Решение по дело №28/2022 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 124
Дата: 4 май 2022 г. (в сила от 4 май 2022 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20227120700028
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 януари 2022 г.

Съдържание на акта

  Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 04.05.2022 г.

 

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на единадесети април две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Павлина Петрова                     

като разгледа докладваното от съдия   Божкова

административно дело №28/ 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.197, ал.2 от ДОПК.

Образувано е по жалба на Т.Х.Х. от ***, подадена чрез пълномощник. Оспорва се Решение № 305/ 26.11.2021 г. на директора на ТД на НАП – Пловдив, с което е потвърдено Постановление за налагане на обезпечителни мерки (ПНОМ), изх. № С210009-099-0081463/ 04.11.2021 г. на публичен изпълнител в ТД на НАП – Пловдив, офис Кърджали. Изложени са доводи за незаконосъобразност и неправилност на оспорения административен акт. Твърди се, че директорът на ТД на НАП-Пловдив необосновано е възприел изводите на публичния изпълнител в процесното ПНОМ за нуждата от обезпечение, без да посочи конкретни мотиви как ще стане невъзможно или ще се затрудни събирането на публичното задължение. Липсвало и обективирано от органите на НАП недобросъвестно поведение от страна на жалбоподателя, като се твърди, че той е заплатил доброволно всички останали присъединени вземания към изпълнителното производство. В тежест на органите на НАП било да докажат поведение и обстоятелства, които да обосноват извършеното обезпечение като изключение.

Като следващо основание за незаконосъобразност на обжалваното решение на директора на ТД на НАП – Пловдив се посочва, че наложеното обезпечение е прекомерно. Този довод се обосновава с твърдението, че  за дълг от *** лв. са наложени общо обезпечения на стойност *** лв. в пет банки, което било в нарушение на чл. 195, ал. 7 от ДОПК, тъй като надвишавало обезпечителната нужда.

Позовава се на влязло в сила съдебно Решение №189/ 22.10.2021 г. постановено по адм. дело № 184/2021 г. по описа на Административен съд – Кърджали, с което бил разгледан аналогичен спор между същите страни.

На последно място, твърди се нищожност на ПНОМ, като подписан с квалифициран електронен подпис от Михаела Табакова в качеството й на физическо лице, а не като държавен орган.

Искането е да се отмени оспореното решение на директора на ТД на НАП-Пловдив, с което ПНОМ е потвърдено. Претендира присъждане на деловодни разноски.

В съдебно заседание, редовно призован, жалбоподателят не се явява и не се представлява. От пълномощника му е постъпило становище, в което заявява, че не възразява да се даде ход на делото в негово и на доверителя отсъствие, поддържа жалбата по изложените в същата съображения.

Ответникът – Директор на ТД на НАП – Пловдив, чрез пълномощник, оспорва жалбата като неоснователна. В становище и в хода по същество посочва доводи за законосъобразност на оспореното решение. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

Жалбата е допустима – подадена е в 7-дневния срок по чл. 197, ал. 2 ДОПК (решението е връчено на 20.01.2022 г., а жалбата е подадена в АС – Кърджали по пощата с пощенско клеймо от 27.01.2022 г.), от адресат на неблагоприятен акт, подлежащ на съдебно оспорване.

За да се произнесе по същество на жалбата АС – Кърджали приема за установено следното от фактическа страна:

Предмет на спора в настоящото производство е законосъобразността на Решение № 305/ 26.11.2021 г. на директора на ТД на НАП – Пловдив, с което е потвърдено ПНОМ изх. № С210009-022-0081463/ 04.11.2021 г., издадено от публичен изпълнител при ТД на НАП – Пловдив, Офис Кърджали.

Не е спорно между страните, че в ТД на НАП – Пловдив е образувано изпълнително дело срещу Т.Х.Х., с № ***/*** г., за събиране на публични държавни вземания, с изпълнителен титул Акт за установяване на публично държавно вземане №01-090-6500/291#16/ 25.09.2020 г. на Държавен фонд „Земеделие“ – София. Съгласно отразеното в ПНОМ изх. № С210009-022-0081463/ 04.11.2021 г. и в потвърждаващото го решение на директора на ТД на НАП, към датата на издаване на постановлението общия размер на задълженията по горецитираното изпълнително дело е бил *** лв., от които главница *** лв. и лихва *** лв. Тези размери на задълженията не се оспорват от жалбоподателя.

Към административната преписка е приложен Протокол, с дата 02.11.2021 г., ведно със съответните справки, за извършено проучване за притежаваното имущество, доходи и активи на длъжника, към което да бъде насочено принудителното изпълнение, като е установено, че такива липсват.

С Постановление за налагане на обезпечителни мерки, с дата 04.11.2021 г., на публичен изпълнител в ТД на НАП-Пловдив, офис Кърджали, е наложен запор върху налични и постъпващи суми по банкови сметки, депозити, както и вложени вещи в трезори, включително и съдържанието на касети и суми, предоставени за доверително управление или върху налични и постъпващи суми по платежни сметки, открити при доставчик на платежни услуги в: „Инвест Банк“ АД; ОББ, АД; „Търговска банка Д“ АД; Банка ДСК АД и „Юробанк“ АД, за сумата от *** лв. Към административната преписка е приложена справка за банкова сметки и банкови сейфове на Т.Х.Х.

По жалба на лицето срещу ПНОМ е постановено оспореното в настоящото производство решение на директора на ТД на НАП-Пловдив. За да отхвърли жалбата срещу ПНОМ административният орган е приел за неоснователни доводите в жалбата. Изложил е мотиви, че ПНОМ отговаря на изискванията на ДОПК – съдържа всички изискуеми реквизити, посочени в чл.196 от ДОПК и при съществуване на обезпечителна нужда – обезпечава публични задължения по Акт за установяване на публично вземане, който към настоящият момент не е платен, а и длъжникът не е предложил начин на изпълнение, който да удовлетвори държавата. В решението е цитирана разпоредбата на чл.195 от ДОПК, съгласно която подлежат на обезпечение установени и изискуеми публични задължения, когато без него ще бъде невъзможно или ще се затрудни събирането на публичните задължения. Посочено е, че актовете, които установяват вземанията и представляват изпълнително основание, са изчерпателно изброени в чл.209 от ДОПК. Същите са и такива, служещи като изпълнително основание за налагане на обезпечителни мерки. Горестоящият административен орган е приел, че  към датата на издаване на оспорваното постановление за налагане на обезпечителна мярка, няма данни за плащане по изпълнителният титул, няма и налично имущество, което е наложило налагането на обжалваната обезпечителна мярка. Принципът за съразмерност на обезпечението, установен в чл. 195, ал. 7 от ДОПК, също е спазен от публичния изпълнител, тъй като наложеният запор е до размера на установеното публично задължение.

При така установената фактическа обстановка АС – Кърджали приема, че жалбата е неоснователна поради следните съображения:

Оспореното решение и потвърденото с него ПНОМ са издадени от компетентни административни органа, съответно от директора на ТД на НАП – Пловдив и публичен изпълнител при ТД на НАП – Пловдив, Офис Кърджали.

В нормата на чл. 197, ал. 3 от ДОПК се съдържат три хипотези, при които съдът отменя наложената обезпечителна мярка, а именно: ако длъжникът предостави обезпечение в пари, безусловна и неотменяема банкова гаранция или държавни ценни книжка; ако не съществува изпълнително основание; ако не са спазени изискванията за налагане на предварителни обезпечителни мерки по чл. 121, ал. 1 и чл. 195, ал. 5 от ДОПК. Понеже наложената обезпечителна мярка не е от категорията на предварителните, то последната от посочените три хипотези, е неприложима. Доказателства, за представени от Т.Х. пред решаващия орган или пред съда обезпечения от категорията на изрично посочените по-горе (пари, безусловна и неотменяема банкова гаранция или държавни ценни книжка), липсват по делото, а и не се твърдят от жалбоподателя. Налице е обаче годно изпълнително основание – АУПДВ, с което е установено публичното държавно вземане, поради което съдът намира, че не са налице предпоставките на чл. 197, ал. 3 от ДОПК за отмяна на наложената обезпечителна мярка.

В жалбата се съдържат доводи за липса на мотиви на публичния изпълнител за наличие на обезпечителна нужда. Предпоставките за налагане на обезпечителни мерки са предвидени в чл. 195, ал. 1 и ал. 2 от ДОПК и според същия на обезпечение подлежат установените и изискуеми публични вземания, като обезпечението се извършва, когато без него събирането им ще бъде невъзможно или затруднено. В случая, както в ПНОМ, така и в обжалваното решение се съдържат фактическите основания, обосноваващи необходимостта от обезпеченията. Наличните по делото доказателства сочат, че жалбоподателя-длъжник не е платил задълженията си в срока за доброволно изпълнение, не разполага нито с имущество, нито с активи, които да обезпечат задълженията, поради правилно публичния изпълнител е счел, че  тези обстоятелства обосновават извод за затруднено събиране на задължението и наложените обезпечителните мерки, чрез налагане на запор на банкови сметки, се явяват единствено възможни и гарантират обективната възможност за събиране на публичните задълженията. Относно позоваването в жалбата на решение по адм.д. № 184/ 2021 г. по описа на АС – Кърджали между същите страни следва да се посочи, че с решение по това дело обжалваното решение на директора на ТД на НАП – Пловдив е отменено поради липса на доказателства дали публичният изпълнител е установил наличие на друго имущество на длъжника, което да бъде обезпечено. С обжалваното в настоящото производство решение на директора на ТД на НАП – Пловдив е съобразено това обстоятелство, като е установено, че лицето не притежава друго имущество.

Не се споделя и твърдението в жалбата за прекомерност на наложените запори поради факта, че са запорирани пет сметки на жалбоподателя в банки, всяка за сумата от *** лв. Както е прието и в оспореното решение на директора на ТД на НАП-Пловдив, запорът по всяка от тези сметки е наложен до размера на задължението. При установено изпълнение в пълен размер, длъжникът може да поиска прекратяване на наложената обезпечителна мярка, съответно – връщане на недължимо удържани суми.

Следващото твърдение в жалбата е за нищожност на оспореното ПНОМ, обоснован с положен квалифициран електронен подпис на физическо лице, а не на държавен орган. АС – Кърджали не възприема този довод. Върху документа е налице означение за подписването му с електронен подпис, като от приложената по делото извадка на сертификата на поставения електронен подпис (л.69), визуализираща името на публичния изпълнител и юридическото лице, с което е асоцииран подписа, както и от представената справка за КЕП (л.68), се установява, че процесното ПНОМ е подписано с професионален КУКУП (квалифицирано удостоверение за квалифициран електронен печат), а не персонален, т.е. на физическо лице.

Предвид изложеното съдът приема, че оспореното решение на директора на ТД на НАП - Пловдив, с което е потвърдено ПНОМ - налагане на запор на банкови сметки, е законосъобразно. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора е основателно искането на пълномощника ответника за присъждане на деловодни разноски. Същите следва да се определят по реда на чл. 78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 37 от Закона за правна помощ и чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ в размер на 100 лева.

Водим от горните мотиви и на основание чл.197, ал.4 от ДОПК, АС – Кърджали

 

 

Р Е Ш И:

 

Отхвърля жалбата  на Т.Х.Х. срещу Решение № 305/ 26.11.2021 г. на директора на ТД на НАП – Пловдив.

Осъжда Т.Х.Х. с ЕГН ********** и адрес: ***, деловодни разноски в размер на 100 лв. (сто лева).

Решението не подлежи на обжалване – чл.197, ал.4 от ДОПК.

Препис от решението да се изпрати на страните.

 

            

 

                                                                          Съдия: