Р Е
Ш Е Н
И Е
N 260021
гр.Кюстендил, 10.02.2021г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Окръжен съд Кюстендил, наказателно отделение, в открито
съдебно заседание на десети февруари през две хиляди двадесет и първа година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ПЕНКА БРАТАНОВА
ЧЛЕНОВЕ : МИРОСЛАВ НАЧЕВ
ВЕСЕЛИНА
ДЖОНЕВА
при участието на секретаря Л.Николова
и на прокурора
В.Мицов, като разгледа докладваното от съдия Начев чнд 547 по описа за
2020 година и за да се произнесе, взе предвид :
Производството по делото е по реда
на Глава ІІІ, Раздел І от Закона за признаване, изпълнение и изпращане на
решения за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови санкции /ЗПИИРКОРНФС/.
В Окръжен съд гр. Кюстендил е
постъпило искане от Централна агенция за събиране към Министерство на
правосъдието, Кралство Нидерландия, с приложено
удостоверение по чл. 4 от Рамково решение 2005/214/ПВР на Съвета относно прилагането на
принципа за взаимно признаване на финансови санкции, издадено въз основа на
решение за налагане на финансови санкции от 22.10.2019г., влязло в законна сила
на 03.12.2019г., постановено от несъдебен полицейски орган в Кралство
Нидерландия, по отношение на В.А., северномакедонски гражданин, роден на ***г.
в Република Северна Македония, постоянно пребиваващ в Република България на адрес
: гр.Кюстендил, ул.“***“ № ***,
ет.***. Финансовата санкция е в размер общо на 240 € според записаното в удостоверението и е
наложена на А. за извършено на 12.10.2019г. в района на населеното място ***,
провинция Северен Брабант, Кралство
Нидерландия административно
нарушение по чл.2 от Закон относно административната уредба при нарушаване на
разпоредби от Кодекса за движение по пътищата.
Санкционираното
лице В.А. не се явява в съдебно заседание, доколкото същият не е открит на
постоянния си адрес. По отношение на него е допуснато осъществяването на правна
помощ под формата на процесуално представителство. За негов процесуален
представител е назначен адв.К.С..
Представителят на Окръжна
прокуратура изразява становище за основателност на искането.
Адв.С. настоява за отхвърляне на
искането, доколкото същото е неоснователно.
Окръжен съд Кюстендил, след преценка на
събраните по делото доказателства, както и на становищата на страните, приема
за установено от фактическа и правна страна следното:
С горепосоченото
искане Окръжен съд е сезиран като компетентен съд по силата на ЗПИИРКОРНФС за
признаване и изпълнение на решение от 22.10.2019г., влязло в сила на 03.12.2019г.
Същото е издадено от несъдебен полицейски орган на Кралство Нидерландия за
налагане на финансова санкция - задължение за заплащане на сума от 240 € за
извършено на 12.10.2019г. в района на населеното място ***
провинция
Северен Брабант, Кралство Нидерландия, административно нарушение относно
правилата за движение, а именно – спиране в аварийната лента на магистрален път
А16 без уважителна причина. Нарушението е извършено от В.А., северномакедонски
гражданин, постоянно пребиваващ в Република България на адрес : гр.Кюстендил,
ул.“***“ № ***, ет.***.
От удостоверението по чл. 4 ЗПИИРКОРНФС
се установява следното:
Издалият
решението е несъдебен полицейски орган в Кралство Нидерландия. Лицето е с
посочено име и адрес, като обичайното му пребиваване е в изпълняващата държава
по смисъла на закона - Република България. Решението е влязло в сила на 03.12.2019г.,
като наложената с него финансова санкция / глоба/ възлиза общо на 240 €, без да
са присъдени разходи по административно и съдебно производство.
Административното нарушение се изразява в нарушаване на правилата за паркиране
и престой на МПС - спиране в аварийната лента на магистрален път А16 без
уважителна причина.
Видно
от съответни отбелязвания в удостоверението, производството по налагане
на парична санкция е било писмено, решението е било връчено лично на лицето и същото е било уведомено съгласно
законодателството на решаващата държава относно правото си за обжалване, както и
за срока,
в който може да го стори. Решението е
постановено от несъдебен орган в издаващата държава въз основа на
наказуемо деяние по нейния национален закон.
От тази фактическа обстановка се
извеждат следните правни изводи:
Съгласно
разпоредбата на чл. 31 ал. 1 във вр. с чл. 15 ал. 4 и 5 от Закона, компетентен
да признае и допусне изпълнението на решението за налагане на финансови санкции
е окръжният съд по местоживеенето на лицето, т.е. Окръжен съд Кюстендил.
От съдържанието на удостоверението
по чл.4 от закона и на преведеното надлежно на български език
съд решение безспорно се установява, че постоянно пребиваващо в Република България
физическо лице – В.А., е санкционирано с влязъл в сила на 03.12.2019г. акт на несъдебен
орган в Кралство Нидерландия за плащане на финансова санкция, наложена за извършено
административно нарушение по чл.2 от Закон относно административната уредба при
нарушаване на разпоредби от Кодекса за движение по пътищата. Касае се за влязъл
в сила акт по смисъла на чл.3 ал.1 т.1 от ЗПИИРКОРНФС, издаден от несъдебен
орган на страна, членка на Европейския съюз, и финансовата санкция е
постановена по повод извършено административно нарушение. Налице е
потвърждаване, че лицето е било уведомено съгласно законодателството на
решаващата държава относно правото си да обжалва решението пред съд,
компетентен по наказателни дела. В този
смисъл липсват основанията по чл.3 ал.2 от ЗПИИРКОРНФС за отказ от признаване и
изпълнение на решение, с което е наложена финансова санкция.
Актът на съдебния орган по чл.3
ал.1 от ЗПИИРКОРНФС е придружен с
удостоверение, което се изисква по чл.4, ал.1 от Закона, както и по силата на
член 4 от Рамково решение 2005/214/ПВР относно прилагането на принципа за
взаимно признаване на финансови санкции. От изложеното в удостоверението е видно,
че наказателното преследване, във връзка с което е постановен акта по чл.3 от ЗПИИРКОРНФС,
касае административно нарушение, което попада в една от хипотезите на чл.30
ал.2 - т.1, и в този случай не се изисква изследване на двойна наказуемост.
Въпреки това, посоченото административно нарушение - нарушаване на правилата за
паркиране и престой на МПС, съставлява такова и по българския ЗДвП.
В конкретния случай не е налице нито една
от факултативните предпоставки за отказ от признаване и изпълнение на решението,
визирани в чл. 35 ал.1 т.1 - 8 от Закона. Удостоверението по чл. 4 съответства
на постановеното решение по съдържание. Не са налице данни за постановено и
приведено в изпълнение за същото деяние в Република България или друга,
различна от издаващата държава, решение за финансови санкции срещу същото лице.
Не е налице изтекла давност по българското законодателство или нарушението,
извършено в Кралство Нидерландия, да е подсъдно на български съд. Липсва
имунитет или привилегия, които да са пречка за предприемане на наказателно производство
за такива деяния, наложената финансова санкция не е по - малка от 70 евро.
Решението е постановено срещу пълнолетен гражданин, който носи наказателна и
административно наказателна отговорност. От съдържанието на удостоверението и
на решението е видно, че производството е било писмено и е потвърдено, че
лицето е било уведомено съгласно законодателството на решаващата държава относно правото си да обжалва решението - факултативното
основание за отказ по чл.35 т.9 от Закона не е налице.
Предвид изложеното, Окръжният съд приема
че са налице условията по чл. 30 ал. 2 от Закона за признаване на решението,
като липсват основанията по чл. 32 ал. 2 за намаляване размера на финансовата
санкция. Съгласно разпоредбата на чл.16 ал. 8 съдът следва да определи размера
на паричното задължение в левова равностойност според съотношението евро/ български
лев към момента на постановяване на решението в издаващата държава - 22.10.2019г.,
съгласно разпоредбата на чл.32 вр.чл.16 ал.8 ЗПИИРКОРНФС. Размерът на
наложената с решението парична санкция е 240 €, чиято левова равностойност е в
размер на 469 лв. Не са представени доказателства по чл.33 от Закона за пълно
или частично изпълнение на наложената санкция, поради което и не следва да се
прилага приспадане по реда на чл.17.
Предвид изложеното и на основание чл.32 във
вр. с чл.16 ал.7 от Закона за признаване, изпълнение и изпращане на решения за
конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови санкции, Окръжния
съд
Р
Е Ш И:
ПРИЗНАВА решение за налагане на финансови
санкции от 22.10.2019г., влязло в законна сила на 03.12.2019г., постановено от несъдебен
полицейски орган в Кралство Нидерландия, с което на В.А., северномакедонски
гражданин, роден на ***г. в Република Северна Македония, постоянно пребиваващ в
Република България на адрес : гр.Кюстендил, ул.“***“
№ ***, ет.***, е наложена финансовата
санкция / глоба/ в размер общо на 240 €, с левова равностойност към датата на
постановяване на решението 469 лв., за
извършено на 12.10.2019г. в района на населеното място Zevenbergschen_Hoek, провинция
Северен Брабант, Кралство Нидерландия, административно нарушение по чл.2 от
Закон относно административната уредба при нарушаване на разпоредби от Кодекса за
движение по пътищата - спиране в аварийната лента на магистрален път А16 без
уважителна причина.
Решението на издаващия орган ведно с решението
на Окръжния съд да се изпратят след
влизане в сила на Национална агенция за приходите за изпълнение по реда на ЗНАП
и ДОПК.
След
получаване на решението Националната агенция за приходите незабавно да уведоми
настоящия съд за предприетите действия по изпълнение му на основание чл.36 във
вр. с чл.22 ал.2 ЗПИИРКОРНФС, като след приключването на изпълнението съдът
следва да бъде уведомен с цел уведомяване на компетентния орган на издаващата
държава.
Решението
може да се протестира, съответно обжалва, пред САС в 7 - дневен срок, считано
от днес, като обжалването не спира изпълнението.
На основание
чл.38 ал.1 от ЗПИИРКОРНФС препис от решението да се изпрати незабавно на
компетентния орган на издаващата държава - Централна агенция за събиране към
Министерство на правосъдието, Кралство Нидерландия.
На осн.
чл. 38 ал. 2 от ЗПИИРКОРНФС препис от решението да се изпрати незабавно на
Министерство на правосъдието на Република България.
Председател :
Членове : 1.
2.