Определение по дело №1017/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 1838
Дата: 8 декември 2020 г.
Съдия: Николай Янков Господинов
Дело: 20207170701017
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 1838

 

гр.Плевен, 08.12.2020 г.

 

Административен съд – Плевен, ІІ състав, в закрито заседание на осми декември две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ ГОСПОДИНОВ

 

като разгледа докладваното от съдия Господинов административно дело № 1017 по описа на съда за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба от М.Г.Г., ЕГН **********, изтърпяващ наказание лишаване от свобода в затвора Белене. Същата е адресирана до Софийски окръжен съд, от където е препратена на АС- Плевен, тъй като е преценено, че се касае за искане по реда на чл.277 от ЗИНЗС.

В настоящият съд делото е образувано като исково производство.

В жалбата са изложени оплаквания, свързани с обстоятелството, че Окръжният прокурор на ОП- Плевен в лицето на г-жа В. Савова не е постановил прекъсване на наказанието на молителя, който излага множество твърдения за влошено здравословно състояние.

Съдът намира, че не е сезиран с редовно искане по смисъла на чл.277, ал.1 вр. чл.276, ал.1, т.1 и т.1 от ЗИНЗС, или искова молба по смисъла на чл.284, ал.1 от ЗИНЗС.

На първо място не е налице внесена държавна такса за образуване на съдебното производство, която е в размер на 10 лв. за физически лица.

На следващо място съдът намира, че изложението е неясно и от него не може да се направи категоричен извод, дали ищецът прави искане по смисъла на чл.276, ал.1, т.1 и т.2 от ЗИНЗС, а именно прекратяване на действия и бездействия на орган по изпълнение на наказанията или на длъжностно лице, респ. извършването на действия с цел прекратяване или предотвратяване на нарушение на забраната по чл. 3 от ЗИНЗС, или претендира по исков ред присъждане на обезщетение от извършено нарушение на чл.3 от ЗИНЗС. Всъщност в подадената жалба не е налице петитум, т.е. не е формулирано искане до съда.

Ако искането на  Г. е по  чл.276, ал.1, т.1 и т.2 от ЗИНЗС, то от изложението в жалбата не става ясно прекратяването на кои точно действия или бездействия и на кой орган по изпълнение на наказанията или на длъжностно лице се иска, респ. извършването на какви действия, целящи прекратяване или предотвратяване на нарушение на забраната по чл. 3 от ЗИНС се претендират. От формулираните твърдения в жалбата може да се направи извод, че лишеният от свобода е недоволен от обстоятелството, че не е постановено прекъсване изпълнение на наказанието му поради твърдените от него здравословни проблеми. Съгласно разпоредбите на чл. 447-448 от НПК органът, който може да прекъсне изпълнението на наказанието, при наличие на някое от основанията за това, сред които и тежко заболяване на осъдения е окръжният прокурор по местоизтърпяването му. Предложение за прекъсване може да прави и началникът на затвора. Съгласно чл. 50, ал. 1 от Наредба № 2 от 22 март 2010 г. за условията и реда за медицинското обслужване в местата за лишаване от свобода предложението за прекъсване на изпълнението на наказанието лишаване от свобода по здравословни причини се прави от началника на затвора или поправителния дом и се придружава от становище на директора на медицинския център или на СБАЛЛС. Компетентният да разпореди прекъсване изпълнението орган съгласно  чл. 448, ал. 1 от НПК е окръжният прокурор, респективно искането в тази насока следва да е адресирано до него. С оглед общите принципи на НПК постановлението на Окръжния прокурор подлежи на обжалване пред по- горестоящата прокуратура, т.е. Апелативна прокуратура- В. Търново. Не е налице предвиден от закона съдебен контрол на този вид прокурорски постановление, още по- малко такъв, който да бъде осъществяван от административните съдилища.

Ако се приеме, че се касае за предявен иск, то с исковата молба не е конкретизиран ответника по исковата претенция, липсва формулирана и конкретизирана претенция за присъждане на обезщетение. Съобразно закона и установената съдебна практика пасивно процесуално легитимирана страна по този вид искове е юридическото лице, с което длъжностното лице, причинител на вредата е в служебни правоотношения, от чиито актове, действия или бездействия са причинени вредите или чиято дейност се възлага или обезпечава от името и сметката на юридическото лице. Липсват посочени начална и крайна дата на период, за който се претендира присъждане на обезщетение, не е посочен и размер и вид на претендираните вреди- имуществен или неимуществен.

Съдът намира, че следва да укаже на М.Г.Г. да уточни подадената жалба, съобразявайки изложеното в обстоятелствената част на настоящето определение, както и да изпълни указанието за внасяне на държавна такса за образуване на производството.

Водим от изложеното, Административен съд - Плевен, ІІ-ри състав,

 

ОПРЕДЕЛИ :

 

ОСТАВЯ БЕЗ ДВИЖЕНИЕ жалба с вх. рег. № 6124/24.11.2020 г. по описа на АС- Плевен, подадена от М.Г.Г., ЕГН **********, изтърпяващ наказание лишаване от свобода в затвора Белене.

УКАЗВА на М.Г.Г., ЕГН **********, изтърпяващ наказание лишаване от свобода в затвора Белене, че в 7- дневен срок от получаване на съобщението следва да заплати държавна такса в размер на 10 лв. по сметка на Административен съд- Плевен и да представи платежния документ по делото.

 УКАЗВА на М.Г.Г., ЕГН **********, изтърпяващ наказание лишаване от свобода в затвора Белене, в 7- дневен срок от съобщението да уточни дали с подадената жалба прави искане по смисъла на чл.276, ал.1, т.1 и т.2 от ЗИНЗС, или претендира обезщетение от извършено нарушение на чл.3 от ЗИНЗС, съобразявайки се с обстоятелствената част на настоящето определение.

В случай, че се касае за искане по чл.276, ал.1, т.1 и т.2 от ЗИНЗС, то Г. следва да посочи изрично прекратяването на кои точно действия или бездействия и на кой орган по изпълнение на наказанията или на длъжностно лице иска, респ. извършването на какви действия, целящи прекратяване или предотвратяване на нарушение на забраната по чл. 3 от ЗИНС претендира.

В случай, че се претендира присъждане на обезщетение от извършено нарушение на чл.3 от ЗИНЗС, то Г. следва да уточни ответника по претенцията си за присъждане на парично обезщетение, като съобрази указанията, дадени в обстоятелствената част на настоящето определение; да конкретизира началната и крайната дата на периода, за който претендира присъждане на обезщетение, както и вида на претендираните вреди- имуществени или неимуществени; да формулира петитум, т.е. да посочи какво конкретно е искането му до съда; да представи преписи от допълнената искова молба според броя на ответниците.

УКАЗВА на ищеца, че при неизпълнение на дадените указанията в срок производството ще бъде прекратено.

Определението не подлежи на оспорване.

 

                                                                  

СЪДИЯ: /П/