Решение по дело №1381/2023 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 154
Дата: 16 февруари 2024 г.
Съдия: Диана Младенова Матеева
Дело: 20231720101381
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 28 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 154
гр. Перник, 15.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, VI ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично
заседание на тридесети януари през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:Д.М.М.
при участието на секретаря И.К.И.
като разгледа докладваното от Д.М.М. Гражданско дело № 20231720101381
по описа за 2023 година
Предявени са искове по реда на чл.415, ал.1 ГПК, вр.чл.410 ГПК.
Производството по делото е образувано по искова молба от „Йеттел
България“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище/адрес на управление: гр.
София, район „Младост“, ж.к. „Младост ІV“, Бизнес парк София, сграда 6
чрез адв. ****** ****** срещу Л. В. К. ЕГН ********** гр.****** ул.*****
*** / адрес по запов.производство/
с която по реда на чл.422, вр. чл.415, вр. чл.410 от ГПК са предявени
искове с правно основание чл.79 от ЗЗД, чл.342, ал.1 от ТЗ, и чл.92, ал.1 от
ЗЗД, с които се иска да бъде признато за установено, че : съществува по
отношение на ответницата изискуемо вземане на ищеца „ТЕЛЕНОР
БЪЛГАРИЯ" ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в
град София, район „Младост“, ж.к. „Младост 4“, Бизнес Парк София, сграда
6, представлявано от Д.К.К. и М.С.,
сумата 208.87/двеста и осем лв. и 87ст/лв., представляваща дължими и
незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги,
по договори за мобилни услуги, дължими за периода от 05.09.2020г. до
04.12.2020г
1
сумата 50.94 лв. (петдесет лв. и 94 ст.) по Договор за лизинг от дата
08.07.2019 г сключен във връзка с договорен абонамент за номер
************, от които :
взето мобилно устройство ***** * **** **** ***** на изплащане
посредством 23 месечни лизингови вноски в размер на 8.49 лв. (осем лв. и 49
ст.) всяка –
НЕЗАПЛАТЕНИ 5 бр. лизингови вноски на обща стойност в размер на
42.45 лв. (четиридесет и два лв. и 45 ст.), дължими за периода от месец 2/2021
г. до месец 06/2021 г
НЕВЪРНАТО мобилното устройство на Лизингодателя при условията
на чл.1, ал. 3 от договора за лизинг, поради което е дължима и
допълнителната сума в размер на 8.49 лв. (осем лв. и 49 ст.) по чл. 1, ал.2 от
договора- или Общо дължимата от длъжника сума възлиза в размер на 50.94
лв.
СУМАТА 258.56/двеста петдесет и осем лв. и 56ст./лв.
представляваща неустойка за предсрочно прекратяване на договорни
абонаменти за мобилни услуги, както следва:
44.8 лв. (четиридесет и четири лв. и 80 ст.) за неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 06.02.2020 г. за мобилен
номер ************, представляваща стойността на 3 месечни
абонаментни такси;
67.78 лв. (шестдесет и седем лв. и 78 ст.) за неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 17.09.2020 г. за мобилен
номер ************, от които 52.27 лв. (петдесет и два лв. и 27 ст.)
представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси и 15.51 лв.
(Петнадесет лв. и 51 ст.) представляваща неустойка за предоставено за
ползване устройство ***** * **** **** *****, c отстъпка от
стандартната цена, съгласно т.7 от договора за мобилни услуги от дата
08.07.2019 г. в размер на 71.14 лв.;
145.98 лв. (Сто четиридесет и пет лв. и 98 ст.) за неустойка за
предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата 17.09.2020 г.
за мобилен номер *************, от които 49.98 лв. (четиридесет и
девет лв. и 98 ст.) представляваща стойността на 3 месечни абонаментни
такси и 96 лв. (деветдесет и шест лв. и 0 ст.) представляваща фиксирана
неустойка за предоставено за ползване устройство ****** **** -*** ****
*******, съгласно изричната клауза в т. 12 от договора за мобилни
услуги от дата 17.09.2020 г.;
ведно със законната лихва за забава, върху сумата 518.37лв. - считано от
датата на подаване на заявлението по реда на чл. 410 ГПК 21.11.2022г. до
окончателното плащане на сумата.

2
Иска се от съда, да постанови осъдителен диспозитив спрямо ответника
за разноските, положени в настоящото исково производство, представляващи
доплатена държавна такса и адвокатски хонорар.

В законоустановения срок за отговор по исковата молба, ответникът
чрез назначения му особен представител адв.В. Г. В. ПАК е подал отговор
на исковата молба, в който е заявил становище за допустимост, но
неоснователност на предявените искове, като исковете са оспорени по
основание и размер.
В отговора са оспорени твърденията на ищеца за предоставяне на
далекосъобщителни услуги, като се твърди, че издаването на фактури не
основание да се приеме извършване на такава доставка.
Оспорени са договорите за мобилни услуги, допълнителните
споразумения към тях, както и договора за лизинг, и твърди, че върху същите
липсват положени от ответника подписи, и в тази връзка твърди, че по
процесните договори за мобилни услуги и лизинг, не са налице валидни
облигационни правоотношения.
Оспорени са и фактурите приложени към исковата молба.
По отношение на претендираните неустойки, се твърди, че клаузите за
същите са нищожни по смисъла на тълкувателно решение № 1 от 15.05.2010
г., по тълк.д. № 1/2009 г. на ВКС, ОСТК.
По подробно изложените в отговора доводи и аргументи моли съда да
отхвърли предявените искове, като неоснователни и недоказани.

В съдебно заседание ищецът не се представлява. В депозирана писмена
молба , поддържа предявените искове и моли съда да ги уважи, като им се
присъдят сторените по заповедното и исковото производства разноски.
В съдебно заседание ответникът се представлява от назначения му
особен представител , която оспорва исковете и моли съда да ги отхвърли.

След като прецени събраните по делото доказателства по реда на
чл.235 ГПК, Пернишкият районен съд приема за установено от
фактическа и правна страна следното:
3

По допустимостта:
Предявени са обективно съединени искове с правно основание чл.415
ал.1, вр.чл.410 ГПК за процесните суми, за които е издадена Заповед № 3360
от 21.11.2022 г. по ч.гр.д.№ 05828/2022 г. на ПРС, поради което съдът намира,
че исковете са допустими и следва да се произнесе по същество.

По основателността:

От приложените в заповедното и исковото производства доказателства е
видно, че :

Л. В. К. е абонат на дружеството-доставчик на мобилни услуги
„ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕАД със сключен Договор за мобилни услуги от дата
18.05.2019г. е предпочетен мобилен номер ************, като е уговорен
краен срок на действие до 18.05.2020г.
Правоотношението е подновено със сключване на допълнително
споразумение към договора за мобилни услуги от дата 06.02.2020г., е
предпочетена абонаментна такса Тотал+ 8.99лв., с уговорен срок на действия
24 месеца до 06.02.2022г.
Абонатът е сключил втори договор за мобилни услуги от дата
08.07.2019г., за предпочетен мобилен номер ************, е предпочетен
абонаментен план Тотал+ 15.99лв., за срок на действие 24 месеца до дата
08.07.2021г.
Към него е сключен и договор за лизинг от дата 08.07.2019г., съгласно
който е взел мобилно устройство ***** * **** **** *****, като е уговорена
месечна лизингова вноска за 23 месеца, в размер на 8.49лв.
Във връзка със сключения договор за мобилни услуги абонатът е
получил лизинговото устройство с отстъпка от стандартната цена, както
следва:
1. Цена в брой или обща лизингова цена с абонаментния план - 258.76лв.
2. Стандартна цена на устройството - 329.90лв.
3. Отстъпка от стандартната цена - 71.14лв.
Правоотношението е подновено с допълнително споразумение към
договор за мобилни/фиксирани услуги от дата 17.09.2020г. с предпочетена
абонаментна програма Тотал + 14.99лв. за срок от 24 месеца до 17.09.2022г.
Абонатът е сключил трети договор за мобилни услуги от дата
17.09.2020г., за предпочетен мобилен номер *************, с предпочетен
абонаментен план Интернет за дома 19.99лв., за срок на действие 24 месеца
до дата 17.09.2022г., съгласно който е взел устройство ******* ****-*** ****
*******.
Въз основа на посочения договор ответникът е ползвал предоставяните
от Дружеството мобилни услуги, като потреблението е фактурирано под
клиентския номер на абоната №*********.
4

Съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор ,. при ползване на услуги
чрез индивидуален договор заплащането на ползваните услуги се извършва въз основа на
фактура, която се издава ежемесечно на името на потребителя. При сключване на
индивидуален договор всеки потребител -страна по договора бива уведомен за датата от
месеца, па която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не
освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми.

За потребените от абоната-ответник услуги за периода 05.09.2020г. до
04.12.2020г. ЙЕТТЕЛ е издал:

Фактура №**********/05.10.2020г. за отчетния период потребление -
04.10.2020 с дължима стойност за плащане в размер на 102.67лв. за
месечни абонаментни такси за потребените от абоната по договора
услуги.

Дължимата сума е платима в срок 20.10.2020г. Към фактурата е
приложено извлечение от потреблението на ползвания мобилен номер.
Фактура №**********/05.11.2020г. за отчетния период на
потребление от - 04.11.2020 с дължима стойност за плащане в размер на
55.15лв. за месечни абонаментни такси за потребените от абоната по
договора услуги.

Дължимата сума е платима в срок 20.11.2020г. Към фактурата е
приложено извлечение от потреблението на ползвания мобилен номер.
Фактура №**********/05.12.2020г. за отчетния период на
потребление от - 04.12.2020 с дължима стойност за плащане в размер на
52.47лв. за месечни абонаментни такси за потребените от абоната по
договора услуги.

Дължимата сума е платима в срок 20.12.2020г. Към фактурата е
приложено извлечение от потреблението на ползвания мобилен номер.
Кредитно известие фактура №**********/05.01.2021г. за отчетния
период на потребление от 05.12.2020г. - 04.01.2021г. с което е
редуцирана дължимата сума с 9.91лв., като е начислени и лизинговите
вноски в размер а 8.49лв., при което задължението от 210.29лв. е
намалено до сумата в размер на 208.87/двеста и осем лв. и 87ст/лв.

Дължимата сума е платима в срок 20.01.2021г. Към фактурата е
приложено извлечение от потреблението на ползвания мобилен номер.
За посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е изпълнил
задължението си да заплати на ЙЕТТЕЛ България дължимите месечни
5
абонаменти, съобразно използваните от него услуги в общ размер на
208.87/двеста и осем лв. и 87ст/лв.
Неизпълнението на абоната - ответник да заплати стойността на
потребените и фактурирани услуги на стойност 208.87/двеста и осем лв. и
87ст/лв., е ангажирало договорната отговорност на абоната по т.11 от
процесния договор за услуги, като във връзка с чл.75, вр.с чл. 196, в) от ОУ на
мобилния оператор, ЙЕТТЕЛ е прекратил едностранно индивидуалните
договори на ответника Л. В. К. за ползваните абонаменти и е издадал крайна
фактура №**********/05.02.2021 г.

В издадената крайна фактура №**********/05.02.2021г. е начислена
неустойка за предсрочно прекратяване на договорите за мобилни услуги в
размер на 258.56/двеста петдесет и осем лв. и 56ст./лв.; фактурирана е цената,
дължима се за оставащите незаплатени лизингови вноски, съгласно
уговорения погасителен план в размер на 50.94/петдесет лв. и 94ст./лв. и е
включена сумата за потребените мобилни услуги от предходните три отчетни
периода в размер на 208.87/двеста и осем лв. и 87ст/лв.

За посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е изпълнил
задължението си да заплати на ЙЕТТЕЛ България ЕАД сумите за месечни
абонаменти, съобразно използваните от него услуги, така както са
фактурирани.
При наличието на неплатени месечни задължения на абоната,
Операторът го уведомява по реда на чл. 31а от Общите условия.
След изтичането на срока за плащане, указан във всяка от издадените
месечни фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума,
последователно се ограничават първо изходящите обаждания, впоследствие и
входящите обаждания на абоната, като операторът неколкокоратно праща смс
- напомняне за налична незаплатена месечна фактура. При нерегистрирано
плащане, въпреки напомнянията от страна на Оператора, ползваният
телефонен номер е двустранно спрян, за което абонатът е уведомен с поредно
смс-известяване. Предоставен е пореден шанс за плащане на дължимите
месечни суми.
6

След като страните са уговорили дължимите по договора плащания да
бъдат платими в определен срок, то сумата става изискуема след изтичането
на този срок. Когато денят за изпълнение на задължението е определен,
длъжникът изпада в забава след изтичането му /чл. 84, изр. първо ЗЗД/.

Съгласно чл. 49 от Общите Условия, ИЕТТЕЛ има право да получава в
срок всички плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и
на уговореното място.
Съгласно чл. 75 от Общите условия при неспазване на което и да е
задължение по част XIII от Общите условия или в случай, че е налице
неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя, ИЕТТЕЛ има
право незабавно да ограничи предоставянето на услугите или при условията
на т. 196 буква в) да прекрати едностранно индивидуалния договор с
потребителя или да откаже сключване на нов договор с него.
Нито законът, нито договорените между страните условия, вменяват
задължение на кредитора да кани закъснелия длъжник да изпълни
задължението си.
При това положение за мобилния оператор е възникнало
потестативното право едностранно да прекрати договора за мобилни услуги,
при това без необходимост да волеизявява изрично пред абоната намерението
си за прекратяване, предвид неколкократните напомняния чрез смс-
известяване до този момент.

Датата на деактивация на процесния абонамент се генерира
автоматично по вградената електронна система на Оператора при
нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени суми след изтичането на
предвидените в месечните фактури срокове за заплащане и съобразно
уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент.

Така, абонатът е в неизпълнение на договорите си, като същият не е
спазил крайния срок за ползване на абонаментите, изчерпателно посочено по-
горе.
7

Неизпълнението на ответника е обусловило правото на мобилния
оператор да ангажира договорната отговорност на абоната, съгласно
изричната клауза, съдържаща се в т.11 от Договора, като начисли в крайната
издадена фактура неустойка за предсрочно прекратяване на сключения
абонамент.
Предвид влизане в сила на постигната Спогодба между ИЕТТЕЛ и
Комисия за защита на потребителите относно начина на формиране на
неустойките, претендирани при предсрочно прекратяване на договорен
абонамент, начислената на абоната неустойка в размер 258.56/двеста петдесет
и осем лв. и 56ст./лв. е формирана съобразно новите правила за изчисление,
уговорен в т.11 от Договора.

Претендираната неустойка в размер на 258.56/двеста петдесет и осем
лв. и 56ст./лв., представляваща стойността на три месечни абонаменти такси
на ползваната програма за всеки ползван номер.
Съгласно т.11 от Договора, в случай на прекратяване на подписан
договор преди изтичане на уговорения срок по вина или инициатива на
Потребителя или по нарушение на задълженията му по договора или
приложения/документи свързани с него, същият е длъжен да заплати за всяка
СИМ карта, по отношение на която е налице прекратяване
(1) неустойка в размер на всички стандартни месечни абонаменти за
периода от прекратяване на договора до изтичане на уговорения срок, като
сумата не може да надвишава трикратния размер на стандартните месечни
абонаменти, взети без ДДС.
(2) а в случай, че е предоставяна отстъпка от цената на месечния
абонамент, потребителят дължи и възстановяване на част от стойността на
ползваните отстъпки, съответстващи на оставащия срок на договора.
(3) В случаите, в които на абоната е предоставено мобилно устройство
за ползване на услуги, съгласно посоченото в подписания договор или по
предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл, Потребителят дължи
такава част от разликата между стандартната цена на устройството (в брой и
без абонамент) съгласно ценовата листа, действаща към момента на
8
сключване на договора и заплатената от него при предоставянето му (в брой
или съответно обща лизингова цена по договора за лизинг), какъвто
съответства на оставащия срок на договора..
Видно е, че уговорената клауза е в унисон с предписанията на КЗП и с
уговореното в постигнатата Спогодба.

Неустойката в размер на 258.56/двеста петдесет и осем лв. и 56ст./лв. за
неустойка за предсрочно прекратяване на договорни абонаменти, както
следва:
44.8 лв. (четиридесет и четири лв. и 80 ст.) за неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 06.02.2020 г. за мобилен
номер ************, представляваща стойността на 3 месечни
абонаментни такси;
67.78 лв. (шестдесет и седем лв. и 78 ст.) за неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 17.09.2020 г. за мобилен
номер ************, от които 52.27 лв. (петдесет и два лв. и 27 ст.)
представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси и 15.51 лв.
(Петнадесет лв. и 51 ст.) представляваща неустойка за предоставено за
ползване устройство ***** * **** **** *****, c отстъпка от
стандартната цена, съгласно т.7 от договора за мобилни услуги от дата
08.07.2019 г. в размер на 71.14 лв.
145.98 лв. (Сто четиридесет и пет лв. и 98 ст.) за неустойка за
предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата 17.09.2020 г.
за мобилен номер *************, от които 49.98 лв. (четиридесет и
девет лв. и 98 ст.) представляваща стойността на 3 месечни абонаментни
такси и 96 лв. (деветдесет и шест лв. и 0 ст.) представляваща фиксирана
неустойка за предоставено за ползване устройство ****** **** -*** ****
********, съгласно изричната клауза в т. 12 от договора за мобилни
услуги от дата 17.09.2020 г.;
Поради прекратяване на договора за мобилни услуги и преустановяване
на предоставяните услуги, на основание т.12, ал.2 от Общите условия,
приложени към лизинговия договор, дължимите месечните вноски за
предоставеното на абоната мобилно устройство - ***** * **** **** ***** са
обявени за предсрочно изискуеми, а към момента на подаване на заявлението,
съответно към дата на подаване на исковата молба, всички лизингови вноски
са падежирали.

Съгласно чл.З (2) от договора за лизинг, сключен към абонамента за мобилния номер
„Месечните лизингови вноски се фактурират от лизингодателя и заплащат от
лизингополучателя съгласно сроковете, условията и начина за плащане на задълженията на
лизингополучателя в качеството му на абонат на мобилни услуги, съгласно сключения
между страните договор за предоставяне на такива услуги и Общите условия на „ ЙЕТТЕЛ
България “ ЕАД".

При сключване на процесиите договори е посочена предпочетена дата
9
на фактуриране на услугите 5-то число от месеца. Така, падежът на
лизинговите вноски е указания в месечните фактури срок за заплащане на
фактурираните услуги.

Поради неизпълнението на абоната да заплати в указаните срокове
дължими към оператора месечни плащания, довело до предсрочното
прекратяване по вина на абоната на индивидуалния му абонамент за
ползвания мобилен номер, на основание чл.12, ал.2 от Общите условия към
договора за лизинг /„Месечните вноски и други плащания стават предсрочно
изискуеми в случай на прекратяване на договорите за мобилни или
фиксирани услуги, както и в случай на забава на дължими съгласно тези
договори плащания“/, са обявени за предсрочно изискуеми лизинговите
вноски, дължими от месеца на издаване на крайната фактура 02/2021 г. до
края на уговорения погасителен план, както следва:
- 50.94 лв. (петдесет лв. и 94 ст.) по Договор за лизинг от дата
08.07.2019 г., сключен във връзка с договорен абонамент за номер
************, по силата на който абонатът е взел мобилно устройство *****
* **** **** *****на изплащане посредством 23 месечни лизингови вноски в
размер на 8.49 лв. (осем лв. и 49 ст.) всяка. Длъжникът не е заплатил 5 бр.
лизингови вноски на обща стойност в размер на 42.45 лв. (четиридесет и два
лв. и 45 ст.), дължими за периода от месец 2/2021 г. до месец 06/2021 г., нито
е върнал мобилното устройство на Лизингодателя при условията на чл.1, ал. 3
от договора за лизинг, поради което е дължима и допълнителната сума в
размер на 8.49 лв. (осем лв. и 49 ст.) по чл.1, ал.2 от договора. Общо
дължимата от длъжника сума възлиза в размер на 50.94 лв. (петдесет лв. и 94
ст.).
Като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния
оператор „ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕАД ответникът Л. В. К. се е съгласил и е
приел Общите Условия на Оператора за взаимоотношения с потребителите на
мобилни телефонни услуги. Съгласно чл. 49 от Общите Условия, ЙЕТТЕЛ
има право да получава в срок всички плащания, дължими от потребителя в
уговореното количество и на уговореното място. Според чл.71 „Потребителят
е длъжен да заплаща определените от ЙЕТТЕЛ цени по начин и в срокове за
плащане, посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в срока, указан на
10
фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й“.
Незаплащането в срок на издадените от Оператора на абоната фактури
за ползваните мобилни услуги е обусловило правото на ЙЕТТЕЛ /чл.75 от
ОУ/ да прекрати едностранно индивидуалния договор на Л. В. К..
При неспазване на което и да е задължение по част XIII от тези Общи
условия или в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите
задължения на потребителя, ЙЕТТЕЛ има право незабавно да ограничи
предоставянето на услугите, или при условията на т. 196, в) да прекрати
едностранно индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване
на нов договор с него“.

Съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните имат права и
задължения, описани в него и общите условия на доставчика на мобилни
услуги. Към индивидуалния договор се прилагат клаузите на публикуваните
общи условия и те са неразделна част към него.
По силата на същите, индивидуалният договор влиза в сила от момента
на подписването му от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния
договор са в сила общите условия на договора за предоставяне на мобилни
услуги.
В чл.20 от Общите условия е посочено, че, всички услуги се заплащат в
зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно действащата ценова
листа на ЙЕТТЕЛ.
Съгласно чл. 23, б) месечния абонамент осигурява достъп до услугите,
за които е сключен индивидуален договор и включва разходите за поддръжка
на Мрежата и се предплаща от потребителя ежемесечно, в размери съобразно
избрания от потребителя абонаментен план/програма/пакет.
По силата на чл. 26 неполучаването на фактура, не освобождава
потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума.
Потребителят отговаря и дължи връщане на оператора и на всякакви
допълнителни /извънредни/ разходи, свързани със събирането на вземания,
които са присъдени по съдебен ред.
Съгласно чл. 27 от Общите условия плащането на посочената във
фактурата сума се извършва в срока указан на фактурата, но не по-късно от
11
18 дни след датата на издаването й. При неспазване на срока, потребителят
дължи неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден
закъснение.

В конкретният случай ответникът Л. В. К. е подписал договор за услуги
с мобилния оператор, ползвал е процесиите мобилни номера и не е изпълнил
задължението си по договор да заплаща стойността на предоставените услуги,
като с това си поведение е изпаднал в забава.
Издадени са фактури и в срок не ги е заплатил.
Изпълнен е фактическият състав на едно договорно неизпълнение по
чл.79 ЗЗД, за което ответникът следва да понесе отговорността си.

Представените фактури сами по себе си, не са основание за плащане, но
длъжникът- ответник е сключил договор и е ползвал съответната
далекосъобщителна услуга, задължил се е да заплаща цената на
предоставеното устройство, съгласно уговорения погасителен план, респ.
същият е в неизпълнение на договора си.

По делото са налице следните писмени доказателства :
1.Договор за мобилни услуги;
2. Общи условия на Теленор;
3. Фактури за предоставени мобилни услуги
4. Покана за доброволно изпълнение

Приета е съдебно-икономическа експертиза, видно от чиито
констатации- сумите се дължат, няма частични плащания, както и няма
погасени по давност суми. Вещото лице не е установило да има извършени
плащания по процесните договори и фактури от ответника в периода от
възникване на задължението към датата на изготвяне на експертизата.
За основателността на главния иск в тежест на ищеца е при условията
на пълно и главно доказване да установи, че между него и ответника е
съществувало валидно облигационно правоотношение по договор за
предоставяне на мобилни услуги, по който той е изпълнил задължението си
да предостави далекосъобщителни услуги на ответника, а по иска за
неустойка – че съществува валидно уговорена между страните клауза за
заплащане на неустойка при прекратяване на договора и настъпването на
12
основанието за начисляването й, както и че договорът е прекратен
предсрочно.

В отговора на исковата молба ответникът чрез назначения му особен
представител е оспорил всички договори за мобилни услуги, допълнителни
споразумения към, както и договор за лизинг, като твърди, че на тях няма
приложени подписи от ответникът, което възражение е неоснователно, тъй
като видно от приложените към заявлението (с искане за издаване на заповед
за изпълнение по чл.410 от ГПК) договори за мобилни услуги и лизинг се
установява, че същите носят подписа на ответника, и доколкото по делото не
се събраха доказателства, от които да може да се установи, че така положения
подпис не е на ответника, то и следва да се приеме, че процесните договори
са подписани именно от ответника. При това положение, от събраните по
делото писмени доказателства – договори и приложенията към тях, носещи
подписите на страните и обективиращи техни валидно направени изявления,
насочени към сключване на договорите и настъпване на правните им
последици, се установява по безспорен начин съществуването на валидно
облигационно правоотношение по договори за предоставяне на мобилни
услуги между страните и договор за лизинг, чиято доказателствена стойност
не беше оборено.
Това обстоятелство се установява и от приетите по делото фактури за
предоставените услуги, приложени към заповедното производство. От тях се
установява също така, че през процесния период ищецът е изпълнил
задължението си да предостави на ответника договорените мобилни услуги, а
ответникът е ползвал доставените му услуги. Доказателство за това са
приложените към всяка една от фактурите разпечатки , съдържащи данни за
стойността на месечната такса и информация за използваните пакети, броя и
минутите на проведените от ответника разговори, мобилен интернет, брой
съобщения и други.

ПО ВЪЗРАЖЕНИЯТА НА ОТВЕТНИКА :

Ответникът чрез особения си представител нито твърди, нито ангажира
13
доказателства да е заплатил ползваните от него мобилни услуги, както и
дължимите вноски за устройство на лизинг през процесния период, което се
установява по безспорен начин и от приетата и неоспорена от страните
съдебно икономическа експертиза, поради което съдът намира за основателна
заявената от ищеца претенция за признаване за установено, че ответникът
дължи на ищеца процесните суми, за които е издадена Заповед № 3360 от
21.11.2022 г. по ч.гр.д.№ 05828/2022 г. на ПРС.

На основание чл.86 от ЗЗД ответникът дължи и законната лихва върху
главницата, считано от подаване на заявлението за издаване заповед за
изпълнение до окончателното изплащане на сумата.
Съдът не споделя противопоставените от ответника възражения чрез
назначения му особен представител за недължимост на процесните суми по
следните съображения:

Възражението на ответника, че не е ползвал претендираните услуги е
неоснователно. Със сключването на процесните договори ответникът е
удостоверил, че е запознат със съдържанието на общите условия, които са
неразделна част от договора. От същите е видно, че потребителят дължи
плащане на месечна абонаментна такса, както и цената всички ползвани
услуги, посочени в ежемесечната фактура. Фактурата се издава до
съответното число на месеца, като неполучаването на фактурата не
освобождава потребителя от задължението си да я заплати в
петнадесетдневен срок от издаване на фактурата.
От друга страна, процесните фактури не са били оспорени от ответника
въпреки възможността, предвидена в Общите условия за оспорване на същите
в шестмесечен срок.
Видно от заключението по съдебно- икономическата експертиза,
неоспорено от страните, счетоводството на ищеца е водено редовно, всеки
месец са отразявани издадените на ответника фактури и извършените
плащания.
Всяка фактура за клиентския номер на ответника е придружена от
детайлна справка на месечното потребление на услугите за всеки един от
14
ползваните мобилни номера.

По отношение възражението, че процесните клаузи за неустойки са
нищожни, респ. че същите са начислени неправилно също е неоснователно.
Основание за начисляване на същите е предсрочното прекратяване на
договорите. Същите са изчислени върху три стандартни абонаментни
месечни такси, ведно с добавената стойност на ползваните отстъпки на
месечния абонаментен план, съответстваща на оставащия срок до края на
договора. Съдът намира, че в случая начислените неустойки са
пропорционални на неплатените месечни такси и невърнато мобилно
устройство, чиято стойност не е заплатена. Неу,стойките съгласно клаузите
на договора са определени, респ. определяеми, поради което и не са
нищожни.

В горния смисъл, съдът намира предявените искове за основателни и
доказани, и като такива следва да бъдат уважени.

По разноските:
Съгласно Тълкувателно решение № 4/18.06.2014 г. на ВКС по т. д. №
4/2013 г., на ОСГТК на ВКС, отговорността на ответника за деловодните
разноски на ищеца в заповедното и в настоящото производство, следва да се
реши с настоящия съдебен акт, при съобразяване разпоредбите на чл.78, ал.1
и чл.80 от ГПК.
Ищецът е направил разноски в заповедното производство в размер на
360 лева за адвокатско възнаграждение и 25лв.държавна такса,
а в исковото производство в размер на 75 лева за държавна такса,
адвокатско възнаграждение 480лв., възнаграждение на особен представител
300лв., и съдебно – счетоводна експертиза 300лв.,съдебно-компютърна
експертиза 300лв. - които следва да бъдат възложени върху ответника с оглед
изхода на делото.

Повторно внесената сума 300лв. за съдебно-икономическа експертиза е
била върната след разпореждане от Председателя на ПРС от 11.01.2024г.
15

Воден от горното Пернишкият районен съд

РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО , че Л. В. К. ЕГН **********
гр.****** ул.***** *** / адрес по запов.производство/- ДЪЛЖИ на „Йеттел
България“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище/адрес на управление: гр.
София, район „Младост“, ж.к. „Младост ІV“, Бизнес парк София, сграда 6 -
като изискуемо вземане на ищеца с предходно наименование „ТЕЛЕНОР
БЪЛГАРИЯ" ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в
град София, район „Младост“, ж.к. „Младост 4“, Бизнес Парк София, сграда
6, представлявано от Д.К.К. и М.С.,
сумата 208.87/двеста и осем лв. и 87ст/лв., представляваща дължими и
незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги,
по договори за мобилни услуги, дължими за периода от 05.09.2020г. до
04.12.2020г.
сумата 50.94 лв. (петдесет лв. и 94 ст.) по Договор за лизинг от дата
08.07.2019 г сключен във връзка с договорен абонамент за номер
************, от които :
взето мобилно устройство ***** * **** **** ***** на изплащане
посредством 23 месечни лизингови вноски в размер на 8.49 лв. (осем лв. и 49
ст.) всяка –
НЕЗАПЛАТЕНИ 5 бр. лизингови вноски на обща стойност в размер на
42.45 лв. (четиридесет и два лв. и 45 ст.), дължими за периода от месец 2/2021
г. до месец 06/2021 г
НЕВЪРНАТО мобилното устройство на Лизингодателя при условията
на чл.1, ал. 3 от договора за лизинг, поради което е дължима и
допълнителната сума в размер на 8.49 лв. (осем лв. и 49 ст.) по чл. 1, ал.2 от
договора- или Общо дължимата от длъжника сума възлиза в размер на 50.94
лв.
СУМАТА 258.56/двеста петдесет и осем лв. и 56ст./лв.
представляваща неустойка за предсрочно прекратяване на договорни
16
абонаменти за мобилни услуги, както следва:
44.8 лв. (четиридесет и четири лв. и 80 ст.) за неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 06.02.2020 г. за мобилен
номер ************, представляваща стойността на 3 месечни
абонаментни такси;
67.78 лв. (шестдесет и седем лв. и 78 ст.) за неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 17.09.2020 г. за мобилен
номер ************, от които 52.27 лв. (петдесет и два лв. и 27 ст.)
представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси и 15.51 лв.
(Петнадесет лв. и 51 ст.) представляваща неустойка за предоставено за
ползване устройство ***** * **** **** *****, c отстъпка от
стандартната цена, съгласно т.7 от договора за мобилни услуги от дата
08.07.2019 г. в размер на 71.14 лв.;
145.98 лв. (Сто четиридесет и пет лв. и 98 ст.) за неустойка за
предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата 17.09.2020 г.
за мобилен номер *************, от които 49.98 лв. (четиридесет и
девет лв. и 98 ст.) представляваща стойността на 3 месечни абонаментни
такси и 96 лв. (деветдесет и шест лв. и 0 ст.) представляваща фиксирана
неустойка за предоставено за ползване устройство ***** **** ***
*******, съгласно изричната клауза в т. 12 от договора за мобилни
услуги от дата 17.09.2020 г.;
ведно със законната лихва за забава, върху сумата 518.37лв. - считано от
датата на подаване на заявлението по реда на чл. 410 ГПК 21.11.2022г. до
окончателното плащане на сумата
ОСЪЖДА Л. В. К. ЕГН ********** гр.****** ул.***** *** / адрес по
запов.производство/ ДА ЗАПЛАТИ на „Йеттел България“ ЕАД, ЕИК
*********, със седалище/адрес на управление: гр. София, район „Младост“,
ж.к. „Младост ІV“, Бизнес парк София, сграда 6 – разноски в заповедното
производство в размер на 360 лева за адвокатско възнаграждение и
25лв.държавна такса,
разноски в исковото производство в размер на 75 лева за държавна
такса, адвокатско възнаграждение 480лв., възнаграждение на особен
представител 300лв., и съдебно – счетоводна експертиза 300лв.,съдебно-
компютърна експертиза 300лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Пернишкия окръжен съд в
двуседмичен срок от връчването му на страните.

СЛЕД влизане на решението в сила ч.гр.д. № 5828/2022 г. на ПРС да
бъде върнато на съответния състав на ПРС.

17
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
18