Решение по дело №297/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 86
Дата: 24 април 2023 г.
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20227110700297
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

   Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

    № 86 от 24.04.2023 г., гр. Кюстендил

 

      В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на двадесет и четвърти март две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                                             СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар Ирена Симеонова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 297 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 45, ал. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).

Делото е образувано по оспорване от областния управител на област Кюстендил, обективирано в Заповед № ОА-РД-33-26/24.08.2022 г., на Решение № 119 по    Протокол № 8/15.07.2022 г. на Общински съвет (ОбС) Дупница.                                                С Определение № 485/06.10.2022 г., влязло в сила на 21.10.2022 г., съдът е оставил без разглеждане оспорването на посоченото решение в частта му по т. 1 и е прекратил производството по делото в тази част. По отношение на решението в останалата му част в Заповед № ОА-РД-33-26/24.08.2022 г. са изложени доводи за незаконосъобразност на основанията по чл. 146, т. 3 и 4 от АПК. Иска се отмяна на решението в тази част.

В хода на съдебното производство процесуалният представител по пълномощие на областния управител на област Кюстендил – М.Н., служител с юридическо образование, поддържа оспорването.

Адвокат М.П. – процесуален представител по пълномощие на    ОбС Дупница, изразява становище за неоснователност на оспорването и претендира присъждане на направените разноски по делото.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:

С Решение № 119 по Протокол № 8/15.07.2022 г. на основание чл. 21, ал. 1, т. 8  и 12 във вр. с чл. 27, ал. 4 и 5 и чл. 52, ал. 5, т. 1 от ЗМСМА, чл. 35, ал. 1 и чл. 41, ал. 2 от Закона за общинската собственост (ЗОС) и чл. 76 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество (приета с     Решение № 8/31.01.2008 г. на ОбС Дупница, посл. изм. и доп. с    Решение № 197/29.10.2021 г. на ОбС Дупница), ОбС Дупница е допълнил        Програмата за управление и разпореждане с имотите общинска собственост в община Дупница за 2022 г. в част III, т. Б „Имоти, които Община Дупница има намерение да продаде”, с поземлен имот (ПИ) с идентификатор 24791.20.683, с. Дяково,      община Дупница, област Кюстендил (т. 1); взел е  решение за продажба чрез публичен търг с явно наддаване на горепосочения имот (т. 2); определил е: началната цена – пазарната оценка на имота по т. 2 от решението – 21 265 лева (лв.), съгласно експертна оценка, изготвена от лицензиран оценител на имоти, размера на депозита за участие в търга – 2126,50 лв., или 10% от началната продажна цена, вида на търга – публичен търг с явно наддаване, чрез представяне от участниците на предложенията пред комисията в деня и часа, обявени за провеждане на търга, стъпката на наддаване – 10% от началната продажна цена, и срока за провеждането на търга – най-късно в 30-дневен срок от публикацията на обявяването му (т. 3); упълномощил е кмета на община Дупница да проведе процедурите и да сключи договора за продажба (т. 4); и е определил 30% от постъпленията от реализираната продажба да се използват за финансиране на изграждането и за основен и текущ ремонт на социалната и техническата инфраструктура на територията на с. Д (т. 5).

По отношение на ПИ с идентификатор 24791.20.683, с. Д, с площ от   1000 кв. м, е съставен Акт за частна общинска собственост № 5593/31.08.2021 г., вписан в Службата по вписванията (СП) с вх. рег. № 4118/15.09.2021 г. Актът е съставен на основание чл. 59 от ЗОС и в т. 8 от същия е отразено, че за имота преди това е съставен Акт за частна общинска собственост № 5501/23.04.2021 г., вписан в СП с вх. рег. № 1686/11.05.2021 г. За имота е издадена Скица  № 15-935400/24.08.2021 г. от Службата по геодезия, картография и кадастър – Кюстендил, в която е отразено, че трайното предназначение на територията е урбанизирана, а начинът на трайно  ползване – за друг вид застрояване. Данъчната оценка на имота е 1320 лв., видно от удостоверението за данъчна оценка по чл. 264, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) с изх. № **********/07.06.2022 г., а пазарната му оценка е   21 265 лв. съгласно експертната оценка, изготвена на 30.06.2022 г. от лицензиран оценител на недвижими имоти.

На 05.07.2022 г. кметът на община Дупница е внесъл в ОбС Дупница докладна записка с вх. № 374, с която предлага Програмата за управление и разпореждане с имотите общинска собственост в община Дупница за 2022 г. в част III, т. Б „Имоти, които Община Дупница има намерение да продаде”, да се допълни с ПИ с идентификатор 24791.20.683, с. Дяково, и да се вземе решение за продажба чрез публичен търг с явно наддаване на имота, при начална цена – пазарната оценка на имота (21 265 лв.), съгласно експертната оценка, изготвена от лицензиран оценител на недвижими имоти, размер на депозита за участие в търга – 2126,50 лв., или 10% от началната продажна цена, вид на търга – публичен търг с явно наддаване, чрез представяне от участниците на предложенията пред комисията в деня и часа, обявени за провеждане на търга, стъпка на наддаване – 10% от началната продажна цена, и срок за провеждането на търга – най-късно в 30-дневен срок от публикацията на обявяването му, като се упълномощи кметът на община Дупница да проведе процедурите и да сключи договора за продажба, и се определи 30% от постъпленията от реализираната продажба да се използват за финансиране на изграждането и за основен и текущ ремонт на социалната и техническата инфраструктура на територията на с. Д. Докладната записка с вх. № 374/05.07.2022 г. от кмета на община Дупница относно решението за продажба на процесния имот е разгледана на заседанието на Постоянната комисия по икономическа и инвестиционна политика, бюджет и финанси към ОбС Дупница, проведено на 12.07.2022 г., за което е съставен Протокол № 8 от същата дата, и комисията е дала положително становище.

 С Решение № 119 по Протокол № 8/15.07.2022 г. на ОбС Дупница проектът на решение по докладната записка с вх. № 374/05.07.2022 г. от кмета на община Дупница е приет. Отразено е, че докладната записка е разгледана от горепосочената постоянна комисия към общинския съвет, която е дала положително становище. Липсват изказвания на общински съветници преди гласуването. При проведеното гласуване присъстващите 28 общински съветници (при общо 33 общински съветници в ОбС Дупница) са гласували „за”.

Със Заповед № ОА-РД-33-17/01.08.2022 г., получена на 03.08.2022 г., областният управител на област Кюстендил е върнал на ОбС Дупница Решение № 119 по   Протокол № 8/15.07.2022 г. за ново обсъждане и отмяна. В  законоустановения срок за преразглеждането му, изтекъл на 17.08.2022 г., общинският съвет не се е произнесъл.

По искане на ответника по делото е назначена съдебна техническа експертиза, в заключението по която е посочено, че процесният имот е част от имот 0.471 по КВС, с начин на трайно ползване – друга селищна територия, кметство с. Д, разделен на 21.08.2006 г. на няколко имота. Процесният имот и имотът, от който е отделен, са вписани като територии, заети от населени места извън регулация (урбанизирана територия) и не представляват земеделска земя по смисъла на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи. Предназначението и начинът на трайно ползване на процесния имот не са променяни. 

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Оспорването е процесуално допустимо – предприето е от легитимиран от закона правен субект, спрямо годен за оспорване акт и в срока по чл. 45, ал. 8 във вр. с ал. 4 от ЗМСМА. Разгледано по същество, оспорването е неоснователно по следните съображения:

Общинският съвет е орган на местното самоуправление и решава самостоятелно всички въпроси от местно значение, които законът е предоставил в неговата компетентност, както и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи (чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА). Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА общинският съвет приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определя конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства.        По своята същност процесното решение в оспорената му част касае разпореждане с общински имот и правилно е прието на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА. Същото е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК.  Решението е прието от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия и е издадено в предвидената от закона форма, поради което е валиден административен акт.     Съгласно чл. 35, ал. 1 от ЗОС продажба на имоти и вещи – частна общинска собственост, се извършва след решение на общинския съвет от кмета на общината чрез публичен търг или публично оповестен конкурс. Според чл. 76 чл. от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество решение за провеждане на търг или конкурс за разпореждане с имоти, частна общинска собственост, са взема от общинския съвет или от кмета на общината, в предвидените в наредбата и други нормативни актове случаи, като съдържа най-малко следната информация: наименование и описание на предмета на търга или конкурса; вид на търга; начална цена, която не може да бъде по-ниска от приетата с решение на общинския съвет; стъпка на наддаване (при търг с явно наддаване); размер на депозит за участие; други специфични условия. В случая ОбС Дупница е взел решение за провеждане на публичен търг с явно наддаване за продажба на имот – частна общинска собственост. Съдът не констатира допуснати съществени нарушения в хода на процедурата по приемане на процесното решение. Същото е прието при спазване на изискванията за процесуална законосъобразност, предвидени в чл. 27 от ЗМСМА – кворумът, при който следва да бъде проведено заседанието на общинския съвет, както и начинът и необходимото мнозинство за приемане на решението. На заседанието са присъствали 28 общински съветници (ОбС Дупница се състои от 33 общински съветници) и решението е прието с поименно гласуване, с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците (присъстващите 28 общински съветници са гласували „за”).

Решението в оспорената му част съдържа фактически и правни основания за неговото приемане. Като правни основания са посочени конкретни разпоредби, относими към продажбата на имот – частна общинска собственост – чл. 21, ал. 1, т. 8 и чл. 52, ал. 5, т. 1 от ЗМСМА, чл. 35, ал. 1 и чл. 41, ал. 2 от ЗОС и чл. 76 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество. Съгласно Тълкувателно решение № 16/1975 г. на ОСГК на ВС мотивите на административните актове е допустимо да се съдържат и в документи, които са част от административната преписка по издаването на акта. В случая такива обстоятелства са посочени в докладната записка с вх. № 374/05.07.2022 г. от кмета на община Дупница, а именно – че за процесния имот е съставен Акт за частна общинска собственост № 5593/31.08.2021 г., вписан в СП с вх. рег. № 4118/15.09.2021 г., че данъчната оценка на същия е 1320 лв. (съгласно удостоверението за данъчна оценка по чл. 264, ал. 1 от ДОПК с изх. № **********/07.06.2022 г.), а пазарната му оценка е  21 265 лв. (съгласно оценката, изготвена на 30.06.2022 г. от лицензиран оценител на недвижими имоти), както и че имотът следва да бъде включен в Програмата за управление и разпореждане с имотите общинска собственост в община Дупница за 2022 г. в част III, т. Б „Имоти, които Община Дупница има намерение да продаде”.   В Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество не е предвидено изискване предложението на кмета на общината за приемане на решението от общинския съвет за продажба на имот – частна общинска собственост, да е придружено с финансово-икономически анализ. В същата е предвидено само, че при разпореждане с недвижими имоти цената им се определя от независим лицензиран оценител, определен от кмета на общината (чл. 44, ал. 1).

Решението в оспорената му част е съобразено и с приложимите материалноправни разпоредби, регламентиращи разпореждането с общинско имущество. Съгласно чл. 8, ал. 1 от ЗОС придобиването, управлението и разпореждането с имоти и вещи – общинска собственост, се извършват под общото ръководство и контрол на общинския съвет. Редът за придобиване на право на собственост и на ограничени вещни права, за предоставяне за управление, под наем и за разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост, и правомощията на кмета на общината, на кметовете на райони, на кметовете на кметства и на кметските наместници се определят с наредба на общинския съвет при спазване на разпоредбите на ЗОС и на специалните закони в тази област (чл. 8, ал. 2, изр. 1 от ЗОС). В случая това е Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, приета с Решение № 8/31.01.2008 г. на ОбС Дупница. Съгласно чл. 8, ал. 4 от ЗОС предоставянето под наем и разпореждането с имоти и вещи – общинска собственост, се извършват чрез публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено друго, като условията и редът за провеждането на търговете и конкурсите се определят от общинския съвет в наредбата по ал. 2. В чл. 34, ал. 4 от ЗОС е посочено, че общината се разпорежда с имоти и вещи – частна общинска собственост, чрез продажба, замяна, дарение, делба, възмездно или безвъзмездно учредяване на ограничени вещни права или по друг начин, определен в закон. И разпоредбата на       чл. 41, ал. 1 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество предвижда, че един от начините на разпореждане с имот – частна общинска собственост, е продажбата му. Както бе посочено по-горе, съгласно     чл. 35, ал. 1 от ЗОС продажбата на имоти и вещи – частна общинска собственост, се извършва след решение на общинския съвет от кмета на общината чрез публичен търг или публично оповестен конкурс. В чл. 5, ал. 1 от ЗОС е предвидено, че общината удостоверява възникването, изменението и погасяването на правото си на собственост върху имоти с акт за общинска собственост. Макар актът за общинска собственост да няма правопораждащо действие (чл. 5, ал. 3 от ЗОС), същият като официален документ се ползва с материална доказателствена сила (чл. 5, ал. 2 от ЗОС). При приемането на процесното решение в оспорената му част общинският съвет се е съобразил с представения с административната преписка Акт за частна общинска    собственост № 5593/31.08.2021 г., вписан в СП с вх. рег. № 4118/15.09.2021 г., удостоверяващ с обвързваща материална доказателствена сила правото на собственост на общината върху процесния имот по силата на чл. 5, ал. 2 от ЗОС. Въпросът дали актът за частна общинска собственост отразява действително възникнали вещни права в полза на общината по силата на посоченото в него основание, т.е. дали е съставен на годно правно основание, не може да бъде решен в настоящото производство. След като процесният имот не е актуван като държавен, нито с влязло в сила съдебно решение, постановено по общия исков ред, е призната принадлежността на вещното право на собственост в лицето на държавата, то правилно и законосъобразно общинският съвет е зачел легитимиращия ефект на съставения акт за частна общинска собственост в качеството му на официален удостоверителен документ. Пазарната цена на процесния имот е определена в съответствие с чл. 41, ал. 2 от ЗОС. Предвид чл. 52, ал. 5, т. 1 от ЗМСМА общинският съвет е определил и 30% от постъпленията от реализираната продажба да се използват за финансиране на изграждането, за основен и текущ ремонт на социалната и техническата инфраструктура на територията на с. Д. Спазени са и изискванията на чл. 76 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество.

По изложените съображения съдът намира, че процесното решение в оспорената му част е законосъобразно и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 1 от АПК оспорването следва да бъде отхвърлено.

При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК    Областна администрация с административен център Кюстендил следва да бъде осъдена да заплати на Община Дупница (ответният общински съвет е орган на местното самоуправление в общината, не е юридическо лице и няма самостоятелен бюджет) направените от общинския съвет разноски по делото в размер на  1565,20 лв. (1000 лв. – за адвокатско възнаграждение, и 565,20 лв. – за възнаграждението на вещото лице).

Воден от гореизложеното, съдът

 

                                                                 Р   Е   Ш   И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването от областния управител на област Кюстендил, обективирано в Заповед № ОА-РД-33-26/24.08.2022 г., на Решение № 119 по     Протокол № 8/15.07.2022 г. на Общински съвет Дупница в частта му по т. 2 – 5.

ОСЪЖДА Областна администрация с административен център Кюстендил да заплати на Община Дупница сумата в размер на 1565,20 лв. (хиляда петстотин шестдесет и пет лева и двадесет стотинки) – разноски по делото. 

Решението може да се обжалва от страните с касационна жалба пред   Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

                                                                                                           СЪДИЯ: