Решение по дело №265/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 285
Дата: 12 декември 2019 г. (в сила от 16 юли 2020 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20197280700265
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 285/12.12.2019г.

 

 

гр. Ямбол

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Ямболският административен съд, пети административен състав, в публично заседание на 26 ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

 

 

Секретар: Стефка Панайотова

разгледа докладваното от съдията адм. д. № 265 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от АПК, във връзка с чл. 42, ал. 1 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4.1 “Инвестиции в земеделски стопанства“ от Мярка 4 “Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 година (Наредбата).

         Образувано е по жалба на С.Д.С. ***, срещу Заповед № 03-РД/2112 от 19.06.2019 г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“ (ДФЗ), в която е обективиран пълен отказ за финансиране на подадено от кандидата С.Д.С. заявление за подпомагане на проект ИД № 26/04/1/0/00054 на стойност 73 454,05 лева, (оценено с 53 точки при класирането), поради недостатъчен бюджет на подмярката. Твърди се незаконосъобразност на административния акт поради неспазване на установената форма, съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалния закон и несъответствие с целта на закона.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адвокат К.С., който поддържа жалбата на изложените в нея основания. В представени по делото писмени бележки се излагат подробни съображения досежно незаконосъобразността на оспорения акт. Иска се отмяна на процесната заповед с присъждане на разноските по делото в полза на жалбоподателя.

Административният орган се представлява от юрисконсулт Б., която застъпва становище за неоснователност на жалбата. Счита, че от събраните в хода на делото писмени доказателства безспорно се доказва, че оспореният административен акт отговаря на всички изисквания за законосъобразност. Моли да се постанови съдебен акт, като се потвърди законосъобразността на атакуваната заповед и се отхвърли жалбата като неоснователна. Иска се и присъждане на направените по делото разноски, в условията на евентуалност се прави възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение от насрещната страна.

Административен съд - Ямбол, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

Със Заповед № РД 09-755 от 04.10.2016 г. на Министъра на земеделието и храните (лист 348) са определени: период за прием на заявления за подпомагане по реда на Наредба № 9 от 21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., с начална дата 26.10.2016 г. и крайна дата 07.12.2016 г. (т. 1); бюджет по подмярката в размер левовата равностойност на 237 000 000 евро, който може да бъде променян в съответствие с чл. 41, ал. 3 от Наредба № 9 от 2015 г. (т. 2 и т. 3).

С.Д.С. *** е кандидатствал за подпомагане, като е подал заявление за подпомагане по подмярка 4.1. „Инвестиции в земеделски стопанства“ по Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. с ИД № 26/04/1/0/00054 и УРН 373399. Заявлението е прието от Държавен Фонд „Земеделие“–Разплащателна агенция с Квитанция за прием от 08.11.2016г. (лист 170). Поискано е финансиране на проектно предложение в сектор животновъдство, като заявлението е придружено с Бизнес план и Анкетна карта, ведно с останалите общи и специфични изискуеми документи. Съобразно Бизнес плана инвестицията е за закупуване на специализирана селскостопанска техника и прикачен инвентар за нуждите на животновъдното стопанство (Раздел А, „Кратко описание на проекта“), кандидатът планира създаване на нови работни места видно от Таблица Б - допълнително едно наето лице в стопанството към датата на подаване на заявката за окончателно плащане; разходите по проекта без тези по чл. 32, ал. 1, т. 14 от Наредба № 9 от 2015 г. са за закупуване на трактор ZETOR на стойност 62 400 лева и на раздробител UNIA на стойност 10 326,78 лева; проектът се изпълнява в екологично чист район - землището на с. ***, община Тополовград, попадащо в обхвата на защитена зона „Сакар“ в рамките на екологична мрежа НАТУРА 2000. Заявлението за подпомагане е придружено и с обосновка на заявения брой точки по приоритети съобразно критериите за оценка по Приложение № 7 към чл. 30, ал. 5 от Наредба № 9 от 2015 г., като кандидатът е посочил, че проектът му съответства на критериите, отбелязани в раздел IX „Критерии за оценка“ от заявлението, чийто общ брой точки е 48. По критерий 1.2. „Проекти с инвестиции и дейности, насочени в сектор „Животновъдство“ са заявени 19 точки; по критерий 3.1. „Проекти, при които изпълнението на одобрените инвестиции и дейности води до осигуряване на допълнителна заетост в земеделските стопанства“ са заявени 5 точки; по критерий 5. „Проекти с инвестиции и дейности, които се изпълняват на територията на селски район в страната“, са заявени 10 точки; по критерий 6.4. „Проекти с инвестиции и дейности, които се изпълняват на територията на необлагодетелствани райони с природни и други ограничения“ са заявени 9 точки; по критерий 6.5. „Проекти с инвестиции и дейности, които се изпълняват на територията на места по Натура 2000“, са заявени 9 точки.

Видно от Докладна записка (ДЗ) вх. № 03-0416/381#5 от 11.05.2017 г. (лист 359), в периода на прием са постъпили 3 165 броя заявления (2 926 нови и 239 заявления, подадени на основание чл. 42б от Наредба № 9/2015 г.), със заявена финансова помощ в размер 1 497 406 525,03 лева. В ДЗ е отбелязано, че за всички приети и регистрирани в ИСАК проекти, (с изключение на оттеглените такива), е извършена предварителна проверка на заявените от кандидатите приоритети, резултатите от която са отразени в документ „Таблица за избор (оценка)“ – Приложение № 113и; на основание чл. 14, ал. 9 от утвърдената Процедура за работа по подмярка 4.1. „Инвестиции в земеделските стопанства“ (Процедурата) и на основание ДЗ вх. № 03-0416/381#4 от 10.03.2017 г., е извършена контролна проверка на предварителната оценка на всички заявления за подпомагане от експерт, различен от експертите, извършили първата проверка, като резултатите от нея също са отразени в ИСАК. На основание чл. 14, ал. 10 от Процедурата е изготвено класиране в низходящ ред в зависимост от получения брой точки на приетите проектни предложения, като видно от Приложение № 113й (листи 361-440) проектът на оспорващия е класиран на 787 място с получен общ брой точки 53. Съгласно отразеното в ДЗ вх. № 03-0416/381 от 07.11.2017 г. (лист 450), във връзка с утвърдената процедура за работа по подмярка 4.1. „Инвестиции в земеделски стопанства“ и в изпълнение на ДЗ вх. № 03-0416/381 от 24.01.2017 г., ДЗ вх. № 03-0416/381#5 от 11.05.2017 г. и ДЗ вх. № 03-0416/381 от 04.07.2017 г., е извършено предварително класиране съобразно получените точки по критериите за подбор от Приложение № 7 към чл. 30, ал. 5 от Наредба № 9 от 2015 г. на всички приети заявления за подпомагане в обявения със Заповед № РД 09-755 от 04.10.2016 г. период на прием, тъй като общата сума на финансовата помощ за подпомагане надхвърля размера на определения със заповедта бюджет в размер на левовата равностойност на 237 000 000 евро (463 524 600 лева). В резултат са разпределени за последваща обработка 902 заявления за подпомагане (869 заявления с ДЗ вх. № 03-0416/381#5 от 11.05.2017 г. и 33 заявления за подпомагане след жалби с ДЗ вх. № 03-0416/381 от 04.07.2017 г.), които представляват 130 % от наличния за разпределение бюджет, определен в т. 2 от заповедта за прием, увеличен с броя на проектите, получили равен брой точки с последното заявление за подпомагане, попадащо в тези 130 % от бюджета. Видно от отбелязаното в ДЗ от 07.11.2017 г. общата сума на договорената финасова помощ и размера на бюджета, който ангажират приетите заявления за подпомагане със спряна обработка и тези в текуща обработка с над 56 точки включително са в рамките на наличния за разпределение бюджет по заповедта за прием, поради което е поискано разпореждане за предприемане на действия по приключване с обработката на всички заявления за подпомагане с над 56 точки на ранкинг, както и обработка на заявленията за подпомагане с 55 точки на предварителен ранкинг, тъй като към момента частично попадат в рамките на 100 % от бюджета по заповедта за прием.

При извършване на предварителната оценка по чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 9/2015 г. проектът на С.Д.С. е оценен общо с 53 точки съгласно критериите за подбор по чл. 30, ал. 5 от Наредбата поради установено съответствие на кандидата с изискванията на критерий 4.1. от приложение № 7 на Наредба № 9, за което служебно са присъдени допълнително 5 точки. Така полученият брой точки първоначално е бил достатъчен, за да позволи заявлението за подпомагане на оспорващия да попадне сред проектите, чийто общ брой на заявените за финансиране разходи възлиза до 130 % от осигурения бюджет за финансиране на заявления за подпомагане, подадени в същия прием, и по тази причина заявлението на С.Д.С. е разгледано по същество. По отношение на това заявление са извършени административните проверки по чл. 37, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Наредба № 9 от 2015 г., а след приключването им проектът отново е оценен съгласно критериите за подбор по чл. 30, ал. 5 от Наредба № 9/2015 г. въз основа на окончателния размер на приетите за допустими за финансиране разходи. При окончателната оценка на проекта от първоначално заявените от кандидата, респ. присъдени при предварителната оценка точки, са признати точки по следните критерии за подбор: по критерий 1.2. - 19 точки; по критерий 3.1. - 5 точки; по критерий 5. - 10 точки; по критерий 6.4. - 9 точки; по критерий 6.5. - 9 точки. Въпреки че не са заявени точки по критерий 4 „Проекти на земеделски стопани до 40 години, одобрени за подпомагане по мерки 112 или 141 от ПРСР 2007-2013 и подмерки 6.1 и 6.3. от ПРСР 2014-2020 и не са получавали подкрепа по мярка 121 „Модернизирани на земеделските стопанства“ и подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделските стопанства“ от ПРСР 2014-2020“, по този критерий, както се посочи, са присъдени служебно допълнително 5 точки. Общата оценка сумарно възлиза на 57 точки, като при определянето на крайния резултат е взето под внимание обстоятелството, че съобразно Приложение № 7 към чл. 30, ал. 5 т Наредба № 9/2015 г. максималният сбор точки по критерии 6.4 и 6.5 е 14 и в резултат на това проектът на кандидата е оценен с 53 точки.

С Докладна записка вх. № 03-0416/381#12 от 12.12.2017 г. (лист 476), Директорът на Дирекция ДПМРСР уведомява за хода на производството, а именно, че общата сума на договорената финансова помощ и размерът на бюджета, който ангажират приетите заявления за подпомагане със спряна, респ. в текуща обработка с над 56 точки включително, към настоящия момент са в рамките на наличния за разпределение бюджет по заповедта за прием. Представени са в табличен вид групи заявления, оценени съответно с по 55 точки, ангажиращи 8,48 % от бюджета по т. 2 от Заповед № РД-09-755/2016 г., тези по 54 точки, ангажиращи 20,27 % от този бюджет, а тези с по 53 точки – ангажиращи 30,85 %. Сочи се в получения отговор от УО на ПРСР, че не се предвижда увеличение на бюджета. С ДЗ се предлага предприемане издаването на административен акт за отказ поради недостатъчен бюджет съгласно чл. 39, ал. 1, т. 5 от Наредба № 9/21.03.2015 г. спрямо заявленията за подпомагане, които не попадат в обхвата на 130 % от определения със заповедта от 04.10.2016 г. бюджет за прием 2016 г., а именно общо 2 259 бр. заявления за подпомагане, от които с редуциран брой точки (под 52) на окончателен ранкинг в резултат на текуща обработка – 28 броя (Приложение № 8 към ДЗ), и 2 231 бр. заявления за подпомагане, получили по-малко от 52 точки на етап предварителен ранкинг (Приложение № 9 от ДЗ). Проектът на оспорващия фигурира в Приложение № 7 към ДЗ от 12.12.2017 г. под № 173 с посочен общ брой точки 53, а в графата „Състояние/Дата договор“ е отразено „потвърдена предварителна проверка на заявлението“, като в графата „ИД дата“ е отбелязана датата на подаване и приемане на заявлението – 08.11.2016 г. (лист 501).

В своя Заповед № 0З-РД/2112 от 19.06.2019 г. Изпълнителният директор на ДФ “Земеделие“ е обективирал пълен отказ за финансиране на подадено от кандидата С.Д.С. заявление за подпомагане на проект ИД № 26/04/1/0/00054 на стойност 73 454,05 лева, (оценено с 53 точки при класирането), поради недостатъчен бюджет на подмярката. Актът е връчен на кандидата на 26.06.2019 г. съгласно ИД PS 1618 00UFI3 H (лист 34). На 05.07.2019 г. по пощата срещу заповедта е подадена жалба, заведена във входящия регистър на Административен съд - Ямбол под вх. № 1622 от 08.07.2019 г., въз основа на която е образувано и настоящото съдебно производство.

По делото са събрани писмени доказателства, приобщена е и административната преписка по издаването на процесния акт. По искане на страните по делото съдът е назначил съдебно-икономическа експертиза (СИЕ), изготвена от вещо лице икономист, което по поставените от страните въпроси е дало заключение, както следва: за периода на прием на заявления за подпомагане по подмярка 4.1. “Инвестиции в земеделски стопанства“ са приети общо 3 165 броя заявления с размер на заявената финансова помощ 1 497 406 525,03 лева; в рамките на 130 % от бюджета по информация от Докладна записка на директора на ДПМРСР вх. № 03-0416/381#12 от 12.12.2017 г., за окончателно класиране на подадените заявления са одобрени 568 заявления, получили до 56 точки включително на обща стойност 227 068 387,07 евро; наличният бюджет по мярката (остатъчен и неоползотворен поради несключени договори с одобрени кандидати към 12.12.2017 г.) е в размер на 9 931 612,93 евро/237 000 000 евро по заповед, а усвоен и ангажиран – 227 068 387,07 евро, за заявления с ранкинг 56 точки; класираните и обработени проекти, получили 53 точки, са общо 108 броя, като няма сключен договор за финансова помощ на ранкинг 53 точки.

Така изготвената експертиза, ведно с направените в проведеното на 26.11.2019 г. открито съдебно заседание обяснения и уточнения и с допълнително приетите като част от заключението на вещото лице писмени материали (отговор на отправено от него запитване до К.К.от ДФЗ, получено на 20.11.2019 г., представено в с.з.), е приета от съда и не е оспорена от страните.

При тази фактическа установеност и с оглед на това, че жалбата е подадена в 14-дневния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, пред местно компетентния съд, от надлежна страна, неблагоприятно засегната от издадената заповед, съдът я намира за процесуално допустима, а по същество – за неоснователна, по следните съображения:

Предмет на съдебен контрол е заповед, издадена от Изпълнителния директор на ДФ “Земеделие“, като краен административен акт на реализирана процедура по преценка за наличие на основание за подпомагане на земеделски производител по подмярка 4.1 “Инвестиции в земеделското стопанство“ от Мярка 4 “Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 година.

Съгласно чл. 42, ал. 1 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г., Изпълнителният директор на Разплащателната агенция се произнася със заповед за пълно или частично одобрение или отказ за финансиране на заявлението за подпомагане, като според чл. 20а, ал. 1 и ал. 2, т. 2 от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФЗ е Изпълнителен директор на Разплащателната агенция, който представлява същата. В случая административният акт е издаден от Ж.Ж. в качеството му на Изпълнителен директор на ДФ “Земеделие“, с оглед на което се налага извод, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия.

Съдът не констатира оспорената заповед да е издадена при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в  противоречие с материалния закон или с неговата цел.

Заповедта е изготвена в законоустановената писмена форма, съобразно изискването на чл. 59, ал. 1 от АПК, с излагане на фактически и правни основания и с посочване на мотиви за отказ. Съгласно Тълкувателно решение № 16 от 31.03.1975 г., ОСГК на ВС, мотивите към административния акт или към резолюцията за отказ могат да бъдат изложени и отделно от самия акт, в препроводителното писмо или в друг документ към изпратената преписка, като не е необходимо да съвпадат по време с издаването на административния акт или отказа и излагането на съображенията, по които административният орган е стигнал до едното или другото разрешение. В случая данни за класирането се съдържат в Приложение № 113й (листи 361-440), от което е видно, че проектът на оспорващия е класиран на 787 място с получен общ брой точки 53, както и в Приложение № 7 към ДЗ от 12.12.2017 г., където проектът на оспорващия фигурира под № 173 с посочен общ брой точки 53, като в графа „ИД дата“ е отбелязано 08.11.2016 г. (датата на подаване и приемане на заявлението), а в графи „Състояние/Дата договор“ е отразено „потвърдена предварителна проверка на заявлението“ (лист 501). В самата заповед се съдържа и подробна обосновка на присъдените точки по заявените от кандидата критерии – за заявените от С.С. точки по отделните критерии е присъден максималният брой точки поради установеното съответствие на проектното предложение със съответните критерии за подбор; отделно, при извършване на административните проверки е установено, че С.Д.С. отговаря на всички условия, свързани с критерий 4, поради което служебно са присъдени 5 точки, макар такива да не са заявени от кандидата по този критерий; отразено в заповедта е и обстоятелството, че максималният брой точки, които един кандидат може да получи по приоритет 6 „Подпомагане на кандидати с проекти на територията на Северозападен район и/или райони с природни и други ограничения“, е 14 точки, като въз основа на всички горепосочени обстоятелства крайната оценка е определена на 53 точки и е направен извод, че този брой точки е недостатъчен, за да получи подаденото заявление финансиране в настоящия период на прием на заявления за подпомагане по подмярката. Следователно, в оспорената заповед се съдържат мотиви за отказ – административният орган е посочил, че заявлението за подпомагане на кандидата е получило 53 точки при класирането съгласно критериите за подбор и поради недостатъчен бюджет на подмярката, на основание чл. 39, ал. 1, т. 5, вр. чл. 41, ал. 1 и ал. 2 и чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г., получава пълен отказ за финансиране.

Условията и редът за прилагане на подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от ПРСР 2014–2020 г., съфинансирана от ЕЗФРСР, са регламентирани в Наредба № 9 от 21.03.2015 г. Съгласно чл. 4 и чл. 5 от същата, по процесната подмярка се подпомагат проекти, които водят до подобряване на цялостната дейност на земеделското стопанство, като финансова помощ може да бъде получена от земеделски стопани за инвестиции в техните стопанства и признати групи или организации на производители за инвестиции. Кандидатстването по мярката се извършва чрез подаване на заявление за подпомагане до ДФЗ, към което се прилагат нормативно предвидени документи, като административната процедура по набиране на заявленията обхваща два етапа: първият е проверката на документите по заявлението за наличие на нередовност и/или непълнота и наличието на условията за допустимост на кандидатите, а вторият - по оценка на самото заявление за предоставяне на финансова помощ съобразно критериите, посочени в Приложение № 7 към Наредба № 9/2015 г. Съответствието с критериите за оценка се преценява към датата на подаване на заявлението за подпомагане съобразно приложените към заявлението за подпомагане документи. Заявленията за подпомагане се класират според получените при оценката точки и се одобряват в низходящ ред до размера на определения за съответния прием бюджет.

Заявлението за подпомагане на С.Д.С. е получило пълен отказ да бъде финансирано на втория етап - при оценяването на проектното предложение, по съображения, че полученият брой точки – 53, е недостатъчен за финансиране на заявлението за подпомагане по подмярката в периода на прием за 2016 г. При така формулирано основание следва да се извърши преценка досежно правилното определяне на крайната оценка на представеното от кандидата проектно предложение от страна на административния орган. Съдът счита, че в случая органът е приложил реално нормативно установените критерии за оценяване на проектното предложение, като намира крайната оценка от 53 точки за правилно определена. По делото е безспорно установено, че осигуреният бюджет по мярката е в размер на 237 000 000 евро, или 463 524 600 лева, а с подадените заявления за подпомагане е поискана помощ в много по-голям размер – 1 497 406 525,03 лева, което е наложило да се пристъпи към извършване на класация на проектните предложения на заявителите на помощта по критериите, определени в Приложение 7 към Наредба № 9/21.03.2015 г. Видно от изложената в заповедта подробна обосновка, по заявените от кандидата критерии е присъден максималният брой от заявените точки, т.е. при оценката не само не са отнети точки, а напротив - въпреки липсата на заявени от кандидата точки по критерий 4, в допълнение служебно са присъдени още 5 точки поради това, че при извършване на административните проверки е установено съответствие на проектното предложение на С. и с този критерий. Горните обстоятелства се потвърждават и от заключението по съдебно-икономическа експертиза. Вярно е и отразеното в заповедта обстоятелство, че съгласно Приложение № 7 към чл. 30, ал. 5 от Наредба № 9/2015 г. максималният брой точки по приоритет 6 е 14, поради което заявените и получени по критерии 6.4. и 6.5. общо 18 точки са редуцирани до този размер и в съответствие с това крайната оценка правилно е определена на 53 точки.

Съгласно разпоредбата на чл. 39, ал. 1, т. 5 от Наредба № 9/21.03.2015 г., заявлението за подпомагане може да получи пълен или частичен отказ за финансиране в случай на недостатъчен бюджет по мярката. За да се приеме, че бюджетът за финансиране на конкретно заявление за подпомагане е недостатъчен, е необходимо недостигът да е налице преди постановяване на отказа, при това формиран от съпоставка между класирането на заявленията в низходящ ред и съотнасянето на сумарния размер на претендираното по тях финансиране спрямо определения за конкретния прием бюджет по мярката. От доказателствата по делото недвусмислено се установява, че към 12.12.2017 г. наличният бюджет по мярката е в размер на 9 931 612,93 евро/237 000 000 евро по заповед, а усвоен и ангажиран за проекти, оценени над 56 точки - 227 068 387,07 евро, от които 146 108 263,19 евро по сключени договори. Този наличен бюджет от 9 931 612, 93 евро е недостатъчен дори за финансиране на следващите оценени в низходящ ред проекти с ранкинг 55 точки, за които са необходими 20 093 521,80 евро (Таблица 2 на стр. 5 от заключението по СИЕ). При това положение заявлението на жалбоподателя, оценено с 53 точки, остава далеч под прага за финансиране с разполагаемия бюджет. Горните обстоятелства остават непроменени и към датата на издаване на процесната заповед - 19.06.2019 г. Видно от отговора по запитването, отправено от вещото лице до Директора на Дирекция ДПМРСР, ДФЗ-РА, (приобщено като част от заключението по назначената експертиза) е, че броят на проектите, получили 53 точки на окончателна оценка по критериите за подбор е 94, като към датата на издаване на процесната заповед няма сключени договори с кандидати с проекти, оценени с 53 точки, не са подписвани и договори с подусловие по смисъла на чл. 35а от Наредба № 9 от 2015 г.; на всички кандидати с проекти с окончателна оценка от 53 точки са изпратени писма за отказ поради недостатъчен бюджет по приема съобразно указанията на Ръководителя на управляващия орган, обективирани в писмо вх. № 01—400/1763 от 05.11.2018 г. до ДФЗ-РА, в което се съдържа и уведомление, че ангажираният бюджет за финансиране на заявления за подпомагане по подмярка 4.1 е изчерпан с двата приема на заявления за подпомагане по подмярката, поради което не могат да се предприемат действия за увеличение на бюджета за финансиране на класираните заявления за подпомагане, получили еднакъв брой точки и за които е наличен частичен разполагаем бюджет, и по тази причина заявленията за подпомагане, получили 53 и 54 точки при оценката съгласно критериите за подбор следва да бъдат отказани за финансиране поради липса на бюджет за финансирането им. Следователно, в случая са налице обосновани констатации, че бюджетът по т. 2 от заповедта за прием осигурява финансиране на заявленията, получили не по-малко от 56  точки. С оглед доказателствата за недостатъчен бюджет на мярката за заявления с по-малко от 56 точки, в която група попада и заявлението за подпомагане на С.Д.С. предвид реда му в класирането в низходящ ред, законосъобразно и в съответствие с чл. 39, ал. 1, т. 5 от Наредбата е отказано финансирането му.

Изложеното налага извода, че оспорената Заповед № 03-РД/2112 от 19.06.2019 г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София е законосъобразен административен акт, издаден от компетентен орган, в установената от закона форма, при спазване на процесуалните разпоредби и в съответствие със закона и неговата цел, поради което депозираната жалба следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

 

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК на Държавен фонд „Земеделие“ следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определен по реда на чл. 78, ал. 8 от ГПК.

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, ЯАС, пети административен състав

 

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.Д.С. ***, срещу Заповед № 03-РД/2112 от 19.06.2019 г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“, в която е обективиран пълен отказ за финансиране на подадено от кандидата С.Д.С. заявление за подпомагане на проект ИД № 26/04/1/0/00054 на стойност 73 454,05 лева, (оценено с 53 точки при класирането), поради недостатъчен бюджет на подмярката.

 

ОСЪЖДА С.Д.С. ***, ЕГН ********** да заплати на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София, бул. “Цар Борис ІІІ“ № 136, сумата от 100 (сто) лева, съставляваща разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд, с касационна жалба в 14- дневен срок от съобщението до страните.

 

 

 

 

 

 

 

СЪДИЯ:/п/ не се чете