Решение по дело №149/2023 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 януари 2024 г.
Съдия: Диана Ангелова Петракиева
Дело: 20237090700149
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 103

гр. Габрово, 23.01.2024 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ГАБРОВО в открито съдебно заседание на двадесети ноември, две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИАНА ПЕТРАКИЕВА

 

при секретаря Мариела Караджова, като разгледа материалите по адм. дело № 149 от 2023 г. по описа на съда и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Съдебното производство е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 26, ал. 4 от Закона за гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя /ЗГВРСНР/.

Делото е образувано по повод получено в Административен съд – Габрово писмо от ТП на НОИ – Габрово, вх. № СДА-01-1356 от 01.08.2023 г., към което е приложена жалба от С.Д.Х. ***. Жалбата е адресирана до директора на ТП на НОИ – Габрово и в нея е изразено несъгласие с Разпореждане № 4505-40-280 от 19.07.2023 г., издадено от директора на Фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите“ /ГВРС/ при НОИ, с което на Ст. Х. е отпуснато гарантирано вземане на основание чл. 26, ал. 1 във връзка с чл. 4 от ЗГВРСНР. Отправя се искане към ръководителя на администрацията за съдействие с оглед коректно изчисляване на полагащите ѝ се възнаграждения и обезщетения. Сезираният административен орган е изпратил жалбата за разглеждане от Административен съд – Габрово, ведно с образуваната административна преписка и списък на страните в производството.

В изпълнение на съдебно разпореждане № 700/ 07.08.2023 г. и № 739/ 16.08.2023 г., с молба до АдС – Габрово, вх. № СДА-01-1441/ 16.08.2023 г. и последваща такава, вх. № СДА-01-1486/ 24.08.2023 г., са отстранени констатирани от съда нередовности. Жалбоподателката уточнява, че обжалва по съдебен ред Разпореждане № 4505-40-280 от 19.07.2023 г., издадено от Директора на Фонд ГВРС. По подробно изложени съображения се иска отмяна на акта като неправилен и незаконосъобразен, издаден при неспазване на установената форма, при съществено нарушение на процесуалните правила, в противоречие с материалния закон и в несъответствие с целта на закона.

В проведеното открито съдебно заседание жалбоподателката не се явява. По делото се представлява от редовно упълномощен процесуален представител – адв. И.Н. от САК, който в писмени становища, вх. № СДА-01-1715 от 03.10.2023 г. /л. 118/, вх. № СДА-01-1959 от 01.11.2023 г. /л. 133-134/ и вх. № СДА-01-2130 от 16.11.2023 г. /л.140-141/ поддържа жалбата и развива доводи по същество на искането за отмяна на обжалваното разпореждане. Претендира присъждане на направените по делото разноски – заплатена държавна такса и адвокатско възнаграждение за осъществено процесуално представителство в хипотезата на чл. 38, ал. 1, т. 2 от ЗАдв.

Ответната страна – Директор на Фонд ГВРС се представлява от редовно упълномощен представител – ст. юрк. П.Р., която оспорва жалбата и в подкрепа на твърденията си излага съображения по същество в допълнително представени писмени бележки /л.142/. Прави искане за отхвърляне на жалбата като неоснователна и моли за присъждане на разноски в полза на ответника – юрисконсултско възнаграждение в размер на 150.00 лева.

Съдът, като съобрази събраните по делото доказателства, приема за установена следната фактическа обстановка:

Административното производство е образувано по подадено от С.Д.Х. Заявление-декларация за отпускане на гарантирано вземане по ЗГВРСНР, вх. № 4502-07-64/ 30.06.2023 г. /л.11/. Като е взел предвид обстоятелството, че заявителката е била в трудово правоотношение с работодател “*****“ ЕООД /в производство по несъстоятелност/, прекратено на основание чл. 327, ал. 1, т. 2 от КТ със Заповед № 1128/ 04.11.2022 г. /л. 6/, считано от същата дата, и с оглед представена справка за начислени, но неизплатени възнаграждения, рег. № 105/ 21.07.2023 г. /л.12/, директорът на Фонд ГВРС е издал оспореното в настоящото производство Разпореждане № 4505-40-280 от 19.07.2023 г. /л.9/. С процесния акт на основание чл. 26, ал. 1, във вр. с чл. 4 и чл. 22, ал. 1 от ЗГВРСНР е отпуснато гарантирано вземане на Ст. Х. за начислени, но неизплатени брутни трудови възнаграждения за времето от месец май, 2022 г., до месец септември, 2022 г., вкл. Изчислена е полагаща се сума за периода общо в размер на 4 314,73 лева, като след данъчно облагане е определена сума за получаване в размер на общо 3348,14 лева – изплатена на правоимащото лице. В жалбата се твърди, че вземането е неправилно определено, тъй като не включва неизплатено възнаграждение за м. октомври, 2022 г., както и обезщетение по чл. 221, ал. 1 от КТ /за неспазено предизвестие/ и по чл. 224, ал. 1 от КТ /за неизползван платен годишен отпуск/.

Актът е връчен на адресата на 21.07.2023. г., видно от съдържащата се в същия разписка за връчване. Жалбата против него е подадена на 27.07.2023 г. в ТП на НОИ – Габрово.

Поради това съдът намира, че оспорването е процесуално допустимо, като направено от легитимирано лице с правен интерес – адресат на обжалвания акт, в законово установения 14-дневен срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност директно пред административен съд, съгласно нормата на чл. 26, ал. 4 от ЗГВРСНР.

След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните и като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл. 168, ал. 1, във връзка с чл. 146 от АПК, съдът приема за установено следното от правна страна:

Административният акт е издаден от директора на Фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите“, който предвид разпоредбата на чл. 26, ал. 1 от ЗГВРСНР се явява компетентен орган да издава актове от категорията на посочените.

Описаните по-горе и посочени в обжалваното разпореждане фактически обстоятелства за възникване на правото да се получи гарантирано вземане, не се оспорват от страните по делото. Единствено спорен е въпросът за начисляване и изплащане като гарантирано вземане на трудово възнаграждение за м. октомври 2022 г. и обезщетения по чл. 221, ал. 1 и чл. 224, ал. 1 от КТ, за които жалбоподателката твърди, че са дължими, но не били изплатени от бившия ѝ работодател, поради което следва да бъдат признати и изплатени от ФГВРС като гарантирано вземане.

Процесният акт е с правно основание чл. 26, ал. 1 във връзка с чл. 4 и чл. 22, ал. 1 от ЗГВРСНР. По смисъла на чл. 3 от същия закон гарантирани вземания на работниците и служителите са начислени и неизплатени трудови възнаграждения, дължими по индивидуални и колективни трудови договори, както и начислени и неизплатени парични обезщетения, дължими от работодателя по силата на нормативен акт. А съгласно разпоредбата на чл. 22 от специалния закон вземанията са в размер на последните 6 начислени, но неизплатени месечни трудови възнаграждения и парични обезщетения през последните 36 календарни месеца, предхождащи месеца, в който в търговския регистър е вписано съдебното решение за откриване на производство по несъстоятелност на работодателя в някоя от хипотезите на чл. 6, т.1 - 3 от този закон.

Подзаконовата уредба се съдържа в Наредбата за реда и начина за информиране на работниците и служителите и за отпускане и изплащане на гарантираните вземания при несъстоятелност на работодателя. Необходимите документи за установяване на фактите, пораждащи право на гарантирано вземане, са регламентирани в чл. 8 от горепосочената Наредба – гарантираните вземания се отпускат въз основа на заявление-декларация за отпускане на гарантирано вземане по образец съгласно приложение № 4 към Наредбата, подадено от работника или служителя до ТП на НОИ по седалище на работодателя в тримесечен срок от датата на вписване на решението по чл. 6 ЗГВРСНР в търговския регистър или от датата на информиране на работниците и служителите от българския работодател за обстоятелството, че е открито производство по несъстоятелност по реда на законодателството на другата държава. Към заявлението-декларация се прилага справка за размера на начислените, но неизплатени трудови възнаграждения и парични обезщетения, дължими от работодателя по Кодекса на труда и други нормативни актове, която се изготвя от работодателя по образец съгласно приложение № 1 към Наредбата.

Към подаденото до ТП на НОИ – Габрово Заявление-декларация Ст. Х. е приложила Справка, рег. № 105/21.07.2023 г. /л. 11/, в която фигурират начислените, но неизплатени от бившия ѝ работодател брутни трудови възнаграждения за периода от м. май, 2022 г. до м. септември 2022 г., включително.

Административният орган е извършил проверка съобразно изискванията на чл. 9 от Наредбата – разгледал е подаденото заявление-декларация и приложените към него документи, и е възложил на контролните органи на ТПНОИ – Габрово извършване на ревизионна дейност спрямо осигурителя „*****“ ЕООД въз основа на налични документи: финансово-счетоводни, разходни, справки, декларации и ведомости за работни заплати. В тази насока от ответника са представени и приети като писмени доказателства по делото, заведени с вх. № СДА-01-1695/ 02.10.2023 г. и приобщени по делото /л. 49-117/, а именно: Ревизионна записка № РЗ-5-07-01379167/ 15.06.2023 г. за извършена пълна ревизия по разходите на държавното обществено осигуряване на „*****“ ЕООД за периода от 01.11.2021 г. до 17.05.2023 г.; Анализ към ревизионната записка; Констативен протокол № КГ-5-07-01389649/ 27.06.2023 г. с приложени към него: 1) съдебно решение № 24/17.05.2023 г. на Окръжен съд – Габрово за откриване на производство по несъстоятелност на търговското дружество с начална дата на неплатежоспособност 17.05.2023 г.; 2) 126 броя справки за размера на начислените, но неизплатени трудови възнаграждения и обезщетения, сред които фигурира и Справка с рег. № 105/21.07.2023 г., касаеща жалбоподателката.

Съгласно чл. 22, ал. 1 от ЗГВРСНР гарантираните вземания на работниците и служителите по чл. 4, ал. 1 от с.з. са в размер на последните 6 начислени, но неизплатени месечни трудови възнаграждения и парични обезщетения през последните 36 календарни месеца, предхождащи месеца, в който е вписано решението за откриване на производство по несъстоятелност. Настоящият съдебен състав извърши служебна справка в публично достъпния Търговски регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенция по вписванията, от която се установи, че Решение № 24 от 17.05.2023 г. по т. д. № 5/2023 г. по описа на Окръжен съд – Габрово, с което е открито производство по несъстоятелност на „*****“ ЕООД, е вписано на същата дата, тоест в рамките на календарната 2023 г., като същото е изменено с решение № 113/ 26.07.2023 г. по т.д. № 146 от 2023г. на АпС – Велико Търново в частта относно датата на неплатежоспособността и за такава е определена  01.01.2022 г.

В конкретния случай, безспорно установено е, че при образуване на административното производство Ст. Х. е била с прекратено трудово правоотношение с работодателя „*****“ ЕООД 36 месеца преди датата на вписване на решението в Търговски регистър за откриване на производство по несъстоятелност на търговското дружество. Видно от приложената по делото заповед № 1128/ 04.11.2022 г. /л. 6/, основанието за прекратяване е чл. 327, ал. 1, т. 2 от КТ – поради забавено изплащане на трудовото възнаграждение от страна работодателя, като е предвидено на лицето да се изплатят обезщетения по чл. 221, ал. 1 и по чл. 224, ал. 1 от КТ. Техният размер не е посочен, но и липсват данни за това, че същите са били начислени счетоводно. В Анализа към Ревизионна записка от 15.06.2023 г. /л. 84-87/ е посочено, че за периода 01.10.2022 г. – 17.05.2023 г. липсват разчетно-платежни ведомости в ревизираното дружество и поради това за този период не е извършена съпоставка на РПВ с Регистъра на осигурените лица.

За пълно установяване на фактическите обстоятелства по делото, по направено от жалбоподателката искане по чл. 192 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК, съдът е изискал от бившия работодател „*****“ ЕООД информация, свързана с начислени и/или изплатени на същото лице възнаграждения и обезщетения, свързани с трудовото ѝ правоотношение за последните три години под формата на справка, както и ведомости на работодателя в тази част за този период, и служебното досие на жалбоподателката. Отговор по направеното запитване, както и изисканите документи не се представиха по делото. Съдът двукратно е указал на жалбоподателката, че в нейна тежест е да докаже основателността на своята претенция, както и размера на претендираните суми. В административната преписка липсват доказателства за начислено, но неизплатено трудово възнаграждение за месец октомври, 2022 г., нито такива за счетоводно начислено, но неизплатено обезщетение по чл. 221, ал. 1 от КТ и чл. 224, ал. 1 от КТ. Доказателства в подкрепа на твърденията на жалбоподателката не бяха и ангажирани и в хода на съдебното производство пред настоящата инстанция.

Конкретни писмени доказателства по делото не са оспорени. Единствено в направеното уточнение към жалбата /л.21/ се заявява оспорване истинността на справката за начислени, но неизплатени трудови възнаграждения и парични обезщетения, издадена от работодателя с рег. № 105/21.07.2023 г. В този случай и с оглед разпоредбата на чл. 193, ал. 3, изр. 1-во от ГПК във вр. с АПК, тежестта за доказване неистинността на документа пада върху страната, която го оспорва. Съдът е разпределил доказателствената тежест между страните и за изясняване на фактическата обстановка, е разгледал делото в три открити съдебни заседания. Но във връзка с направеното оспорване на документа, от страна на жалбоподателката така и не се представиха никакви доказателства, установяващи нови и/или различни факти и обстоятелства. Поради това, съдът цени Справка, рег. № 105/ 21.07.2023 г., като годно и относимо доказателство – официален свидетелстващ документ, изготвен от длъжностно лице, задължено по силата на закон да изготви именно такъв, с който се удостоверяват посочените в нормативния акт факти и обстоятелства, релевантни и за настоящия спор.

Като прецени приетите по делото доказателства – отделно и в тяхната съвкупност, съдът намира, че правилно и законосъобразно административният орган е определил по вид и размер гарантираното и признато с оспорения акт вземане. Същият е разгледал подаденото заявление-декларация и приложените към него документи, и е възложил на контролните органи на ТПНОИ – Габрово извършване на проверка спрямо осигурителя „*****“ ЕООД. Възприел резултатите от извършената ревизия, Директорът на ФГВРС е издал обжалваното разпореждане за изплащане на гарантирани вземания, така, както те са заявени от Х. и отразени в представената от нея справка за начислени, но неизплатени трудови възнаграждения, както следва: 730,53 лв. – дължим остатък за плащане от начислено трудово възнаграждение за м. май, 2022 г.; 393,95 лв. – дължим остатък за плащане от начислено трудово възнаграждение за м. юни, 2022 г.; 576,54 лв. – дължим остатък за плащане от начислено трудово възнаграждение за м. юли, 2022 г.; 1354,64 лв. – неизплатено трудово възнаграждение за м. август, 2022 г. и 1259,07 лв. – неизплатено трудово възнаграждение за м. септември, 2022 г. Гарантираното вземане е определено в размер на 4314,73 лв., формирано като сбор от посочените пет суми. След облагане с дължимите данъци и осигуровки е изчислена обща сума за изплащане на правоимащото лице в размер на 3348,14 лв.

Начисляването на трудовото възнаграждение, респективно на обезщетенията по КТ, следва да намери израз във ведомости за изплатени и/или неизплатени трудови възнаграждения съгласно чл. 128 от КТ. По специалния закон – ЗГВРСНР, за да се признаят като гарантирано вземане, същите следва да бъдат едновременно начислени и неизплатени. В разглеждания случай, такива данни досежно суми за трудово възнаграждение за месец октомври, 2022 г. и за обезщетения по чл. 221, ал. 1 и чл. 224 от КТ, по делото не се събраха.

По изложените съображения съдът намира, че Разпореждане № 4505-40-280/ 19.07.2023 г., издадено от Директора на Фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите" към Националния осигурителен институт, е издадено от компетентен орган, при спазване на установената писмена форма, на материалноправните разпоредби и административно-производствени правила и в съответствие с целта на закона, поради което оспорването следва да бъде отхвърлено като неоснователно и недоказано.

При този изход на правния спор и като взе предвид, че процесуалният представител на ответника е направил своевременно искане за присъждане на направените разноски, следва да бъдат присъдени такива в полза на ответника в размер на 150.00 /сто и петдесет/ лв., съставляващи юрисконсултско възнаграждение за настоящата инстанция, определено по реда на чл. 143, ал. 3 от АПК, във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

 

С оглед на така изложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. посл. от АПК и чл. 143, ал. 3 от АПК, Административен съд – Габрово

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователно и недоказано оспорването по жалба на С.Д.Х., ЕГН: **********, с адрес: ***, против Разпореждане № 4505-40-280 от 19.07.2023 г., издадено от Директора на Фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите" към Националния осигурителен институт.

ОСЪЖДА С.Д.Х., ЕГН: **********, с адрес: ***, да заплати на Национален осигурителен институт сумата от 150.00 /сто и петдесет/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение за осъществено процесуално представителство на ответника пред настоящата инстанция.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните чрез Административен съд – Габрово пред Върховен административен съд на Република България.

 

Препис от съдебното решение да се връчи на страните в едно със съобщенията за изготвянето му.

 

 

 

 

СЪДИЯ:

ДИАНА ПЕТРАКИЕВА