Решение по дело №310/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 254
Дата: 22 декември 2020 г. (в сила от 22 декември 2020 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20207120700310
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 22.12.2020 г.

 

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на двадесет и трети ноември две хиляди и двадесета година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Мелиха Халил               

като разгледа докладваното от съдия   Божкова

административно дело № 310/ 2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс, във връзка с чл. 172, ал.5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

Образувано е по жалба на Д.М.Я. от ***, подадена чрез пълномощник, срещу Заповед, № 20-1300-000506/ 06.10.2020 г., за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ), издадена от *** към ОДМВР – Кърджали. Изложени са съображения, че оспорената ЗППАМ е издадена при допуснати множество съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправните разпоредби, както и при несъответствие с целта на закона. Те се обосновават с твърдението, че в ЗППАМ е записано, че Д.Я. е нарушил разпоредбата на чл.150 от ЗДвП, а именно управлява „ ППС без да е правоспособен водач“. Посочва се, че жалбоподателят притежава валидно свидетелство за управление на МПС № *** със срок на валидност до 05.03.2024 година. В жалбата се сочи, че оспорената ЗППАМ не съдържа мотиви и то по отношение на съществен елемент, а именно – по отношение фактическото основание за издаване на акта. Посочва се, че в заповедта е посочено, че на 25.10.2019 г., около *** часа, до ***, с посока на движение от *** към ***, лек автомобил Ауди А6, с рег. № ***, собственост на Д.М.Я. от ***, е управлявано от неправоспособен водач, с което виновно е нарушил чл.150 от ЗДвП, без по никакъв начин в мотивите на заповедта да е посочено защо се приема, че това е така. Т.е. дали той никога не е придобивал правоспособност за управление на МПС, дали защото СУМПС е с изтекъл срок на валидност, дали защото не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодек. В случай, че е налице последната хипотеза – с какъв акт е станало това , кой номер и от коя дата и от кого е издаден този акт, съответно – влязъл ли е в сила, за какъв период е лишен от правоспособност. Поради изложените съображения се иска да се отмени оспорения административен акт. В съдебно заседание пълномощник на жалбоподателя поддържа жалбата. Претендират се деловодни разноски.

Ответникът – *** към ОДМВР – Кърджали, редовно призован, не се явява, не се представлява и не взема становище по жалбата.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и като извърши проверка на законосъобразността на оспорения административен акт, на основание чл. 168, ал. 1, във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законово установения срок, от легитимирано лице и е процесуално допустима.

При преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

Със ЗППАМ, № 20-1300-000506/ 06.10.2020 г., издадена от *** към ОДМВР – Кърджали на Д.М.Я. с ЕГН ********** и адрес: ***, за това на 25.10.2019 г., около *** ч., до *** в посока на движение от *** към *** лек автомобил „Ауди А6” с рег. № ***, собственост на Д.М.Я. е управляван от неправосопособен водач, е наложена ПАМ „Прекратяване регистрацията на ППС“ за срок от 6 месеца“, като са отнети два броя регистрационни табели с № *** и СРМПС № ***. В ЗППАМ е записано, че е съставен АУАН серия ** № ***/ *** г. В обжалвана заповед  е посочено, че Д.М.Я. е извършил следното нарушение: Управлява ППС без да е правоспособен водач, с което виновно е нарушил чл.150 от ЗДвП.

Като доказателство е прието и заверено копие от АУАН , серия ** № ***/ *** г., съставен на Д.М.Я. за това, че на 25.10.2019 г., около *** часа, в ***, като собственик на лек автомобил „Ауди А6” с рег. № *** го предоставя на лицето М. Д.Я. от ***, което не е правоспособен водач. В АУАН е посочено, че нарушението е установено с АТСС TFR1-M, клип *** и след попълнена декларация по разпоредбите на чл.188 от ЗДвП. Като нарушена е вписана разпоредбата на чл.102, т.1 от ЗДвП.

При така установената фактическа обстановка АС – Кърджали приема, че жалбата е неоснователна поради следните съображения:

Съгласно чл.172, ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл.171, т.1, 2, 2а, 4, т.5, буква "а", т.6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. На основание  чл.172, ал.1 от ЗДвП заповедта е издадена от компетентен орган – полицейски орган в сектор „ Пътна полиция” към ОДМВР – Кърджали, с делегирани правомощия съгласно Заповед, № 292з-467/ 11.03.2020 г. на директора на ОДМВР – Кърджали, издадена на основание Заповед, № 8121з-1524/ 09.12.2016 г. на министъра на вътрешните работи, изменена и допълнена със Заповед № 8121з-825/ 19.07.2020 г. на министъра на ВР.

Принудителната административна мярка по своя характер е вид административна принуда, за прилагането на която е предвиден процесуален ред, различен от реда за търсене на административнонаказателна отговорност.

По смисъла на чл. 171 от ЗДвП принудителните административни мерки се налагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон, поради което те са от вида на преустановяващите ПАМ. Волеизявлението за прилагането на ПАМ се обективира в заповед, която има характер на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК и се издава по реда на Глава пета, Раздел втори от АПК. Предпоставка за издаването на заповед с правно основание по различните състави на чл. 171 от ЗДвП е извършено от водача или собственика на МПС съответно на хипотезата на правната норма административно нарушение, което се установява с акт за административно нарушение (АУАН), съставен от компетентните длъжностни лица.

В хипотезата на чл. 171, т. 2а, б.“а“ от ЗДвП ( в редакцията от ДВ,бр. 2 от 2018 г., в сила от 3.01.2018 г.)   може да се приложи ПАМ "прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство" на собственик,който управлява моторно превозно средство: без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

По аргумент от разпоредбата на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП принудителните административни мерки, включително и такива от вида на процесната, се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

Оспорената ЗППАМ, № 20-1300-000506/ 06.10.2020 г. на *** към ОДМВР – Кърджали е издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, в съответствие с материалноправните норми и целта на ЗДвП, както и при липсата на съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

В обжалвания административен акт е посочено, че се налага за това, че е било установено, че собствения на жалбоподателя Д.М.Я. лек автомобил е бил управляван от неправоспособен водач. Съгласно приложимата разпоредба на чл.171, т.2а, б.“а“, изречение последно  от ЗДвП, ПАМ „Прекратяване регистрацията на ППС“ се налага и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година. В случая ПАМ е наложена на собственика на автомобила, за това, че посоченото превозно средство е управлявано от неправоспособно лице. Релевантните факти за налагането на ПАМ – собственост на автомобила и управление на МПС от неправоспособно лице, са доказани от приобщения към административната преписка АУАН. Относно собствеността на автомобила няма спор между страните.

В жалбата е изложен довод, че в ЗППАМ е посочено, че жалбоподателят Д.М.Я. управлява ППС без да е правоспособен водач. Действително в обжалваната заповед се съдържа такова отбелязване, но АС – Кърджали приема, че то не води до невъзможност на лицето на разбере за какво нарушение на ЗДвП е издадена заповедта, която оспорва. Това е така, защото в ЗППАМ е записано, че на 25.10.2019 г., около *** ч., до *** в посока на движение от *** към ***, лек автомобил „Ауди А6” с рег. № ***, собственост на Д.М.Я. е управляван от неправоспособен водач. От приетото като доказателство заверено копие от АУАН , серия ** № ***/ *** г. се установява, че това е лицето М. Д.Я. с ЕГН ********** от ***. Следователно от съдържанието на ЗППАМ и АУАН серия ** № ***/ *** г., посочен в обжалваната заповед, се установява, че заповедта за прилагане на ПАМ е съставена за това, че собственият, на жалбоподателя Д.М.Я., лек автомобил „Ауди А6” с рег. № ***, е бил управляван от неправоспособен водач. Т.е. в оспорената ЗППАМ се съдържат мотиви защо е издадена, като те съответстват и на посоченото правно основание – чл.171, т.2а, б.”а” от ЗДвП, за нейното издаване. Изложеният в жалбата довод, че неправилно в ЗППАМ е посочено, че жалбоподателят Д.Я. е неправоспособен водач би бил от значение при проверка законосъобразността на наказателно постановление, но не и на заповедта за прилагане на принудителна административна мярка с правно основание чл.171, т.2а, б.”а” от ЗДвП. За законосъобразността на тази ЗППАМ е необходимо да се установи наличие на нарушение от изброените в хипотезиса на правната норма, компетентност на административния орган и фактически основания, от които да може да се установи дали са налице посочените нарушения. Оспорената ЗППАМ съдържа изброените елементи, поради което е законосъобразна, а жалбата срещу нея е неоснователна и следва да се отхвърли.

Ето защо и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд – Кърджали

 

Р Е Ш И:

 

Отхвърля жалбата на Д.М.Я. от *** срещу Заповед, № 20-1300-000506/ 06.10.2020 г., за прилагане на принудителна административна мярка, издадена от *** към ОДМВР – Кърджали.

Решението не подлежи на обжалване – чл.172, ал.5, изр.2-ро от ЗДвП.

            

 

                                                                                     Съдия: