№ 445
гр. Благоевград, 14.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и първи септември през две хиляди двадесет
и втора година в следния състав:
Председател:Калинка К. Иванова
при участието на секретаря Мария Г. Исидорова
като разгледа докладваното от Калинка К. Иванова Административно
наказателно дело № 20221210200791 по описа за 2022 година
Делото е образувано с жалба на „**“ ЕООД, ЕИК: **, с адрес: гр, ** п.к. 2800, бул. „** ет. 1,
представлявано от ** против наказателно постановление № 42-0000533 от 24.02.2022 г.,
издадено от Директора на РД „Автомобилна администрация“- гр. София, с което на
основание чл. 97, ал. 1 от Закона за автомобилните превози е наложена имуществена
санкция в размер на 5000.00 лв. Искането е за отмяна на наказателното постановление като
незаконосъобразно поради допуснати съществени процесуални нарушения и нарушения в
приложението на материалния закон, и за присъждане на направените в съдебното
производство разноски в размер на 1000.00 лв., платени като адвокатско възнаграждение.
По делото са събрани писмени доказателства акт за установяване на административно
нарушение № 317172, молба до Началника на Областен отдел „Автомобилна
администрация“, известие с изх. № 52-00-56-1279/1/16.03.2022 г., известие с изх. № 81-00-08-
101/27.01.2022 г., известие с изх. № 52-00-56- 1279/2/15.04.2022 г., известие с рег. № 11-47-
8914/2/17.11.2021 г., Акт за установяване на административно нарушение Серия А-2012 №
317172, Акт за установяване на административно нарушение № 317172, известие рег. № 11-
47-8914/2/17.11.2021 г., констативен протокол за извършена комплексна проверка № 81-00-
56-237/1/11.04.2022 г., Приложение № 11 на л. 21 от делото, известие изх. № 81-00-08-
101/27.01.2022 г., известие за доставяне на л. 25 и л. 26 от делото; заповед на РД-12-
288/25.01.2022 г., известие с изх. № 52-00-56-1279/1/16.03.2022 г., известие с изх. № 52-00-
56-1279/2/15.04.2022 г., длъжностна характеристика, заповед № 110/01.04.2022 г., заповед №
РД-08-30, 24.02.2020 г., заповед № 589/31.01.2020 г.и пр. Като свидетели са разпитани К. В.
и Й. П. - инспектори в РД "Автомобилна администрация" София, които са участвали в
административнонаказателното производство. Те потвърждават извършената проверка и
1
съставения акт за установеното административно нарушение на чл. 91б, ал.1, т.1 от Закон за
автомобилните превози за това, че след като е бил уведомен за насрочената проверка на
25.01.2022г., упълномощен представител на превозвача "**" ЕООД не се е явил и не е
представил поисканите документи за извършваната транспортна дейност.
Анализът на тези доказателства сочи, че дружество "**" ЕООД е превозвач, който извършва
международен превоз на товари с лиценз на ЕО № 6808. На основание чл. 91, ал. 3, т. 5 от
Закона за автомобилните превози и чл. 12, ал. 4 и ал. 5 от Наредба Н-14/27.08.2009 г. на
Министерство на транспорта превозвачът е уведомен с известие рег. №11-47-
8914/2/17.11.2021г. от Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ София, че на
25.01.2022г. в 10.00ч. негов представител трябва да се яви в областен отдел „Автомобилна
администрация” - гр. Благоевград, на бул. "**А и да представи документи за комплексна на
проверка, свързана с транспортната дейност. В известието са посочени документите, които е
необходимо да бъдат представени на контролните органи, в това число лиценза за
извършване на транспортна дейност, трудови договори, удостоверения за компетентност,
списък на назначените водачи и техните сертификати, графици за работа и почивка на
водачите, книга за инструктаж на водачите по спазване изискванията на Регламент 561/2006
и 165/2014, договор с медицинско лице за извършване на предпътен медицински преглед на
водачите и Дневник на водачите преминали предпътен медицински преглед, превозни
документи - товарителници, пътни листа под номера и дати с тахографските листове в
оригинал и/или дигитална информация от дигиталните тахографи и от картите на водачите
/формат „DDD“/ за период от една година назад от датата на проверката. Превозвачът е
предупреден, че при непредставяне на документите, описани в известието, неявяване или
осуетяване на проверката ще бъде понесена административнонаказателна отговорност за
неизпълнение на задълженията по чл. 91б, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози –
ще бъде съставен акт за установяване на административно нарушение. Известието е връчено
на 14.12.2021г. на упълномощено лице **. На 25 януари сутринта, преди насрочения в
10.00ч. час на проверката, по електронната поща на РД "АА" от представител на
дружеството са подадени две молби за удължаване на срока за представяне на документите,
описани в известието. Като причина за молбите е създалите се извънредно положение и
извънредна епидемична обстановка в Република България, породени от разпространението
на корона-вируската инфекция. Молбите не са уважени, тъй като в тях не са посочени
конкретни причини за отлагане на проверката. Когато до 17.00ч. на 25.01.2022г. в отдел на
РД "Автомобилна администрация" в гр. Благоевград не се явил представител на превозвача
и не са представени изисканите документи, за нарушение на задължението по 91б, ал.1, т.1
от Закон за автомобилните превози, е съставен акт за установяване на административно
нарушение бл. № 317172 от инспектор К. В. в присъствие на инспектор Й. П. и в отсъствие
на представител на дружеството. Актът е връчен на 10.02.2022г. и въз основа на него е
издадено наказателно постановление № 42-0000533 от 24.02.2022 г. на Директора на РД
„Автомобилна администрация“- гр. София, с което на основание чл. 97, ал. 1 от Закона за
автомобилните превози на дружество „**“ ЕООД, ЕИК: ** е наложена имуществена санкция
в размер на 5000.00 лв. Наказателното постановление е връчено на 09.05.2022г. и е
2
обжалвано пред Районен съд Благоевград по правилата на чл. 59 от ЗАНН. В жалбата и в
хода на съдебното производство се посочва, че в административнонаказателното
производство са допуснати съществени процесуални нарушения, които са препятствали
възможността за защита - не са установени и описани с достатъчно яснота фактите на
нарушението, допуснатата е неяснота относно посочената правна квалификация,
неоснователно не е уважена молба за отлагане на проверката, тъй като заради влошената
епидемична обстановка, представителят на дружеството, не е могъл да пресече границата с
Република България. С писмено становище от Директора на РД "Автомобилна
администрация" София е отговорил на тези възражения, посочвайки, че те са неоснователни,
като съществените факти по случая са установени и описани правилно, правната
квалификация на деянието съответства на установените факти на нарушението и не може да
бъде прието за основателно възражението за отлагане на проверката, тъй като не е имало
действителна причина за това - към месец януари 2022г. възпреки влошената епидемична
обстановка, са извършвани обществени превози, границите на страната са били отворени за
влизане в страната и всички институции са работели при спазване на противоепидемичин
мерки.
От правна страна съдът намира, че жалбата е допустима, разгледана по съществото си е
неоснователна. На първо място съдът посочва, че не установява съществени нарушения на
правото на защита, допуснати в административнонаказателното производство, като посочва,
че при съставяне и връчване на акта за установяване на административно нарушение са
спазени изискванията относно компетентността на участвалите в производството
длъжностни лица от ИА "Автомобилна администрация" и е осигурена възможност за
участие на представител на проверяваното дружество "**." ЕООД. Обстоятелствата на
установеното нарушение са описани ясно и непротиворечиво, посочена е правната му
квалификация и всички документи са предявени на представител на дружеството, за да се
запознае с тях. В издаденото въз основа на акта наказателно постановление също са
изпълнени изискванията за компетентност на наказващия орган, който е определен от
министъра на МТИТС за длъжностно лице по чл. 92, ал.2 от ЗАвП. Обстоятелствата на
нарушението са изложени ясно и непротиворечиво, посочена е правната квалификация,
основанието, вида и размера на наложеното наказание, а наказателното постановление е
връчено на представител на дружеството. По този начин лицето е било уведомено, че срещу
него е образувано административнонаказателно производство за допуснато нарушение на
задължението да предостави на служителите от Изпълнителна агенция "Автомобилна
администрация" за проверка всички документи, свързани с превозите на товари, като по този
начин е допуснал нарушение по чл. 91б, ал.1, т.1 от Закон за автомобилните превози. По
същество разпоредбата на чл. 91б, ал.1, т.1 от Закон за автомобилните превози задължава
превозвачите да предоставят на служителите от Изпълнителна агенция "Автомобилна
администрация" за проверка всички документи, свързани с превозите на пътници и товари.
Част от тези документи са и тези, свързани със статута и квалификацията на водачите, които
са наети за извършване на превозите. Това задължение не е било изпълнено от превозвача
3
"**" ЕООД, който при извършена на 25.01.2022г. проверка в областен отдел "Автомобилна
администрация" Благоевград не е изпратил представител и не е представил за проверка
изискани предварително документи с известие по реда на чл. 91, ал.3, т.5 от Закон за
автомобилните превози. Поради това превозвачът е имал задължение по правилата на чл.
91б, ал.1, т.1 от Закон за автомобилните превози да представи на контролните органи
изисканите му документи във връзка с извършваните превози на товари, включително
доказателства за статута на водачите, тяхната квалификация, инструктаж, предпътни
медицински прегледи и пр. Като не е направил това, превозвачът е допуснал нарушение по
чл. 91б, ал.1, т.1 от Закон за автомобилните превози, за което законосъобразно е
санкциониран по реда на чл. 97, ал.1 от Закон за автомобилните превози, който предвижда
налагане на наказание глоба или имуществена санкция в размер на 5000 лв. на този, който
откаже достъп на контролните органи до гаражите, автогарите и всички помещения,
свързани с дейността му или не представи за проверка свързани с превозната дейност
документи. Санкционната норма е приложена правилно и съдът не намира основание за
промяна. В съдебното производство представителят на дружеството е възразил срещу
санкционирането, като е представил доказателства, че в деня на проверката 25.01.2022г. е
подадена молба за удължаване на срока за представяне на документите поради влошената
епидемична обстановка в Република България, породена от разпространението на болестта
Ковид - 19. Съдът посочва, че възражението е неоснователно - за извършване на проверката
превозвачът е уведомен на 14.12.2021г. и до насрочената дата 25.01.2022г. е имало период
от 41 дни, които следва да са достатъчни за да бъдат събрани всички изискани в известието
документи и да бъдат представени за проверка на контролните органи. Сама по себе си
сложната епидемична обстановка в България и в целия свят е в състояние да създаде пречки
пред превозвача да се подготви за проверка на извършваната транспортна дейност, но това е
съобразено от органите на РД "Автомобилна администрация" и на превозвача е даден срок
за подготовка на проверката, който значително превишава нормативно установения 7 дневен
срок. Следва да се отбележи и че по това време не е имало забрана за влизане през
границите на страната и поради това не е съществувала действителна пречка представителят
на дружеството да дойде в България, да подготви нужните на проверката документи и да ги
представи.
Съдът посочва, че нарушението не е маловажно и към него не са приложими правилата за
предупреждаване на нарушителя по чл. 28 от ЗАНН, тъй като липсата на информация
относно обстоятелствата на извършваната транспортна дейност, включително относно
техническото състояние на автомобилите, квалификацията, психологическата годност на
водач на МПС, с което се извършва обществен автомобилен превоз на товари води до
невъзможност да се провери дали дейността отговаря на изискванията за това и засяга
сигурността на автомобилния транспорт и безопасността на движението по пътищата. Това
нарушение не се отличава с необичайно ниска обществена опасност в сравнение на
останалите такива нарушения, поради което съдът преценява, че при определяне на
наказанието правилно е приложена разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН като наказанието е
определено в рамките на законовия размер по чл. 97, ал.1 от Закон за автомобилните
4
превози. Предвид изложените мотиви съдът счита, че жалбата и искането за възстановяване
на направените по делото разноски са неоснователни и на основание чл. 63, ал.9 от ЗАНН,
съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 42-0000533 от 24.02.2022 г., издадено от
Директора на РД „Автомобилна администрация“- гр. София, с което на основание чл. 97, ал.
1 от Закона за автомобилните превози е наложена имуществена санкция в размер на 5000.00
лв. на дружество "**“ ЕООД, ЕИК: **, с адрес: гр, ** п.к. 2800, бул. „** ет. 1,
представлявано от **.
ОСТАВЯ без уважение искане на "**“ ЕООД за присъждане на съдебни разноски в размер
на 1000.00 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от съобщаване на страните
пред Административен съд Благоевград.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
5