Решение по дело №3060/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 331
Дата: 7 февруари 2020 г. (в сила от 8 март 2020 г.)
Съдия: Георги Христов Пасков
Дело: 20197180703060
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 671c1015_image004

  

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 331/7.2.2020г.

 

гр. Пловдив, 07.02.2020 год.

    

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХІІІ състав в открито заседание на двадесет и пети ноември две хиляди и деветнадесета  година в състав:

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ГЕОРГИ ПАСКОВ

 

при секретаря СЕВДАЛИНА ДУНКОВА и участието на прокурор РОСЕН КАМЕНОВ, като разглежда докладваното от съдията ГЕОРГИ ПАСКОВ административно дело № 3060 по описа за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 203 и следващите от АПК, във връзка с чл. 1, ал. 2 от Закон за отговорността на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/.

Образувано е по искова молба на Т.А.Б., ЕГН **********,***, чрез процесуалния й представител адв. К.Г.,***, за присъждане на обезщетение в размер на 34 лв. за претърпени от ищеца имуществени вреди представляващи стойността на заплатените на 14.05.2019г. разходи за отблокиране на МПС средство при принудително задържане със скоба, както и  цената за престоя в зоната съгласно Констативен протокол за принудително блокиране Серия № 0039511 от 14.05.2019г. издаден от Л.А.– водач на  блокиращ автомобил при ОП „Паркиране и репатриране“ при Община Пловдив и от Б.М.– Оператор при  ОП „Паркиране и репатриране“ при Община Пловдив.

Претендира се съдът да постанови решение, с което да осъди Община Пловдив да заплати обезщетение за претърпените имуществени вреди, представляващи имуществени вреди вследствие на незаконосъобразно наложена ПАМ.

Ответникът в отговора на исковата молба счита предявения иск за неоснователен.

Представителят на Окръжна прокуратура Пловдив изразява становище за основателност на иска.

Съдът като прецени доводите на страните във връзка със събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Не се спори между страните и се установява от доказателствата по делото, че с влязло в сила съдебно решение № 1807 от 03.10.2019г., постановено по адм. дело № 1552 по описа за 2019г. на Административен съд – Пловдив  е обявена за нищожна принудителна административна мярка, обективирана в Констативен протокол за принудително блокиране Серия № 0039511 от 14.05.2019 г. издаден от Л.А.– водач на  блокиращ автомобил при ОП „Паркиране и репатриране“ при Община Пловдив и от Б.М.– Оператор при  ОП „Паркиране и репатриране“ при Община Пловдив,  в който е отразено, че на основание чл. 26, ал. 1 от Наредба за реда за спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на град Пловдив, е извършено принудително блокиране със скоба № 67 на автомобил Тойота, цвят син, с рег. №  РВ******.

В случая е изпълнена процесуалната предпоставка за допустимост  по чл. 204, ал. 1 АПК с оглед отмяната на акта.

Съгласно чл. 203, ал. 1 от АПК исковете за обезщетения за вреди, причинени на граждани или юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица, се разглеждат по реда на Глава единадесета, а за неуредените въпроси за имуществената отговорност, се прилагат разпоредбите на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди. Чл. 1 от ЗОДОВ постановява, че държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, като исковете се разглеждат по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

За да възникне правото на иск за обезщетение, задължително е необходимо наличието на няколко кумулативно определени предпоставки, а именно: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата или общината; незаконосъобразният акт, действието или бездействието да са при или по повод изпълнението на административна дейност; причинена вреда - имуществена или неимуществена; пряка и непосредствена причинна връзка между незаконосъобразния акт, действието или бездействието, и настъпилата вреда. При липсата на който и да е от елементите на посочения фактически състав не може да се реализира отговорността на държавата по реда на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Съгласно чл. 29 от Наредба за реда за спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на град Пловдив за   принудителното задържане със „скоба” водачът на ППС  заплаща разхода по прилагането на техническото средство плюс цената на престоя в зоната.

Няма съмнение и спор, че ищцата е заплатила  сумата в размер на 30лв. за  отблокиране на МПС, както и два билета  в размер общо на 4 лв за престой в зоната,  което се доказва от приложените по делото фискален бон и два броя билети.

В случая е налице пряка и непосредствена причинна връзка между незаконосъобразния акт и настъпилата за лицето вреда, поради което и ответникът следва да заплати на ищеца обезщетение за причинените му имуществени вреди .

С оглед изхода на спора, на основание чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ, на ищеца следва да бъдат присъдени сторените в настоящето производство  разноски в размер на 10 лв. за заплатена ДТ.

С оглед възражението на ответната страна за прекомерност на размера на претендираното от процесуалния представител на ищцата възнаграждение за адвокат, съдът намира за установено следното:

Възнаграждението за един адвокат изчислено по правилата на чл. 8, ал. 1, т. 1 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, възлиза на 300 лв. При това положение, настоящият състав преценява възражението за прекомерност на адвокатския хонорар като неоснователно.

С оглед изложеното, на основание чл. 38, ал.2 от Закона за адвокатурата и на чл. 8, ал. 1, т. 1 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения на процесуалния представител на ищцата следва да се присъди възнагражение за адвокат в размер на 300лв.

Мотивиран от гореизложеното, Пловдивският административен съд, ХІІІ състав,

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОСЪЖДА Община Пловдив с адрес на призоваване гр. Пловдив, ул. “Стефан Стамболов“ № 1 да заплати на Т.А.Б., ЕГН **********,***,  обезщетение в размер на 34 /тридесет и четири/ лева, представляващо обезвреда за причинените й имуществени вреди, представляващи разходи за отблокиране на МПС  при принудително задържане със скоба, както и  цената за престоя в зоната съгласно Констативен протокол за принудително блокиране Серия № 0039511 от 14.05.2019г. издаден от Л.А.– водач на  блокиращ автомобил при ОП „Паркиране и репатриране“ при Община Пловдив и от Б.М.– Оператор при  ОП „Паркиране и репатриране“ при Община Пловдив.

ОСЪЖДА Община Пловдив с адрес на призоваване гр. Пловдив, ул. “Стефан Стамболов“ № 1 да заплати на Т.А.Б., ЕГН **********,***, сумата в размер на 10 / десет/ лева, представляваща направени по настоящето дело разноски.

ОСЪЖДА Община Пловдив с адрес на призоваване гр. Пловдив, ул. “Стефан Стамболов“ № 1 да заплати на К.Д.Г., с посочен служебен адрес *** сумата в размер на 300 /триста/ лева/ представляваща сумата за процесуално представителство по настоящето дело.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

 

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: