Определение по дело №6/2022 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 822
Дата: 29 септември 2022 г.
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20227130700006
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 януари 2022 г.

Съдържание на акта

        О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

         гр. Ловеч, 29.09.2022 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в публично заседание на тринадесети юни две хиляди  двадесет и втора  година в състав:

 

                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

 

при секретаря Антоанета Александрова, като разгледа докладваното от съдия Вълков  адм.дело № 6/2022 г., за да се  произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от  Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка със Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).

          Административното дело е образувано по жалба   от Кмета на Община Ловеч срещу Решение № 513 от 25.11.2021 г. на Общински съвет Ловеч относно преобразуване чрез промяна на правната форма на „ЕКО“ ЕАД гр. Ловеч в еднолично дружество с ограничена отговорност.

          В жалбата се твърди, че решението е незаконосъобразно, постановено при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправните разпоредби и несъответствие с целта на закона, поради което се иска отмяната му, като се претендира присъждане на направените разноски по делото.

          В съдебно заседание жалбоподателят чрез пълномощник поддържа жалбата. Представя писмени бележки по същество на правния спор. Претендира присъждане на направените разноски съгласно представен списък.

          Ответникът по делото – Общински съвет - Ловеч – редовно призован – не се представлява в съдебно заседание.

          Заинтересованата страна – „ЕКО“ ЕАД гр. Ловеч в съдебно заседание чрез пълномощник изразява становище за основателност на жалбата и счита,  че оспореното решение на Общински съвет - Ловеч следва да бъде отменено. Представя писмени бележки по същество на правния спор.

          От събраните по делото доказателства, съдът приема от фактическа страна следното:

          С Решение № 513 от 25.11.2021 г. на Общински съвет Ловеч по Протокол № 31/25.11.2021 г. на основание чл. 21, ал.1, т.9 и ал.2 от ЗМСМА, чл. 264в, чл. 264г, ал.1 и ал.3, чл. 264 ал.1, предл. второ от Търговския закон, чл. 10, чл. 12, чл. 13, чл. 19, чл. 21, чл. 39, чл. 43, ал.2, т.11 от Наредбата за условията и реда за упражняване правата на собственост от Община Ловеч в търговски дружества и публични предприятия с общинско участие в капитала:

1. Дава съгласие за преобразуване чрез промяна на правната форма на „ЕКО" ЕАД - гр. Ловеч със седалище и адрес на управление: гр. Ловеч, ул. „Хан Кубрат" № 5 в еднолично дружество с ограничена отговорност, в което Община Ловеч е едноличен собственик на капитала и новоучреденото дружество става правоприемник на преобразуващото се дружество, което се прекратява без ликвидация. 

2. Одобрява план за преобразуване на дружеството, съгласно който:

2.1. Правна форма, фирма и седалище на новоучреденото дружество:

Новоучреденото дружество ще бъде еднолично с ограничена отговорност с фирма „ЕКО" със седалище гр. Ловеч и адрес на управление гр. Ловеч, ул. „Хан Кубрат" № 5. 

2.2. Съотношение на замяна на акциите - към момента на преобразуване на „ЕКО" ЕАД - капиталът е в размер на 79 400 лева, разпределен на 7 940 акции по 10 лева всеки един. Едноличният собственик на капитала Община Ловеч в досегашното ЕАД ще получи в замяна на акциите си толкова дялове в новообразуваното дружество, колкото дяла е притежавал в досегашното дружество в съотношение 1 дял от 100 лева за 10 акции с номинал 10 лева. Датата, от която се определя съотношението е 01.12.2020 година.

2.3. Парични плащания: не се предвижда да се правят в полза на едноличния собственик на капитала.

2.4. Капиталът на „ЕКО" ЕАД е в размер на 79 400 лева, разпределен на 7 940 акции по 10 лева всяка една. Едноличният собственик на капитала е Община Ловеч.  

Предвид на това, че при замяна на дяловете с акции в съотношение 1 дял за 10 акции с номинал 10 лева, капиталът на преобразуваното дружество ще бъде разпределен, както следва - Община Ловеч като едноличен собственик на капитала притежава 794 дяла с номинална стойност от 100 лева всеки една.

Няма съществуващи залози и обезпечения върху дружествените акции и затова дяловете, които едноличният собственик на капитала ще придобие също няма да бъдат обременени с тежести.

3. Назначава за проверител на обстоятелствата по чл. 264 д, във връзка с чл. 262ф, ал. 2 и ал. 3 от Търговския закон Р.М.Х. - експерт счетоводител, регистриран одитор с диплом 0318, който да извърши проверка и да изготви доклад за пререгистрацията на дружеството. Същият не е бил одитор на „ЕКО" ЕООД.

4. Приема учредителен акт на „ЕКО" ЕООД, който като приложение № 1 е неразделна част от настоящото решение.

5. Освобождава от длъжност и отговорност членовете на Съвета на директорите на „ЕКО" ЕАД  гр. Ловеч – В.Й.П., В.К.К. и В.К.Т. за периода от началото на действие на договорите им за възлагане управлението на „ЕКО" ЕАД гр. Ловеч до датата на вписване на решението в Търговския регистър, като им се възстановят внесените гаранции за управление на дружеството.

6. Избира за управител на „ЕКО" ЕООД В.Й.П.за срок до 6 месеца, досежно изискването на чл. 70, ал. 2 от Правилника за прилагане на Закона за публичните предприятия до провеждането на конкурс, съгласно разпоредбата на чл.21, ал.1 от Закона за публичните предприятия (обн., ДВ, бр. 79 от 8.10.2019 г., изм. и доп.,; бр. 85 от 2.10.2020 г., в сила от 2.10.2020 г., изм., бр. 96 от 10.11.2020 г., в сила от 10.11.2020 г.).

7. Определя текущо месечно възнаграждение на управителя на „ЕКО" ЕООД в размер на 5 (пет) минимални работни заплати.

8. Възлага на кмета на общината да сключи договор за възлагане на управлението на „ЕКО" ЕООД гр. Ловеч при спазване изискванията на чл. 39 от Наредбата за условията и реда за упражняване правата на собственост от Община Ловеч в търговски дружества и публични предприятия с общинско участие в капитала.

9. Възлага на управителя на „ЕКО" ЕООД гр. Ловеч да впише настъпилата промяна в Търговския регистър.

10. Назначава И.А.И.за дипломиран експерт- счетоводител одитор с диплом 0591 за заверка на годишния счетоводен отчет за 2021 година.

С писмо с изх. № ОС-553/02.12.2021 г. са изпратени на Кмета на Община Ловеч решения от № 507 до № 527 вкл. на Общински съвет Ловеч, приети с Протокол № 31 от 25.11.2021 г.

С писмо с изх. № Р-ОС-380/08.12.2021 г. от Кмета на Община Ловеч е върнато за ново обсъждане по незаконосъобразност и нецелесъобразност Решение № 513 от 25.11.2021 г. на Общински съвет  Ловеч за преобразуване чрез промяна на правната форма на „ЕКО“ ЕАД гр. Ловеч в еднолично дружество с ограничена отговорност на основание чл. 45, ал.5 и ал.6 от ЗМСМА и чл. 127 Правилника за организацията н дейността на Общинския съвет Ловеч, неговите комисии и взаимодействието с общинската администрация на Община Ловеч, с искане на основание чл. 45, ал.9 от ЗМСМА, Общински съвет  Ловеч да постанови отмяна на Решение № 513 от 25.11.2021 г. на Общински съвет – Ловеч.

Във връзка с върнатото за ново обсъждане от кмета на Община Ловеч Решение № 513 от 25.11.2021 г. на Общински съвет Ловеч е внесено Предложение с вх. № ОС – 583/13.12.2021 г. от В.Я. Митева – общински съветник при Общински съвет Ловеч за изменение на върнатото решение.

Внесено е и Предложение с вх. № ОС – 566 (1)/16.12.2021 г. от Петър Цолов Николов – Председател на Общински съвет Ловеч, с което на основание чл. 45, ал.7 и ал. 9 от ЗМСМА е предложено върнатото за ново обсъждане решение да се отмени или да се приеме повторно.

На проведената сесия на 22.12.2021 г. на Общински съвет Ловеч е разгледано върнатото за ново обсъждане Решение № 513 от 25.11.2021 г. на Общински съвет Ловеч, като са обсъдени и гласувани всички внесени предложения, но поради липсата на квалифицирано мнозинство съгласно чл. 45 ал. 10 от ЗМСМА не е прието нито едно от тях, като върнатото решение е оставено непроменено. За проведената сесия на 22.12.2021 г. на Общински съвет Ловеч е съставен протокол № 32 от 22.12.2021 г., в който подробно са отразени разискванията, начинът на гласуване и резултатите от проведеното гласуване относно внесените предложения във връзка с върнатото за ново обсъждане Решение № 513 от 25.11.2021 г. на Общински съвет  Ловеч.

Във връзка с гореизложеното е депозирана жалба от Кмета на Община Ловеч против Решение № 513 от 25.11.2021 г. на Общински съвет  Ловеч, с която е сезиран Административен съд  Ловеч.

           Съдът, като извърши преценка на доказателствата по делото и на доводите на страните, както и след служебна проверка относно допустимостта на съдебното оспорване, приема, че жалбата следва да се остави без разглеждане като недопустима и производството по делото да се прекрати по следните съображения:

          Съгласно правната норма на чл.45, ал.3 от ЗМСМА, актовете на общинския съвет подлежат на контрол и могат да бъдат оспорвани пред административния съд. В разпоредбата на чл.45, ал.3 от ЗМСМА терминът „актове“ е употребен като родово понятие, като на оспорване по реда на АПК подлежат тези от актовете на общинския съвет, с които се регулират административни правоотношения. Обстоятелството,  че издател на решението е административен орган – общинският съвет не означава, че то може винаги да бъде оспорено пред административния съд по реда на чл.145 от АПК. Не всички актове на общинския съвет имат характер на административни актове, защото не формата, а съдържанието им като властническо или гражданско правно волеизявление е определящо за вида им като правни актове. Решение на общински съвет може да бъде оспорено по този ред, ако съставлява административен акт, а именно волеизявление на административен орган в изпълнение на делегирани му със закон властнически правомощия, с което се създават права, възлагат се задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на граждани и организации.  

Настоящият съдебен състав намира, че обжалваното решение не притежава тези характеристики.

Съгласно чл.140 от Конституцията на Република България и чл.14 от ЗМСМА, общината е юридическо лице и има право на своя собственост, а в правомощията на общинските съвети е да приемат решения за създаване, преобразуване и прекратяване на търговски дружества с общинско имущество и да избират представителите на общината в техните органи (чл.21, ал.1, т.9 от ЗМСМА). Стопанската дейност на общината се осъществява чрез търговски дружества, образувани с капитал общинска собственост, каквото безспорно е „ЕКО“ ЕАД гр. Ловеч.  

Когато общината е едноличен собственик на капитала на акционерно дружество, какъвто е процесния случай,  общинският съвет формира волята на общината в качеството й на субект на гражданското право – арг. от чл.219, ал.2 от Търговския закон (ТЗ), съгласно който в еднолично акционерно дружество едноличният собственик на капитала решава въпросите от компетентността на общото събрание. Сред правомощията на общото събрание на АД, регламентирани в чл.221 от ТЗ са да преобразува и прекратява дружеството (т.3); избира и освобождава членовете на съвета на директорите, съответно на надзорния съвет (т.4); назначава и освобождава регистрирани одитори, когато извършването на одит е задължително в предвидените от закон случаи или е взето решение за извършване на независим финансов одит (т.6).

Решението, с което Общински съвет Ловеч е дал съгласие за преобразуване чрез промяна на правната форма на „ЕКО“ ЕАД гр. Ловеч в еднолично дружество с ограничена отговорност, което е оспорено в настоящото производство, представлява волеизявление на собственик на капитала в търговско дружество и не е административен акт, поради което не подлежи на съдебен контрол по реда на АПК. Общинският съвет при вземане на процесното решение не е действал като орган на власт, упражняващ властнически правомощия, а е действал като частноправен субект, управляващ имуществото си чрез упражняване правата на акционер в търговско дружество. По своя характер оспореното решение не е разпореждане на орган на власт в това му качество, а  волеизявление от гражданскоправно естество. Волеизявленията с такъв предмет се регулират от Търговския закон, който регламентира реда и условията за упражняване на правата на акционерите в търговски дружества. Административният съд не разполага с правомощия да контролира по реда на АПК законосъобразността на волята на юридическо лице, действащо като гражданскоправен субект чрез своите колективни органи, формиращи волеизявление от негово име.

Изцяло в този смисъл е трайно установената и непротиворечива практика на различни състави на Върховния административен съд по аналогични казуси – Определение № 6656/03.06.2021 г. по адм.д. № 1173/2021 г., Определение № 13315/08.10.2019 г. по адм.д. № 11261/2019 г., Определение № 13189/07.10.2019 г. по адм.д. № 11177/2019 г., Определение № 3181/13.03.2018 г. по адм. д. № 2409/2018 г., Определение № 2947/08.03.2018 г. по адм.д. № 2045/2018 г., Определение № 15550/18.12.2017 г. по адм.д. № 14074/2017 г., Определение № 11489/02.10.2017 г. по адм.д. № 10550/2017 г., Определение № 13209/06.12.2016 г. по адм.д. № 11438/2016 г., Определение № 7932/29.06.2016г. по адм.д. № 7136/2016г., Определение № 2447/07.03.2016г. по адм.д. № 1342/2016г. и др.

 Съдът намира жалбата на Кмета на Община Ловеч за недопустима, тъй като е насочена срещу акт, който не подлежи на  съдебен контрол за законосъобразност. Това налага същата да бъде оставена без разглеждане и производството по делото да се прекрати, като се отмени протоколното определение, с което е даден ход по същество в последното по делото публично заседание.

          По изложените съображения и на основание чл. 253 от ГПК във вр. с чл. 144 и чл.159, т.1 от АПК, съдът

 

           О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТМЕНЯ протоколното определение, с което е даден ход на делото по същество в проведеното публично съдебно заседание на 13.06.2022 г.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Кмета на Община Ловеч срещу Решение № 513 от 25.11.2021 г. на Общински съвет  Ловеч относно преобразуване чрез промяна на правната форма на „ЕКО“ ЕАД гр. Ловеч в еднолично дружество с ограничена отговорност.

ПРЕКРАТЯВА ПРОИЗВОДСТВОТО по настоящото дело.

Определението може да бъде оспорено с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му чрез Административен съд Ловеч пред Върховния административен съд.

Препис от него да се изпрати на страните.

 

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: