1,126 % за 2017 г. процентът за всяка година осигурителен стаж по чл. 70, ал. 1 от КСО е нараснал до 1,169%, нарастването е общо с 3,8%, което обхваща и двете години.

Това е приложената тежест през 2018 г., довела до увеличение на пенсията на жалбоподателката, видно от приложеното Разпореждане №**********/ 01.07.2018 г. на Ръководител ПО (лист 99 от делото).

През 2019 г. § 53 от ПЗР на ЗИДКСО от 2015 г. е отменен с § 3, т. 26 от ПЗР на ЗБДОО за 2019 г., обн., ДВ бр. 102 от 11.12.2018 г., в сила от 1.01.2019 г., но едновременно с това с § 3, т. 25, б. "б" са приети нови разпоредби на § 7б и § 7в от ПЗР на КСО.

Съгласно § 7б, ал.1 от КСО през 2019 г. пенсиите не се осъвременяват по чл. 100. В ал.2 се определя процентът за увеличение на пенсиите, отпуснати с начална дата до 31.12.2018 г. – 5,7 %.

Съгласно § 7в, ал. 1 от ПЗР на КСО, пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се преизчисляват от 1 юли 2019 г. с процент 1,2 за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж. Т.е. отново се променя тежестта на осигурителния стаж.

          С Разпореждане №10191297629/01.07.2019 г. (лист 102)  е определена пенсията на М. по §7б, ал. 2 от ПЗР на КСО в по-благоприятния размер от 337,73 лв., като първо е направено изчисление с умножаване на всяка година стаж (47 г. и 3 м.) по 1,2 процента, и след това е направено увеличението с 5,7%, предвидено в § 7б.

По същата методика, без да се променя осигурителният доход, е извършено и преизчислението по  § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО с оспорваното в настоящото производство разпореждане от 01.01.2022 г., като обаче е приложен още по-висок процент тежест за всяка година осигурителен стаж – 1,35% за стажа от 47 г. и 3 м.

Разпоредбата не предвижда увеличаване на така изчислената пенсия с друг процент на увеличение, освен прилагането на нормативната уредба, с която се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно приложимите нормативни разпоредби, действали от датата на отпускането й до 24.12.2021 г.

Изложеното сочи, че обективно не е възможно прилагане на преизчислението по § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. за 2017 г., 2018 г. и по § 7в за 2019 г., към вече преизчисления по § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО размер на пенсията, тъй като за всяка година пенсията е изчислявана при непроменен доход с прилагане на съответния процент тежест спрямо годините на осигурителния стаж, като увеличеният процент от следващата година е поглъщал процента от предходната, а не са събирани /за 2017 г. и 2018 г. са приложени едновременно, поради което процентът е 3,8/.

Увеличението по § 7б е еднократно и е важало само за 2019 г. Посоченият в § 7е процент от 1,35 тежест за осигурителен стаж е погълнал процента от 1,2 за същия осигурителен стаж, който е действал през 2019 г.

Съдът счита за неоснователна претенцията на жалбоподателката за прилагане на увеличение с още 3,05 % за 2019 г., за което се твърди, че е разликата между предвиденото с 5,7% увеличение, приложимо за 2019 г., и съотношението в променената тежест на осигурителния стаж от 1,169 към 1,2 за всяка година осигурителен стаж, тъй като двете величини са несъпоставими и смисълът на посочените по-горе разпоредби на закона не е такъв. С оглед изложеното съдът счита, че правилно административният орган не е ползвал такъв начин на преизчисление при прилагането на  § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО.

За 2020 г. и 2021 г. пенсиите са осъвременявани съобразно чл. 100 от КСО, и правилно това осъвременяване е приложено при изчисляване на пенсията на жалбоподателката.

От заключенията на вещите лица се установява, че изчисленията на административния орган са правилни. Това, че вещите лица, при изчисляване на пенсията по твърдения като правилен от жалбоподателката начин, са получили по-благоприятни размери на пенсията, не прави този начин на изчисляване законосъобразен, той като противоречи на разпоредбата на § 7е от ПЗР на КСО. Правилно е оставена без уважение жалбата против разпореждането и същото е потвърдено с оспореното решение.

Оспореното решение е издадена от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при постановяването му не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, същото е в съответствие с приложимите материално-правни норми и с целта на закона, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена, като неоснователна.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд Ловеч, шести административен състав,

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалба с вх.№ 1198/15.03.2022 г., подадена от Й.М.М. ***, ЕГН**********, против Решение № 2153-10-29 от 24.02.2022 г. издадено от Директора на Териториално поделение на Националния осигурителен институт /ТП НОИ/ - гр.Ловеч, с което е отхвърлена като неоснователна жалба срещу Разпореждане № 10220629253/01.01.2022 г. на ръководител ПО при ТП на НОИ гр.Ловеч

Решението може да се обжалва чрез АдмСЛ пред ВАС на РБ в 14 /четиринадесет/ дневен срок от съобщението до страните.

Препис от решението да се връчи на страните.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: