Решение по дело №435/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 448
Дата: 18 ноември 2022 г.
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20227240700435
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 юни 2022 г.

Съдържание на акта

    Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

    448                                       18 .11.2022 г.                              град Стара Загора

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, III състав, в публично съдебно заседание на четвърти октомври две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                                                                                        СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА  

           

           при секретар: Стефка Христова                                              

            като разгледа докладваното от съдия Ирена Янкова административно дело № 435 по описа за 2022 г., за да се произнесе, съобрази следното:      

                                                

Производството е по реда на чл. 145 и следващи от АПК /Административнопроцесуален кодекс/ във връзка с чл. 50, ал. 1 от Наредба №7/24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020, обн. ДВ бр.16/27.02.2015 г., в сила от 27.02.2015 г. 

          Образувано е по жалба на В.А.Ч. с адрес *** против уведомително писмо с изх. №02-240-6500/4059 от 16.05.2022 г. за одобрение и неодобрение за участие по мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 по отношение заявление за подпомагане УИН 24/160621/25985 за кампания 2021, издадено от заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, в частта му, с която не се одобряват за участие заявени площи по направление „Контрол на почвената ерозия“ от мярка 10 "Агроекология и климат".

          В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, по съображения за издаването при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в несъответствие и при неправилно приложение на материалния закон. Твърди се, че от една страна административният орган неоснователно е отказал одобрение за част от заявените за подпомагане земеделски площи, доколкото съобразно § 24 от ЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба №7 от 2015 г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020 г. /ДВ, бр. 21 от 2021 г., в сила от 12.03.2021 г./ за трайни насаждения, създадени чрез одобрени/финансирани проекти по ПРСР 2007 – 2013 г. и ПРСР 2014 – 2020 г., не се изисква предоставяне на оценка, удостоверяваща, че трайните насаждения са в периода на плододаване по Наредбата за базисните цени на трайните насаждения и именно в тази връзка такива указания са дадени на жалбоподателя чрез уведомително писмо изх. № 02-240-6500/6575 от 02.07.2021 г. на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” /ДФЗ/. От друга страна, отново неоснователно за част от земеделските площи не е извършено одобрение, при все че същите са засадени с орехи през 2019 г., като съгласно Приложение №1 към чл. 5, т. 1 от ПЗР на Наредбата за базисните цени на трайните насаждения очевидно не е налице надвишаване на продължителността на периода на плододаване, още повече че информация за трайните насаждения се съдържала и била достъпна за административния орган в регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз. От съда се иска отмяна на уведомително писмо с изх. №02-240-6500/4059 от 16.05.2022 г. на заместник изпълнителния директор на ДФЗ в обжалваната му част.

            Ответникът по жалбата – Заместник изпълнителен директор на ДФЗ, в представеното, чрез процесуалния му представител по делото писмено становище оспорва жалбата като неоснователна и моли същата да бъде отхвърлена. Твърди се, че оспореното уведомително писмо е издадено от компетентен орган в предвидената от закона форма и при напълно изяснена фактическа обстановка. Посочва се, че правилно и законосъобразно е извършен отказ от одобрение на визираните в уведомителното писмо земеделски площи от гл. т. на това, че не е спазено изискването на чл. 46, т. 2, б. „д“ от Наредба №7 от 2015 г. до 15 юли на годината на кандидатстване земеделският стопанин да представи оценка, удостоверяваща, че заявените трайни насаждения са в период на плододаване. Излагат се доводи за неприложимостта на изключението, предвидено в § 24 от ЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба №7 от 2015 г., доколкото не можело да се разграничи първоначалното състояние на стопанствата, създадени чрез одобрени/финансирани проекти по ПРСР 2007-2013 г. и ПРСР 2014-2020 г., от тяхното нарастване за целите на кандидатстване по мярка 10. В тази връзка след извършен анализ ДФЗ-Разплащателна агенция била приела, че за парцели, за които не била налична подобна на описаната по-горе информация, нямало да се прилага режимът за непредоставяне на експертна оценка. Претендира се юрисконсултско възнаграждение, а в условията на евентуалност се прави възражение за прекомерност по отношение размера на поисканото адвокатско възнаграждение.

 

            Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по наведения пред него административноправен спор:

          Оспорващият В.А.Ч., регистриран с Уникален регистрационен номер /УРН/ 234707 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/, е подал общо заявление за подпомагане за кампания 2021 с вх. №19534491 от 28.04.2021 г. /л. 84/, като на заявлението е определен Уникален идентификационен номер /УИН/ 24/160621/25985. Към заявлението са приложени таблица за използваните парцели през 2020 г. Със заявление за подпомагане от 14.05.2021 г. /л. 89 - гръб и сл./ е заявеното подпомагане по Схемата за единно плащане на площ /СЕПП/; по Схемата за преразпределително плащане /СПП/; по Схемата за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания /ЗДП/; по Схема за обвързано подпомагане за плодове /основна група/ - СП /основна/; по Схема за обвързано подпомагане за плодове /сливи и десертно грозде/ - СП /други/; по Схемата за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар /ПНДП/; по Агроекология и климат /Мярка 10/ и по Подмярка 13.1/НР1 Компенсаторни плащания в планински райони. В приложена Таблица на използваните парцели 2021 г. са отразени заявените за подпомагане площи, с които В.Ч. кандидатства по отделните мерки и схеми, с посочване на номер на БЗС и номер на парцел от ИСАК, код на културата, площ в ха и землището, в което се намират парцелите. Заявени за подпомагане по Мярка 10 „Агроекология и климат“, направление „Контрол на почвената ерозия“ са 23 БЗС с номера от ИСАК 30119-870-1-1, 70202-195-1-1, 70202-197-1-3, 70202-197-2-1; 70202-212-1-2, 70202-212-2-2, 70202-212-2-3, 70202-2018-3-2, 70202-218-8-3, 70202-218-7-2, 70202-218-5-3, 70202-223-2-3, 70202-228-1-3, 70202-231-1-3, 70202-247-1-2, 70202-257-1-1, 70202-257-3-4, 70202-257-4-1, 70202-257-5-1, 70202-261-1-1, 70202-262-1-1, 70202-264-1-1 и 70202-268-1-1 в землищата на с. Загоре и с. Сулица. Към заявлението е налично и Приложение за кандидатстване по мярка 10 „Агроекология и климат“ /АК/ за 2021 г. /л. 94/, което се явява и заявление за плащане, като с него е избрано и конкретното направление за подпомагане – „Контрол на почвената ерозия“. Налични са подписани относимите към схемите и мерките декларации, вкл. и тези по АК за 2021 г. Видно от декларираното, оценка, удостоверяваща, че завените лозя/трайни насаждения са в период на плододаване, за дейността „Затревяване на междуредията на лозята и трайните насаждения“ по направление „Контрол на почвената ерозия“ от Мярка 10 не е представена от кандидата. След извършване на задължителните автоматични проверки на въведените данни по заявлението за директни плащания, респективно след установяване на несъответствия, декларираната площ за кампания 2021 г. по АК възлиза в общ размер на 11.15 ха – л. 99.

         С вх. №02-240-6800/6469 от 14.06.2021 г. при ДФЗ, ОД-Стара Загора от жалбоподателя са представени документи, удостоверяващи, че трайните насаждения от заявените за подпомагане земеделски парцели не са надвишили продължителността на периода на плододаване – 99 – гръб и сл. За осем от парцелите с номера от ИСАК 70202-212-1-2, 70202-2018-3-2, 70202-218-5-3, 70202-218-8-3, 70202-223-2-3, 70202-228-1-3, 70202-231-1-3 и 70202-247-1-2, собственост на жалбоподателя, се твърди, че са включени в стопанства, създадени от дъщеря му Анелия Червенакова по мярка „Създаване на стопанства на млади фермери“ от ПРСР 2007 – 2013 г., съгласно договор за отпускане на финансова помощ №24/112/00981 от 05.09.2009 г. /л. 39-47/, поради което същите попадат в обхвата на изключението по § 24 от ЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба №7 от 2015 г. и експертна оценка за тях не следва да се изготвя и представя във връзка със заповед №РД09-216 от 12.03.2021 г. на министъра на земеделието, храните и горите. Твърди се също, че с парцел 70202-257-3-4, предишен № от ИСАК 70202-230-2-1 с площ от 0,85 ха, жалбоподателят е кандидатствал за подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“, кампания 2016, като с уведомително писмо изх. №02-240-6500/4746 от 07.12.2016 г. на заместник-изпълнителния директор на ДФЗ е получил одобрение за участие по мярката, именно за сочения парцел, т. е. отново е налице хипотезата за липса на необходимост за предоставяне на експертна оценка. Представени са документи за собственост – нотариални актове, скици на поземлени имоти, анкетни карти за регистрация на земеделски стопанин и пр. Представена е и експертна оценка за определяне пазарната стойност на трайни насаждения /л. 101-109/, изготвена на 08.06.2021 г., за поземлени имоти с № от ИСАК 70202-212-2-2, 70202-212-2-3 и 70202-218-7-2, според която създадените трайни насаждения от круши, сливи и череши не са надвишили продължителността на периода на плододаване.

        С уведомително писмо за предоставяне на документи с изх. №02-240-6500/6575 от 02.07.2021 г. на заместник изпълнителния директор на ДФЗ /л.126/ жалбоподателят е уведомен, че на основание т. IV от заповед №РД09-216 от 12.03.2021 г. на министъра на земеделието, храните и горите във връзка с чл. 46, т. 1, б. ‚д“ от Наредба №7 от 2015 г. е необходимо земеделските стопани, които ще заявяват за подпомагане нови площи с допустимите трайни насаждения по дейността „Затревяване на междуредията на лозята и трайните насаждения“ по направление „Контрол на почвената ерозия“ от Мярка 10, в срок до 15 юли да представят оценка по реда на Наредбата за базисните цени на трайните насаждения, удостоверяваща, че завените лозя/трайни насаждения са в период на плододаване, като въпросната оценка следва да съдържа номерата на новозаявените за подпомагане по мярката парцели от ИСАК. Посочено е, че оценка не следва да се представя, когато лозята и/или трайните насаждения са създадени чрез одобрени/финансирани проекти по ПРСР 2007-2013 г. и ПРСР 2014-2020 г. Отбелязано е, че при липса на представена оценка или представянето на такава, която не отговаря на изискванията  ДФЗ ще счита съответните парцели за неизбираеми за подпомагане и за тях не ще се получи финансиране. В случай че е налице нов ангажимент по мярката, оценка следва да е представена за всички площи. Видно от Протокол №1 от 08.07.2021 г. /л. 126 – гръб/, В.Ч. е запознат със съдържанието на уведомителното писмо чрез проведен телефонен разговор, което обстоятелство всъщност не е спорно по делото.

          С оспореното понастоящем уведомително писмо с изх. №02-240-6500/4059 от 16.05.2022 г. за одобрение и неодобрение за участие по мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014 – 2020 г. по отношение заявление за подпомагане УИН 24/160621/25985 за кампания 2021, издадено от заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” /л. 71-77/ на основание чл. 50, ал. 1 от Наредба №7 от 2015 г. кандидатът е уведомен, че е одобрен за участие по мярката. В таблица №1 към писмото са посочени одобрените и неодобрените площи, а в Таблица №2 изцяло или частично неодобрените площи с посочване на съответните причини за това. Поради това, че не отговарят на изискванията на чл. 26, т. 13 от Наредба №7 от 2015 г. заявените парцели с № от ИСАК 30119-870-1-1, 70202-195-1-1, 70202-197-1-3, 70202-197-2-1; 70202-212-1-2, 70202-2018-3-2, 70202-218-8-3, 70202-218-5-3, 70202-223-2-3, 70202-228-1-3, 70202-231-1-3, 70202-247-1-2, 70202-257-1-1, 70202-257-3-4, 70202-257-4-1, 70202-257-5-1, 70202-261-1-1, 70202-262-1-1, 70202-264-1-1 и 70202-268-1-1 с обща площ от 9.52 ха не са одобрени за подпомагане. Респективно одобрени се явяват парцелите с № от ИСАК 70202-212-2-2, 70202-212-2-3 и 70202-218-7-2 с обща площ от 1.63 ха. В уведомителното писмо се съдържат посочени общите базовите изисквания и изисквания по управление за конкретното направление, които следва да се спазват, както и относимите изискуеми документи и сроковете за представянето им от кандидата.

            Видно от представеното по делото известие за доставяне /л. 78/ уведомително писмо с изх. №02-240-6500/4059 от 16.05.2022 г. е получено от жалбоподателя /изтеглено от Системата за електронни услуги на ДФЗ/ на 24.06.2022 г.

           По делото е представена и приета като доказателство административната преписка по издаване на оспорения пред съда акт. Приети като доказателства са решения от заседанието на УС на ДФЗ, съгласно протокол №114/15.06.2017 г. и заповед №ОЗ-РД/2891#2/16.06.2021 г. на изпълнителния директор на ДФЗ. Допълнително представени от страна на ответника по делото и приети като доказателства са докладна записка на директора на Дирекция „Директни плащания“ при ДФЗ, писмена кореспонденция между заместник-министъра на земеделието, храните и горите и изпълнителния директор на ДФЗ във връзка с предоставянето на информация за изискванията на § 25 от Наредба №4/24.02.2015 г. и § 24 от Наредба №7 от 2015 г. /л. 159-162/, доклад №93-1598 от 12.03.2021 г. на заместник-министъра на земеделието, храните и горите и заповед №РД-09-216 от 12.03.2021 г. на министъра на земеделието, храните и горите /л.191-200/. От страна на жалбоподателя допълнително е представена експертна оценка за определяне на пазарна стойност на трайни насаждения, изготвена на 04.07.2022 г.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира от правна страна следното:

Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес, в законово установения срок /уведомителното писмо е изтеглено от СЕУ на 24.06.2022 г., а жалбата е депозирана в съда на 30.06.2022 г. /л. 2/, против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо. 

Разгледана по същество, жалбата е частично основателна. 

            Съгласно разпоредбата на §1, т. 13 от ДР на ЗПЗП Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз. В чл. 11 и чл. 11а от ЗПЗП е предвидено, че Държавен фонд „Земеделие” е акредитиран за единствена Разплащателна агенция за РБългария за прилагане на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз. Съгласно чл. 20а, ал. 1 и ал. 2, т. 2 от ЗПЗП, изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие”, е изпълнителен директор на Разплащателната агенция и я представлява. По силата на чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП, изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по ЗУСЕСИФ /сега ЗУСЕФСУ/ и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност. По делото е представена и приета като доказателство заповед №03-РД/2891≠2 от 16.06.2021 г., с която изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие” е делегирал на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” Петя Димитрова Славчева правомощията да издава и подписва уведомителни писма за одобрените и неодобрените за участие парцели, животни или пчелни семейства, както и за неизпълнените ангажименти по мярка 214 „Агроекологични плащания“, „Агроекология и климат“ и мярка 11 „Биологично земеделие“ – т. 2 от заповедта. В случая оспореният акт за одобрение и неодобрение за участие по мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014 – 2020 г. е подписан от заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” П.С.. Следователно обжалваното Уведомително писмо изх. №02-240-2600/844 от 02.06.2020 г. е издадено от материално компетентен орган, при упражняване и в рамките на надлежно делегираните му със заповед №03-РД/2891≠2 от 16.06.2021 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” правомощия.

В обжалваната си част административният акт е постановен в предвидената от закона писмена форма и при спазване на нормативно установените изисквания за съдържание на акта по смисъла на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. Административният орган е изложил съображения, довели до формиране на крайния му извод за неодобрение на процесните земеделски площи, като в табличен вид, конкретно и разбираемо е посочил фактическите и правни основания за това. Срещу всеки деклариран парцел, ведно с вида на земеделската култура и неодобрената площ в ха, е отбелязана и причината за неодобрението, която в случая е сведена еднакво до всички парцели, а именно: неизпълнение на изискванията на разпоредбата на чл. 26, т. 13 от Наредба №7 от 2015 г. В случая липсата на текстово представяне на правилото, съдържащо се в ангажираната норма, не води до нарушение на изискването за мотивираност на административния акт, доколкото все пак органът е посочил конкретно правно основание за упражненото от него административно правомощие, което във всеки случай не е останало неразбираемо за адресата на акта, предвид това, че жалбоподателят е декларирал, че е запознат с условията и изискванията на направлението, по което кандидатства, а от съдържанието и насочеността на депозираната в съда жалба ясно се извлича несъгласието с възприетото от органа неизпълнение на изискването за представяне на експертна оценка.

Съдът не установява наличието на съществени процесуални нарушения при издаването на оспорения акт. Видно от уведомителното писмо за предоставяне на документи с изх. №02-240-6500/6575 от 02.07.2021 г. на заместник-изпълнителния директор на ДФЗ В.Ч. е уведомен своевременно за необходимостта да представи до 15 юли на 2021 г. експертна оценка, удостоверяваща, че трайните насаждения от заявените за подпомагане земеделски парцели не са надвишили продължителността на периода на плододаване, като кандидатът изрично е запознат с последиците на неизпълнение на това изискване. Противно на твърденията на жалбоподателя административният орган е взел предвид относимите факти и обстоятелства във връзка с подаденото заявление за подпомагане, като в подкрепа на това следва да се отбележи, че доводите на жалбоподателя за приложимост на изключението, предвидено в § 24 от Наредба №7 от 2015 г., аргументирано се отричат по делото от страна на ответника. Доколко дали установените факти и обстоятелства правилно са подведени под действието на материалния закон, е въпрос на материална законосъобразност на акта.  

        Уведомителното писмо в обжалваната му част е постановено в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон, що се касае за отказа от одобрение за земеделските парцели с № от ИСАК 70202-212-1-2, 70202-2018-3-2, 70202-218-5-3, 70202-218-8-3, 70202-223-2-3, 70202-228-1-3, 70202-231-1-3, 70202-247-1-2 и 70202-257-3-4, предишен № от ИСАК 70202-230-2-1. В чл. 3 от Наредба №7/2015 г. е посочено, че подпомагането по мярка 10 "Агроекология и климат" се предоставя за извършване на агроекологични дейности в осем направления, едно от които е и процесното /чл. 3, т. 4/, заявено от жалбоподателя – контрол на почвената ерозия. Като основание за неодобрение на 20 от 23 земеделски парцела, измежду които по-горе визираните 9, е посочена нормата на чл. 26, т. 13  от същата наредбата /в редакция в сила от 12.03.2021 г./, според която не се одобряват за участие в мярка 10 "Агроекология и климат" парцели, заявени за подпомагане по дейността по чл. 36, ал. 1, т. 2, буква "а", за които не е предоставена оценка по реда на Наредбата за базисните цени на трайните насаждения. Съгласно разпоредбата на чл. 46, т. 2, б. „д“ от Наредба №7/2015 г. /в редакция в сила от 20.04.2021 г./ при кандидатстване по направление "Контрол на почвената ерозия“ земеделските стопани прилагат и оценка по реда на Наредбата за базисните цени на трайните насаждения, удостоверяваща, че заявените трайни насаждения са в период на плододаване. Оценката съдържа номера на парцелите от ИСАК за заявените нови площи и се предоставя до 15 юли за годината на кандидатстване. Оценка може да не се предоставя, когато целият парцел с трайни насаждения е земеделска земя от държавния поземлен фонд и не е изтекъл амортизационният срок на насажденията, като Министерството на земеделието, храните и горите предоставя информация за тези имоти на ДФЗ – РА, до 15 юли. Същевременно съгласно съобразно §24 от ЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба №7 от 2015 г. /ДВ, бр. 21 от 2021 г., в сила от 12.03.2021 г./ за трайни насаждения, създадени чрез одобрени/финансирани проекти по ПРСР 2007 – 2013 г. и ПРСР 2014 – 2020 г., не се изисква предоставяне на оценка, удостоверяваща, че трайните насаждения са в периода на плододаване по Наредбата за базисните цени на трайните насаждения.

           Съгласно чл. 48, ал. 1 от Наредба №7/2015 г. земеделските стопани подават заявление за подпомагане съгласно изискванията на Наредба №5 от 2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Съобразно разпоредбата на чл. 4, ал. 9 от Наредба №5 от 2009 г. /в относимата й за случая редакция/ приемът на заявления за подпомагане по мерките, финансирани от ПРСР 2014-2020 г., се определя със заповед на министъра на земеделието, храните и горите, като в заповедта може да се съдържат допълнителни условия, свързани с приема по отделните направления. Същевременно съгласно чл. 48, ал. 2 от Наредба №7/2015 г. прием на заявления за подпомагане може да се извършва под условие в съответствие със заповедта по чл. 4, ал. 9 от Наредба № 5 от 2009 г. В случая по делото е представена заповед №РД-09-216 от 12.03.2021 г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която се определя началната дата на прием на заявления за подпомагане по реда на Наредба №5 от 2009 г., като се конкретизира условията за участие по мярка АК от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2021 г. В раздел IV от заповедта е записано, че земеделските стопани, които ще заявяват за подпомагане нови площи с допустимите трайни насаждения по дейността за противоерозионни мероприятия в лозя и трайни насаждения от мярка 10, следва да удостоверят, че същите са в периода на плододаване по Наредбата за базисните цени на трайните насаждения. По-натам в заповедта изрично е указано, че за трайни насаждения, създадени по проекти, финансирани от ПРСР 2007 – 2013 г. и ПРСР 2014 – 2020 г., не се изисква предоставянето на оценка по смисъла на §24 от ЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба №7 от 2015 г. 
            С оглед изложеното не остава съмнение, че по отношение заявените за подпомагане от кандидата за кампания 2021 г. 9 земеделски парцела с № от ИСАК 70202-212-1-2, 70202-2018-3-2, 70202-218-5-3, 70202-218-8-3, 70202-223-2-3, 70202-228-1-3, 70202-231-1-3, 70202-247-1-2 и 70202-257-3-4, предишен № от ИСАК 70202-230-2-1, не следва да бъде изготвена и представяна оценка по смисъла на чл. 26, т. 13 от Наредба №7/2015 г., доколкото, видно от доказателствата по административната преписка, се установява, че трайните насаждения, находящи се на визираните земеделски парцели в действителност са създадени по проекти, финансирани от ПРСР 2007 – 2013 г. и ПРСР 2014 – 2020 г. Последното не се отрича от ответника по делото, а напротив, потвърждава се съобразно изложеното в докладната записка по повод депозираната от Ч. жалба до съда – л. 159. Неприложимостта на изискването по чл. 26, т. 13 от Наредба №7/2015 г. за конкретния случай произтича директно от нормата на §24 от ЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба №7 от 2015 г., като визираната законова дерогация е възприета и изрично посочена в заповед №РД-09-216 от 12.03.2021 г. на министъра на земеделието, храните и горите. Именно в изпълнение на материалния закон и указаното в цитираната заповед е насочеността на уведомителното писмо за предоставяне на документи с изх. №02-240-6500/6575 от 02.07.2021 г., с което де факто на кандидата е сведена законовата възможност за възползване от изключението на изискването за изготвяне и предоставяне на експертна оценка по реда на Наредбата за базисните цени на трайните насаждения.
             Следователно освобождаването от задължението за предоставяне на оценка е определено с нормативен акт – Наредба № 7/24.02.2015 г., като изрично е включено и в заповедта по чл. 4, ал. 9 от Наредба № 5 от 2009 г. Изменението в посока неприлагането на конкретната материална норма на § 24  може да стане единствено и само по реда и при условията за изменение на подзаконов нормативен акт, респективно с изменение на заповедта по чл. 4, ал. 9 от Наредба № 5 от 2009 г., каквито обстоятелства в конкретния случай не се установяват. Вярно е, че ДФЗ действа при условията на обвързана компетентност, но при наличието на предвидените в наредбата материалноправни предпоставки, а не с оглед на писма и актове от ненормативен характер, каквито в случая се явяват тези свързани с кореспонденцията между заместник-министъра на земеделието, храните и горите и изпълнителния директор на ДФЗ във връзка с предоставянето на информация за изискванията на § 24 от Наредба №7 от 2015 г. Приложимите в случая принципи на достъпност, публичност и прозрачност и на последователност и предвидимост в действията на административните органи изискват пълна откритост и достъпност по отношение условията и критериите във връзка с упражняване на оперативната самостоятелност на административния орган по прилагането на закона и постигането на целите му, като противното е недопустимо и ограничава правата на страните в образуваните административни производства. 
               Така, и при липса на различни от изложените дотук установявания  съдът приема, че отказвайки одобрение за подпомагане на посочените по-горе 9 парцела, административният орган неправилно е приложил материалния закон, като не е съобразил нормата на §24 от ЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба №7 от 2015 г. и неправилно е приел за нарушена разпоредбата на чл. 26, т. 13 от Наредба №7/2015 г.
              Не така стоят обаче нещата по отношение на 11-те неодобрени парцели с № от ИСАК 30119-870-1-1, 70202-195-1-1, 70202-197-1-3, 70202-197-2-1, 70202-257-1-1,  70202-257-4-1, 70202-257-5-1, 70202-261-1-1, 70202-262-1-1, 70202-264-1-1 и 70202-268-1-1, заявени за подпомагане през кампания 2021 г. от страна на жалбоподателя. За същите не се твърди, а и не се представят доказателства, че попадат в обхвата на изключението за изготвяне и представяне на експертна оценка, като такава очевидно не е представена от жалбоподателя в срок  до 15 юли 2021 г. Изложените доводи, че трайните насаждения /орехи/ във визираните площи не са надвишили продължителността на периода на плододаване,  в подкрепа на които доводи Ч. черпи от Приложение №1 към чл. 5, т. 1 от ПЗР на Наредбата за базисните цени на трайните насаждения, са неоснователни, доколкото изискването на чл. 26, т. 13 във връзка с чл. 46, т. 2, б. „д“ от Наредба №7/2015 г. за представяне на експертна оценка е императивно заложено и в този смисъл е задължително по отношение заявените за подпомагане площи. Липсата на такава оценка в действителност е предпоставка парцелите да се счетат за неизбираеми за подпомагане и съответно за тях да не се отпусне финансиране. В тази връзка неотносима по делото се явява и представената от жалбоподателя нова експертна оценка, доколкото същата е изготвена на много по-късен етап /04.07.2022 г./ и е за целите на кандидатстване за кампания 2022 г., а и още повече че предоставя информация само за някой от неодобрените 11 парцела. Изискването за предоставяне на експертна оценка е ограничено по време, като същото следва да бъде изпълнено до 15 юли на годината на кандидатстване – в случая 2021 г., и да съдържа конкретна информация относно заявените парцели. Поради изложеното в процесния случай се явява неприложима и нормата на чл. 142, ал. 2 от АПК. В този ред на мисли постановеният отказ от одобрение за визираните по-горе земеделски площи се явява материално законосъобразен. 
               
               С оглед на изложеното процесното уведомително писмо следва да се отмени частично в обжалваната му част, с която е отказано одобрение на заявените за финансово подпомагане площи с № от ИСАК 70202-212-1-2, 70202-2018-3-2, 70202-218-5-3, 70202-218-8-3, 70202-223-2-3, 70202-228-1-3, 70202-231-1-3, 70202-247-1-2 и 70202-257-3-4.  Предвид разпоредбата на чл. 173, ал. 2 АПК, тъй като съдът няма възможност да разреши спорния въпрос по същество, защото последният е от изключителната компетентност на ответника, преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне при съобразяване на изложените в мотивите на съдебното решения указания по прилагането на закона. В останалата му обжалвана част – частта, с която се отказва одобрение на имоти с № от ИСАК 30119-870-1-1, 70202-195-1-1, 70202-197-1-3, 70202-197-2-1, 70202-257-1-1,  70202-257-4-1, 70202-257-5-1, 70202-261-1-1, 70202-262-1-1, 70202-264-1-1 и 70202-268-1-1, решението се явява законосъобразно, поради което следва да остане в сила, а жалбата в тази й част да бъде отхвърлена като неоснователна и недоказана. 

                  

                     С оглед изхода на спора, претенцията на процесуалния представител на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение се явява основателна и следва да бъде уважена, поради което на основание чл. 143 във връзка с чл. 144 от АПК, чл. 78, ал. 3 и 8 от ГПК и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ в тежест на В.А.Ч. следва да се възложи заплащането на сумата от 100.00 лв., представляваща възнаграждение за юрисконсулт.

             От страна на жалбоподателя липсва отправено искане за присъждане на сторените от него по делото разноски, представляващи в случая заплатена държавна такса в размер на 10.00 лв., поради което произнасяне в тази връзка съдът не дължи. 

 Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, Старозагорският административен съд 

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

 

 ОТМЕНЯ по жалба на В.А.Ч. *** уведомително писмо с изх. №02-240-6500/4059 от 16.05.2022 г. за одобрение и неодобрение за участие по мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014 – 2020, издадено от заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, в частта му, с която е отказано одобрение на декларираните по направление „Контрол на почвената ерозия“ от Мярка 10 „Агроекология и климат“ площи с № от ИСАК 70202-212-1-2, 70202-2018-3-2, 70202-218-5-3, 70202-218-8-3, 70202-223-2-3, 70202-228-1-3, 70202-231-1-3, 70202-247-1-2 и 70202-257-3-4, като незаконосъобразно.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.А.Ч. ***  против уведомително писмо с изх. №02-240-6500/4059 от 16.05.2022 г. за одобрение и неодобрение за участие по мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014 – 2020, издадено от заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, в частта му, с която не се одобряват за участие заявени площи по направление „Контрол на почвената ерозия“ от мярка 10 "Агроекология и климат", в останалата й част, като неоснователна и недоказана.

ИЗПРАЩА делото като административна преписката на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, за ново разглеждане и произнасяне при съобразяване на изложените в мотивите на съдебното решения указания по прилагането на закона.

            ОСЪЖДА В.А.Ч., ЕГН ********** с адрес *** да заплати на Държавен фонд „Земеделие” гр. София сумата от 100.00 лв. /сто лева/ разноски по делото, представляващи възнаграждение за юрисконсулт.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                      

                                                                                                          СЪДИЯ: