Решение по дело №2512/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 732
Дата: 19 май 2021 г. (в сила от 30 юни 2021 г.)
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20207040702512
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 декември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 732                Година 19.05.2021           Град  Бургас

 

В    ИМЕТО    НА    НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, Х състав, на двадесети април две хиляди двадесет и първа година, в публично заседание, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Драгнева

 

Секретаря Йовка Банкова

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия Драгнева, административен характер дело номер 2512 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.156 от ДОПК, във връзка с чл.144, ал.1 и чл.107 от ДОПК, във връзка с чл.4, ал.1 от ЗМДТ.

Образувано по жалба на „Мида Сервиз – 24“ ЕООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр.София, кв.Бояна, ул.“Свети Никола“ № 3, ет.2, ап.16, представлявано от управителя А. К. У. против акт за установяване на задължения по декларация № МДТ-911/06.12.2019г. издаден от главен експерт в отдел „Местни данъци и такси“  при община Несебър, потвърден с решение № 7/16.10.2020г. на началник отдел „Местни данъци и такси“ при община Несебър. С жалбата се прави искане да се обяви нищожност на обжалвания акт, като постановен в нарушение на материалноправните разпоредби и съществени нарушения на процесуалните правила и да бъдат присъдени направените съдебно-деловодни разноски.

Ответникът – Началник отдел „Местни данъци и такси” при Община Несебър, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и прави искане да бъде отхвърлена, като неоснователна.

Съдът след като прецени събраните по делото доказателства, от фактическа страна намира за установено следното:

Не е налице спор по делото, че „Мида Сервиз – 24” ЕООД е собственик на седем гаража, с номера 4, 5, 7, 8, 9, 11 и 12, находящи се в К.К.“Слънчев бряг“ – Запад, к-с.“Мида“, имот с идентификатор 51500.506.623 по КК, за които е подадена декларация по чл.14 пред Община Несебър с вх.№ 75133/24.10.2011г. (л.97-106 от делото). Имотите са включени в капитала на дружеството, като непарична вноска, съгласно удостоверение от 12.09.2011г. на Агенция по вписванията, видно от подадената декларация.

С акт за установяване на задължения по декларация № 911/06.12.2019г. (л.54-56 от делото) издаден от главен експерт в отдел „Местни данъци и такси” при Община Несебър са установени задължения на дружеството за такса битови отпадъци, за имотите посочени в акта,  а именно: за 2014г. главница в размер на 230,22 лева и лихва 123,11 лева, за 2016г. главница в размер на 85,27 лева и лихва 28,25 лева, за 2017г. главница в размер на 58,27 лева и лихва 28,25 лева и за 2018г. главница в размер на 85,27 лева и лихва 10,93 лева.

Актът е потвърден с решение № 7/16.10.2020г. на началник отдел „Местни данъци и такси” при Община Несебър (л.44-45 от делото). Решението е изпратено по пощата с писмо изх.№ Н4-МДТ-2969-006/16.10.2020г. (л.46 от делото), и е върнато, като „непотърсено“ (л.48 от делото). Решението е изпратено и по електронен път на 16.10.2020г. (л.49 от делото), като неговото получаване не е потвърдено, въпреки дадените в този смисъл указания.

С жалба вх.№ Н4-МДТ-2969-007/04.11.2020г. акт за установяване на задължения по декларация № 911/06.12.2019г. е обжалван по съдебен ред. Доколкото по делото липсват доказателства за точната дата на получаване на решение № 7/16.10.2020г., следва да се приеме, че жалбата е подадена в срока по чл.156, ал.1 от ДОПК, във връзка с чл.144 от ДОПК.

Съдът, предвид установената фактическа обстановка и събраните по делото доказателства, като съобрази приложимите законови разпоредби, намира жалбата за неоснователна.

Обжалваният акт е издаден в предвидената от закона писмена форма и от компетентен за това административен орган.

Съгласно чл.9б от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните такси по този закон се извършват по реда на чл.4, ал.1-5 от ЗМДТ. Съгласно чл.4, ал.1 от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Съгласно чл.4, ал.3 от ЗМДТ в производствата по ал.1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а в производствата по обезпечаване на данъчни задължения - на публични изпълнители, а съгласно ал.4 служителите по ал. 3 се определят със заповед на кмета на общината.

Обжалваният АУЗД е издаден от компетентен орган – главен експерт в отдел „Местни данъци и такси” при Община Несебър, съобразно нормата на чл.4, ал.1 и ал.3 от ЗМДТ и правомощията предоставени му със заповед № 394/26.04.2012г. (л.179 от делото) на кмета на Община Несебър.

Актът е издаден по реда на чл.107, ал.3 от ДОПК, съгласно който органът по приходите служебно издава акт за установяване на задълженията по декларация, при установяване на несъответствие между декларираните данни и данните, получени от трети лица и организации, след като е изчерпан редът по чл.103, както и когато не е подадена декларация или задължението не е платено в срок и не е извършена ревизия. В случая са налице предпоставките за служебно издаване на акт, доколкото не е налице спор по делото, че дружеството не е платило задълженията си за ТБО за процесните периоди, за притежаваните от него недвижими имоти на територията на Община Несебър.

При издаването на обжалваният акт от административният орган не са допуснати съществени процесуални нарушения, който да са довели до нарушаване правото на защита на жалбоподателя. Действително в издадения акт е посочена дължимата ТБО в общ размер, като не са посочени по отделно размерите на дължимите такси за всяка една от услугите, който са включва в тази такса, но посредством представената по делото обяснителна записка (л.58-59 от делото), се установява, че за 2014г. в определената ТБО са включени такси за услугите по сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане на чистотата на населените места и обезвреждане на отпадъци, изграждане и мониторинг на депо. За 2016г., 2017г. и 2018г. са включени таксите за услугите по поддържане на чистотата на населените места и обезвреждане на отпадъци, изграждане и мониторинг на депо. Стойността им е правилно изчислена със ставка - промилите, определени за всяка услуга за този период с решение на ОбС и върху отчетната стойност на имота, като сборът от тях е равен на сумата ТБО определена в акта. В случая размера на всяка от таксите е бил определен поотделно, за да се стигне до правилния сбор в акта и доколкото посредством ангажираните по делото доказателства е дадена възможност на жалбоподателя да се защитава срещу всяка от таксите по отделно, не е налице съществено процесуално нарушение.

Следва да се има в предвид, че  дори и да се приеме, че са налице процесуални нарушения при издаване на акта, те не са предвидени от законодателя, като основание за съда да го отмени и да върне преписката на органите по приходите за ново произнасяне. Това е така, защото с  оглед разпоредбата на чл.160, ал.1 от ДОПК и Тълкувателно решение № 5/2004г. на ОСС на ВАС, административният съд, като съд по същество, със своето решение следва да се произнесе относно дължимостта на установените задължения, като дори  разполага с правомощия да установи задълженията на лицето на основания различни от изложените в акта.

Правилно дружеството е определено като адресат на акта.

Съгласно чл.63 от ЗМДТ, в приложимата редакция за 2014г., 2016г. и 2017г., ТБО се заплаща от лицата по чл.11, а в приложимата редакция за 2018г. е предвидено, че ТБО се заплаща от лицата по чл.11 за имотите на територията на общината. Съответно съгласно чл.11, ал.1 от ЗМДТ, данъчно задължени лица са собствениците на облагаеми с данък недвижими имоти.

Съгласно извършена от съда служебна справка в Търговския регистър, „Мида сервиз 24“ ЕООД е собственик на имотите за които му е определена ТБО, тъй като те са включени в капитала му, като непарична вноска при неговото учредяване през 2011г., като по делото липсват твърдения и не се ангажират доказателства то да се е разпоредило с тях през процесните години. Ето защо, правилно дружеството е определено като адресат на АУЗД, макар и настоящия едноличен собственик на капитала му – А. У., да е придобил дружествените дялове на 27.01.2015г., тъй като имотите са собственост на дружеството, а не на лицата притежаващи дружествените дялове. В този смисъл без значение при определяне на задълженията за ТБО е обстоятелството, че дружествените дялове са били собственост на различни лица през годините.

Не е налице и твърдяното процесуално нарушение, тъй като в АУЗД не е посочено лицето което представлява дружеството. Видно от АУЗД в него е посочено наименованието на дружеството и неговия ЕИК, посредством които то е надлежно индивидуализирано и не са налице съмнения относно адресата на акта. В този смисъл не е налице и твърдяното процесуално нарушение, след като в акта, по отношение на адреса на кореспонденция на дружеството е посочено едновременно на единия ред гр.Несебър, общ.Несебър, кк.Слънчев бряг – зона Запад, който е адреса на имотите, както и ж.к.Дианабат, ул.Ловен парк, ап.13, който е адреса на управление на дружеството.

До незаконосъобразност на издадения АУЗД не води и твърдението на жалбоподателя, че същият не му е връчен. Административното производството приключва с издаването на акта и действията по неговото връчване не са част от това производство и не влияят на неговата законосъобразност. С редовното връчване на акта започва да тече срока за неговото обжалване и преценката за наличието на пороци в процедурата по връчването се извършва единствено ако е налице спор за допустимост на жалбата, с оглед нейното подаване в предвидения от законодателя преклузивен срок, какъвто спор към настоящия момент не съществува по делото.

Неоснователни са и възраженията, че установените задължения са погасени по давност.

Съгласно чл.162, ал.1 от ДОПК, държавните и общинските вземания са публични и частни, а съгласно ал.2, публични са държавните и общинските вземания за: т.3 за държавни и общински такси, установени по основание със закон и т.9 лихвите за вземанията по т.1-8.

С оглед посочените разпоредби задълженията за такса битови отпадъци и лихвите за просрочие са публични общински вземания и по отношение на тяхното погасяване по давност са приложими разпоредбите на ДОПК.

Съгласно чл.171 от ДОПК, публичните вземания се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, освен ако в закон е предвиден по-кратък срок.

Съгласно чл.172, ал.2 от ДОПК, давността се прекъсва с издаването на акта за установяване на публичното вземане или с предприемането на действия по принудително изпълнение, а съгласно ал.3 от прекъсването на давността започва да тече нова давност.

Съгласно чл.69, ал.1 от ЗМДТ, таксата се заплаща по ред определен от общинския съвет. 

Съгласно чл.22, ал.1 от Наредба № 11 за определянето и администрирането на местни такси и цени на услуги на територията на община Несебър, съответно чл.20, ал.1 от приложимите за спорните години редакции, ТБО се заплаща на вноски и в сроковете за заплащане на данъка върху недвижимите имоти.

Съгласно чл.28, ал.1 от ЗМДТ, данъкът върху недвижимите имоти се плаща на две равни вноски в следните срокове: от 1 март до 30 юни и до 30 октомври на годината.

В случая задълженията за ТБО за 2014г., съгласно посочените разпоредби са били дължими през 2014г. и давностния срок по отношение на тях започва да тече от 01.01.2015г. и изтича на 01.01.2020г. Преди да изтече давностния срок, на 06.12.2019г. е издаден процесния акт и от тази дата давността се счита за прекъсната и започва да тече нова давност, която не е изтекла към момента на постановяване на настоящото съдебно решение и задълженията не са погасени по давност. Така изложеното се отнася и  до установените с акта задължения за 2016г., 2017г. и 2018г., по отношение на които давностния срок е започнал да тече на 01.01.2017., 01.01.2018г. и 01.01.2019г. и изтича на 01.01.2022г., 01.01.2023г. и 01.01.2024г., като с издаването на оспорения акт давността е прекъсната и е започнала да тече нова такава, която все още не е изтекла. 

Съгласно чл.62 от ЗМДТ, таксата за битови отпадъци се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места.

Размерът на таксата се определя по реда на чл.66 за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване. Таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет, въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи за посочените в същата разпоредба дейности.

Условията, при които не се събира такса за някоя от услугите са посочени в чл.71 ЗМДТ, като по отношение на услугите по сметосъбиране и сметоизвозване и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване е необходимо тези услуги да не се предоставят от общината, а по отношение на  обезвреждането на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци - когато няма такива.

С оглед цитираните разпоредби, за да бъде дължима таксата за всяка една от услугите е необходимо от ответника да се докаже наличието на две кумулативно предвидени предпоставки - принадлежност на имотите към територията на съответното населено място и реалното предоставяне на услугите.

В нормата на чл.8, ал.5 от ЗМДТ, законодателят е предоставил възможност лицата които не ползват определена услуга през годината или през определен период да се освобождават от заплащане на съответната такса, по ред определен с Наредба на Общинския съвет. Такава възможност е предвидена и в Наредбата № 11 за определянето и администрирането на местни такси и цени на услуги на територията на община Несебър. Съгласно чл.28 от Наредбата (в приложимата редакция спрямо процесните години), не се събира такса за сметосъбиране и сметоизвозване, когато 1.услугата не се предоставя от общината и 2.за имоти, които няма да се ползват през цялата година и е подадена декларация за това пред община Несебър, до края на предходната година. Съответно не се събира такса за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване, когато услугата не се предоставя от общината, а за услугата по обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци – когато няма такива.

За 2014г.

Не е налице спор по делото, че дружеството не е подало декларации, че няма да ползва имотите през 2014г., каквито декларации са подадени за 2016г., 2017г. и 2018г. (л.109-111 от делото), поради което не са налице основанията за освобождаването му от заплащане на таксата за услугите по сметосъбиране и сметоизвозване, като е без значение обстоятелството, че то фактически не е ползвало имотите.

Както беше посочено вече в ТБО се включват таксите за всяко услуга по отделно - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване. Таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет, въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи за посочените в същата разпоредба дейности.

За да бъдат дължими таксите за сметосъбиране и сметоизвозване и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване е необходимо да се докаже наличието на две кумулативно предвидени предпоставки - принадлежност на имота към територията на съответното населено място и реалното предоставяне на услугите.

Правилно на жалбоподателя са установени задължения за тези услуги за 2014г., тъй като по отношение на него са налице и двете посочени предпоставки.

Не е налице спор по делото, че процесните имоти са на територията на к.к.Слънчев бряг – зона Запад, тоест на територията на община Несебър.

По делото е представена заповед № 1216/30.10.2013г. на кмета на Община Несебър (л.243-249 от делото), с която на основание чл.63, ал.2 от ЗМДТ, са определени райони на територията на общината, включени в системата на организирано поддържане на чистотата, в които през 2014г. ще се извършват услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депо за битови отпадъци, както и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. В тази заповед, в т.1 е включена и територията на „КК Слънчев бряг – зона Запад – за жилищни и за нежилищни имоти.  

Представено е и приложение към заповедта (л.250-252 от делото), в което са посочени границите на районите, в които през 2014г. ще се извършват оргиназирано тези услуги, в което по т.1.4. е посочено „КК“Слънчев бряг“ – зона запад – от стадиона вкл. до селищно образувание „Инцараки“ – гр.Свети Влас“. Съответно не е налице спор по делото, че на територията на КК Слънчев бряг са налице територии за обществено ползване - улични платна, площади, алеи, паркове и други територии предназначени за общо ползване.  

Налице е и втората предпоставка.

С решение № 667, отразено в протокол № 20/18.12.2013г. (л.181-183 от делото) е одобрена план-сметки за дейност „чистота“ за 2014г. Видно от приложените към решението план-сметки по чл.66 от ЗМДТ за дейност „Сметосъбиране и сметоизвозване“ за 2014г. (л.185 от делото) и „Поддържане чистотата на обществените места“ за 2014г.(л.186 от делото) са предвидени разходи за дейността на територията на цялата община, включително и за   гр.Несебър и КК Слънчев бряг. В цитираната заповед № 1216/30.10.2013г. на кмета на Община Несебър е предвидена и честотата на сметоизвозване и видовете съдове, като контролът по изпълнението на заповедта е възложен на началник Управление „БКС“ и кметовете на населени места в Община Несебър. По делото е представена справка с наименование „Справка за закупени материали 2014 година – Слънчев бряг (л.302 от делото), видно от която през 2014г. са извършени разходи за ръкавици, чували, метли, дъждобрани, парцали, сигнални елеци, сапун и веро. Представена е и структура „Управление БКС гр.Несебър“ (л.305-306 от делото), видно от която за район Слънчев бряг има предвидени 1 работник на длъжност главен специалист „Комунална дейност“, работници на длъжност специалист КД - 5, Шофьор спец.кола - 14, електрокарист – 1, сметосъбирач – 36, метач – 83, общ работник – 2. Съответно предвидени са и главен специалист озеленяване -1, озеленител – 20. Със заповед № 500/12.06.2014г. на началник управление „БКС“ (л.309 от делото), считано от 16.04.2014г. е въведено лятно работно време за работниците и служителите в дейностите Чистота, Озеленяване, Благоустройство и Автобаза, във връзка с настъпване на активния туристически сезон. По аналогични причини със заповед № 531/20.06.2014г. на началник управление „БКС“ (л.310 от делото), е въведена втора смяна с работно време за дейност Чистота – район Слънчев бряг и депо за неопасни отпадъци. Съответно със заповед № 681/05.09.2014г. на началник управление „БКС“ (л.311 от делото), е определено зимно работно време и е преустановена работата на втора смяна на работниците пряко заети в дейностите Чистота, Озеленяване и Благоустройство, считано от 08.09.2014г. Представен е и поименния график за работа на шофьорите по райони за сезон 2014г. – Чистота район Слънчев бряг (л.321-322 от делото), както и дневен график за работата на шофьорите по райони от 01.04.2014г. (л.323 от делото) и графици за почивните дни на работниците от район Сметосъбиране, Специалист КД, І, ІІ, ІІІ и ІV район, всички за месец април 2014г.

Видно от изложеното, от община Несебър е създадена организация и са извършвани дейности и разходи по сметосъбиране и сметоизвозване, както и за поддържане на чистотата на територии за обществено ползване по отношение на територията попадаща в КК Слънчев бряг, тоест налице е и втората от предвидените предпоставки за дължимост на таксата за тези услуги, поради което правилно са определени като дължими в обжалвания АУЗД.

Правилно на дружеството са установени задължения за обезвреждането на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за процесните години.

Дължимостта на такса за услугата обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци по аргумент на противното на чл.71, т.3 от ЗМДТ се предпоставя в зависимост от наличието на такива депа и други съоръжения. По делото е приет като доказателство АЧОС №5744/30.05.2014г. (л.237-238 от делото) за депо за битови отпадъци/сметище, находящо се в гр.Обзор, общ.Несебър, ПИ № 53045.234.565 по КК, АПОС № 5800/11.07.2014г. (л.234 от делото), поправен с акт № 6430/11.08.2016г.(л.235 от делото) за депо за битови отпадъци (сметище), находящо се в с.Равда, ПИ № 61056.86.21 по КК, АПОС № 5798/11.07.2014г. (л.232 от делото), за депо за битови отпадъци (сметище), находящо се в с.Равда, ПИ № 61056.20.109 по КК, АПОС № 5799/11.07.2014г. (л.229 от делото), поправен с акт № 6429/11.08.2016г.(л.230 от делото) за депо за битови отпадъци (сметище), находящо се в с.Равда, ПИ № 61056.20.108 по КК. Съответно представена е справка за платени такси на РИОСВ Бургас за депониране на отпадъци община Несебър за 2014г. (л.226 от делото), видно от която през тази година са платени такси за депониране на отпадъци от Община Несебър за 2014г. Одобрена е и план-сметка по чл.66 от ЗМДТ за определяне такса за обезвреждане на отпадъци, изграждане и мониторинг на депо за 2014г. (л.187 от делото), в която са предвидени разходи за дейността за територията на цялата община, включително и гр.Несебър и КК Слънчев бряг. Ето защо, след като генерираните на територията на общината отпадъци, биват изхвърлени и обезвреждани в депо и общината извършва разходи за тази дейност, посочената такса е дължима, като е без значение дали жалбоподателя ползва фактически имотите си или не.

Размерът на дължимата ТБО е определен съобразно отчетната стойност на имотите, видно от приложената обяснителна записка (л.58-59 от делото), а не както се твърди от жалбоподателя с оглед данъчната им оценка. Действително по делото не са представени данъчни оценки на имотите, но това обстоятелство не би могло да доведе до отмяна на оспорения акт, доколкото съгласно чл.25, т.2 съответно чл.25, т.3 от Наредба № 11 (в приложимите редакции), ТБО за нежилищни имоти на предприятия се определя върху отчетната им стойност.

При определяне на ТБО е приложена съответната ставка за всяка една от услугите, като за 2014г. те са както следва: - за сметосъбиране и сметоизвозване 3,4 промила, за поддържане на чистотата на населените места – 1,6 промила и за обезвреждане на отпадъци, изграждане и мониторинг на депо 0,4 промила. Това са и ставките прието от Общински съвет Несебър с решение № 667 от протокол № 20.18.12.2013г. (л.181-183 от делото), които са относими към имотите на жалбоподателя, доколкото същите са нежилищни.

При отчетна стойност на имотите 42 633,00 лева, която стойност е декларирана от дружеството в подадената декларация по ЗМДТ (л.103 от делото), таксата за сметосъбиране и сметоизвозване се определя в размер на 114,95 лева (42 633,00 лева х 3,4 промила), таксата за поддържане на чистотата на населените места в размер на 68,21 лева (42 633,00 лева х 1,6 промила), таксата за обезвреждане на отпадъци, изграждане и мониторинг в размер на 17,05 лева (42 633,00 лева х 0,4 промила). С оглед така определението по отделно такси за трите услуги дължимата ТБО за имотите за 2014г. се определя в общ размер на 230,22 лева (114,95 лева + 61,21 лева + 17,05 лева), както правилно е определил и административния орган.

С оглед дължимостта на главните задължения за такса битови отпадъци, които не са заплатени в законоустановения срок, правилно от органа по приходите са определени и лихви за забава, с оглед нормата на чл.175, ал.1 от ДОПК. Съгласно посочената норма, за неплатените в законоустановените срокове публични задължения се дължи лихва в размер, определен в съответния закон. Както беше посочено вече, задълженията за ТБО са публични задължения по смисъла на чл.162, ал.2, т.3 от ДОПК, като те подлежат за заплащане на две равни вноски в срок от 1 март до 30 юни и до 30 октомври на годината. Безспорно дружеството не е заплатило дължимата за 2014г. ТБО за процесните имоти, в така посочените срокове, поради което таксата е дължима със съотвената лихва за забава, по силата на цитираните правни норми, без да е необходимо дружеството изрично да е канено от общинските органи да заплаща таксата. По отношение на процесните задължения правилно са определени дължимите лихви в размер на 123,11 лева, като тази сума е определена за двата периода на забава, а именно по отношение на първата вноска считано от 01.07.2014г. до 06.12.2019г. (датата на издаване на обжалвания АУЗД) в размер на 63,52 лева и за втората вноска за периода от 31.10.2014г. до 06.12.2019г. в размер на 59,60 лева. Действително при сумиране на лихвите същите се определят в размер на 123,12 лева, но доколкото с акта е определена по-ниска лихва, което е в полза на дружеството, това обстоятелство не е основание за неговото изменение с оглед нормата на чл.160, ал.5 от ДОПК, която забранява със съдебното решение да се изменя акта във вреда на жалбоподателя.

За 2016:

С обжалвания АУЗД са установени задължения на дружеството за ТБО в общ размер на 85,27 лева главница и лихви в размер на 28,25 лева.

Видно от приложената обяснителна записка (л.58-59 от делото) в тази сума са включени само таксите за поддържане на чистотата на населени места и за обезвреждане на отпадъци, изграждане и мониторинг на депо. Доколкото от дружеството е подадена декларация с вх.№ 2800/04.11.2015г. (л.110 от делото), че няма да ползва имотите през 2016г., правилно е освободено от заплащане на такса за сметосъбиране и сметоизвозване и такава не му е определена, видно от обяснителната записка.

Правилно в обжалвания АУЗД е определена и дължимата такса за услугата по поддържане на чистотата на населени места за 2016г., с оглед наличието на двете кумулативно предвидени предпоставки - принадлежност на имота към територията на съответното населено място и реалното предоставяне на услугите.

Със заповед № 1847/30.10.2015г. на кмета на Община Несебър (л.260-266 от делото), на основание чл.63, ал.2 от ЗМДТ, са определени райони на територията на община Несебър, включени в системата на организирано поддържане на чистотата, в които през 2016г. ще се извършват услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депо за битови отпадъци, както и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. В т.1 е включена и територията на КК Слънчев бряг – зона Запад – за жилищни и за нежилищни имоти, в която територия попадат и процесните имоти.

Представено е и приложение към заповедта (л.267-269 от делото), в което са посочени границите на районите, в които през 2016г. ще се извършва оргиназирано от Община Несебър тези услуги, като в т.1.4. е посочено „КК“Слънчев бряг“ – зона запад – от стадиона вкл. до селищно образувание „Инцараки“ – гр.Свети Влас“. Съответно не е налице спор по делото, че на територията на КК Слънчев бряг са налице територии за обществено ползване - улични платна, площади, алеи, паркове и други територии за общо ползване. 

Налице е и втората предпоставка.

С решение № 27, отразено в протокол № 3/14.12.2015г. (л.194-197 от делото) е одобрена план-сметки за дейност „чистота“ за 2016г. Видно от приложените към решението план-сметки по чл.66 от ЗМДТ за дейност „Поддържане чистотата на обществените места“ за 2016г. (л.200 от делото) са предвидени разходи за дейността на територията на цялата община, включително и за гр.Несебър и КК Слънчев бряг. В цитираната заповед № 1847/30.10.2015г. на кмета на Община Несебър контролът по нейното  изпълнение е възложен на началник Управление „БКС“ и кметовете на населени места в Община Несебър. По делото е представена справка с наименование „Справка за закупени материали и др.разходи за сметосъбиране и сметоизвозване и сметопочистване за район Сл.бряг“ (л.303 от делото), видно от която през 2016г. са извършени разходи за материали (чували, ръкавици, препарати, масла, резервни части) и за ремонт на сметоизвозваща техника. Представена е и структура „Управление БКС гр.Несебър“ (л.305-306 от делото), видно от която за район Слънчев бряг има предвидени 1 работник на длъжност главен специалист „Комунална дейност“, работници на длъжност специалист КД - 5, Шофьор спец.кола - 14, електрокарист – 1, сметосъбирач – 36, метач – 83, общ работник – 2. Съответно предвидени са и главен специалист озеленяване -1, озеленител – 20. Със заповед № 598/14.05.2016г. на директор управление „БКС“ (л.313 от делото), считано от 16.05.2016г. за дейност Чистота е въведена нощна смяна а със заповед № 591/14.05.2016г. (л.312 от делото) е въведено лятно работно време за работниците и служителите в дейностите Чистота, Озеленяване, Благоустройство и Автобаза, във връзка с настъпване на активния туристически сезон. Съответно със заповед № 964/30.09.2016г. на директор управление „БКС“ (л.314 от делото), във връзка с приключване на активния туристически сезон е определено зимно работно време за работниците и служителите пряко заети в дейностите Чистота, Озеленяване и Благоустройство, считано от 03.10.2016г.

Видно от изложеното, от община Несебър е създадена организация, съответно извършвани са дейности и разходи по поддържане на чистотата на територии за обществено ползване попадащи в КК Слънчев бряг, тоест налице е и втората от предвидените предпоставки за дължимост на таксата за тази услуга, поради което правилно е определена като дължима в обжалвания АУЗД, като е без значение дали жалбоподателя ползва фактически имоти си или не.

Правилно на дружеството са установени задължения за обезвреждането на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за процесните години.

По делото са приети като доказателства АЧОС и АПОС за депо за битови отпадъци/сметище, находящо се в гр.Обзор, общ.Несебър и за депо за битови отпадъци (сметище), находящо се в с.Равда. Представено е и заповед № РД-149/29.09.2015г. на директора на РИОСВ Бургас (л.241-242 от делото), с която е спряна експлоатацията на депо за неопасни отпадъци Обзор считано от 15.10.2015г., като обезвреждането на отпадъци да се извършва в регионално депо „Братово-запад“, като за тази цел в план-сметката по чл.66 от ЗМДТ за определяне на такса според количеството на битови отпадъци за 2016г. (л.210 от делото) са предвидени и разходи за транспортиране на отпадъци до депо Братово. Съответно в одобрената план-сметка за дейност „Чистота“ – преходен остатък за 2016г. (л.203 от делото) са предвидени разходи „За експлоатация и дооборудване на претоварна станция“. Одобрена е и план-сметка по чл.66 от ЗМДТ за определяне такса за претоварване и обезвреждане на отпадъци за 2016г. (л.201 от делото), в която са предвидени разходи за дейността за територията на цялата община, включително и гр.Несебър и КК Слънчев бряг. Ето защо, след като генерираните на територията на общината отпадъци, биват изхвърлени и обезвреждани в депо и общината извършва разходи за тази дейност, посочената такса е дължима.

Размерът на дължимата ТБО е определен съобразно декларираната отчетна стойност на имотите, в съответствие с предвиденото в нормите на Наредба № 11.

При определяне на ТБО е приложена съответната ставка за всяка една от услугите, като за 2016г. както следва: за поддържане на чистотата на населените места – 1,6 промила и за обезвреждане на отпадъци, изграждане и мониторинг на депо 0,4 промила, приети от Общински съвет Несебър с решение № 667 от протокол № 20.18.12.2013г. (л.181-183 от делото), които са относими към имотите на жалбоподателя, доколкото същите са нежилищни.

При отчетна стойност на имотите 42 633,00 лева, правилно е определена ТБО като сбор от дължимите две такси в общ размер на 87,27 лева (42 633,00 лева х (1,6 промила + 0,4 промила)).

С оглед дължимостта на главните задължения за ТБО, които не са заплатени в законоустановения срок, правилно са определени и лихви за забава, с оглед нормата на чл.175, ал.1 от ДОПК, в размер на 28,25 лева. Тази сума е определена за двата периода на забава, по отношение на първата вноска считано от 01.07.2016г. до 06.12.2019г. в размер на 14,85 лева и за втората вноска от 31.10.2016г. до 06.12.2019г. в размер на 13,41 лева. Действително при сумиране на лихвите същите се определят в размер на 28,26 лева, но доколкото с акта е определена по-ниска лихва, което е в полза на дружеството, това не е основание за неговото изменение или отмяна, с оглед нормата на чл.160, ал.5 от ДОПК.

За 2017:

С обжалвания АУЗД са установени задължения на дружеството за ТБО в общ размер на 85,27 лева главница и лихви в размер на 19,60 лева.

Видно от приложената обяснителна записка (л.58-59 от делото) в тази сума са включени само таксите за поддържане на чистотата на населени места и за обезвреждане на отпадъци, изграждане и мониторинг на депо. Доколкото от дружеството е подадена декларация с вх.№ 28004237/21.12.2016г. (л.111 от делото), че няма да ползва имотите през 2017г., правилно е освободено от заплащане на такса за сметосъбиране и сметоизвозване.

Правилно в обжалвания АУЗД е определена и дължимата такса за услугата по поддържане на чистотата на населени места за 2017г., с оглед принадлежността на имота към територията на съответното населено място и реалното предоставяне на услугите.

Със заповед № 2234/28.10.2016г. на кмета на Община Несебър (л.270-276 от делото), на основание чл.63, ал.2 от ЗМДТ, са определени райони на територията на община Несебър, включени в системата на организирано поддържане на чистотата, в които през 2017г. ще се извършват услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депо за битови отпадъци, както и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. В т.1 е включена и територията на КК Слънчев бряг – зона Запад – за жилищни и за нежилищни имоти, в която територия попадат и процесните имоти.

Представено е и приложение към заповедта (л.277-279 от делото), в което са посочени границите на районите, в които през 2016г. ще се извършва оргиназирано от Община Несебър услугите по събиране, извозване и обезвреждане в депо за битови отпадъци, както и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, в което по т.1.4. е посочено „КК“Слънчев бряг“ – зона запад – от стадиона вкл. до селищно образувание „Инцараки“ – гр.Свети Влас“.

Налице е и втората предпоставка.

С решение № 407, отразено в протокол № 12/23.12.2016г. (л.204-207 от делото) е одобрена план-сметки за дейност „чистота“ за 2017г. Видно от приложената към решението план-сметка по чл.66 от ЗМДТ за дейност „Поддържане чистотата на обществените места“ за 2017г. са предвидени разходи за дейността на територията на цялата община, включително и за гр.Несебър и КК Слънчев бряг.

С решение № 336 от протокол № 11/24.11.2016г. на Общински съвет Несебър (л.335 от делото) се създава Общинско предприятие „Благоустрояване, комунално стопанство и озеленяване“ гр.Несебър, в чийто предмет на дейност  е включено и поддържане на чистотата на обществените места, стопанисване и поддържане на зелените площи, цветните и трайни насаждения по улиците, градските паркове, както и създаването на нови такива, снегопочистване и опесачаване на улиците, почистване, поддръжка, реконструкция и ремонт на дъждоприемните шахти и др., тоест дейностите по поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. По делото е представена справка с наименование „Разходи за извършване на дейности на БКСО – район Слънчев бряг“ (л.304 от делото), изготвена от главния счетоводител на предприятието, видно от която през 2017г. са извършени разходи в размер на 1 474 524 лева. Представена е заповед № 1848/17.05.2017г. на директора на ОП „БКСО“ (л.315 от делото), с която считано от 18.05.2017г. е въведена втора смяна с работно време за дейност Чистота – район Несебър, Слънчев бряг, Равда и Св.Влас, във връзка с настъпването на активния туристически сезон и създаване на добра организация по сметосъбирането и сметоизвозването на битовите отпадъци и поддържане на чистотата на обществените места на територията на Общината. По аналогични причини, със заповед № 1945/12.06.2017г. на директора на ОП „БКСО“ (л.316 от делото), е въведено лятно работно време пряко заети в дейност Чистота, считано от 19.06.2017г. Съответно със заповед № 3269/28.11.2017г. на директора на ОП „БКСО“ (л.317 от делото), е преустановена работата по график, във връзка с приключване на активния туристически сезон, за работниците и служителите пряко заети в дейностите Чистота – район Слънчев бряг, считано от 01.12.2017г.

Видно от изложеното, от община Несебър е създадена организация и са извършвани дейности и разходи по поддържане на чистотата на територии за обществено ползване по отношение на територията попадаща в КК Слънчев бряг, тоест налице е и втората от предвидените предпоставки за дължимост на таксата за тази услуга.

Правилно на дружеството са установени задължения за обезвреждането на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за 2017 година.

Дължимостта на такса за услугата обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци по аргумент на противното на чл.71, т.3 от ЗМДТ се предпоставя в зависимост от наличието на такива депа и други съоръжения. Съгласно представените по делото АЧОС и АПОС и актовете за тяхната поправка се установява, че през 2017г. общината е поддържала депо за битови отпадъци (сметище) в с.Равда. Съобразно заповед № РД-149/29.09.2015г. на директора на РИОСВ Бургас, с която е спряна експлоатацията на депо за неопасни отпадъци Обзор считано от 15.10.2015г., обезвреждането на отпадъци се е извършвало и в регионално депо „Братово-запад“, като за тази цел в план-сметката по чл.66 от ЗМДТ за определяне на такса според количеството на битови отпадъци за 2017г.(л.210 от делото) са предвидени и разходи за транспортиране на отпадъци до депо Братово. Представено е и план-сметка по чл.66 от ЗМДТ за дейност „Претоварване и обезвреждане на отпадъци за 2017г. (л.209 от делото), в която са предвидени разходи за дейността за територията на цялата община, включително и гр.Несебър и КК Слънчев бряг. Ето защо, след като генерираните на територията на общината отпадъци, биват изхвърлени и обезвреждани в депо и общината извършва разходи за тази дейност, посочената такса е дължима.

Размерът на дължимата ТБО е определен съобразно декларираната от дружеството отчетна стойност на имотите, в съответствие с предвиденото в нормите на Наредба № 11.

При определяне на ТБО е приложена съответната ставка за всяка една от услугите, като за 2017г. както следва: за поддържане на чистотата на населените места – 1,6 промила и за обезвреждане на отпадъци, изграждане и мониторинг на депо 0,4 промила, приети от Общински съвет Несебър с решение № 667 от протокол № 20.18.12.2013г. 

При отчетна стойност на имотите 42 633,00 лева, правилно е определена ТБО като сбор от дължимите две такси в общ размер на 87,27 лева (42 633,00 лева х (1,6 промила + 0,4 промила)).

С оглед дължимостта на главните задължения за ТБО, които не са заплатени в законоустановения срок, правилно са определени и лихви за забава, с оглед нормата на чл.175, ал.1 от ДОПК, в размер на 19,60 лева. Тази сума е определена за двата периода на забава, по отношение на първата вноска считано от 01.07.2017г. до 06.12.2019г. в размер на 10,53 лева и за втората вноска от 31.10.2017г. до 06.12.2019г. в размер на 9,09 лева. Действително при сумиране на лихвите същите се определят в размер на 19,62 лева, но доколкото с акта е определена по-ниска лихва, което е в полза на дружеството, това не е основание за неговото изменение с оглед нормата на чл.160, ал.5 от ДОПК.

За 2018:

С обжалвания АУЗД са установени задължения на дружеството за ТБО в общ размер на 85,27 лева главница и лихви в размер на 10,93 лева. В тази сума са включени таксите за поддържане на чистотата на населени места и за обезвреждане на отпадъци, изграждане и мониторинг на депо. Доколкото от дружеството е подадена декларация с вх.№ 80/30.12.2017г. (л.109 от делото), че няма да ползва имотите през 2018г., правилно е освободено от заплащане на такса за сметосъбиране и сметоизвозване.

Правилно в обжалвания АУЗД е определена и дължимата такса за услугата по поддържане на чистотата на населени места за 2018г., с оглед принадлежността на имотите към територията на съответното населено място и реалното предоставяне на услугите.

Съгласно заповед № 1938/23.10.2017г. на кмета на Община Несебър (л.280-286 от делото), т.1 - имотите находящи се на територията на КК Слънчев бряг – зона Запад са  включени в системата на организирано поддържане на чистотата, в които през 2018г. ще се извършват услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депо за битови отпадъци, както и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. Представено е и приложение към заповедта (л.287-289 от делото), в което са посочени границите на районите, в които през 2016г. ще се извършва оргиназирано от Община Несебър услугите по събиране, извозване и обезвреждане в депо за битови отпадъци, както и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, в което по т.1.4. е посочено „КК“Слънчев бряг“ – зона запад – от стадиона вкл. до селищно образувание „Инцараки“ – гр.Свети Влас“.

Налице е и втората предпоставка.

С решение № 672, отразено в протокол № 23/11.12.2017г. (л.212-213 от делото) е одобрена план-сметки за дейност „чистота“ за 2018г. Видно от приложената към решението план-сметка по чл.66 от ЗМДТ за дейност „Поддържане чистотата на обществените места“ за 2018г.(л.214 от делото) са предвидени разходи за дейността на територията на цялата община, включително и за гр.Несебър и КК Слънчев бряг.

През 2018г. е осъществявало дейност ОП „Благоустрояване, комунално стопанство и озеленяване“ гр.Несебър, посредством което са извършвани услугите по поддържане на чистотата на обществените места. Съгласно представената справка „Разходи за извършване на дейности на БКСО – район Слънчев бряг“ (л.304 от делото), изготвена от главния счетоводител на предприятието, през 2018г. са извършени разходи в размер на 1 240 272 лева. Представена е заповед № 1922/16.05.2018г. на директора на ОП „БКСО“ (л.318 от делото), с която считано от 16.05.2018г. е въведена втора смяна с работно време за дейност Чистота – район Несебър, Слънчев бряг, Равда и Св.Влас, във връзка с настъпването на активния туристически сезон и създаване на добра организация по сметосъбирането и сметоизвозването на битовите отпадъци и поддържане на чистотата на обществените места на територията на Общината. По аналогични причини, със заповед № 2047/31.05.2018г. на директора на ОП „БКСО“ (л.319 от делото), е въведено лятно работно време считано от 04.06.2018г. на работниците и служителите от дейностите: чистота, озеленяване, благоустрояване и поддръжка на гробищните паркове. Съответно със заповед № 2496/04.09.2018г. на директора на ОП „БКСО“ (л.320 от делото), във връзка с приключване на активния туристически сезон, за работниците и служителите пряко заети в дейностите чистота, озеленяване, благоустрояване и поддръжка на гробищните паркове е наредено преминаване на зимно работно време.

Видно от изложеното, от община Несебър е създадена организация и са извършвани дейности и разходи по поддържане на чистотата на територии за обществено ползване по отношение на територията попадаща в КК Слънчев бряг, тоест налице е и втората от предвидените предпоставки за дължимост на таксата за тази услуга.

Правилно на дружеството са установени задължения за обезвреждането на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за 2018 година.

Съгласно представените по делото АЧОС и АПОС и актовете за тяхната поправка се установява, че през 2018г. общината е поддържала депо за битови отпадъци (сметище) в с.Равда. Съобразно заповед № РД-149/29.09.2015г. на директора на РИОСВ Бургас, с която е спряна експлоатацията на депо за неопасни отпадъци Обзор считано от 15.10.2015г., обезвреждането на отпадъци се е извършвало и в регионално депо „Братово-запад“, като за тази цел в план-сметката по чл.66 от ЗМДТ за определяне на такса според количеството на битови отпадъци за 2018г. (л.218 от делото) са предвидени и разходи за транспортиране на отпадъци до депо Братово. Представена е и одобрена план-сметка по чл.66 от ЗМДТ за дейност „Претоварване, обезвреждане и сепариране на отпадъци за 2018г. (л.209 от делото), в която са предвидени разходи за дейността за територията на цялата община, включително и гр.Несебър и КК Слънчев бряг. Ето защо, след като генерираните на територията на общината отпадъци, биват изхвърлени и обезвреждани в депо и общината извършва разходи за тази дейност, посочената такса е дължима.

Размерът на дължимата ТБО правилно е определен при декларирана отчетна стойност на имотите 42 633,00 лева, като сбор от дължимите две такси в общ размер на 87,27 лева (42 633,00 лева х (1,6 промила + 0,4 промила)).

С оглед дължимостта на главните задължения за ТБО, които не са заплатени в законоустановения срок, правилно са определени и лихви за забава, с оглед нормата на чл.175, ал.1 от ДОПК, в размер на 10,93 лева. Тази сума е определена за двата периода на забава, по отношение на първата вноска считано от 01.07.2018г. до 06.12.2019г. в размер на 6,21 лева и за втората вноска от 31.10.2018г. до 06.12.2019г. в размер на 4,76 лева. Действително при сумиране на лихвите същите се определят в размер на 10,97 лева, но доколкото с акта е определена по-ниска лихва, което е в полза на дружеството, това обстоятелство не е основание за неговото изменение с оглед нормата на чл.160, ал.5 от ДОПК.

С оглед на изложеното жалбата на „Мида Сервиз – 24“ ЕООД против АУЗД № МДТ-911/06.12.2019г. е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

При този изход на делото на основание чл.161 ал.1 от ДОПК, дружеството следва да бъде осъдено да заплати в полза на Община Несебър юрисконсултско възнаграждение в размер на 300,00 лева, определено съобразно разпоредбата на чл.8, ал.1, т.1 от Наредба № 1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Мотивиран от изложеното, Административен съд гр.Бургас, Х-ти състав

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Мида Сервиз – 24“ ЕООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр.София, кв.Бояна, ул.“Свети Никола“ № 3, ет.2, ап.16, представлявано от управителя А. К.У. против акт за установяване на задължения по декларация № МДТ-911/06.12.2019г. издаден от главен експерт в отдел „Местни данъци и такси“  при община Несебър, потвърден с решение № 7/16.10.2020г. на началник отдел „Местни данъци и такси“ при община Несебър.

ОСЪЖДА „Мида Сервиз – 24“ ЕООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр.София, кв.Бояна, ул.“Свети Никола“ № 3, ет.2, ап.16, представлявано от управителя А.К. У.да заплати в полза на Община Несебър разноски по делото за настоящата инстанция в размер на 300,00 лева (триста лева).

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ: